El metall

De metalls emprats en l’escultura en podem distingir de diferents tipus:

· bronze: aleació de coure i estany. En la seva composició també hi pot haver zinc o plom. Se sol emprar amb la tècnica de la fosa i és molt corrent d’utilitzar la tècnica anomenada de la cera perduda; que consisteix en preparar un motlle en fang, cobrir aquest motlle amb una capa uniforme de cera, recobrir-lo amb una altra capa d’argila i introduir-hi el metall fos que passa a ocupar, pels efectes de la calor, el lloc de la cera fosa. Un cop s'ha refredat es retira tant el motlle exterior com l’interior. El bronze és de color vermellós i brillant, però amb el temps es torna negre. Pot imitar-se aquesta tonalitat, tractant la peça amb oli; si a més es frega amb vinagre es torna verdós. En certs moments històrics el bronze es cobria amb una capa de daurat o de platejat.

· or i plata: treballat amb la tècnica de la forja, és a dir el modelatge de fines làmines que s’adaptaven a una ànima de pedra o fusta. Si es combina l’or i l’ivori resulta l’anomenada escultura crisoelefantina.

· ferro: es pot diferenciar en funció de la tècnica que s’utilitzi entre:

  • - el ferro forjat, que es treballa a cops de martell sobre una farga en calent o en fred i soldant-ne les peces.
  • - el ferro fos, que es treballa vessant el ferro líquid en motlles preparats.

· plom, llautó i acer: metalls considerats com a no nobles en èpoques anteriors, però que han estat revaloritzats per l’escultura del segle XX.

Encara que cultures antigues havien fet servir el metall en estat natural és amb el gresol amb el que s'obté una massa homogènia i uniforme.

L'aleació de coure i estany. L'oxidació dóna una pàtina de color verd.

Les aleacions de coure que tenen menys d'un 15% d'estany són dures, però el bronze és més dur si augmentem la proporció d'estany.

Les aleacions que tenen més d'un 35% d'estany són molt dures i abans d'aprendre a treballar el ferro per mitjà del temple es feien servir eines de bronze amb una aleació del 30 al 35% d'estany.

Avui en dia també per a escultura al bronze se li afegeix zinc o plom.