
|
El reportatge |
Definició
Article
o conjunt d'articles periodístics que relaten fets d'actualitat i
esdeveniments d'interès general, sovint acompanyats de fotografies o
d'il·lustracions. (Font: DIEC)
Objectiu
Ampliar una informació
d'actualitat o d'interès general
Truc
-
Crear
diferents apartats amb subtítols
-
Posar-hi tota mena d'il·lustracions (fotografies, dibuixos, gràfiques...)
Exemples de fets que
poden ser tractats en forma de reportatge
- El Diari de
l'escola sol treballar en forma de reportatge tal i com diu la definició del
DIEC. Aquí en teniu diferents exemples:
- Com van viure els atemptats
de 11 de setembre de 2001 l'alumnat d'un centre de secundària de Catalunya (IES
Salvador Espriu. BCN)
Característiques
- Més
extens que la notícia o la crònica, pot presentar elements d'ambdues
- Els
fets narrats poden no ser d'estricta actualitat, però sí que han de ser
temes que interessin el públic lector. S'ha de tenir molt present el
referent, és a dir, el col·lectiu a qui s'adreça la publicació.
- Com
que sol ser llarg és molt important l'estructuració dels continguts:
-
Entradeta
-
Desenvolupament amb subapartats amb els corresponents subtítols
-
Conclusió al paràgraf final
- Com
que serveix per ampliar informació, cal incloure-hi
-
moltes dades informatives
-
causes
-
antecedents
-
conseqüències
-
declaracions i opinions de testimonis o protagonistes
Tipus
- D'ampliació de notícies
- Amb entrevista
- D'acció
Consells de realització
Activitats
- Llegiu 'La contra' de
La Vanguardia del dia 16/06/2005. Hi podeu accedir des de
l'edu365 utilitzant el vostre codi d'accés.
Ruta d'accés La Vanguardia dels Estudiants > Recursos > Hemeroteca.
- ¿Quins són els pares del
reportatge segons Kapuscinski? Busqueu-ne informació a la Gran Enciclopèdia
Catalana. Hi podeu accedir
des de
l'edu365 utilitzant el vostre codi d'accés.
Ruta d'accés Escriptori > Enciclopèdia catalana.
- ¿Què ensenya cadascun d'ells
que ens ajuda a construir un bon reportatge?
- El periodista diu de
Kapuscinski que té ganes d'unir i no de dividir. Escolliu els fragments de
l'entrevista d'on es pot extreure aquesta impressió.
- Tenint en compte el que heu
llegit, a l'hora de redactar un reportatge adreçat al col·lectiu de
l'institut, ¿quines veus posaríeu en primer pla? ¿Les de persones externes
acreditades en el tema? ¿Les internes del centre (professorat, alumnat...)?
¿Per què?
|