..Trucades telefòniques..
Escola Básica 2,3
D. João de Portel
8 anys

• Elaborar seqüències de nombres d'acord a una llei resultant de la recerca matemàtica.

• Resoldre problemes en contextos matemàtics, adaptant diferents estratègies i avaluant dels resultats.

• Desenvolupar el raonament i la comunicació matemàtic, formular i comprovar conjectures, justificar i explicar els resultats.

• Comunicar-se oralment i per escrit, utilitzant el llenguatge natural i llenguatge matemàtic, interpretar, expressar i discutir els resultats, els processos i les idees matemàtiques.

Fitxa de treball, llapis de colors, bolígrafs, cartolines.

• Explicació per part del mestre del treball a realitzar.
  • Formació de grups compostos per quatre alumnes cadascun.
  • Lliurament dels materials.
  • Lectura silenciosa de la tasca duta a terme pels grups (es tracta del següent problema: Cinc alumnes acaben de guanyar un concurs. Quan escolten les notícies, es truquen entre ells per felicitar-se. Quantes trucades telefòniques han de fer? I si es tractés de sis amics? I set? Quina és la regla general per esbrinar el nombre de trucades telefòniques fetes per qualsevol nombre d'amics?).
  • Aclariment d'algunes qüestions que poden sorgir després de la lectura de la tasca.

(10 minuts)

• Exploració de la tasca per part del alumnes treballant en grups.

(15 minuts)

• Elaboració per part de cada grup de cartolines on es presenta la feina realitzada.
  • Presentació del treball realitzat per cada grup davant dels seus companys.
  • Discussió amb tota la classe dels resultats obtinguts.

(55 minuts)

• Sistematització dels continguts treballats.

(10 minuts)

La discusió ha deixat en evidència que la millor estratègia per resoldre aquest problema és d'utilització d'una taula i la justificació més entenedora de la solució és la que consisteixen sumar nombres consecutius des de zero al nombre total de persones involucrades en el intercanvi de trucades telefòniques.

Total de trucades quan el nombre d'amics és 5:
4+3+2+1+0

Els alumnes poden resoldre amb facilitat aquest repte i les conclusions que assoleixin els permeten adquirir un cert coneixement de les qüestions matemàtiques involucrades. Encara que resolen la tasca sota la supervisió del professor, ho fan de forma autònoma i per tant, són ells els constructors del seu propi aprenentatge.