La mediació escolar té per objectiu educar en la convivència. Es basa en el diàleg, la cooperació i la responsabilitat de cada persona en el manteniment d'un clima pacífic. Accepta les diferències, no intenta canviar a les persones, ni les seves idees. Tan sols contribueix a evitar enfrontaments inútils i a crear consens. Parteix del fet que quan es produeix un conflicte no es tracta de "jo" o "tu", sinó de "jo" i "tu", és a dir, "nosaltres". Quan en un conflicte, la decisió final comporta que una persona "guanyi" i l'altra "perdi" no es pot dir mai que s'ha "solucionat" el conflicte.
Es dirigeix al conjunt de la comunitat educativa: alumnat, professorat, famílies i personal de serveis i d'administració.
Tothom que s'hagi format pot fer de mediador/a. Després que el curs 2005-06 s'impartís formació per a tothom qui ho va voler de tots els estaments, la cantera dels nous mediadors es va forjant en una optativa de 2ESO. Potenciem la mediació entre iguals, entre alumnes, però en els casos més greus intervé també el professorat (de pares i Pas formats en el primer moment ja no en queden al centre). A més, per contribuir al reciclatge dels alumnes ja formats, participem a la trobada anual de formació al maig que organitza el Seminari de Mediació del Vallès, juntament amb 200 alumnes d'altres centres.
Tots hem de ser sensibles a aquests tipus de conflictes i confiar en el servei de mediació, derivar les situacions de conflicte quotidianes, encara que ens semblin de poca importància. El que compta és donar l'oportunitat d'aprendre a relacionar-se d'una nova manera. No oblidar que la mediació és voluntària i totalment confidencial.
Les mediacions tenen lloc a l'hora del pati, dilluns, dimecres i divendres, en la saleta del 2on pis habilitada expressament.
El grup de mediadors el setembre del 2011 |
El 8 de maig del 2013 els nostres alumnes mediadors han participat a la trobada del Vallès Sud.
El 28 d'abril de 2010, més de 300 nois i noies mediadors de 13 instituts de tota la comarca entre els quals els de l'Arnau Cadell, vàrem participar en aquesta jornada organitzada Seminari de Mediació Escolar al Centre Cultural Ripollet.
Les activitats van començar a les 10 del matí amb la benvinguda de tots els assistents i a partir de 2/4 d'onze es va iniciar un grup de 18 tallers simultanis. Així els joves van tractar temàtiques com quin és el paper del mediador, la cooperació entre ells i l'anàlisi dels sentiments i el seu autocontrol a l'hora de viure i intervenir en situacions de conflicte.
L’alternativa a la manera tradicional, que veu el conflicte com un fet negatiu, és la que l’entén com a part intrínseca de les relacions humanes, ni positiu ni negatiu. L’adolescència, plena de relacions humanes, també és plena de conflictes, que expressen inquietuds, interessos... però que convenientment tractats canalitzen la maduració i l’aprenentatge de les persones. En una educació en el diàleg, el conflicte es veu com allò que permet créixer emocionalment i que dóna pas a la mediació, factor clau de tota la cultura de la pau.
El centre, que gaudeix d’un context convivencial amb conflictes però sense violència, vol aprofitar aquest avantatge i treballar en l’Educació en la Convivència per prevenir conflictes i en un Servei de Mediació per intervenir-hi pacificadorament .
Si bé la funció de l’institut és ensenyar a l’alumnat, també ho és educar-lo, i concretament, creiem, en el diàleg. Només així formarem persones, el criteri i el punt de vista de les quals tinguin com a pedra de toc l’autoafirmació emocional equilibrada, el respecte per la diferència i el diàleg com a pont de relació social.
Hi ha la implicació dels 4 sectors de la comunitat educativa en la Xarxa de mediadors/es, que es reparteix així del total de 21 voluntaris:
Tenim una sala específica per a mediació, on parlem dos alumnes mediadors i dos mediats amb el recolzament d’un adult per solucionar conflictes. Va començar a funcionar el 17 de març de 2006.
El Servei de Mediació està format per 39 mediadors i mediadores -dels quals 3 s’encarreguen de la coordinació- i d’una sala específica per a mediació, on parlem dos mediadors i dos mediats per solucionar conflictes. Va començar a funcionar el 17 de març de 2006.
La Mediació s’inclou en un pla trianual de Convivència que preveu implementar un curs de formació en mediació i un programa tutorial per a la convivència, entre altres projectes.
Directrius bàsiques |
Eixos |
Conceptes |
Concrecions al centre |
|
PREVENCIÓ de conflictes |
Educació en la convivència |
Intel·ligència emocional |
Activitats Pla de Formació de Zona |
Programa tutorial unitari |
Els valors |
||||
La cultura de la pau |
||||
Cultura de la Mediació |
Formació de mediadors/es |
Curs de 30 h. Crèdit Variable "Temps de Mediació " |
Immersió |
|
INTERVENCIÓ en els conflictes |
Primer nivell |
La Mediació |
Servei de Mediació |
|
Tutories |
Activitats puntuals |
|||
Segon nivell |
Comissió de convivència |
Combinació i adequacióde la norma |
||
Reglament de Règim Intern |
||||
AVALUACIÓ i PLANIFICACIÓ |
Indicadors |
Quantitatius |
Informe de seguiment i valoració |
|
Qualitatius |
||||
Informació |
Necessitats i comunicacions |
Claustre i Consell Escolar |
Alumnat i Famílies |
Aquí podeu veure i agafar el poster amb alta resolució (1.037 KB)
Per imprimir-lo hem utilitzat un fantàstic programa anomenat RASTERBATOR que us recomanem.
També hem realitzat un triptic de divulgació
I per fí uns diplomes pels qui han realitzat el curs.
Estarem encantats que us sigui d'utilitat.
La Mercè, en Jaume i la Teresa, preparant les primeres mediacions.
Repartint els diplomes a la darrera sessió del curs de mediació.
Professors i alumnes treballant junts al curs de mediació.
A la web del Centre de Recursos Pedagògics de Sant Cugat i trobareu més informació i enllaços a altres webs.
Aquesta web segueix els estāndars del W3C : XHTML + CSS
El webmaster us agrairà que li comuniqueu qualsevol suggeriment
Actualitzada el juliol 2013