|

Resum
Quines coses es feien
fa cent anys (1998) a classe de matemàtiques que encara es facin
avui (2098)? Potser hi han encara masses coincidències! Si cal
fer més atenció a certes coses... quines són aquestes
coses? Si cal fer més coses noves... quines s’han de treure?...
Una reflexió amb seny sobre el que fer i el que deixar de fer...
ara, que encara hi som a temps.
666: Benvingudes
i benvinguts a aquesta conferència! Per a la meva col·lega
579 i per a mi, 666, és un honor i un goig inaugurar aquestes
noves Tele-Jornades de Didàctica de la Matemàtica a
les Comarques Gironines.
579: Avui,
29 de maig del 2.098, ens ha semblat un moment oportú per a
mirar endarrera i reviure a la llum del nostre pensament actual el
que va ser dit ara fa exactament cent anys, aquí en aquest
mateix lloc, el 29 de maig de 1998 quan s’organitzaren les terceres
jornades presencials.
El fet de
trobar-nos avui aquí a Girona, ens reforça la idea de
que potser podrem influir en el sempre discutit tema de que cal fer
i que cal deixar de fer en matemàtiques... tot mirant el que
es va dir d’això, justament ara fa 100 anys.
666: Gràcies
als retroprojectors de realitat virtual hem pogut reconstruir alguns
fragments del que aquí es va dir el 1998. En la nostra intervenció
visionarem aquests fragments i sobre ells intentarem treure perspectives
de futur ara que el segle XXI s’acaba. Els professors convidats en
aquella ocasió foren segon consta a la memòria central
del Súper Ray - Catalonia XX, Carme Burgués i Claudi
Alsina.
Carme Burgués
era una professora de matemàtiques dedicada a la Didàctica
de la Matemàtica i especialitzada en el que aleshores es deia
formació del professorat, activitat que desenvolupà
en una institució ja desapareguda fa molts anys. Era una escola
que rebé diversos noms (magisteri, normal, professors EGB,
mestres,...) i que per algun motiu ignorat anà canviant de
lloc.
579: Claudi
Alsina era un professor de matemàtiques que estimava profundament
l’ensenyament i que tot treballant a una universitat presencial, ja
desapareguda fa molts anys, tenia especial habilitat per aparèixer
en llocs molts diversos per donar conferències.
666: En començar
la seva conferència la Carme i en Claudi semblaven preocupats
per com anava evolucionant el que en aquell moment anomenaven "la
reforma". Escenes virtuals 1 i 2!
CB: Ben aviat
l’actual reforma educativa haurà arribat a estendre’s de forma
massiva a tots els nens i nenes del País. Quan ja fa temps
es va plantejar aquesta reforma, que per sobre de tot volia formar
ciutadans i ciutadanes per al segle XXI, es posà l’èmfasi
en poder superar un estructuralisme caduc i una educació ancorada
en certes formes tradicionals d’ensenyar i en continguts poc formatius,
per donar pas a unes noves maneres de fer, prioritzant els procediments
i "l’aprendre a aprendre" per sobre dels fets obsolets o les rutines
repetitives. Donant pas a vetllar també per les actituds i
els valors a classe de matemàtiques. Una reforma que vol i
hauria de aconseguir preparar per a un futur que no és el nostre
passat, per assumir la tecnologia d’avui, els reptes de la nova manera
de viure i treballar...
CA: Tots els
governs han fet seus els canvis curriculars i han publicat decrets
i desenvolupaments exemplificadors del que es volia com a referent
oficial per a aquesta reforma. S’ha intentat trobar en el professorat
els fidels al·liats per a portar aquestes noves maneres de fer a les
aules. Però cal preguntar-se si, realment, els nens i nenes
d’ara estan gaudint del que es pretenia o no. Un gran educador anglès,
G. Howson, ha escrit no fa gaire:
"Es ben sabut
que el professorat no segueix mai fidelment els seus curricula nacionals.
El que intenten els que fan els curricula mai es exactament implementat
en totes les classes. A més, el que és après
pels estudiants pot tenir poca relació amb el currículum
realment implementat. Moltes coses ensenyades o no son enteses o s’entenen
malament o no es recorden. Per altra banda és clar que els
estudiants aprenen moltes matemàtiques fora de les classes...
són, per tant, els currículum oficials tant importants?"
579: Sembla
que el Claudi i la Carme malfiaven del currículum de l’època,
especialment de fins a quin punt el professorat el faria seu. Tots
els que hem viscut la revolució del maig de 2068, és
a dir, el que ara se’n diu la "revolució de la sinceritat"
sabem que l’elaboració de curricula nacionals no és
un instrument efectiu de canvi. El maig del 68 tothom es va sincerar:
ningú feia efectivament a classe el que es suposava que havia
de fer i per tant va sorgir el famós lema: "realisme al poder",
és a dir, intentar fer canvis d’un altra manera.
666: Sembla
que les màximes autoritats acadèmiques d’aquella època,
els noms de les quals s’han perdut, insistien en publicar, en un material
combustible dit paper, ordres i decrets que suposaven tothom llegiria.
Avui ja ningú té aquest grau d’ingenuïtat i per
tant en l’actual revisió anual no es fan "dissenys curriculars"
com deien abans sinó "dissenys de classes". És l’adaptació
o no a aquests dissenys el que ara determina la prejubilació
del professorat a partir del 130 anys. Escenes virtuals 3 i 4?
CB: Ens referirem
ara a "les coses que no cal fer tant". La dinàmica i les activitats
que han de marcar les nostres classes haurien de tenir present que,
possiblement, cal
Fer menys
|
Fer més
|
Explicacions magistrals
Treballs individuals
Temes sense context
Temes aïllats
Axiomes i postulats
Memorització instantània
Informació
Algoritmes
Avaluació rutinària
Avaluació parcial
Avaluació quantitativa
Presentar els temes sempre igual
Intentar uniformitzar
Simbolisme matemàtic
Activitats tancades
Activitats de solució
única
Informació individual
Valoració d’errors per
avaluar
Treball abstracte
|
Guiatge d’itineraris i motivació
Treballs en grups
Modelització i aplicacions
Connexions temàtiques
Propietats i característiques
Comprensió duradora
Descobriments
Raonament
Avaluació formativa
Avaluació global
Avaluació qualitativa
Atendre els interessos dels
alumnes (segons edats i moment)
Adaptacions als diversos ritmes
d’aprenentatge
Usar diversos llenguatges expressius
(simultàniament)
Activitats obertes
Activitats que es puguin resoldre
per diversos mètodes
Activitats de comunicació
entre alumnes
Valoració dels errors
com a font d’informació
Treball globalitzador / interdisciplinari
|
No es tracta
de grans canvis dramàtics però sí d’èmfasis
adequats en certes formes de fer o, millor dit, de deixar fer.
CA: Un tema
clau d’avui es respondre bé a la pregunta: quin bon ús
educatiu es pot fer de la tecnologia amigable? Malgrat la precipitació,
que sovint es dona per part de les indústries, en posar al
mercat la tecnologia "punta", no sempre aquesta té la qualitat
de ser amigable, és a dir, assequible a qualsevol usuari. Potser
cal recordar aquí la famosa dita "La resposta es la tecnologia...
però quina és la qüestió?" La tecnologia
no amigable fa treballar per a l’ús de la pròpia tecnologia
i per tant enlloc de ser un estri educatiu matemàtic esdevé
un focus d’atenció tecnològica. Però quan la
tecnologia és senzilla aleshores esdevé un estri poderós,
ja que a més per ser simple és produïble i vendible
en grans quantitats la qual cosa assegura el seu baix preu i en conseqüència
l’accés massiu del públic. Calculadores aritmètiques,
calculadores científiques (numèriques, simbòliques
i gràfiques), programació simple (Derive, Cabri Geometrie
II, Poliedros,...), software de navegació per Internet (Netscape,
Explorer,...), CD-Roms o CD-I interactius, etc. són avui realitats
a ser explotades en els nivells corresponents. L’ús adequat
d’aquestes tecnologies tindria que implicar els següents canvis.
Fer menys
|
Fer més
|
Rutines de càlcul
Rutines de representació
Atenció
al càlcul de trencats
Atenció
als arrodoniments
Atenció
al càlcul exacte
Verificacions
Taules manuals
Exercicis
Ús de
llibres
|
Comprensió
de les operacions
Anàlisi
qualitativa
Atenció
als decimals
Atenció
als errors
Atenció
al càlcul aproximat
Conjectures
via assaig
Visualització
de dades
Problemes
Ús de
bases de dades (Internet)
|
579: Sembla
que l’ús tecnològic els preocupava molt. Sembla que
aleshores començà l’ús d’un primitiu Internet
però que la difusió de llibres fets de paper encara
era corrent. Fan moltes referències a algorismes i rutines
de càlcul avui desconegudes. I sembla que hi havien moltes
presentacions en directe que molts professors feien simultàniament
a molts llocs. Això seria avui impensable i impagable. És
sorprenent com, segons sembla, els professors sempre parlaven i els
alumnes sempre escrivien, una situació clarament oposada a
l’actual...
666: Si bé
els conferenciants usen paraules que encara són vigents n’usen
d’altres que avui són difícils d’entendre en haver desaparegut
o en ser complicat veure quin era el seu sentit segons els diccionaris
de l’època (de paper per cert!). Que volien dir amb "explicacions
magistrals", "trencat", "taules manuals" o "rutines"? i, molt especialment,
Que entenien per avaluació... Sembla que devia ser un ritual
periòdic, ja que es feia sovint i no deixava satisfets a ningú.
Hi ha qui diu que devia ser una forma arcaica de l’actual "visió
global". Però seguim revivint aquells temps. Escenes virtuals
5 i 6!
CB: Potser
ara ens podríem referir a coses que ara no cal fer en
absolut. Són coses que si es fan serà per un altre motiu,
per exemple, per exercitar més una destresa, per fer més
exercicis, etc. però que si no es fessin mai, res no canviaria
en la vida dels futurs ciutadans i ciutadanes. Considerem, per exemple,
les següents coses: dividir per escrit per 4, 5 o més
xifres, fer arrels quadrades a mà, usar més de 3 xifres
decimals (!), calcular amb fraccions poc corrents, la majoria de fórmules
de trigonometria, polígons circumscrits, polinomis de grau
gran, casquets esfèrics, sèries numèriques que
no siguin aritmètiques o geomètriques, divisions amb
operacions de trencats, determinants calculats a mà, nombres
complexos, àlgebra de conjunts, fórmules del volum de
figures trencades, axiomàtica de la possibilitat, axiomàtica
geomètrica, integració, càlcul de primitives,
nocions formalitzades
de continuïtat
i derivació, decàmetres, kilolitres, decàgrams,...
totes aquelles coses i moltes d’altres poca atenció deurien
merèixer. Una cosa es que una definició, unitat o concepte
estigui present en materials d’estudi i que sigui consultable. L’altre
és que aquestes coses passin a ser motiu de diabòliques
preguntes i respostes. Per descomptat surt aleshores la qüestió
d’on és el límit del que cal eliminar o relativitzar.
Es podria fer una proposta sensata dels principis orientadors
(I)Tot allò que
el/la professor/a no hagi usat en la seva vida personal en els
darrers deu anys no cal que ho expliqui.
(II) Tot allò
que enlloc d’aclarir acaba confonent, més val no dir-ho.
|
Exemples del
cas (I) són: quantes vegades ha pronunciat vostè la
paraula decilitre fora de classe en la darrera dècada? quantes
vegades ha emprat la definició rigorosa de derivada? Ha vist
mai un pentàgon circumscrit fora del paper? Exemple del cas
(II) són: no s’ha fixat que la noció de continuïtat
és diàfana fins el dia que es formalitza? no s’ha adonat
que es més senzill deduir molts volums que memoritzar la seva
fórmula?
CA: "Les coses
que no cal fer" semblen tenir inèrcia pròpia i vida
llarga. Potser la raó principal sigui que són transmeses
de generació en generació, formen part de la formació
del professorat i formen un apartat en la memòria de molts
pares i mares. Els uns confien en que "tot" allò que han après
és un valor segur a transmetre. Els altres semblen voler que
els seus fills i filles també facin clònicament el que
"sempre s’ha fet". La renuncia a aquestes coses, la tria crítica
del que ja no cal, és possiblement l’entrebanc més dur
per a les reformes. Per una banda, dir adéu a allò que
et sabies bé. Per un altra, superar la inseguretat enfront
d’allò nou que cal incloure. I l’esforç d’autoformació
que tot això implica.
579: En aquestes
escenes virtuals hem vist com en Claudi i la Carme detectaven coses
que per considerar-les obsoletes o poc adequades o poc útils
ja no calia fer-les. Molt desprès que això fos dit a
principis de segle s’introduí una peculiar forma d’incentivar
al professorat mitjançant la remuneració de "pay for
not explaining", és a dir, pagaments per allò que no
s’explica i que abans s’explicava. Va tenir el seu efecte! Ara però,
els llibres electrònics i els programes "on-line" actualitzen
i delimiten els continguts a explicar, per tant si el professorat
no fa un treball d’història de la matemàtica tindria
difícilment en compte conceptes no rellevants.
666: El problema
que avui hem resolt finalment és el de programar formació
al llarg de la vida, oferint en cada moment allò que cal
a qui li cal en el moment adequat. La vella idea de formar per
a "tot" el futur ha donat pas a la idea de formar per "al present".
L’ensenyament obligatori fins als 25 anys fa possible, precisament,
tenir la capacitat per a aquesta formació. En aquest punt podríem
revisar el que en Claudi i la Carme veien com a coses que en aquell
moment calia fer i per el vist no es feien. És un apartat que
no té pèrdua, encara que a nosaltres, ens sembli impensable
que aleshores aquest tema fos preocupant. Escenes virtuals 7 i 8!
CB: I com a
tercer punt podríem parlar de "les coses que ara caldria
fer". No podem dir "fer més" ja que mai s’han fet. Potser
són aquestes coses les que deurien equilibrar la balança
tot substituint a "les coses que ara no cal fer". Però, quines
són aquestes coses? Sembla d’entrada una pregunta fantasmagòrica.
Una forma d’iniciar la recerca és intentar respondre a la següent
qüestió:
Quantes matemàtiques
nascudes al segle XX expliquem a classe?
|
Malauradament
quan comencem a fer una cronologia d’allò que fem (no de com
ho fem o amb què ho fem) descobrim aviat una gran abundància
de dates entre els segles V-I aC i els segles XVI a XIX dC. Només
cal mirar els noms propis que formen part dels llibres de text (Euclides,
Apol·loni, Pitàgores, Descartes, Euler, Newton, Cauchy,...)
per veure que quasi mai hi ha gent del segle XX i que si n’hi ha,
ja no són vius. Però allò que és important
per a la formació no són els grans noms en sí
sinó les seves idees i les temàtiques noves. I potser
hi ha temes que no han estat fets per grans matemàtics però
que tindrien gran interès de ser abordats a les nostres classes
de matemàtiques.
CA: Hi ha una
interessant idea de Joseph Malkevitch que diu "potser seria hora d’estructurar
els apartats curriculars no segons les branques matemàtiques
(aritmètica, àlgebra, geometria, probabilitat, estadística,
etc.) sinó estructurar el que fem a classe segons temàtiques
d’interès, adequades al nivell i motivadores d’estris matemàtics
a desenvolupar, no en sí, sinó en relació al
tema". En aquest cas tindríem, per exemple, coses tal com:
· Mecanismes
tecnològics, màquines, robots,...
· Codificació,
codis de barres, claus secretes,...
· Recollida
de dades, enquestes, bases,...
· Tractament
de la informació, visualització, resums,...
· Formes artístiques:
tècniques, representacions, construcció.
· La sort
en el joc, apostes, pèrdues,...
· La predicció
de la vida, esperança de viure, paràmetres,...
· El consum
familiar, factures, crèdits,...
· El medi
ambient, mostres, dades, intervencions,...
|
Aquests temes
vius i actuals on hi ha molta matemàtica a fer, donarien peu
a les "coses que ara caldria fer". No es tracta de fer fractals per
que sí, no es reclama fer lògica difusa o teoria de
nusos... es tracta de veure modelitzacions, aplicacions, avantatges
i defectes dels models emprats... per a fer "viure" una matemàtica
viva. La matemàtica d’avui assequible als estudiants i que
cal fer visible és la dels supermercats, els avions, els satèl·lits,
el món digital, els CD, els codis bancaris i els caixers, les
cues a les autopistes, les transmissions en directe per televisió,
la composició d’imatges, el control de la qualitat dels aliments,
els impostos, les deixalles, les motos perilloses i l’alcohol pervers,
la lluita contra la Sida... I, sobre tot, cal mantenir sempre la joia
d’aprendre, compartir el nostre entusiasme amb els altres i, a poder
ser, encomanar-lo. Per això ara us proposem cantar. Sí,
cantar tots junts "En Pitàgores va a la font":
"En Pitàgores
va a la font"
Font musical
recomanat: "La fadrina va a la font" d’A. Mestres… o una rumba catalana.
El
grec se’n va a la font
a
omplir un candireu d’aigua
i allà
hi veu dos catets
que hi
formen un bon angle,
Triangle
rectangle,
rectangle
i bufó,
triangle
rectangle
rectangle
i senyor
El grec
ja ha mesurat
els costats
d’aquell triangle
i ara
calcula els quadrats
eixerit
com una daina
Vriangle
rectangle,
rectangle
i bufó
triangle
rectangle,
rectangle
i senyor
La
suma dels quadrats
dels
catets que ara usa
li
resulta ser el quadrat
del
costat hipotenusa
Triangle
rectangle,
rectangle
i bufó,
triangle
rectangle,
rectangle
i senyor
El grec
ja s’ha entornat
amb el
cantiret dòric
i amb
l’aigua que li ha inspirat
el teorema
pitagòric
Triangle
rectangle,
rectangle
i bufó,
triangle
rectangle
rectangle
i senyor
- Alsina
579: Avui moltes
coses de les anomenades en aquestes escenes ja són història
i cal anar als ciber-brocanters per a trobar-ne referències.
Però si que es manté ben viva la preocupació
per les temàtiques d’interès actual: el mapa genètic
total, la composició de só, la tramesa d’imatges en
relleu, els missatges afectius, etc. Sense les matemàtiques
adients seria impensable que ningú podés usar o entendre
tot el que de bo o dolent hi ha avui a l’abast..
666: Tots nosaltres
recordem els vells temps de la "comunicació global" en que
l’accés a la formació entrà a totes les cases
i als centres. Recordem també que això representà
un gran esforç d’adaptació dels docents que veieren
com tot el coneixement estava a l’abast de tothom arreu. No fou senzill
passar de "transmetre" a "descobrir", passar de "dictar" a "guiar".
Però cap a mitjans de segle es va aconseguir la plena adequació.
Avui es fomenta molt la perfecció d’ensenyar, considerada una
de les més difícils i més ben pagades, no per
allò que s’ensenya sinó per el com es fa. La passió
en ensenyar és més valorada que el rigor en el dictar.
I la relació no-formal és avui de gran importància.
Abans la gent es "trobava físicament" per actes de formació
avui és més freqüent trobar-se per actes de no-formació.
579: A tall
de conclusió podem dir que ara fa cent anys hi havia inquietuds
derivades en part d’un professorat que veia com la seva pròpia
formació es tambalejava a la llum de les noves demandes socials
i els avenços tecnològics. Fou una època apassionant
de canvis i recanvis. Les noves generacions de professors i professores
ja no foren digitalment incultes i poc a poc la situació s’anà
consolidant. Ara ens preocupa la formació orbital remota i
les habilitats manuals i creatives que els deixebles tenen en front
d’un professorat excessivament digitalitzat i poc sensible al que
els nois joves els hi agrada...
666: En resum
el que sembla perdurar al llarg dels anys és la necessitat
de transmetre amor a la gent... canvien els formats, els medis i allò
que es fa, tot es relativitza amb el pas del temps, però hi
ha quelcom que sempre es mostra important: estimar el que es fa, el
com es fa i per qui es fa. Nosaltres acabem la nostra intervenció
rememorant el final que ara fa cent anys feren en Claudi i la Carme.
Escenes virtuals 9 i 10!
CB: És
per que estimem aquesta professió i per que volem que tots
els nois i noies estimin i usin les matemàtiques, que nosaltres
desitjaríem transmetre a tot el professorat la idea de que
ells són importants, de que és el que realment fan a
classe el que importa, de que ara i sempre el seny docent i la llibertat
personal seran les bones aliades per a construir l’ensenyament de
matemàtiques.
CA: És
per que estimem tot això que voldríem animar a tothom
a relativitzar el que es fa, desacralitzar les tradicions i deixar
pas a la continua innovació. Nosaltres formem per al futur
i per tant el nostre referent és el present... Carme, t’imagines
el que diran d’aquí a cent anys?
CB: Podríem
fer una representació imaginativa del que diran.
CA: Fem-ho. Ni
que siguin dos minuts
579: Hola, jo soc
la 579 i voldria donar-vos la benvinguda a aquest acte...
666: Benvingudes
i benvinguts a aquesta conferència...
Referències
[1] Alsina, C.
i Burgués, C., Fer menys per a fer més, Actes Jornades
APMCM (1997). Arxiu Nacional de Catalunya-97"
[2] Internet: Mathematical Education (search!)-97.
|
|