Construir políedres

10-11 anys

Lliçó 1: Amb pèsols i escuradents

Objectiu:
Ensenyar als alumnes que les figures tridimensionals tenen diverses característiques: llargària, amplada i alçada, cares, arestes i vèrtexs.

Pèsols i escuradents.

La mestra prepara una "exposició de formes" a partir de recol·lectar diferents objectes de l'entorn. El grup observa aquesta exposició i discuteix sobre aquestes formes i les seves característiques. La mestra vetlla per l'utilització d'un vocabulari correcte. A continuació els alumnes busquen objectes a l'aula per incorporar a l'exposició i a la discussió grupal sobre aquestes formes.

Després d'aquestes tasques els alumnes construeixen models de formes tridimensionals com les que acaben d'analitzar, fent servir pèsols i escuradents.
La primera construcció és lliure, podien construir la figura que volguessin amb la condició que sabessin descriure-la en acabar la construcció.
A continuació la mestra demana que construeixen models fent servir només escuradents de la mateixa mida i de manera que totes les cares siguin triangles.
Després la mestra ensenya als alumnes dibuixos de figures tridimensionals que ells haurien d'imitar, entre aquestes figures hi ha un cub, un paral·lelepípede rectangular i prismes.

Per acabar es prepara una exhibició de tots els models construïts. Els alumnes comenten les seves construccions iintenten descriure-les

Ha estat molt interessant veure els alumnes construint les figures que es veuen a les fotografies. Ells realment han fet servir la seva imaginació.

Lliçó 2: Amb paper

Objectiu:
Construir figures geomètriques de tres dimensions qua ajudin als alumnes a entendre el concepte d'"espai".

Desenvolupament sobre papers de colors de quatre poliedres (un cub, un paral·lelepípede rectangular, una piràmide de base quadrada i un tetraedre)
Tisores i pega.

Es reparteixen els desenvolupaments i els alumnes els retallen i peguen per les arestes. En acabar, afegeixen un cordill a cada poliedre construït i el pengen del sostre de la classe. Es dóna per finalitzada la tasca, fent un estudi de l'estructura dels poliedres exposats: es compten les arestes, els vèrtexs i les cares de cadascun.

Els alumnes van gaudir molt d'aquesta activitat i els poliedres lluïen molt bé decorant la classe.