Mobilitzacions que cristal·litzen en edificis

Les Roquetes inaugurà el Col·legi nacional mixt Santa Eulàlia el curs 1979-1980, i encara que amb deficiències, el problema de l'escolarització dels/es alumnes trobava solució. No obstant, hi havia un problema encara més greu, la política estatal de reducció de mestres. L'Ajuntament va acordar, abans de l'inici del curs, procedir a la creació d'una comissió d'ensenyament amb l'Associació de pares i el claustre de mestres per estudiar tots els problemes, i adherir-se a la seva proposta de mobilitzacions, no s'iniciaria el curs fins que les plantilles de mestres estiguessin complertes.

D'aquesta manera, molts/es veïns de tot el Municipi es van tancar a l'Ajuntament i van protagonitzar una manifestació a les Roquetes per protestar contra la reducció de places (feien falta vuit mestres a les Roquetes i sis a Ribes). Aquestes protestes desembocaren en una altra manifestació a Vilanova i la Geltrú, on gran nombre de veïns/es de Les Roquetes es traslladen per demanar la solidaritat dels/es seus/es ciutadans/es. A l'endemà, les escoles estatals secundaren la vaga a l'igual que les escoles privades laiques, i pel que fa les escoles religioses, van haver de tancar a la tarda com a conseqüència de la pressió dels piquets informatius. A més, molts comerços es van sumar a l'aturada i en molts centres de treball també s'hi afegiren. Aquella mateixa tarda tingué lloc una nombrosa manifestació de ciutadans/es de Vilanova, Les Roquetes i Ribes, a la qual es va demanar la dimissió del Ministre d'Educació.

Tot i que els esdeveniments continuaren succeïnt fora de les aules, el curs començà. Entre els dos col·legis es partiren els/es alumnes i alguns/es mestres intentaren amb molts esforços procedir a la feina d'educar. Val a dir, anecdòticament, que la separació d'alumnes entre un col·legi i l'altre, es realitzà per sorteig. Els/es mestres proposaren dues possibilitats, bé per ordre alfabètic o d'una forma més flexible que no trenqués amb les relacions de companyonia. Finalment es va optar per la primera, i així fou com al Col·legi Les Roquetes es van quedar els/es alumnes amb cognoms de la lletra A la lletra L i al Col·legi Santa Eulàlia els/es de la lletra M a la lletra Z.

L'escolarització a Les Roquetes. Una àrdua lliuta

Col·lecció de treballs de recerca històrica locals FACSÍMILS DEL GRUP NÚM 7