| 
      
      
        Es realitzaran activitats
            emmarcades en 5 blocs d'activitats:   
           
           
          - Presentació de
                les comunitats educatives que integren el projecte.
 
         
       
      
        
          Justificació: Quan
            s'ha de treballar amb algú és important conèixer qui és? com és?
            on viu? ...   
            - Objectiu: Conèixer
                les comunitats educatives que integren el projecte.
 
            - Continguts:
 
            
              - El país, la comarca,
                  el poble/vila/ciutat: Situació geogràfica, vies de comunicació,
                  climatologia, economia, història...
 
              - L'escola: Els/les
                  alumnes, els/les mestres, l'edifici...
 
             
            - Calendari de treball:
 
            
              - Abril '98: Tramesa
                  de materials (1).
 
              - Maig '98: Exposició als
                  centres dels materials rebuts.
 
             
           
         
        ( 1)Cada
            escola associada elaborarà materials
        (murals, vídeos, etc.) amb la finalitat de fer-los-hi arribar a les altres
        escoles i, que aquestes muntin una exposició que permeti conèixer els
        seus trets més rellevants. 
         
           
          
          - Correspondència:
                Ens escrivim amb...
 
          Justificació: És molt
              important que l'alumnat visqui el projecte com una realitat i no
              pas com una abstracció, per tant, cal
          dotar el nostre projecte d'activitats que ho facilitin.   
          - Objectiu: Que el grup-classe  tingui
            un contacte, el més directe possible, amb les seu homòleg de cadascuna
            de les escoles associades, de manera que visqui el projecte com una
            realitat, potser llunyana, però molt
            concreta.
 
          
            
              - Contingut: 
 
              
                - Cada grup-classe
                    determina el contingut de la correspondència segons els seus
                    propis interessos. 
 
                 
                  La primera carta
                  serà una presentació del
                  grup-classe i anirà acompanyada d'una fotografia dels alumnes
                  que la formen. 
               
              - Calendari: A partir
                  del mes de novembre s'intentarà mantenir mensualment correspondència
                  amb cadascun dels grup-classe corresponents de les escoles
                  associades.
 
             
           
          En la mesura que es
            pugui, s'intentarà
          que els alumnes dels cursos més alts acabin mantenint una correspondència
          personal i privada amb algun/a company/a de les altres escoles associades.    
          L'escola coordinadora
          queda encarregada d'organitzar la correspondència i fer arribar a totes
          les escoles associades una graella resum. 
         
             
          
          - La
                càmera
            xafardera.
 
          Justificació: És important
              motivar la curiositat de l'alumnat, acostumar-lo a observar i a
              fer preguntes, en aquest cas a patir d'imatges rebudes sobre aspectes
              concrets de la vida quotidiana dels membres de les diferents escoles
              associades .   
            
              - Objectiu: Donar
                  a conèixer mitjançant
                imatges fotogràfiques diferents aspectes de la vida quotidiana
                de cada centre associat i incitar a l'observació i la reflexió.
 
              - Contingut: 
 
              
                - Desembre: La
                    meva casa pels Nadals.
 
                - Gener: Les meves
                    joguines.
 
                - Febrer: Fa fred
                    o calor (amb aquesta foto es vol mostrar quin temps fa i
                    cal que hi surti un nen/a vestit per a aquella estació de
                  l'any).
 
                - Març: Quina
                    gana! (taula parada per fer un
                  àpat quotidià).
 
                - Abril: Així vaig
                    a l'escola (es pretén
                  mostrar el mitjà de transport que utilitzen els nostres alumnes
                  per desplaçar-se al
                  col·legi).
 
                - Maig: Arriben
                    les vacances (es pretén
                  mostrar com passaran les vacances els nostres alumnes).
 
               
              - Calendari: Mensualment
                  cada centre enviarà
                a la resta d'escoles unes fotografies sobre els temes prèviament
                acordats.
 
             
               
              
           
          - El
                diari internacional.
 
          Justificació: És importat
              que els alumnes tinguin el més aviat possible a les seves mans
              materials que facin palesa la unitat de totes les escoles associades
              en un únic projecte.   
            
              - Contingut: Textos
                  fruit del treball quotidià a les aules. El textos s'enviaran
                  en l'idioma propi i en anglès.
 
              - Calendari: Una
                  publicació per trimestre.
                Totes les escoles associades enviaran el seus textos la darrera
                  quinzena del segon mes.
 
             
           
          La maquetació, impressió i
            distribució
          anirà a càrrec de l'escola italiana. La resta d'escoles cal que copiïn
          els exemplars rebuts i els donin la màxima difusió entre el seu alumnat.    
             
            
          - Festes
                i tradicions I: Quines són les nostres festes i tradicions
                més importants?.
 
          Justificació: Un dels
              aspectes que defineix més la manera de ser d'un poble són les seves
              festes i les seves tradicions, d'aquí la importància que aquestes
              adquireixen en el nostre projecte.   
          Aquest bloc tindrà tres
          fases. Una primera fase a dur a terme el curs 96-97, en la que elaborarem,
          simplement, un calendari de festes i tradicions. I una segona fase,
          en la qual aprofundirem en el tema mostrant com vivim aquestes festes
          sense entrar en el seus orígens, sense explicar el per què, ja que
          aquest aspecte serà el que conformarà la tercera fase.   
            - Objectiu: Conèixer
                les nostres festes i tradicions més significatives de les comunitats
                educatives que integren el projecte.
 
            - Continguts: Les
                festes i tradicions més
              significatives. Es tractaria simplement de dir la data de celebració i
              adjuntant-hi una petita explicació.
 
            - Calendari: 
 
            
              - Maig '98: Tramesa
                  de calendaris de festes
 
             
           
         
           
        CURS 98-99   
        Al llarg d'aquest curs
            continuarem treballant els blocs 2, 3 i 4, aprofundirem en el bloc
            5 iniciats el curs anterior i encetarem dos blocs nous, el 7 (Què fas
            el ...?) i el 8 (Avaluació I).   
           
          - Festes i tradicions
                II: Com celebrem
            les nostres festes més tradicionals?.
 
         
       
        
        
          
            - Objectiu: Donar
                a conèixer com es viuen
              les festes i tradicions més significatives de cada població de
              les escoles associades, així com el ressò que tenen dins el seu àmbit
              escolar.
 
            - Continguts: Les
                festes i tradicions de cadascuna de les poblacions on pertanyen
                els centres associats.
 
            - Calendari: Els centres
                han de disposiar del material les mateixes dates en què l'altra
                comunitat està vivint la festa. Això
              obligarà què, al llarg del curs anterior (96-97) i a mesura que
              se celebrin les diferents festes, es dugui a terme una recollida
              del materials, als quals li donarem forma el curs vinent per fer-los
              arribar a les altres escoles 15 dies abans de la data de la seva
              celebració.
 
           
             
             
          - Què faràs el
                  ...?
 
          Justificació: Fins
              ara ens hem presentat i hem conegut els nostres pobles, viles o
              ciutats, també les nostres festes i tradicions,
          però... com és un dia qualsevol de la vida d'un/a dels/de les nostres
          alumnes?. 
           
            - Objectiu: Donar
                a conèixer com transcorre
              un dia qualsevol d'un dels nostres alumnes (2).
 
            - Contingut: Un dia
                de la vida d'un/una alumne/a.
 
            - Calendari: 
 
            
              - Octubre '98: "El
                  primer dia de classe de...".
 
              - Novembre '98: "Dimarts,
                  24 de novembre de 1.998".
 
              - Febrer '99: "Dissabte,
                  20 de febrer de 1.999".
 
              - Abril '99: "Diumenge,
                  11 de maig de 1.999"
 
             
           
          Els treballs (murals,
            textos explicatius...) enviats seran hipotètics, és a dir, una previsió,
            ja que totes les escoles associades els han de tenir exposats el
            mateix dia que l'alumne/a està vivint
          allò que ha descrit en el seu treball.     
          (2) Cada tramesa
          de material inclourà la descripció de com transcorre un dia d'un alumne
          i d'una alumna representatius de cadascun dels cicles o etapes en que
          s'organitza el centre. 
           
             
            
          - Avaluació I: Què t'ha
                  semblat el nostre projecte?.
 
          Justificació: Tot procés
              cal que tingui un moment dedicat a la reflexió.   
            - Objectius: Valorar
                el desenvolupament del projecte a partir de l'anàlisi de les
                opinions de tots els membres implicats en el projecte (alumnes,
                mestres, etc.), dels resultats obtinguts, de la seva incidència
                entre el nostre alumnat i, si es dóna el cas, fer els canvis
                i les modificacions que afavoreixin la millora del nostre projecte,
                tan pel que fa als continguts com al seu desenvolupament.
 
            - Calendari: El mes
                anterior a la reunió
              anual, cadascuna de les escoles associades realitzarà en el seu
              centre una avaluació del
              projecte per tal de dur els resultats a l'esmentada reunió, fer-ne
              una posada en comú i
              realitzar una valoració conjunta amb la resta d'escoles.
 
             
               
              
           
         
        CURS 99-00   
        Al llarg d'aquest curs
            continuarem treballant els blocs 2, 3 i 4, aprofundirem en els bloc
            6 i 8 iniciat el curs anterior i encetarem un bloc nou, l'11: Memòria.   
           
           
          - Festes i tradicions
                III: Quin és
            l'origen de les nostres festes i tradicions?.
 
          Justificació: Al llarg
              del projecte l'alumnat haurà observat la coincidència de festes
              amb algunes escoles associades (Itàlia) i la gran diferència amb
              d'altres (Finlàndia).   
            - Objectiu: A partir
                de l'estudi de l'origen de les nostres festes i tradicions i
                de la comparació amb la de la resta d'escoles
              associades descobrir la realitat d'una Europa mediterrània i una
              Europa nòrdica.
              Aprendre a valorar i respectar la diversitat.  Valorar positivament
              el beneficis de la pluralitat dins d'una unitat.
 
            - Calendari: Al llarg
                dels dos primers trimestres del curs, cada escola associada durà a
                terme amb el seus alumnes una investigació i posterior reflexió sobre
                el tema. Amb els resultats obtinguts elaboraran materials (textos,
                murals, reculls bibliogràfics, etc.). A principis del 3r trimestre
                es faran arribar els materials a l'escola (a determinar) encarregada
                d'elaborar una publicació que tindrà per finalitat donar a conèixer
                els resultats de l'activitat i les reflexions més notables sobre
                el desenvolupament del projecte.
 
           
         
           
           
          - Avaluació II: Què t'ha
                  semblat el nostre projecte?.
 
          Justificació: A la
              fi de tot procés es
          important fer-ne una darrera reflexió, una avaluació final.   
            - Objectius: Valorar
                el grau d'assoliment d'objectius i el benefici produït en el
                nostre alumnat.
 
            - Calendari: El mes
                anterior a la reunió
              anual, cadascuna de les escoles associades durà a terme en el seu
              centre una avaluació
              del projecte per tal de dur el resultats a l'esmentada reunió,
              fer-ne una posada en comú
              i realitzar una valoració conjunta amb les altres escoles.
 
           
             
             
          - Memòria del projecte "Com
                viuen els nostres veïns?".
 
          Justificació: Fins
              ara,  tot ha
          estat treballs dels alumnes que han viatjat d'un país a un altre. Arriba
          l'hora de deixar-ne una constància. Caldria fer-ne una publicació-resum.   
            - Contingut:
 
            
              
                - Introducció.
 
                - Breu presentació de
                    les comunitats educatives que intervenen en el projecte.
 
                - Fitxa tècnica
                    de les festes i tradicions més significatives de cadascun
                    dels països:
 
                - Data de celebració.
 
                - Contingut de
                    la festa.
 
                - Repercussió a
                    l'escola.
 
                - Origen.
 
                - Valoració del
                    projecte.
 
               
             
           
         
          
          Donat el cas de dur
            endavant aquesta proposta caldria buscar ajut extern al projecte
            per tal d'aconseguir una publicació digna
          del document.   
           
         
             
        Generalitats
        sobre els materials.   
          
          - La finalitat
              de tots els materials serà la de muntar petites i senzilles exposicions
              per la qual cosa proposem:
              - Treballar
                  principalment amb murals confeccionats sobre una base de cartolina
                  d'aproximadament 50x60 cm.
 
              - Que
                  els murals continguin molts elements visuals: dibuixos, fotografies,
                  etc.
 
              - Pel
                  que fa als textos, emprarem confeccionat a partir de  frases
                  molt senzilles utilitzant els idiomes acordats pels centres
                  associats (idioma propi i anglès)
 
             
           
         
       
       |