GEOMETRIA
I MESURA.
Salut Ametller, Cristina Gamero, Sònia
Tardío, Carme Teixidor
(estudiants de 3r. Educació Primària).
Descripció:
La comunicació que presentem
intenta donar a conèixer un treball realitzat per a nosaltres mateixes
en una assignatura optativa de la Facultat de Ciències de lEducació
de la UdG. Es tracta dun software educatiu matemàtic, concretament
de geometria i mesura, elaborat amb el CLIC, una aplicació que
permet desenvolupar i realitzar activitats educatives aprofitant els avantatges
que ofereix lentorn Windows.
La idea de crear un software educatiu
relacionat amb les matemàtiques va després dadonar-nos
que no hi havia cap treball de CLIC relacionat amb la geometria ni amb
la mesura (almenys que nosaltres coneguem!).
El paquet de CLIC que hem elaborat
conté diferents subtemes. Les activitats corresponents a cada un
dells són un reforç del que, amb anterioritat, sha
treballat a laula. Per això, pot ser utilitzat en diferents
situacions:
* com un racó dins laula,
* com una eina de reforç matemàtic
a laula dinformàtica,
* com una forma de realitzar una avaluació
contínua de lalumne...
Aquestes activitats segueixen un nivell
progressiu de dificultat per tal que lalumne acabi dinterioritzar
els conceptes que ja coneix.
El paquet "GEOMETRIA I MESURA"
està dissenyat de manera que el mestre pot escollir el cicle i
el subtema a treballar sense necessitat dhaver realitzat lanterior.

CONEIXEM
LESPAI DE LA CLASSE
Teresa Serra Santasusana
Aquesta és una unitat de programació
dins de lapartat de situació de lespai, que ens ocupa
un mes de durada, plantejada en dues sessions setmanals . Els nens i les
nenes es fan amb lespai de la classe. Lobserven, en parlen.
Sorganitzen jocs de situació dins de la classe. Representen
lespai mitjançant una maqueta, dibuixos des de diferents
punts de vista.
Lobjectiu del treball és
acostar als nens i les nenes a prendre punts de referència a lhora
de situar les coses dins dun espai conegut per a ells, així
com representar de diferents formes aquesta situació. Les diferents
formes passen fonamentalment per la utilització del llenguatge
verbal, la construcció de la maqueta i lús del dibuix.

REFLEXIONS
SOBRE LA RESOLUCIÓ DE PROBLEMES A PARTIR DE LES OPINIONS DE L'ALUMNAT
DE PRIMÀRIA I 1r D'ESO.
Àngel Alsina, Rosa M. Cascajo,
Eulàlia Vila i Glòria Xargay
Grup Perímetre
De tots els continguts que configuren
el coneixement matemàtic, el relatiu a la resolució de problemes
ha generat en els darrers anys una important producció bibliogràfica
a causa del pes específic d'aquest bloc en el conjunt de la matemàtica
escolar. Aquesta importància ve ocasionada tant per la concepció
actual de la resolució de situacions problemàtiques com
pels objectius que se'n deriven.
En relació al concepte contemporani,
la resolució de problemes no s'entén actualment com un conjunt
de continguts o coneixements abstractes que l'alumne no pot aplicar fora
de l'aula, sinó ans el contrari, sovint es tracta de situacions
concretes de la vida quotidiana que es traslladen a l'escola amb una triple
finalitat: a) facilitar la interpretació de la situació
problemàtica per part de l'alumne; b) simplificar, si és
possible, la seva possible solució; i c) afavorir la generalització
a altres contextos equivalents. Resulta evident que aquesta trilogia d'intencions
adquireix una especial significació en aquells alumnes que presenten
més dificultats d'aprenentatge.
El subgrup de mestres d'educació
especial del GRUP PERÍMETRE ens proposem un treball ampli i a llarg
termini en el què es pretén analitzar de forma sistemàtica
i experimental quins són els possibles factors causants de dificultats
en el camp de la resolució de problemes, i una vegada categoritzats
els diferents errors i les seves fonts, establir diferents estratègies
encaminades a una doble intenció: d'una banda, garantir un grau
d'èxit suficient en la resolució de situacions problemàtiques
que possibiliti els alumnes amb dificultats una actitud positiva vers
el coneixement matemàtic i, des d'una perspectiva més genèrica,
un grau més satisfactori de seguretat personal que els condueixi
cap a la nostra segona intenció: adquirir major autonomia, tant
en el marc de l'escola com, sobretot, en el context de la seva vida quotidiana.
Aquest projecte de treball consta
de diferents fases: a) recollida de dades sobre l'opinió dels alumnes
davant la resolució de problemes; b) administració d'una
prova de resolució de problemes elaborada a partir de la síntesi
de les classificacions proposades per diferents autors (Baroody, 1988;
Riley, 1981; Vergnaud et al., 1976) per analitzar les dificultats i les
fonts d'error; c) disseny i aplicació d'activitats i estratègies
encaminades a millorar la resolució de situacions problemàtiques;
d) valoració quantitativa i qualitativa dels resultats obtinguts.
En aquesta comunicació presentem
els resultats de la primera fase d'aquest treball de recerca, consistent
en una revisió sobre com es viu actualment la resolució
de problemes a l'ensenyament obligatori. Concretament, l'objectiu ha estat
esbrinar què en pensen els propis nens i nenes, els nois i noies,
deixant-los expressar amb les seves pròpies paraules, permetent
així que flueixin els seus pensaments i les seves emocions.
Per a realitzar aquesta anàlisi,
hem partit d'una mostra de 359 alumnes de diferents centres de 2n CI,
2n CM, 2n CS de Primària i 1r E.S.O. de les comarques gironines,
amb la finalitat que les edats fossin el més representatives possible
des d'un punt de vista evolutiu en el context de l'ensenyament obligatori.
Per a l'obtenció de dades hem dissenyat un qüestionari compost
de 12 preguntes vinculades a les expectatives dels alumnes davant la resolució
de problemes, que hem administrat durant el 2n trimestre del curs 96/97.
La recollida de dades s'ha realitzat a partir del buidatge de les respostes
escrites, i hem obtingut informació tant qualitativa (respostes
individualitzades) com quantitativa (percentatges de respostes equivalents
a cada qüestió). D'altra banda, hem analitzat les respostes
en funció dels criteris generals següents:
- nivell d'escolarització: 2n CI (85 alumnes),
2n CM (87 alumnes), 2n CS de Primària
(99 alumnes) i 1r E.S.O (88 alumnes).
- nivell de competència davant la resolució
de problemes: A (malament: 92 alumnes); B (força bé: 88
alumnes); C (bé: 89 alumnes) i D (molt bé: 90 alumnes).
La classificació en una d'aquestes quatre categories l'han realitzada
els tutors, segons els resultats de les seves avaluacions.
S'exposen els resultats obtinguts
de manera sistematitzada respectant l' ordre original de les preguntes
del qüestionari i s'hi inclou, en cada cas: una síntesi de
les diferents categories de respostes obtingudes amb exemples il.lustratius,
seguida de l'anàlisi quantitativa per nivells educatius i nivells
d'aptituds.

LA
IMPORTÀNCIA DE LES ACTITUDS EN ELS PROCESSOS MOTIVACIONALS I DŽAPRENENTATGE
DE LES
MATEMÀTIQUES.
Ma.Eugènia Gras i Ester Rafel
Dept. Psicologia de la UdG
El concepte dŽactituds el definim
com les "predisposicions de conducta que actuen com a forces motivacionals
del comportament humà" (Auzmendi, 1992). Molts professors constaten
lŽexistència dŽactituds desfavorables cap a les matemàtiques,
fet que comporta reaccions afectives, cognitives i comportamentals negatives
(Aiken, 1970; Thomas i Costelló, 1988; Gairín, 1990; Auzmendi,
1992, Ma 1997...). Aquestes reaccions, poden afectar negativament sobre
els processos motivacionals i dŽaprenentatge de les matemàtiques.
Suydam (1984) considera que : "generalment les actituds cap a les matemàtiques
tendeixen a ser positives fins a sisè grau i després es
van fent menys positives a mesura que lŽalumne accedeix a cursos superiors"
(pàg.12). L Žobjectiu fonamental dŽaquesta recerca és conèixer
les actituds dels estudiants de primer curs de psicologia i la seva relació
amb altres variables motivacionals i funcionals. Al mateix temps, sŽavaluen
les creences dŽaquests estudiants respecte als motius de lŽelevat fracàs
acadèmic en les matemàtiques.
La mostra està formada per
39 estudiants (36 % homes i 64 % dones) de primer curs de psicologia (mitjana
dŽedat = 19; desviació estàndard = 3,57) . Els resultats
indiquen, que en general, els subjectes que manifesten tenir una actitud
positiva, són aquells que han obtingut, en anys anteriors, millors
resultats acadèmics en aquesta assignatura. Alhora, els subjectes
que presenten una actitud positiva, consideren que, la matèria
dŽEstadística que cursen a primer de psicologia, és més
útil, més fàcil i més interessant, i lŽescollirien
encara que no fos obligatòria, en comparació amb aquells
que manifesten una actitud negativa. Respecte a les creences dels alumnes
sobre quins són els motius que condueixen al fracàs en matemàtiques,
destaca la dificultat de la matèria i el fet que requereix, a diferència
dŽaltres matèries, una dedicació i una constància
diària. Cal dir, que només un 13% lŽatribueixen a les característiques
didàctiques dels professors.
DŽacord amb aquests resultats, un
dels objectius fonamentals dels professors per millorar els processos
motivacionals i dŽaprenentatge de les matemàtiques, seria afavorir
el desenvolupament dŽactituds positives cap a lŽassignatura ja des dels
primers cursos, aspecte que, alhora, podria repercutir favorablement sobre
els aprenentatges universitaris futurs.

FEM
MATEMÀTIQUES PER INTERNET
La formiga matemàtica.
I finalment la reforma educativa
proposa potenciar laprenentatge de noves tècniques i destreses.

LA
MÀQUINA I ELS BOTONS
Raquel Gallego i val
Material
Un material lògic de 48 botons
basat en les qualitats següents: forma, color, mida i número
de forats. Fabricat per la mateixa mestra.
Les seves corresponents etiquetes.
Una màquina transformadora
de qualitats.
Quatre targetes amb la inicial i un
signe(dibuix) per cada qualitat.
Descripció.
Juguen 5 o 6 nens al voltant duna
taula. Es pot realitzar de dues maneres diferents.
En la primera un nen introdueix un
botó dins la màquina transformadora i tria quina qualitat
vol que canviï. Seguidament la mestra canviant la qualitat suggerida
pel nen, treu un botó amb una qualitat canviada.
En la segona el nen introdueix un
botó i la mestra en treu un altre. El nen ha dendevinar quina
qualitat ha estat modificada.
Continguts matemàtics que
es treballen.
Entendrem el sentit del canvi de la
màquina com a pas previ per a començar a fer les operacions
elementals de tot tipus, i en particular les operacions aritmètiques.
De procediment.
Atenció i observació
del material lògic com a fenòmens de canvi.
Objectius.
Entendre el sentit del canvi de la
màquina. Ajudar a pensar, reflexionar, es a dir, al desenvolupament
intel·lectual del nen en general.
Coneixements previs.
Haver treballat reconeixements de
qualitats.
Edat.
5anys.

PROPOSTA
DE TREBALL PER AL TRACTAMENT DE LA DIVERSITAT A LÀREA DE
MATEMÀTIQUES A SECUNDÀRIA.
Anna Metje i Glòria Xargay.
IES Narcís Xifra. Salt.
Una de les vàries actuacions
concretades i portades a terme per lIES Narcís Xifra de Girona,
amb la finalitat de donar resposta a les diferents necessitats de lalumnat,
consisteix en un suport duna hora setmanal a les àrees instrumentals
(Llengües i matemàtiques). En aquesta hora treballem en la
mateixa aula dos professors.
És a partir daquesta
opció don sorgeix la nostra proposta de treball portada a
terme per la mestra de pedagogia terapèutica i la mestra de làrea
de matemàtiques durant el curs 96-97 en les tres classes de 1r
dESO i, durant aquest curs, en les tres classes de 2n dESO.
Teníem molt clar el que volíem
aconseguir; donar una resposta el més individualitzada i el més
personalitzada possible a les necessitats educatives dels/les alumnes.
Per una banda calia, doncs, conèixer els diferents nivells, ritmes
daprenentatge, possibilitats dels alumnes de cada grup classe; per
altra banda calia pensar en adaptacions del currículum des de la
pròpia àrea i en aspectes de metodologia com diversificar
els tipus dactivitats, tasques amb diferents nivells de resolució,
activitats de reforç i ampliació i finalment calia concretar
el nostre paper a laula i la coordinació entre nosaltres.
A partir daquí anem posant fil a lagulla i es va perfilant
la nostra pràctica docent.
La valoració que en fem, de
lexperiència, és molt positiva. Hem pogut constatar
que sha aconseguit donar resposta a la diversitat de ritmes de treball
i aprenentatge, tant per als alumnes amb més possibilitats com
per als alumnes que en tenien menys. Cada noi ha pogut seguir el seu ritme.
Els alumnes amb NEE shan mostrat motivats, han augmentat la seva
autoestima i sha aconseguit connectar-los a lassignatura i
a aquells alumnes amb molt bones capacitats sels ha ofert loportunitat
de poder ampliar els seus coneixements.

MATEMAR
- 98
"Un passeig per
les mates."
Escoles de Lloret de Mar
DŽun grup de mestres de Lloret va
sorgir la idea de fer una fira lúdica per acostar més les
matemàtiques a tots els nens de la població i a la vegada
veure que les mates també poden ser i són divertides.
Vam participar-hi les quatre escoles
de Lloret i diverses entitats: LŽhospital, el centre Excursionista, lŽEsplai
Cap-i-cua i les Associacions de Pares i Mares de les escoles; comptàvem
amb el suport de lŽajuntament, el Consell Comarcal, Mc Donald
A la fira hi havia 30 parades en les
que podien participar els nens i nenes des de p3 fins a 6è de primària.
Cada parada oferia als nens un joc
de caire matemàtic. NŽhi havia que combinaven les matemàtiques
amb altres matèries: lŽeducació física, lŽanglès
i la música.
La fira es va obrir des de les onze
del matí fins les cinc de la tarda.
La valoració fou molt positiva
degut a la gran participació dels mestres i al gran nombre de nens
que hi van participar.
SŽhi respirava un ambient molt familiar.
A les cares dels nens i dels pares es reflectia la il·lusió de
compartir una estona lúdica.

FEM
MATEMÀTIQUES.
Jesús del Oso, Joan Carles Ferrer.
"Fem matemàtiques" és
una activitat organitzada per la FEEMCAT (Federació dEntitats
per a lensenyament de les matemàtiques a Catalunya) de la
qual enguany sha celebrat la seva 3a. edició, i que va adreçada
a tots els nois i noies que cursen 6è. densenyament primari
i 1r. i 2n. curs dESO a qualsevol dels centres de Catalunya, públics
o privats.
"Fem matemàtiques" es planteja
com a objectiu primordial contribuir al desenvolupament de les capacitats
dels nois i noies proposant-los justament que es posin en situació
de "fer matemàtiques", intentant que arribin a tastar i a fruir
del que això significa, a través de la resolució
de problemes, però ben allunyat del que és lexercitació
mecànica de la resolució dexercicis que sovint treballen
a les classes. Es tracta de posar un grup dalumnes davant duna
situació per fer-los esbrinar i investigar vies de solució
i que posin en comú les diverses estratègies, experimentacions,
reflexions, que van sorgint tant a nivell individual com col·lectiu en
el seu intent de buscar-ne una solució. Amb lactivitat es
vol contribuir també a potenciar la popularització de les
matemàtiques intentant trencar la imatge de disciplina rígida
on tot està fet i on no hi ha lloc per a la controvèrsia,
i, al mateix temps, sintenta destacar el paper de les matemàtiques
com a valor cultural i com a activitat formativa duna manera lúdica
i agradable a través del treball en equip, lintercanvi dexperiències
i la investigació que cal dur a terme a labordar les diverses
situacions que sels plantegen.
Lactivitat es desenvolupa generalment
en 3 fases:
La 1a. fase es realitza en el propi
centre de lalumne inscrit i consisteix en situar-lo davant unes
quantes situacions problemàtiques perquè les treballin en
grups de 3 o 4 alumnes, tots ells del mateix nivell educatiu i del mateix
centre. Aquesta fase sol tenir lloc durant els mesos de gener i febrer
amb una dinàmica totalment lliure per part de cada grup i centre.
Tanmateix, és important que el mestre no presenti als alumnes els
problemes de forma descontextualitzada, i que sigui un dinamitzador i
orientador del desenvolupament del treball dels grups. Tots els nois i
noies que participen reben un diploma acreditatiu dhaver pres part
en aquesta fase, i un jurat selecciona els millors informes presentats
pels diversos grups que han participat en aquesta 1a. fase de lactivitat.
Les comissions organitzadores de lactivitat
en les diverses comarques de Catalunya, duen a terme de manera autònoma
una 2a. fase de lactivitat durant els mesos de març o abril,
amb lobjectiu descollir alguns membres dels diversos grups
que han estat seleccionats en la 1a. fase per tal que siguin els participants
a la fase final catalana.
En aquesta fase final de lactivitat,
que enguany sha celebrat a Banyoles el dia 16 de maig, hi participen
50 nois i noies de tot Catalunya acompanyats dels seus mestres, i, a més
de gaudir de les diverses activitats lúdiques preparades per lorganització,
es plantegen als nois i noies diversos problemes denginy, tant a
nivell individual com a nivell de grup. Tot això plantejat en un
entorn on els nois i noies descobreixen les matemàtiques en llocs
a laire lliure i en situacions un xic insòlites (a la Devesa
de Girona, a Port Aventura, a lEstany de Banyoles,...). A partir
dels resultats de les proves, un jurat escull a 3 guanyadors de cada nivell
(6è. de primària, 1r. i 2n. dESO), a cadascun dels
quals sels atorga un premi, així com un record de la jornada
per a tots els participants de la fase final.
A més, els 3 guanyadors del
nivell corresponent a 2n. dESO participen a la "Olimpíada
Matemàtica" que organitza cada any la FESPM (Federación
Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas) a nivell
de tot lEstat i que té lloc durant el mes de juny.
En les 3 edicions fins ara realitzades,
lactivitat va complint els seus objectius de manera molt satisfactòria.
Per això, animem a tots els ensenyants de matemàtiques de
Catalunya a que motivin la participació dels seus alumnes. Val
la pena, ja que, duna manera agradable, els ajudarem a fruir del
"fer matemàtiques".

MIREM,
TOQUEM, JUGUEM
Equip Escola Bressol Baldufa
Taialà
Què són les safates
dexperimentació?
Una proposta de joc per a nens i nenes
on a partir de la lliure observació, manipulació i experimentació
construeixen els seus propis aprenentatges.
Objectius
- Participar amb interès i atenció
en lactivitat manipulativa proposada.
- Mantenir una actitud de recerca i descobriment
per tal de resoldre dificultats superables.
- Trobar les qualitats dels elements a partir de
lobservació, manipulació i experimentació.
- Verbalitzar els resultats de les observacions i
de les accions realitzades.
- Transvasar materials omplint i buidant recipients
diferents.
- Experimentar la noció de quantitat a través
de comparar i agrupar elements.
- Utilitzar de forma correcta els termes molts/pocs
com a fruit de la comparació entre dues quantitats molt contrastades.
Metodologia
Leducadora presenta les safates
cadascuna amb un element diferent. Aquestes safates permeten el joc individual
o compartit amb un altre nen o nena.
Després de lobservació
i manipulació dels elements leducadora els ofereix diversos
objectes que possibiliten lexperimentació. Es procura que
siguin elements que motivin la participació com cigrons, pastes
de sopa, sal,...i no es trobin repetits en altres contextos escolars.
Leducadora, partint de lobservació,
intervé per afavorir situacions daprenentatge.
Avaluació
A través de lobservació
directa savaluaran els objectius establerts. Les eines utilitzades
són el full dobservació i el vídeo.