![]() |
![]()
 |
|
|
 |
 |
|
 |
 |
10/03/2003. FRANCESC
PEDRÓ. Professor de Política Comparada
de l'Educació i delegat del rector per a la Innovació
docent a la Universitat Pompeu Fabra.
|
|
Com
pot ser legalment obligatori un objectiu i que s'accepti
que hi ha alumnes que no l'assoliran? Per començar,
tenim un problema de definició d'objectius de l'escola
obligatòria i, de l'altra, un d'estructural i metodològic
-com garantir que esdevenen no pas obligatoris sinó
universals |
|
|
|
|
Un
record dels seus temps d'escola?
- L'olor de les aules, que torno a sentir cada cop que
vaig a una escola, però que no la sento enlloc
més.
Quin personatge del món
de l'educació l'ha influït més?
El Dr. Brian Holmes, ja traspassat, que va ser professor
meu i em va acollir a la Universitat de Londres.
Citi'ns ara, un personatge
històric pel que senti una especial predilecció.
En general, tots els perdedors.
Un encert de l'educació
actual?
Que els desavantatjats també comptin.
.I una mancança?
- Recursos.
Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol
escola?
- La cohesió i coherència de l'equip educatiu.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat de
la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- Sí, en part perquè se'ls ha donat a entendre
durant massa temps que educar era fonamentalment instruir.
Què es pot fer
amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- La pregunta no té sentit. Com pot ser legalment
obligatori un objectiu i que s'accepti que hi ha alumnes
que no l'assoliran? Per començar, tenim un problema
de definició d'objectius de l'escola obligatòria
i, de l'altra, un d'estructural i metodològic -com
garantir que esdevenen no pas obligatoris sinó
universals.
Quina opinió li
mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Penso que estan travessant una crisi de maduresa i que
els cal trobar un nou model de prestació de serveis.
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- El mateix que fora de l'escola: ja no concebem el món
sense elles. Formen part del món real i, per tant,
han de ser a l'escola.
Com es pot fer possible el concepte "L'educació
al llarg de la vida"?
- En realitat, calen moltes estratègies simultànies.
Augmentar la provisió d'educació inicial
i crear incentius per a la formació permanent em
semblen les dues més importants. Però cap
de les dues no té sentit si no s'aconsegueix que
als joves els agradi i els atragui l'educació.
Considera que els mitjans
de comunicació, especialment la televisió,
col·laboren en l'educació general de la
població?
- No pas d'una manera formal, és clar. Però
no es pot oblidar que allò que els espectadors
esperen de la televisió no és pas educació,
sinó entreteniment. Una altra cosa és si
contribueixen a generar estats d'opinió i això
sí que em sembla innegable. La pregunta és,
doncs, de qui són els mitjans? I quines opinions
volen difondre?
Què és més
important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur
per a l'alumnat?
- Cap de les dues coses. El futur ha de ser allò
que cada generació vulgui. Per tant, als joves
se'ls ha de preparar per a ser responsables d'ells mateixos,
de les relacions que estableixen amb d'altres, a escala
individual i col·lectiva, i de l'equilibri del
medi natural.
Un llibre?
- "Madame Bovary" de Gustave Flaubert.
Una cançó?
- E lucevan le stelle, de la Tosca de Puccini.
Una pel·lícula?
- "Metropolis" de Fritz Lang (1926).
Un paisatge?
- El canvi de color del fullam al Pedraforca.
Un desig per a l'escola
del futur?
- Que continuï essent el santuari de la ciutadania.
|
|
|
 |
© 1996 -
2003 - reporteducació és una producció del
Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de
Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona)
- CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS
LEGAL - FAQ
|