Objectius generals de l'àrea de llengua
En finalitzar l'etapa,
l'alumne/a ha de ser capaç de:
1. Fer ús del llenguatge
com a mitjà per fixar i desenvolupar el propi pensament.
2. Comprendre discursos orals
i escrits adequats a les necessitats escolars i socials pròpies
de l'edat.
3. Expressar-se oralment
i per escrit amb correcció, coherència i adequació
al tipus de discurs,
d'acord
amb les necessitats escolars i socials pròpies de l'edat.
4. Utilitzar la normativa
gramatical i la reflexió lingüística per millorar la
pròpia expressió i com a
element
de referència en l'aprenentatge d'altres llengües.
5. Servir-se autònomament
de la lectura com a font d'informació, de lleure i de projecció
personal.
6. Adonar-se que les produccions
literàries constitueixen diverses interpretacions del món
i de
l'individu,
afavoreixen el desvetllament de la imaginació i del bon gust estètic,
i són un mitjà
d'arrelament
i participació en la cultura pròpia, i de relació
amb altres pobles.
7. Identificar i valorar
els mitjans de comunicació social com a grans productors de missatges
verbals i
no verbals,
i interpretar-ne críticament el contingut amb relació als
valors de la cultura pròpia.
8. Respectar la diversitat
lingüística i prendre consciència de la riquesa que
representa aquesta
pluralitat.
Primer cicle
* Valorar i utilitzar de
forma adequada els elements lingüístics i no lingüístics,
orals i escrits, com a
vehicle imprescindible
per a la comunicació humana (objectius 1, 3, 4).
* Conèixer i comprendre
les diferents tipologies textuals de cara a produir textos amb intencionalitat
(objectius 1, 3,
6).
* Buscar i interpretar informació
a les fonts escrites d'origen (objectius 1, 2, 5).
* Redactar textos lliures
i segons pautes donades (objectius 1,3).
* Practicar la lectura de
textos lliures i suggerits per plaer, recerca d'informació o enriquiment
personal
de coneixements (objectius
1, 2, 5).
* Valorar i incorporar la
derivació i el lèxic per a l'enriquiment del llenguatge propi
(objectius 1, 2, 3).
* Manifestar opinions orals
i/o escrites de forma clara, ordenada i concisa sobre textos i qüestions
de
classe (objectius
1, 3).
* Valorar i utilitzar l'ortografia
i la presentació de textos com a eina per a una adequada comunicació
entre les persones,
i no com una coacció externa (objectius 3, 4).
* Conèixer i integrar
tots els components dels sintagmes i de l'oració, també com
a ajuda per a la
producció
pròpia de textos (objectius 1, 3, 4).
* Reconèixer els diversos
factors que intervenen en la situació comunicativa i identificar
la funció que
desenvolupa cadascun
d'ells (objectiu 4).
* Conèixer alguns
elements i valors de diferents generes literaris (objectius 1, 2, 6).
* Elaborar o exercitar estratègies
d'ajuda a l'estudi com esquemes, resums i mapes conceptuals
(objectius 1, 3,
4).
* Identificar elements característics
i valorar les aportacions de la premsa escrita i mitjans de
comunicació
audiovisual per a l'extensiu de coneixements en general i de la llengua
en la seva
globalitat en particular
(objectius 2, 5, 7).
* Observar i descriure els
components i valors implícits de la publicitat per constatar la
contribució dels
elements no lingüístics
en la comunicació (objectius 1, 2, 3, 7).
* Prendre consciència
que la llengua catalana i els seus components lingüístics i
literaris constitueixen
un element enriquidor
per a la cultura i el coneixement propis (objectius 1, 4, 6, 8).
* Conèixer i valorar
els components i les aportacions de les diverses variants dialectals de
la llengua
catalana (objectius
2, 8).
Segon cicle
* Integrar els coneixements
morfosintàctics i literaris per elaborar textos de caire literari
que suposin
trencar amb models
estereotipats en favor d'opcions creatives (objectius 1, 2, 4, 6).
* Utilitzar els elements
lingüístics i no lingüístics per a l'expressió
oral i escrita de qualsevol missatge,
de forma correcta
i adequada al context (objectius 1, 3, 4).
* Buscar i interpretar informació
a les fonts d'origen (objectius 1, 2, 5).
* Utilitzar la lectura com
a eina per augmentar el bagatge personal i d'ajuda a l'estudi (objectius
1, 2, 5).
* Utilitzar i valorar els
coneixements lingüístics per elaborar textos d'utilitat pràctica
i quotidiana
(objectius 1, 3,
4).
* Utilitzar i valorar la
correcció i adequació formal, ortogràfica, lèxica
i sintàctica per a l'expressió de
missatges orals i
escrits en tot tipus de contextos (objectius 3, 4).
* Conèixer i analitzar
de forma morfosintàctica completa els sintagmes en les frases coordinades
i
subordinades (objectius
1, 4).
* Reconèixer els diferents
gèneres literaris, les seves característiques principals
i una panoràmica
global sobre la literatura
catalana des de l'edat mitjana fins al segle xx (objectius 1, 6).
* Conèixer i valorar
les aportacions dels diferents autors i moviments de la literatura catalana
al progrés
de la llengua en
general i a l'enriquiment personal en particular (objectius 1, 2, 6, 8).
* Utilitzar la llengua com
a element integrador de comunicació, en actitud activa contra tot
tipus de
discriminació
(objectius 3, 8).
* Manifestar opinions orals
i/o escrites sobre textos i qüestions de classe (objectius 1, 3).
* Prendre consciència
que la llengua catalana i els seus components lingüístics i
literaris constitueixen
un element enriquidor
per a la cultura i el coneixement propis (objectius 1, 4, 6, 8).
* Conèixer els moments
històrics principals pels quals ha passat la llengua catalana i
reconèixer en la situació actual els canvis positius o progressos
i les mancances (objectius 6, 8).
 |