| HISTÒRIA DE LA DEMOCRÀCIA ATENESA Les institucions de la democràcia atenesa no van 
        sorgir de cop i volta, sinó que són el producte d'una evolució 
        de més de dos segles. Les primeres reformes constitucionals que 
        van permetre la participació del démos en el destí 
        de la ciutat van ser dutes a terme per Soló, elegit arcont l'any 
        594 a.C. Però no és fins a la tirania de Pisístrat, 
        que, segons Heròdot, ocupa el poder amb dues interrupcions entre 
        el 561 i el 527 a.C. que l'aristocràcia no accepta les conquestes 
        polítiques i socials dels més pobres. Després de la caiguda de la tirania, s'inicien 
        els conflictes entre els aristòcrates, i és finalment l'Alcmeònida 
        Clístenes qui es fa amb el poder, el 508 a.C., amb el suport del 
        démos. En aquest moment es produeix un canvi substancial en les 
        institucions i s'integra el poble dins les noves estructures democràtiques. 
        Les seves reformes es poden dividir en dos àmbits: d'una banda 
        porta una reorganització del cos cívic, de l'altra una nova 
        ordenació institucional. Va fer créixer el nombre de ciutadans 
        i instaurà una nova subdivisió administrativa que consistia 
        a repartir els cent dems de l'Àtica -unitats administratives locals 
        bàsiques, amb un magistrat i una assemblea pròpia-, en trenta 
        grups anomenats tríties, deu a la ciutat, deu a la costa i deu 
        a l'interior. I cadascuna de les deu tribus, creades de nou , amb una 
        població equivalent, comprenia tres tríties, una per sector. 
        D'aquesta manera desapareixien els localismes en favor de la unitat de 
        la polis. Pel que fa a la nova organització del poder, va crear 
        un consell de cinc-cents membres, cinquanta per tribu, que exercia control 
        sobre les magistrats i l'assemblea i tenia un important paper judicial. 
        Així s'introduí la isonomía en la vida de la polis. Els èxits militars enfront dels perses i la repressió 
        de les revoltes a la Lliga de Delos feren que la veu del poble se sentís 
        amb més força. Entre el 465 i el 461 a.C. aparegué 
        Efialtes, un personatge mal conegut que "arrabassà del consell 
        totes les funcions afegides per les quals era guardià de la Constitució, 
        i les va posar en mans, les unes, dels Cinc-cents, les altres, del poble 
        i dels tribunals" (Constitució d'Atenes XXV 2). Poc després 
        Efialtes va ser assassinat en circumstàncies misterioses i el va 
        succeir al capdavant del partit democràtic Pèricles, Alcmeònida 
        esdevingut l'home fort de la política atenesa fins a la seva mort 
        el 429 a.C. Durant aquesta trentena d'anys és probablement quan 
        les institucions democràtiques prenen la seva forma definitiva: 
        es fixen les atribucions dels estrategs, s'elaboren els procediments de 
        les reunions de la bulé i l'ekklesía i s'organitzen els 
        cossos de magistrats especialitzats. La instauració d'un misthós 
        o jornal per als membres de la bulé, de les magistratures, llevat 
        potser de l'estratègia, i de l'Heliea afavorí que els més 
        pobres poguessin participar-hi. De tota manera durant tota la primera 
        etapa de la democràcia els dirigents continuen provenint de l'aristocràcia. 
        Així,  "Pèricles, 
        molt influent pel seu prestigi i per la seva intel·ligència, 
        i manifestament insubornable, dominava la multitud respectant la llibertat 
        i la guiava més que no pas era guiat per ella [...]. En fi, allò 
        era de nom una democràcia, però de fet el govern del primer 
        ciutadà". (Tucídides, II 64, 8-9).  La mort de Pèricles i la guerra del Peloponnès 
        portaren al poder personatges sorgits de les elits del démos i 
        la democràcia es va radicalitzar. Això, juntament amb els 
        desastres militars, provocà dues reaccions oligàrquiques 
        el 411 i el 404 a.C., que van limitar el poder del poble. La restauració 
        de la democràcia va ser immediata en tots dos casos i no va sofrir 
        més interrupcions fins al 322 a.C. Però durant el segle 
        IV a.C. el démos perd interès per participar en la democràcia 
        a causa del procés de depauperació que pateix. Per aquest 
        motiu s'estén el misthós als assistents a l'assemblea. Les 
        magistratures evolucionen cap a una especialització: els oradors 
        s'atreuran el poble amb els seus discursos a l'assemblea, els estrategs 
        solament s'ocuparan dels assumptes de la guerra, els tècnics financers 
        prendran més protagonisme per intentar resoldre els problemes econòmics. 
        La pèrdua de la independència d'Atenes davant dels macedonis 
        tindrà com a conseqüència també la substitució 
        de la democràcia per una nova oligarquia. I la seva restauració 
        al 280 a.C. no serà sinó un pàl·lid reflex 
        de la seva apassionada vida política anterior. 
 
         
          |  |  |  |  |