Còrrer amb la pilota intentant marcar punts sota la cistella . Els espectadors poden veure el que fan amb la pilota ,és fan en dos equips de cinc jugadors .

Historia bàsquet català

- Que es el Bàsquet ?

És un esport en el què prenen part dos equips de cinc jugadors que cerquen d`introduir amb les mans una pilota dins la cistella defensada per l`equip contrari .

Es creu que l'origen del bàsquet va ser el tlachtil , es un joc que va captivar als indígenes asteques fins al punt de fer-los perdre tot el que tenien , fins i tot la llibertat , fins arribar a posar-se en venda com esclaus . El tlachtli es jugava en un pati en forma de “l” que tenia a ambdós costats parets amb grades destinades al públic. En el centre estava la cistella , un anell de fusta o pedra colocat verticalment . ORIGEN: L´ objectiu del joc consistia en passar la pilota per l´ anella , una pilota massissa . Als jugadors només els hi era permès colpejar-la amb les cames , malucs o colzes . Aquest joc tenia un significat religiós i mitològic . Es pensava la que el camp representava el món i la pilota un altre , el Sol o la Lluna . ANTECEDENTS: El cel és un Tlachtli diví , on els ésser sobrenaturals jugaven a la pilota amb els astres. Però en la vida quotidiana i profana servia de pretexta per a fer enormes apostes, per les quals canviaven d´ amo, grans quantitats de vestits, plomes, or i esclaus.

EL pare del bàsquet actual fou James A, Naismith i el naixement a Springfiels (Massachusetts) EL DESEMBRE DE 1891. James era professor d´ educació física en una escola i un superior seu l´ encomanà que estudies la creació d´ un esport amb les següents característiques: que pogués jugarse en el gimnàs de l´ escola i per equips. A les hores decidí prendre diversos elements d´ esports coneguts. Així ho va fer, i en una sola nit va redactar les normes fonamentals del bàsquet. Aquestes normes han evolucionat molt, però els seus fonaments segueixen vigents en el bàsquet modern, A Espanya.
- INICI ESPANYA:
l´ aparició del bàsquet es deu a mossèn Millán que va ser el seu promotor. El primer campionat es va disputar al 1922 en unes condicions molt peculiars. Al 1925 es va adoptar al bàsquet clàssic gràcies a la visita d´ un equip argenti.
Desprès de 1935 els jugadors espanyols eren la gran revolució dels campionats d´ Europa. Les normes han anat evolucionat fins aconseguir una major perfecció així com per aconseguir agilitat en el joc. El bàsquet és un esport complert, on es basis al coneixement de las normes per la qual es regeix: Nocions bàsiques de las normes i regles del joc i coneixements de les senyals arbitrals. Camp de joc, superfície dura, rectangular, lliure d´ obstacles amb 28 m de llarg per 15 d´ ample. Línies del camp que limiten el terreny de joc.

Inici del bàsquet a Cardedeu :

A Cardedeu es va començar a conèixer el bàsquet gràcies als estiuejants que venien de la capital on ja feia temps que es practicava (els primers equips es formaren el 1921), però no fou fins l'arribada de Mossèn Francesc d'Asis Serra Trenchs ( provenint de Mataró, on també es coneixia el bàsquet ), que es va formar el primer equip.
Pel nou Vicari no fou molt difícil trobar cinc joves per formar l'equip, ja que hi havia un grup de joves, tots d'Acció Catòlica que es trobaven cada vespre amb el Rector mossèn Joan , els quals van decidir compartir aquesta fita amb el nou Vicari.
Mossèn Francesc els entrenava i no va ser fins tres anys més tard que van poder començar a jugar partits.
Era l'any 1932, quant es van formar els equips de Llinars, Granollers, La Garriga, Parets, Mollet i Caldes que juntament amb el de Cardedeu van jugar la primera competició, el "Campionat Comarcal de la Federació de joves Cristians.

MÉS INFORMACIÓ

AUTORS : Mateu Horta Rafi, Min YI Jiang

Tot i més

Història del bàsquet