| LA DEMOCRÀCIA D'ATENES EN PERSPECTIVA La imatge desfavorable de la democràcia atenesa 
        com sistema de govern sotmès a l'arbitrarietat d'un poble radical, 
        capriciós, mesquí i ignorant deriva directament de les mateixes 
        fonts contemporànies. Raons com la desfeta de la guerra del Peloponnès 
        o la condemna de Sòcrates, així com la procedència 
        social de la majoria dels autors de l'època expliquen la seva actitud 
        crítica i el seu interès per ressaltar els defectes de la 
        democràcia. Aristòfanes veu en la radicalització 
        del démos un atac als valors tradicionals, Tucídides salva 
        només la democràcia dirigida per Pèricles, i Aristòtil 
        defensa un règim mixt governat per les classes mitjanes, mentre 
        que Plató i Xenofont estan encisats pel miratge espartà. 
        Solament els oradors, com Lísias i Demòstenes, fan una apologia 
        del sistema democràtic. Des del punt de vista polític Atenes era una societat 
        oberta, una democràcia participativa que feia el ciutadà 
        responsable del seu destí. La democràcia atenesa tenia sistemes 
        de control perquè el govern restés en mans dels ciutadans 
        i no esdevingués monopoli d'una classe de polítics allunyada 
        dels interessos de la col·lectivitat com passa sovint en les nostres 
        democràcies representatives. D'aquí la participació 
        directa dels ciutadans a l'assemblea i a l'Heliea, l'anualitat de les 
        magistratures, els torns tan breus en la pritania, l'impediment de repetir 
        en la gran majoria dels càrrecs i els misthoí. També 
        el sistema de sorteig, que Plató troba irresponsable però 
        que es compensa per la col·legialitat de tots els càrrecs, 
        afavoreix la presència a les institucions de tots els ciutadans, 
        mentre que l'elecció era vista com un sistema avantatjós 
        per als notables. El complex procediment de sorteig dels tribunals i la 
        seva nombrosa composició servien també per evitar el suborn 
        dels més poderosos. Aquesta preocupació pel possible desvirtuament 
        de les institucions democràtiques també es palesa en la 
        rotació dels prítanis, la qual cosa evita la corrupció 
        freqüent abans i ara en els governs ocupats durant molt temps pels 
        mateixos polítics. De tota manera el sistema no estava completament 
        salvat de la cobdícia d'alguns personatges i de la corrupció. No hi ha dubte que la democràcia va ser un règim 
        innovador, malgrat les limitacions i contradiccions que hi poguem trobar 
        vint-i-cinc segles després. És cert que la ciutadania era 
        força restringida: d'una població atenesa estimada vers 
        el 432 a.C. entre 215.000 i 300.000 persones, solament uns 40.000 eren 
        ciutadans, i, per tant, gaudien de plens drets polítics. Eren exclosos 
        del démos les dones, els metecs (estrangers residents) i 
        els esclaus. A més, la mateixa possessió d'esclaus donava 
        a molts ciutadans lleure per dedicar a la política. Una altra base 
        per a la democràcia va ser la possessió d'un imperi, que 
        va proporcionar a Atenes bona part dels recursos necessaris. L'hegemonia 
        d'Atenes sobre gran part del món hel·lènic va fer 
        que durant els segles V i IV a.C. el règim democràtic s'estengués 
        a moltes de les polis gregues.  
 |