
En el cas de l'Educació Obligatòria hi ha moltes possibilitats de
diversificació de recursos i estratègies organitzatives per facilitar
aprenentatges individualitzats:
- diversificació de mètodes en el procés
d'ensenyament-aprenentatge i d'avaluació,
- diversificació de les activitats d'aprenentatge,
- utilització d'instruments i recursos diversos,
- flexibilització en l'organització dels grups, del temps i de
l'espai, la pròpia organització de l'etapa en cicles de dos anys,
etc.
Pel que fa a la metodologia, l'ensenyament adaptatiu manté que
no existeix en abstracte mètodes o intervencions millors, donat
que l'eficàcia d'una metodologia només pot valorar-se en relació
a les característiques concretes dels alumnes als quals va
destinat.
Un aspecte important que cal considerar és la relació inversa
que existeix entre el nivell de coneixement previ de l'alumne i
la quantitat i qualitat de l'ajut educatiu necessari per assolir
els objectius educatius. D'acord amb aquesta idea els alumnes amb
un baix nivell de coneixements previs requeriran mètodes
d'ensenyament que impliquin un alt grau d'ajut, mentre que els
alumnes amb un elevat nivell de coneixements previs es
beneficiaran de plantejaments metodològics que impliquin una
major autonomia i un menor ajut per part del professor. Es ajudar
a l'alumne a establir un pont entre els coneixements que ja té i
els nous.
© 1996 Carles Dorado Perea
Inici Pàgina: 1-12-96
Darrera revisió: 1-12-96