El carnaval a les escoles

El primer acte de carnaval entre nosaltres es va celebrar a l'escola el divendres 19 de febrer de 1982, que aquell any era el primer dia de la festa. (...)

Les escoles de les Roquetes treballaven i trevallen el calendari festiu: Castanyada, Sant Jordi, Carnaval, Nadal etc. Per això, només s'havia de treure al carrer. Aquesta idea es va materialitzar des de la llar d'infants "Els Tres Pins", i les escoles públiques Santa Eulàlia i Les Roquetes, i en aquell moment el parvulari Sant Agustí, que posteriorment passà a ser de l'escola Santa Eulàlia, comptant també, amb l'ajuda de les Associacions de Pares i de l'Ajuntament.

Al carnaval escolar mai no li ha mancat la imaginació a l'hora de confeccionar les disfresses.Aquestes són fetes pels mateixos nens i nenes, amb l'ajut dels mestres. El material esmerçat és constituït, fonamentalment, per paper de colors, bosses de plàstic, de diferents colors i cartrons, que una vegada pintats i decorats, fan que tot plegat ofereixi una rua plena de colors i d'alegria, que omplen els carrers de música, de pares i mares, de públic en general que participa en un acte que s'ha fet molt popular. En aquesta hora tampoc falten persones que els agrada sortir disfressats, fent broma als seus coneguts, donant un motiu més de diversió a la festa.

Des de l'escola es va començar a fer la recomanació que es guarnissin els balcons i carrers; començant el primer any amb molta timidesa, però aquesta timidesa del principi s’ha anat superant amb el temps, i és més generalitzat el guarniment tant del propi balcó com dels carrers per part del veïns.

Aquest primer any, tots els nens i nenes de les escoles foren aconduïts a la plaça del Llobregat, on els esperava un grup d’animació. La plaça, però, quedà insuficient i en anys posteriors, davant la impossibilitat de disposar d’un espai físic suficientment ampli, per a la concentració final, es va optar per fer una divisió per cicles, a fi que els petits no rebessin cap mal per part dels més grans, fent l’esmentada concentració en dos o tres llocs diferents.

L’organització d’aquest acte no sempre ha estat al gust de tothom. Es tracta d’un acte que treu al carrer uns mil quatre-cents nens i nenes, en diversos llocs a la vegada amb una durada d’hora i mitja. Això ha provocat, en ocasions, que l’organització s’hagi vist desbordada. També ha estat motiu de discussió en els diferents claustres, motivant que els mestres no volguessin treure el carnaval escolar pels carrers. Els motius han estat diversos, però potser un dels més importants sigui el fet que és un acte realitzat durant l’horari escolar, que es fa fora del recinte de l’escola. Pot semblar normal que sigui així, però podria complicar-se en cas de qualsevol imprevist, i la responsabilitat seria de l’escola, la qual cosa sempre representa un risc per al col·lectiu dels mestres.

El carnaval escolar des de 1.982 s’ha fet a les Roquetes i no va deixar de sortir al carrer, encara que alguna vegada el recorregut ha estat més curt i algun claustre ha decidit tornar a l’escola per a la concentració final. Fins que el 1.995, els mestres van prendre la decisió de no treure cap rua al carrer, argumentant que el Carnaval a les Roquetes ja és consolidat.

Les Associacions de Mares i Pares de les escoles, sempre han treballat en l’organització del carnaval escolar, fent tot el possible per la seva part perquè pogués ser una festa agradable per a tots, feina no sempre fàcil.

No mancava en aquest acte el Carnestoltes escolar amb un satíric sermó llegit per algú dels cicles superiors. Està per veure, doncs, si ha estat el final d’una etapa o hi haurà continuïtat.

Fragment del llibre " Les Roquetes. Una aproximació a la seva història".

Autora: Mary Muñoz Morales

Altres articles