Adaptacions
dels diferents equipaments i recursos didàctics
-Ajuts
tècnics individuals.
- Audífons
o pròtesi auditiva- És una pròtesi que és
col.loca a l'oïda i que per mitjà d'emissions electròniques
i electroacúsitques capta, amplifica i adapta els senyals acústics
perquè els sistema auditiu els pugui percebre. És necessari
un bon entrenament auditiu.
Aquí
tenim 2 models d'audífons, el de la dreta és retroarticular
, és col.loca darrera de l'orella i disposa d'uns controls
per millorar la qualitat de l'audició. El de l'esquerra és
de canal,es col.loca dins dels pabelló auditiu, confortable
i discret, té una reproducció dels so més natural.
|
|
- Equips
de freqüència modulada- Dins de l'aula hi ha sovint molt
soroll ambiental i distància que no permet a l'alumne discriminar
bé l'audició pels audífons, per millorara aquesta
problemàtica s'han creat els equips de ràdio freqüència
modulada, que és un transmissor que el mestre porta penjat i
el nen amb deficiència auditiva té el receptor, que li
permetrà captar la senyal emesa pel mestre i que li arribarà
directament a l'audífon sense interferències .
- Equips
individuals d'amplificació-
És
semblant a l'audífon però és més gran i com
més espai més qualitat i amplificació. La seva utilització
no permet mobilitat suficient; per això és més convenient
per a sessions de reeducació logopèdica.
Sistema
Response d'amplificació individual
|
|
- Ajuts tècnics
col.lectius.
- Amplificadors
per a grups-És
un amplificador que permet treballar amb grup de nens simùltaniament.
Tenen unes sortides epecials que tradueixen els estímuls parlats
en senyals vibrotàctil, senyals visuals,etc...
-Material
didàctic.
- Reescriure
textos que es treballaran a l'aula perquè l'alumne amb deficiència
auditiva ho pugui entendre millor els conceptes que sortiran.
- Elaborar
unes fitxes amb imatge-text del diferents vocabulari que es treballarà
en els tmes temes de les diverses àrees.
- Explicar
contes o narracions no només de forma oral sinó també
utlitzant altres recursos com la dramatització, la gesticulació,
les imatges...
- Explicar
tan com sigui possible els continguts a partir de l'experimentació,
és a dir, treballar més a partir de continguts procedimentals.
- Facilitar
la comprensió a través de missatges escrit: pissarra,
transparències...
- Donar més
temps a l'alumne perquè realitzi les tasques o activitats en
les que intervingui el llenguatge.
- En l'avaluació
cal determinar l'adequació del material i de l'activitat als
objectius proposats per conèixer el grau d'assimilació
de l'alumne als objectius proposats.
-Recursos
didàctics que ha d'utilitzar el mestre.
És important
que el mestre conegui les dificultats que te l'alumne amb sordesa i miri
d'adequar el seu discurs, la seva manera d'ensenyar i transmetre coneixements
perquè l'alumne els pugui assimilar com la resta de companys i
amb el mínim d'adaptacions possibles. Hi ha un seguit d'estratègies
comunicatives que són interesants que el mestre utilitzi perquè
l'alumne amb sordesa pugui assolir els continguts com els seus companys
d'aula:
- Estratègies
comunicatives segons Jesús Valero i Núria Silvestre:
1. Mantenir la síncronia
postural durant els torns de parla.
2. Donar temps a l'alumne
perquè pugui expressar-se.
3. Donar-li l'oportunitat
d'intervenir.
4. Acollir les aportacions
que faci l'alumne i ampliar-les o reformurlar-les.
5. Fer preguntes que
possibilitin diverses respostes.
6. Utilitzar el llenguatge
amb varietat de funcions: preguntes, expresssar sentiments, emetre judicis...
7. Afavorir l'ús
del llenguatge per referir-se tan a fets passats, com del futur i del
present.
- Altres orientacions
que ha de seguir el mestre.
-Per la labio-lectura:Parlar-li
el més aprop possible per facilitar-li la labiolectura, no més
lluny de 2'5m . Procurar de no parlar o fer explicacions mentre es camina
per la classe o s'escriu a la pissarra. Distribuir al llarg de la jornada
escolar les sessions d'explicació a la classe de manera que l'alumne
no es cansi en la labio-lectura ja que necessita de molta atenció
i concentració.
- Parlar-li amb frases
senzilles, però completes i gramàticalment correctes. Ritme
d'expressió moderat.
- Realitzar les explicacions
sempre de cara la classe, utilitzant tots els recursos epressius i gestuals
possibles.
- Tenir en compte
que l'alumne sord no pot atendre simultàniament dues fonts d'informació.
pàgina
anterior
Tornar
a la pàgina principal.
|