Curs 2005 -2006

Química 2n Batxillerat

• Química 2n Bat

Hola a tothom

La primera tasca que us proposo va adreçada a millorar els vostres coneixements de formulació orgànica. Per aconseguir-ho utilitzarem un programa de dibuix de molècules: ISIS Draw

Isis/Draw - Programa gratuït molt emprat, de l'empresea MDL (Molecular Design Limited), EEUU. Disponible en versions per a Mac i PC. El programa el trobareu instal-lat a l'aula de ciències o bé us el podeu baixar.

Dibuix de fórmules per ordinador
(el programa ISIS Draw)

Primer instal•larem el programa i I observarem la pantalla principal que conte en vertical la barra d’eines i en horitzontal, sota la barra de menús, la barra de plantilles.

1.- Per dibuixar molècules
L’estructura bàsica la podem crear utilitzant les plantilles i afegint els àtoms necessaris. Els punt d’unió representen àtoms de carboni.

Utilitzarem les plantilles de la barra de menu o ble les que tenim predeterminaes en la barra de plantilles per dibuixar la estructura bàsica, que col.locarem en elpunt que desitgem del document

És interessant tenir a la vista les regles (Options Show Ruler) i activada una de les opcions Show/Snap Grid o bé Snap to Ruler

La primera molècula

Comenceu dibuixant algunes estructures com un benzè o un ciclohexà i algunes estructures especifiques com les del aminoàcids que localitzareu a través del menú plantilles (Templates) de la barra de menús.

Recordeu que des del menú Edit podeu desfer les últimes accions: Undo

L’àcid benzoic

Dins de Template escolliu Aromatics i un benzè o bé directament de la barra de plantilles i poseu-lo a l’àrea de treball. Un altre cop en el menú plantilles podreu escollir el grup carbonil i afegir-lo al benzè. I finalment començaren a utilitzar la barra d’eines, lateral.

Afegir l’àtom de hidrogen:
Crear un enllaç sobre l’oxigen: eina Enllaç
Insertar un àtom d’hidrogen sobre l’enllaç crear: eina Àtoms

Ja tens la molècula completa.

L’eina Esborrar ens serveix per suprimir o esborrar els elements una a un. Fins i tot si has crear un cicle amb una plantilla l’esborra els enllaços del cicle un a un, en funció del que seleccionis.

L’eina Seleccionar ens permet seleccionar un punt i arrastrar els enllaços i elements, desviant-los. Si volem seleccionar tona la molècula es pot fer encerclant-la amb el ratolí mentre el mantens pressionat. Després et col•loques sobre de la selecció, i quan et surti una ma la podràs moure d’un lloc a un altre.

Juga amb les eines Enllaç i Àtoms, creant cadenes.

Alguna de les eines tenen diverses opcions, que pots veure i seleccionar clicant sobre l’eina i arrastrant el ratolí cap a de dreta. Així l’eina Enllaços et permet crear, simples, doble i triples enllaços.
Sota l’eina Enllaços tenim una mena de triangle que correspon a l’eina Enllaços 3D, que també ens ofereix diverses opcions.

Dibuixa dos compostos que siguin isòmers òptics.

Observa i assaja les opcions de cada una de les eines de la barra lateral

Intenta dibuixar diverses cadenes carbonades, amb substituent i utilitzant l’eina Cadena.

Dibuixa aquesta molècula i explica les diverses eines que has utilitzat.

Una vegada dibuixada selecciona-la i escull en el menú Options Clean molecule. Observa i justifica que passa.

Des del menú Chemistry podeu escollir Run Chem Inspector que ens valora la correcció de la molècula que hem formulat.

IES Manuel Vázquez Montalban

Consultes a: