L’ESO tindrà com a finalitat que l’alumne, en acabar l’etapa,
assoleixi les capacitats següents:
1. Conèixer i comprendre
els aspectes bàsics del funcionament del propi cos i de les conseqüències
dels actes i les decisions personals per a la salut individual i col·lectiva,
i valorar els beneficis que comporten els hàbits d'exercici físic,
d'higiene i d'una alimentació adequada.
2. Formar-se una imatge
ajustada d'ell mateix, de les pròpies característiques i
possibilitats, per desenvolupar un nivell d'autoestima que permeti encarrilar
d'una forma autònoma i equilibrada la pròpia activitat; valorar
l’esforç i la superació de les dificultats, i contribuir
al benestar personal i col·lectiu.
3. Relacionar-se amb altres
persones i participar en activitats de grup, adoptant actituds de flexibilitat,
solidaritat, interès i tolerància, per superar inhibicions
i prejudicis i rebutjar tot tipus de discriminacions per raons d' edat,
de raça, de sexe i de diferencies de caràcter físic,
psíquic, social i altres característiques personals.
4. Analitzar els mecanismes
i valors que regeixen el funcionament de les societats, d'una manera especial
els relatius als drets i deures com a ciutadà dins els àmbits
socials més immediats - el centre educatiu, la població,
la comarca i la nació -, que li permetin elaborar judicis i criteris
personals, i actuar amb autonomia i iniciativa en la vida activa i adulta.
5. Analitzar els mecanismes
bàsics de regeixen i condicionen el medi físic, valorar com
hi repercuteixen les activitats humanes i contribuir activament a la seva
defensa, conservació i millora com a element determinant de la qualitat
de vida.
6. Conèixer els
elements essencials del desenvolupament científic i tecnològic,
valorant les seves causes i les seves implicacions sobre la persona, la
societat i l'entorn físic.
7. Identificar i assumir
com a pròpies les característiques històriques, culturals,
geogràfiques i socials de la societat catalana: tenir coneixement
del dret dels pobles i dels individus a la seva identitat i desenvolupar
una actitud d’interès i respecte envers l'exercici d' aquest dret.
8. Comprendre i produir
missatges orals i escrits amb propietat, autonomia i creativitat, en llengua
catalana i castellana i, si escau, en aranesa, i també, almenys,
en una llengua estrangera, fent-los servir per comunicar-se i per organitzar
els propis pensaments, i reflexionar sobre els processos implicats en l’ús
del llenguatge.
9. Interpretar i produir
missatges amb propietat, autonomia i creativitat, utilitzant codis artístics,
científics i tècnics, articulant-los a fi d' enriquir les
pròpies possibilitats de comunicació i reflexionar sobre
els processos implicats en el seu ús.
1O. Identificar problemes
en els diversos camps del coneixement i elaborar estratègies per
resoldre'ls. mitjançant procediments intuïtius, de raonament
lògic i d’experimentació, bo i reflexionant sobre el procés
seguit i el resultat obtingut.
11. Obtenir, seleccionar,
tractar i comunicar informació utilitzant les fonts en que habitualment
es troba disponible, i les metodologies i els instruments tecnològics
apropiats, procedint de forma organitzada, autònoma i crítica.
12. Conèixer les
creences, les actituds i els valors bàsics de la nostra tradició
i el nostre patrimoni cultural, valorar-los críticament i escollir
aquelles opcions que afavoreixin més el desenvolupament integral
de la persona.
13. Comprendre l'aplicació,
en l'àmbit professional, dels coneixements adquirits com a preparació
i orientació de la futura integració al món laboral.
 |