Teranyines i aranyes

Rèplica de l'Escola Sadako a una
activitat de l 'Escola D. João de Portel:
Fulles i marietes

4 anys

• Investigar les descomposicions dels nombres del 1 al 8.
  • Manipular les diferents descomposicions.

LLIÇÓ 1

Materrials:

• Dues aranyes i sis insectes de plàstic
  • Dues fotografies de teranyines
  • Fitxes amb dues teranyines i dues aranyes dibuixades
  • Fitxes amb sis insectes dibuixats

La mestra explica una història: en el bosc hi havia dues aranyes que tenien molta gana i cada dia competien a veure quants insectes despistats queien a les seves teranyines.

Comença proposant situacions concretes del tipus “van 6 insectes despistats i en una teranyina se’n enganxen 3, quants cauen a l’altra teranyina?“. A mesura que va variant les situacions pasen els alumnes al centre de la classe per resoldre manipulativament el problema.

Després de fer-ho vàries vegades es posen per grups i ho van fent per torns.

Després de jugar una estona amb les teranyines la mestra planteja que facin el mateix problema individualment. En un full tenen dibuixades dues teranyines amb les aranyes i en una altre full tenen sis insectes dibuixats. Els alumnes han de pintar i retallar els sis insectes per després enganxar-los a les teranyines, decidint quants n’atrapa cada aranya.

En acabar han d'escriure la descomposició del sis obtinguda. A les següents fotografies se'n poden veure tres exemples:

LLIÇÓ 2

Materrials:

• Vuit insectes de plàstic
  • Una bossa negra

La mestra explica una nova situació: "En un forat d’un tronc del bosc, vuit insectes estan fent una festa. A prop d’allà es passeja una aranya molt espavilada, i en sentir tant soroll treu el nas i diu: ui, ara sí que no passaré gana. Entra de cop a dins del tronc i se’n porta uns quants insectes".

La mestra posa dins d’una bossa negra, que representa el forat del tronc, alguns insectes i dóna la bossa a un dels alumnes. El nen que té la bossa posa la mà a dins i comptant, sense mirar, els insectes que han quedat "dins del tronc", ha de dir quants se n’ha menjat l’aranya.