CURS 97-98 

    Es realitzaran activitats emmarcades en 5 blocs d'activitats: 
     
     

    1. Presentació de les comunitats educatives que integren el projecte.

      Justificació: Quan s'ha de treballar amb algú és important conèixer qui és? com és? on viu? ... 

      • Objectiu: Conèixer les comunitats educatives que integren el projecte.
      • Continguts:
        • El país, la comarca, el poble/vila/ciutat: Situació geogràfica, vies de comunicació, climatologia, economia, història...
        • L'escola: Els/les alumnes, els/les mestres, l'edifici...
      • Calendari de treball:
        • Abril '98: Tramesa de materials (1).
        • Maig '98: Exposició als centres dels materials rebuts.

    (1)Cada escola associada elaborarà materials (murals, vídeos, etc.) amb la finalitat de fer-los-hi arribar a les altres escoles i, que aquestes muntin una exposició que permeti conèixer els seus trets més rellevants. 
     
     

    1. Correspondència: Ens escrivim amb...
    2. Justificació: És molt important que l'alumnat visqui el projecte com una realitat i no pas com una abstracció, per tant, cal dotar el nostre projecte d'activitats que ho facilitin. 

    3. Objectiu: Que el grup-classe  tingui un contacte, el més directe possible, amb les seu homòleg de cadascuna de les escoles associades, de manera que visqui el projecte com una realitat, potser llunyana, però molt concreta.
        • Contingut: 
          • Cada grup-classe determina el contingut de la correspondència segons els seus propis interessos. 

          • La primera carta serà una presentació del grup-classe i anirà acompanyada d'una fotografia dels alumnes que la formen.
        • Calendari: A partir del mes de novembre s'intentarà mantenir mensualment correspondència amb cadascun dels grup-classe corresponents de les escoles associades.

      En la mesura que es pugui, s'intentarà que els alumnes dels cursos més alts acabin mantenint una correspondència personal i privada amb algun/a company/a de les altres escoles associades. 
      L'escola coordinadora queda encarregada d'organitzar la correspondència i fer arribar a totes les escoles associades una graella resum. 

      
     

    1. La càmera xafardera.
    2. Justificació: És important motivar la curiositat de l'alumnat, acostumar-lo a observar i a fer preguntes, en aquest cas a patir d'imatges rebudes sobre aspectes concrets de la vida quotidiana dels membres de les diferents escoles associades . 

        • Objectiu: Donar a conèixer mitjançant imatges fotogràfiques diferents aspectes de la vida quotidiana de cada centre associat i incitar a l'observació i la reflexió.
        • Contingut: 
          • Desembre: La meva casa pels Nadals.
          • Gener: Les meves joguines.
          • Febrer: Fa fred o calor (amb aquesta foto es vol mostrar quin temps fa i cal que hi surti un nen/a vestit per a aquella estació de l'any).
          • Març: Quina gana! (taula parada per fer un àpat quotidià).
          • Abril: Així vaig a l'escola (es pretén mostrar el mitjà de transport que utilitzen els nostres alumnes per desplaçar-se al col·legi).
          • Maig: Arriben les vacances (es pretén mostrar com passaran les vacances els nostres alumnes).
        • Calendari: Mensualment cada centre enviarà a la resta d'escoles unes fotografies sobre els temes prèviament acordats.

         
         

    3. El diari internacional.
    4. Justificació: És importat que els alumnes tinguin el més aviat possible a les seves mans materials que facin palesa la unitat de totes les escoles associades en un únic projecte. 

        • Contingut: Textos fruit del treball quotidià a les aules. El textos s'enviaran en l'idioma propi i en anglès.
        • Calendari: Una publicació per trimestre. Totes les escoles associades enviaran el seus textos la darrera quinzena del segon mes.

      La maquetació, impressió i distribució anirà a càrrec de l'escola italiana. La resta d'escoles cal que copiïn els exemplars rebuts i els donin la màxima difusió entre el seu alumnat. 
       
       

    5. Festes i tradicions I: Quines són les nostres festes i tradicions més importants?.
    6. Justificació: Un dels aspectes que defineix més la manera de ser d'un poble són les seves festes i les seves tradicions, d'aquí la importància que aquestes adquireixen en el nostre projecte. 
      Aquest bloc tindrà tres fases. Una primera fase a dur a terme el curs 96-97, en la que elaborarem, simplement, un calendari de festes i tradicions. I una segona fase, en la qual aprofundirem en el tema mostrant com vivim aquestes festes sense entrar en el seus orígens, sense explicar el per què, ja que aquest aspecte serà el que conformarà la tercera fase. 

      • Objectiu: Conèixer les nostres festes i tradicions més significatives de les comunitats educatives que integren el projecte.
      • Continguts: Les festes i tradicions més significatives. Es tractaria simplement de dir la data de celebració i adjuntant-hi una petita explicació.
      • Calendari: 
        • Maig '98: Tramesa de calendaris de festes

     

    CURS 98-99 

    Al llarg d'aquest curs continuarem treballant els blocs 2, 3 i 4, aprofundirem en el bloc 5 iniciats el curs anterior i encetarem dos blocs nous, el 7 (Què fas el ...?) i el 8 (Avaluació I). 
     

    1. Festes i tradicions II: Com celebrem les nostres festes més tradicionals?.

      • Objectiu: Donar a conèixer com es viuen les festes i tradicions més significatives de cada població de les escoles associades, així com el ressò que tenen dins el seu àmbit escolar.
      • Continguts: Les festes i tradicions de cadascuna de les poblacions on pertanyen els centres associats.
      • Calendari: Els centres han de disposiar del material les mateixes dates en què l'altra comunitat està vivint la festa. Això obligarà què, al llarg del curs anterior (96-97) i a mesura que se celebrin les diferents festes, es dugui a terme una recollida del materials, als quals li donarem forma el curs vinent per fer-los arribar a les altres escoles 15 dies abans de la data de la seva celebració.

       
       

    1. Què faràs el ...?
    2. Justificació: Fins ara ens hem presentat i hem conegut els nostres pobles, viles o ciutats, també les nostres festes i tradicions, però... com és un dia qualsevol de la vida d'un/a dels/de les nostres alumnes?. 

      • Objectiu: Donar a conèixer com transcorre un dia qualsevol d'un dels nostres alumnes (2).
      • Contingut: Un dia de la vida d'un/una alumne/a.
      • Calendari: 
        • Octubre '98: "El primer dia de classe de...".
        • Novembre '98: "Dimarts, 24 de novembre de 1.998".
        • Febrer '99: "Dissabte, 20 de febrer de 1.999".
        • Abril '99: "Diumenge, 11 de maig de 1.999"

      Els treballs (murals, textos explicatius...) enviats seran hipotètics, és a dir, una previsió, ja que totes les escoles associades els han de tenir exposats el mateix dia que l'alumne/a està vivint allò que ha descrit en el seu treball.  
      (2) Cada tramesa de material inclourà la descripció de com transcorre un dia d'un alumne i d'una alumna representatius de cadascun dels cicles o etapes en que s'organitza el centre. 
       
       

    3. Avaluació I: Què t'ha semblat el nostre projecte?.
    4. Justificació: Tot procés cal que tingui un moment dedicat a la reflexió. 

      • Objectius: Valorar el desenvolupament del projecte a partir de l'anàlisi de les opinions de tots els membres implicats en el projecte (alumnes, mestres, etc.), dels resultats obtinguts, de la seva incidència entre el nostre alumnat i, si es dóna el cas, fer els canvis i les modificacions que afavoreixin la millora del nostre projecte, tan pel que fa als continguts com al seu desenvolupament.
      • Calendari: El mes anterior a la reunió anual, cadascuna de les escoles associades realitzarà en el seu centre una avaluació del projecte per tal de dur els resultats a l'esmentada reunió, fer-ne una posada en comú i realitzar una valoració conjunta amb la resta d'escoles.

      •  
         

    CURS 99-00 

    Al llarg d'aquest curs continuarem treballant els blocs 2, 3 i 4, aprofundirem en els bloc 6 i 8 iniciat el curs anterior i encetarem un bloc nou, l'11: Memòria. 
     
     

    1. Festes i tradicions III: Quin és l'origen de les nostres festes i tradicions?.
    2. Justificació: Al llarg del projecte l'alumnat haurà observat la coincidència de festes amb algunes escoles associades (Itàlia) i la gran diferència amb d'altres (Finlàndia). 

      • Objectiu: A partir de l'estudi de l'origen de les nostres festes i tradicions i de la comparació amb la de la resta d'escoles associades descobrir la realitat d'una Europa mediterrània i una Europa nòrdica. Aprendre a valorar i respectar la diversitat.  Valorar positivament el beneficis de la pluralitat dins d'una unitat.
      • Calendari: Al llarg dels dos primers trimestres del curs, cada escola associada durà a terme amb el seus alumnes una investigació i posterior reflexió sobre el tema. Amb els resultats obtinguts elaboraran materials (textos, murals, reculls bibliogràfics, etc.). A principis del 3r trimestre es faran arribar els materials a l'escola (a determinar) encarregada d'elaborar una publicació que tindrà per finalitat donar a conèixer els resultats de l'activitat i les reflexions més notables sobre el desenvolupament del projecte.

     
     

    1. Avaluació II: Què t'ha semblat el nostre projecte?.
    2. Justificació: A la fi de tot procés es important fer-ne una darrera reflexió, una avaluació final. 

      • Objectius: Valorar el grau d'assoliment d'objectius i el benefici produït en el nostre alumnat.
      • Calendari: El mes anterior a la reunió anual, cadascuna de les escoles associades durà a terme en el seu centre una avaluació del projecte per tal de dur el resultats a l'esmentada reunió, fer-ne una posada en comú i realitzar una valoració conjunta amb les altres escoles.

       
       

    3. Memòria del projecte "Com viuen els nostres veïns?".
    4. Justificació: Fins ara,  tot ha estat treballs dels alumnes que han viatjat d'un país a un altre. Arriba l'hora de deixar-ne una constància. Caldria fer-ne una publicació-resum. 

      • Contingut:
          • Introducció.
          • Breu presentació de les comunitats educatives que intervenen en el projecte.
          • Fitxa tècnica de les festes i tradicions més significatives de cadascun dels països:
          • Data de celebració.
          • Contingut de la festa.
          • Repercussió a l'escola.
          • Origen.
          • Valoració del projecte.

      Donat el cas de dur endavant aquesta proposta caldria buscar ajut extern al projecte per tal d'aconseguir una publicació digna del document. 


      
    Generalitats sobre els materials. 
     

    • La finalitat de tots els materials serà la de muntar petites i senzilles exposicions per la qual cosa proposem:
      • Treballar principalment amb murals confeccionats sobre una base de cartolina d'aproximadament 50x60 cm.
      • Que els murals continguin molts elements visuals: dibuixos, fotografies, etc.
      • Pel que fa als textos, emprarem confeccionat a partir de  frases molt senzilles utilitzant els idiomes acordats pels centres associats (idioma propi i anglès)