MESURA I CONTORNS
barcelona@kube-comenius.eu

Lliçó 1: Unitats de mesura, estris i estimació

• Recuperar els coneixements previs de les unitats de mesura.
  • Estimar la mesura del contorn de l'escola.
  • Pensar en estratègies i estris de com poder mesurar el contorn.
  • Mesurar el contorn de l'escola.
  • Comparar estratègies i comparar resultats.

Cintes mètriques i altres aparells de mesura, calculadores.

Longitud, metres, quilòmetres, altres unitats arbitràries de longitud.

La mestra provoca una discussió sobre quines unitats de mesura de longitud coneixen (peus, milles, metres, centímetres,....). S'elabora un quadre a la pissarra relacionant-les i recordant les abreviatures.
La mestra els fa pensar dient “quant creuen que mesura el contorn de l'escola?” Se'n fa un recull per després poder discutir.

Per grups surten al carrer i mesuren el contorn. Cada grup fa servir els estris que han dut. Fan anotacions i després ho calculen tot junt.

A partir de les mesures preses comparen amb el que havien estimat. Un grup de nois i noies van a comprovar la mesura correcta anant amb la “roda de mesurar”.

Aprofitant que el contorn de l'escola fa 200 m es dedica una estona per al càlcul i la relació d'unitats preguntant, per exemple: Quantes voltes hem de fer per aconseguir 1km?
Després es fa una valoració de com ha anat l'organització del grup i si els estris que han usat els han anat bé o si altres els hagués anat millor.

Lliçó 2: Cercles i circumferències

• Mesurar la longitud d'un cercle.
  • Descobrir la relació que hi ha entre el diàmetre i la longitud del cercle: nombre PI.
  • Conèixer els elements d'un cercle.
  • Dibuixar cercles amb radis concrets amb el compàs.
  • Aprendre a anotar-se dades, fer esquemes, dibuixos, taules.
  • Resoldre problemes relacionats amb el tema.

Roda de mesurar, cinta mètrica i compàs

Cercle, circumferència, radi, diàmetre, centre.

Amb diferents estris de mesura els alumnes van al pati de l'escola i amb les línies del camp de bàsquet mesuren els diàmetres i les diferents longituds dels cercles. Ho fan usant peus, pams o la roda de mesurar. En prenen nota.

A la classe es fan els càlculs: dividint la longitud amb el diàmetre. Es veu que dóna al voltant de 3 (2,89. 3,2...). Aleshores s'anomena PI aquest nombre i es fa l'acord d'assignar-li el valor 3.14. Els alumnes busquen informació al google sobre els decimals del número PI i què representa aquest número. En aquest punt la mestra introdueix algunes dades històriques sobre PI.

Es tanca el tema dibuixant circumferències de diferents mides, donant radis o diàmetres diferents i calculant les seves longituds.
Des de l'àrea de ciències naturals en simultani es treballa amb el cercle de colors de Newton.

L'activitat ha anat força bé i es veu la conveniència de fer altres treballs, des de plàstica, amb el compàs.