Actualitzat 20-6-2012
Construint el pati
Escola de Bordils

El curs 2009-2010 totes les classes van començar a pensar possibles construccions que volíem al pati. Nosaltres, els alumnes de 6è, les vam recollir i escollirem les que creiem més engrescadores, les que podíem fer sols, les més útils i les que no fossin perilloses. A continuació vam dissenyar un plànol del pati, per veure l'espai que teníem i per practicar les matemàtiques, ja que vam haver de calcular i resoldre problemes. Tot seguit vam demanar a la Laia Escrivà, arquitecte, que ens aconselles sobre el que hi podríem ficar, que ens ajudes a organitzar l'espai,... Al cap d'uns dies va venir a la classe i ens va portar un plànol amb tots els suggeriments. A nosaltres ens va semblar interessant. A partir del plànol i de les diferents aportacions dels alumnes de l'escola, se'ns van plantejar situacions que hauríem de resoldre, per exemple com traspassar les propostes del plànol al pati.

Maqueta - Ampliació Hort - Laberint - Sorreres - Turons - Cabanes proper curs

La maqueta

A partir del plànol a escala 1:200, els curs 2011-2012 ens vam plantejar construir una maqueta a escala 1:50 per veure-ho més ampliat. Així els mes petits de l'escola es ferien una idea més real de com volíem el pati, i a nosaltres ens va facilitar entendre-ho millor.

Ampliació de l'hort

Un cop fets els càlculs de la quantitat de terra necessària, l'empresa Àrids del Ter ens en va portar. També, la cooperativa Girona Fruits, ens donà palots per fer les cantonades -angles de l'hort-. Ens els va portar en Siso Pou.

Passos per a la seva construcció:
1. Escampar la terra.
2. Construir un tancat perquè no sortís la terra.
3. Fer un caminet per passar i no trepitjar les plantes.
4. Femar l'hort amb els fems que en Roure ens va portar (no hi volíem tirar productes químics) i amb els del nostre galliner.

El laberint

Vam decidir que faríem el laberint de vímet. El vímet és un tipus de salze, flexible, que arrela bé i les fulles ens protegeixen del sol, la pluja i el vent. Mai se'n van volant, ni es trenquen gràcies a la seva flexibilitat.
El laberint l'hem fet amb l'ajuda dels nens i nenes de 3r, 4rt, 5è i l'Enric Pardo. Els alumnes d'infantil s'han encarregat de regar-lo. Ara necessiten molta aigua perquè han d'arrelar.

Procés del laberint:
1. Dibuixar el laberint a terra amb forma d'espiral.
2. Una excavadora va fer les rases amb la forma espiral.
3. Posar terra bona i fems dins les rases, perquè els salzes arrelin millor.
4. Comprar els salzes i fer venir un home que ens expliqui com es planten i com es fa l'estructura (clavar els esqueixos del vímet un a cada cantó de la rasa, corbar-los en forma d'arc i uns altres que van teixint. Els esqueixos que fem servir per fer els arcs, són més gruixuts que els que fem servir per teixir).
5. Teixir amb els esqueixos més prims per reforçar l'estructura i perquè quan surtin les fulles quedi tot cobert.
6. Instal·lar un rec gota a gota automàtic. Amb un rellotge connectat a la xarxa dels tubs soterrats, es regarà durant tot l'any gastant poca aigua.

Les sorreres

Ja que ens han sobrat vimeteres, els hem aprofitat per fer un cobert a cada una de les sorreres, perquè quan s'apropi l'estiu els nens petits no passin calor.
Perquè les vimeteres no tinguin pugó, formigues ni abelles s'ensulfaten amb uns productes químics, però nosaltres hi tirem productes naturals. Els productes naturals ens els ha portat en Narcís de 4t que té un hort ecològic. Això farà que els pugons, les formigues... no s'acostin a les vimeteres.
Ens ha quedat molt bé, tot i que encara han de brotar més fulles. Amb tot l'esforç que hi hem dedicat nosaltres no en podrem gaudir gaire, però en gaudiran els altres nens i nenes de l'escola.
A vegades no et pots creure que ho hagis construït tu!

Els turons

Vam construir un primer turó perquè servís de pas d'un pati a l'altre. El pare de la Júlia Ferran amb el seu tractor ens va portar la terra per fer-lo.
Ja cap a final de curs la mare d'en Lluc i l'Isaac Banyeres, ens va facilitar el contacte perquè ens portessin terra per fer els dos últims turons que estan al costat del laberint. El més gran, el travessa un tub que hi podran passar drets els nens i nenes. Ara gràcies els turons el pati ja no és tan pla i ens hi podem amagar.

Les cabanes

Amb alguns dels palots volíem fer taules pel pati però abans d'estar acabades, els nens les van començar a utilitzar com a cabanes.

Aquest curs esperem que us hi divertiu. I nosaltres quan passem per davant l'escola podrem veure com hi jugueu i construïu tot allò que ha quedat per fer i altres coses que proposareu.

Alumnes de sisè, Curs 2011-2012.