Mediateca

Vídeos Llibres i articles Mòduls Apqua Instruments

Vídeos

•Agua, fósforo y azufre
546 DID
Els cicles uneixen a plantes, animals i els éssers humans de forma constant. El cicle de l'aigua és un dels més importants, ja que l'aigua és un mitjà de transport dels nutrients. El cicle ininterromput d'evaporació, condensació i precipitació garanteix la presència d'aquest element imprescindible per a la vida. El fòsfor, un nutrient escàs però vital, té també el seu cicle: l'erosió aflora els dipòsits dels fosfats. Les plantes es nodreixen d'aquests i els herbívors s'alimenten de les plantes. Els carnívors al seu torn s'alimenten dels herbívors, integrant els fosfats al seu organisme. Els bacteris descomponen els cadàvers restituint els compostos del fòsfor al sòl, que passa a les plantes, reiniciant-se el cicle. El sofre és altre nutrient. El seu recorregut va des del sòl o l'aigua a plantes i animals, tornant de nou al sòl o a l'aigua. Gràcies a la renovació dels cicles podem sobreviure.

•Cromatografia dels gasos
545.7 CRO
Comença fent un breu repàs històric de les tècniques d'anàlisi química (com la destil·lació). A continuació explica el descobriment de la cromatografia i els tipus i la gran precisió del procediment, capaç de detectar concentracions de l'ordre de milionèsimes de gram. Finalment destaca les aplicacions pràctiques de la cromatografia de gasos de cara a la indústria alimentària i farmacèutica i a l'estudi medi-ambiental.

•El laboratori de Química
54 LAB
Explica el material fonamental que ha de tenir un laboratori escolar (tubs assaig, embuts...), com utilitzar-lo i quins experiments poden fer els alumnes (per exemple, amb les dissolucions), tot explicat d'una manera clara amb dibuixos i imatges.

•Elementos, compuestos y mezclas
541 ELE
A partir d'exemples senzills aquesta mostra la classificació de la matèria en substàncies pures (elements i compostos) i mescles (homogènies i heterogènies). Fa una anàlisi de laboratori ampli, des d'una gota de pluja fins l'aigua del mar, des dels processos vitals fins els processos industrials. Es pot observar com es poden separar els components de les mescles i com els compostos es poden separar en els seus elements. L'estructura de la matèria i els elements que la caracteritzen: les molècules i els àtoms.

•Elements
543 ELE
És un DVD interactiu en quant a l'elecció d'idioma: català, castellà i/o anglès. Està dividit en quatre parts que fan referència a l'aigua, el carboni, la sal i el petroli.

•Explorando la materia: Cambio químico
541 EXP
El color, la textura, el sabor de les substàncies depenen de l'estructura de les molècules que la formen. Un canvi químic implica un canvi en l'estructura de les molècules. Aquests canvis es manifesten constantment en la vida diària. El que importa és disposar d'un model que permeti la comprensió dels fets i sobretot la predicció de canvis futurs. Aquest model explica com s'uneixen els àtoms per formar molècules. Els electrons es disposen en capes al voltant del nucli. La tendència a tenir completa la capa externa origina dos tipus d'enllaç: enllaç iònic i enllaç de covalència.
[+] Informació

•Extracció de la cafeïna del te
547.72 EXT
Es presenta una experiència de laboratori per mitjà de la qual s'obté l'extracció de la cafeïna a partir del te.

•Foc i flames
541 ULL
En una casa abandonada es produeix un incendi accidental, hi intervé una brigada contra incendis que utilitza extintors per apagar-lo. A partir del muntatge de coses que cremen s'introdueixen els tres elements essencials del foc, que anomenen triangle del foc: el combustible, l'oxigen i la calor. Per extingir un foc cal trencar aquest triangle. Cal considerar que el foc pot ser perillós però també útil, els combustibles són elements químics que es poden cremar, amb seguretat, per produir energia. En el programa es realitzen diversos experiments amb combustibles corrents. Del que s'ha ensenyat anteriorment es pot establir que la flama es una reacció química d'un combustible amb l'oxigen, i que generalment és el vapor el que crema; també, que els combustibles sòlids cremen millor si es mesclen amb molt d'oxigen i que les mescles de combustibles i aire poden originar explosions. També s'analitzen diferents tipus de flama i es classifiquen en netes i brutes. Els científics analitzen l'incendi d'una discoteca a Dublín. Amb mètodes científics investiguen com va començar el foc i com és que la propagació va ser-ne tant ràpida.
[+] Informació

•Grandes descubrimientos de la química
54 GRA
Reportatge que presenta els grans descobriments del món de la química en cinc apartats que recullen 13 capítols: L'oxigen, La teoria atòmica, Els àtoms es combinen en molècules, Síntesi de la urea, L'estructura química, La taula periòdica dels elements, L'electricitat transforma la química, Els àtoms tenen firmes de llum, L'electró, Els electrons formen enllaços químics, Radioactivitat, Plàstics i ful·lerens.
[+] Informació

•Introducción a la química experimental. El laboratorio de química
542 CAS
Descripció de les principals tècniques i operacions utilitzades en un laboratori químic a nivell docent. La finalitat és donar a conèixer a l'alumne quines són les principals tècniques que ha de conèixer i d'aplicar al realitzar pràctiques de laboratori. En l'enregistrament hi podem observar dues parts, en la primera s'hi descriuen les principals tècniques d'aillament i purificació de compostos i en la segona, les tècniques de determinació de constants físiques. En ambdós casos, junt amb la fonamentació teòrica i llurs aplicacions, es presenten els equips i materials i es descriu la forma de realitzar les experiències.

•La química de la cuina
54:641 PUI
Analitza les reaccions químiques i els canvis que es produeixen segons el mètode de cocció utilitzat en la fruita, la verdura, la carn i els peixos. Té com a objectiu promoure l'activitat científica de l'alumne relacionant els aspectes químics d'una activitat quotidiana com és la cuina. Estudia des d'un punt de vista científic quins són els avantatges que presenta cada manera de cuinar. Analitza per què els aliments es fan malbé a causa de reaccions químiques i com diferents mètodes de conservació poden evitar aquestes reaccions.
[+] Informació

•La Química en la vida cotidiana
54 DID
Explica quina relació hi ha entre la química i la vida quotidiana. El desenvolupament de la química en els últims temps ha permès multiplicar el creixement de la població, augmentar la vida mitjana de l'home i a més, millorar la seva qualitat de vida. En aquest sentit, s'exposa la implicació de la química en molts aspectes del món actual. Es parla de la influència de la química en la cuina i en el vi i el paper que té en la conservació i protecció dels aliments i la millora de la qualitat nutritiva. També es comenta la importància de la química en l'àmbit de la salut, sobretot en el que es refereix als medicaments i al món de la farmàcia en general. Finalment s'explica alguns aspectes negatius de la presència de la química en la nostra vida.

•La Química y nosotros
54 QUI
Documental que tracta de divulgar el què és la química, donant especial rellevància a aquells aspectes que la relacionen directament amb la vida humana, mitjançant una visió rigorosa, plural i contrastada, com a ciència que ha desenvolupat un paper essencial en els avenços de la història de la humanitat.

•Los méritos de Madame Curie
F57 PIN
Pierre Curie, amb el seu company Gustave Bémont són dos grans investigadors de l'Escola de Física i Química de París, el director de la qual, M. Schutz, vol arravatar-los els mèrits, per tal d'aconseguir les prestigioses Palmes Acadèmiques. Per enterbolir el rendiment del laboratori, M. Schutz contracta a Marie, una estudiant polaca que Pierre es veu obligat a acceptar. Després de convertir el laboratori en una cuina, Pierre veurà en ella una gran aptitud científica. Plegats es van esmerçar a la tasca de descobrir la radioactivitat i en aquest camí va néixer l'amor.

•Marie Curie y la radioactivitat
539.16 MAR
Biografia de Marie Curie, eminent física que va aconseguir exposar la teoria de la radioactivitat, el descobriment del plutoni i l'aïllament del radi. Va ser la primera persona a la que es van atorgar dos premis Nóbel.

•Mesures volumètriques
542.3 MES
Remarca la importància de les mesures en ciència i, en concret en la química, així com la necessitat d'ensinistrar visualment l'alumnat que desenvolupa o ha de desenvolupar la seva tasca en treballs experimentals o en l'anàlisi volumètric en un laboratori químic. S'intenten aclarir els problemes més recurrents, justificant el perquè d'algunes activitats que es realitzen. Es mostra el material habitual en l'anàlisi volumètric: pipetes, buretes, matrassos aforats, provetes, erlenmeyers... i s'explica com emprar-lo correctament. Per fer-ho, se segueix detalladament un procés volumètric a partir d'una mostra ja dissolta. Es fa també una breu referència al treball en microescala i a les tècniques automatitzades controlades per ordinador.

•Metalls I
546.3 MET
La primera part segueix el procés d'obtenció del platí pur i en presenta algunes aplicacions a la indústria tèxtil, química, electrònica i d'altres. La segona presenta el crom com el mineral més versàtil, l'additiu suprem que dóna als aliatges noves propietats com ara la resistència, la duresa, la durabilitat, etc. La tercera presenta l'or com a metall utilitzat i valorat al llarg dels segles que encara satisfà les exigències de les modernes tecnologies en els camps de la medicina, la indústria electrònica i moltes altres.

•Metalls i aliatges
546.3 FLA
Un aliatge està format per diferents metalls o per metalls i altres substàncies. Els aliatges són més fàcils de treballar que els metalls purs o tenen prestacions superiors; per això quasi tots els objectes metàl·lics d'ús corrent són fets d'aliatges. S'explica la relació entre l'estructura atòmica dels metalls i les seves propietats (mal·leabilitat, ductilitat, densitat, resistència...). S'avaluen de forma empírica les propietats de diferents metalls i aliatges i s'expliquen els criteris que determinen les seves aplicacions industrials.

•Nitrógeno y carbono
546 DID
Explica les característiques dels cicles biogeoquímics del nitrogen i el carboni. El nitrogen és un element químic no metàl·lic pertanyent al grup VA de la taula periòdica, situat entre el carboni i l'oxigen. És un gas incolor, inodor i insípid, i és l'element més lleuger del grup. En estat natural el nitrogen molecular, a la temperatura ambient, és un gas que constitueix una gran part de l'atmosfera. En estat combinat és un dels principals constituents de les proteïnes animals i vegetals i d'un gran nombre de substàncies orgàniques. El carboni és un element no metàl·lic pertanyent al grup IV de la taula periòdica, de símbol C i nombre atòmic a base del sistema internacional de masses atòmiques. Constitueix el 0,2% de l'escorça terrestre; és rar en les roques eruptives, però abunda en les sedimentàries, en els jaciments de combustibles sòlids i líquids (hulla i hidrocarburs) i en els enormes dipòsits de carbonats, que caracteritzen certes capes geològiques. Els composts de carboni i d'hidrogen i els cossos orgànics que en deriven constitueixen la matèria fonamental de tots els organismes vivents.

•Química en acció
543 QUI
Exposició de cinc processos químics diferents. El primer és sobre "Aplicacions industrials de la sal I" en ell es mostra l'extracció, transport i utilització de la sal comuna. El segon, "Aplicacions industrials de la sal II", mostra l'obtenció del sodi i del clor a partir de l'electròlisi de la sal; utilització industrial d'aquests elements. El tercer, "La pedra calcària", mostra l'extracció de la calcària de les canteres, i, s'explica el procés industrial de descomposició del carbonat de calci i les utilitats de la pedra calcària i dels seus derivats. El quart, "L'alumini", mostra el procés d'extracció de l'alumini a partir de la bauxita mitjançant l'electròlisi, també, informa de la producció dels aliatges de l'alumini i dels seus usos comercials. El cinquè, "El ferro i l'acer", explica el procés, antic i modern, de producció del ferro; descriu les utilitats de les impureses del mineral de ferro, i, també, es fa referència a la producció d'acer en els alts forns.

•Química, cosmètica i higiene
547 INS
Estructurat en 12 capítols sobre productes químics relacionats en la cosmètica i en la higiene. Els temes tractats són: el sabó, els detergents, el dentifrici, la solubilitat, els dissolvents, la tensió superficial, les cremes solars, les laques, els tints capil·lars, els desodorants, filtres i pigments, els liposomes. Cada capítol exposa l'objecte d'estudi a partir de definicions, exploracions per entendre millor un funcionament; animacions per representar fenòmens complexos, descobriments i aplicacions i recordatoris.

•Seguretat al Laboratori Químic
542.1 SEG
Seguretat i higiene als laboratoris de recerca i docència. Es destaquen dos aspectes principals en matèria de seguretat en els centres docents on s'imparteixen disciplines que impliquen l'experimentació en un laboratori: el condicionament de les instal·lacions i vies d'evacuació, i els riscos derivats de la manipulació de materials perillosos. En aquests centres hi ha quatre tipus de riscos bàsics: risc químic, risc biològic, risc associat a material radioactiu i risc derivat de l'experimentació amb animals. El vídeo presenta com reduir els riscos a un nivell acceptable donant recomanacions bàsiques per treballar d'una forma segura en un laboratori químic com per exemple: vestimenta, protecció d'ulls, localització de les vies d'evacuació, normes d'higiene i conducta, condicions de l'àrea de treball, que fer en casos d'emergència, etc.

•Àcids
541 ULL
Els arbres, els peixos i les construccions de pedra pateixen danys, molts sostenen que això succeeix com a resultat de la pluja àcida. Els àcids són líquids corrosius, molts d'ells, però, són útils per a usos industrials i domèstics. Per experimentar amb àcids utilitzem reactius. En el programa es realitzen experiments amb clorhídric, nítric i sulfúric. Els àcids perjudiquen les dents, però també cal considerar que els àcids estomacals ajuden a la digestió dels aliments. Els fums poden transformar la pluja en pluja àcida. Els gasos àcids poden fer mal a les plantes. Els cotxes i els camions contaminen l'aire. Es descriu l'experiència de recollida d'informació sobre la pluja àcida realitzada per alumnes del Regne Unit. Les fàbriques i les indústries potser no en són les úniques responsables, els científics continuen intentant de resoldre el problema.

Llibres

•100 Science experiments
441.7 USB
Llibre senzill perquè nens, nenes i joves puguin iniciar-se en la lectura en anglès. Poposa experiments de ciència simples que utilitzen materials quotidians.

•50 cosas científicas que hacer
53 AND
Experiments científics, amb instruccions senzilles i detallades.

•Atles bàsic de física i química
53:54 LLA
L'objectiu és relacionar el món teòric de la física i de la química amb la vida diària. Consta dels següents temes: les forces i els seus efectes, el moviment, l'energia, els fluids, el moviment ondulatori, el so, òptica, l'electricitat, la matèria, la matèria per dins, mescles, les substàncies pures i canvis químics. Les làmines van acompanyades d'una breu explicació clarificadora. L'índex alfabètic permet localitzar amb facilitat tota qüestió d'interès.
[+] Informació

•Ciencia mágica. Experimentos asombrosos para genios curiosos
53 VAL
Recull d'experiments que introdueixen conceptes bàsics de ciències. Les activitats estan agrupades en els següents capítols: experiments amb líquids, bombolles de sabó, mescles, les forces fonamentals: força atòmica forta, electromagnetisme, força atòmica dèbil i gravetat, química màgica i tintes màgiques. Cada activitat té detallats el material necessari i el procés que cal seguir, així com una breu fonamentació teòrica que explica el resultat obtingut.

•Ciència recreativa
53 EST
El primer volum del conjunt es titula «Ciencia recreativa» i va ser publicat el 1918. Conté un recull de jocs d'enginy i entreteniment que permeten acostar la ciència als estudiants de secundària i popularitzar-la. El segon volum, «Ciència recreativa comentada», posa al dia molts dels jocs i entreteniments d'Estalella, fent esment d'alguns aspectes particulars, donant-hi una visió actualitzada, o fins i tot evidenciant la dificultat de fer-ho en la societat actual. Està fet amb la intenció de recuperar la figura del Dr. Josep Estalella, professor d'institut a Girona, que va saber combinar les classes amb col·laboracions industrials, la feina de laboratori químic i l'afecció de naturalista.

•El món del carboni. Química orgànica BC-96
547.21 ROC
L'objectiu d'aquest llibre és oferir de manera entenedora i simple una visió àmplia del món del carboni ja que la gran quantitat de substàncies que ens envolten tenen com a component principal aquest element: les robes que vestim, dels aliments que emngem, els combustibles que usem, dels medicaments que prenem, etc.

•Eseñar ciencias
57 ENS
Aquesta obra, escrita per reconeguts professionals que han protagonitzat investigacions de camp sobre la didàctica de les ciències, en reflecteix clarament l'estat actual. Hi ha un ampli consens sobre aspectes tan essencials com els que apareixen en la primera part del llibre: l'aprenentatge constructivista contextualitzat, la natura de la ciència, els processos de comunicació i llenguatge, la resolució de problemes i els treballs pràctics. La segona part pretén reflectir la didàctica entorn dels aspectes particulars propis de l'epistemologia de les diferents matèries escolars com la biologia, la geologia, la física i la química.
[+] Informació [+] Ebook

•Experiències de física i química de 3r d'ESO per a realitzar a casa
53:54 EXP
Aquest treball és una proposta, fruit d'anys de pràctica docent perquè l'alumnat d'ESO realitzi experiències de física i química a casa. Pretén, per una banda, contribuir a la resolució de les pràctiques de laboratori i, per una altra, proposar a l'alumnat una col·lecció d'experiències senzilles relacionades amb els continguts de física i química de 3r curs d’ESO per pensar, parlar, escriure i llegir ciència. Les experiències, seguint unes guies mínimes de treball –fitxes–, són realitzades a casa per l’alumnat. Es fa, així mateix, un esbós dels objectius, metodologia i forma d’avaluar aquestes activitats. Es dóna, finalment, el resultat d’una enquesta feta entre l’alumnat implicat, valorant aquesta experiència didàctica.
[+] Informació

•Guia pràctica il·lustrada per als amants de la ciència
53(07) HAN
Material didàctic per apropar a l'alumne tot el món científic. Amb un enfocament pràctic s'expliquen conceptes generals de química, biologia, astrologia, física, astronomia i altres ciències. El llibre es divideix en dotze lliçons, cada una de les quals consta d'una introducció teòrica seguida d'exercicis pràctics i experiments científics per poder fer a casa.
[+] Informació

•Hacemos ciencia en la escuela. Experiencias y descubrimientos
53 HAC
Recull d'activitats de ciències pensades per estimular l'observació, la reflexió, la investigació i l'exposició de coneixements. Conté reflexions teòriques i algunes experiències adreçades tant a infantil com a primària i secundària. Tracta entre altres temes, el treball en laboratori, la investigació, la ciència a la vida quotidiana, experiències amb el so, amb gelatina, llaunes de refresc, ous, o amb elements de percepció visual.
[+] Informació

•Introducció a les pràctiques de laboratori d'anàlisis químiques
542 POL
Guia de treball adequada al nivell de l'alumnat per aproximar-lo als continguts de la química d'una manera pràctica. Fa una proposta on el principal objectiu és que sigui el mateix alumnat qui realitzi tot el procés d'aprenentatge, cal però, tenir recursos que ho garanteixin. El mètode proposat és el següent: primer és necessari que l'alumnat conegui l'utillatge i les tècniques de laboratori; com organitzar el treball en grup; que adquireixi una sèrie d'hàbits, com ara la pulcritud, l'ordre i la seguretat al laboratori i, després, un cop s'ha realitzat la pràctica, s'ha d'interpretar i descriure els resultats de l'experiment, i si fos necessari, consultar dades bibliogràfiques per a valorar i criticar els resultats obtinguts.
[+] Informació

•La maleta de la ciència
53 RAM
Recull de seixanta pràctiques amb aire i aigua. Els experiments es plantegen com un treball d'investigació a través de situacions problemàtiques adaptades a l'alumnat. Les activitats estan pensades de manera oberta i creativa, donant una gran importància a les idees prèvies i inspirant-se en el treball quotidià dels científics. Conté bibliografia, pàgines web i informació sobre els museus de ciència de l'Estat espanyol. Està fet amb l'objectiu de divulgar la ciència amb unes pràctiques engrescadores però senzilles, barates, segures i molt clares, perquè tothom es pugui aproximar de forma rigorosa al món dels experiments, amb independència dels coneixements que tingui.
[+] Informació   [+] Seqüència de treball per a la realització d'activitats

•La química de la cocina. Propuesta didáctica para educación secundaria
54:641 SOL
Proposta didàctica orientada a recuperar els sabers femenins i introduir-los en el currículum escolar. S'emmarca en un model de ciència que ajudi a entendre el món que ens envolta. Les activitats desenvolupen els següents continguts: el concepte de família o unitat familiar; les necessitats individuals i les col·lectives; els sabers femenins i la relació amb el coneixement científic; les feines domèstiques; les substàncies i les seves propietats; els canvis químics i el sistema químic.

•Les dissolucions químiques
542.6 CIV
Té per objectiu promoure l'activitat científica de l'alumne fent una aproximació a un fenomen químic quotidià: les dissolucions. Estableix la relació existent entre les dissolucions químiques i elements tan habituals en la nostra vida com són la sal, el sucre o un refresc de cola. Explica les característiques, les propietats i els diferents tipus de dissolucions segons els elements que hi intervenen o la concentració que s'hi estableix. Exposa algunes pràctiques de laboratori en què es poden obtenir o separar dissolucions, com també els resultats.

•Obrador d'experiments. Ciència per l'esplai
53(07) CUE
Recull d'activitats i temes suggestius fàcils de fer que no requereixen utillatge especial. Els temes tractats formen part del disseny curricular de l'àrea de coneixement del medi natural de l'ensenyament primari i de l'àrea de ciències de l'educació secundària obligatòria. Consta de dues parts. La primera està formada per temes puntuals i propostes d'experiències que exigeixen un grau menor de manipulació i precisió. La segona part la composen temes configurats per petits conjunts d'experiments al voltant d'idees o nuclis unitaris. Es tracten els blocs: diversitat i unitat de la matèria, l'estructura de les substàncies, els canvis químics, l'aire i l'aigua, les forces i els moviments, i l'electricitat i el magnetisme. Es dóna importància als hàbits de conducta i en la proximitat, en els fets i en els objectes de la vida quotidiana. Des d'aquests s'estimula la curiositat pel coneixement científic.

•Principios básicos de química
54 GRA
Aproximació a la química basada fonamentalment en el desenvolupament de la química estructural (estudi de l'estructura de la matèria, accentuant-ne les distribucions atòmiques i electròniques) i la reactivitat química. Mostra el desenvolupament progressiu de la química per mitjà d'un exhaustiu estudi històric a la primera part del llibre, que fa el curs accessible a estudiants sense una formació química prèvia. Els conceptes importants són repetits i desenvolupats contínuament al llarg del llibre. A més de proposar qüestions i problemes, el llibre ofereix assaigs il·lustrats sobre el temes més importants per estimular l'interès de l'estudiant i introduir-lo en algun dels camps a l''avantguarda de la investigació química.

•Quimica Salters
54 BAT
El projecte Química Salters per a Batxillerat es compon d'una sèrie d'unitats didàctiques, de la visita a una indústria química i de la realització d'una investigació individual i treball de recerca. Les unitats didàctiques consten de tres parts: química i societat (lectura); conceptes químics (part teòrica) i les activitats. Els temes que es treballen són: Elements de la vida; Desenvolupament de combustibles; Dels minerals als elements; La revolució dels polímers; L'atmosfera; Aspectes de l'agricultura; La química de l'acer; Els Oceans

•Química. Colección de experimentos
54(076) NUF
Conté els experiments que es fan servir en el curs model (curs bàsic i curs d'opcions) del mètode Nuffield i molts altres experiments, que fan un total de més de dos-cents cinquanta. Són ordenats per temes. La primera part fa esment dels canvis químics i de la representació d'aquests que es pot donar a nivell molecular: els efectes de la calefacció de les substàncies; l'aïllament i el reconeixement d'una substància pura; l'aire i la combustió; l'aigua; l'efecte de l'electricitat sobre les substàncies; els elements, la classificació i les diferències amb els compostos; la sèrie de reactivitat; l'acidesa i l'alcalinitat; la transferència d'electrons; els compostos del carboni; les matèries primeres i la indústria; les fórmules i les equacions dels àtoms-gram; l'estructura. Els experiments del segon apartat mostren la velocitat en què es produeixen els canvis i a la manera com es poden alterar les seves velocitats: velocitats de reacció i catàlisi. El tercer apartat permet veure fins a on poden arribar els canvis i com es poden ajustar les proporcions finals: equilibris. Finalment estudia els canvis d'energia acompanyaran els canvis químics i quin és el seu significat: energia, piles.

•Reaccions químiques
542 TOR
Crèdit variable de Secundària Obligatòria per aprofundir, consolidar o l'ampliar el currículum comú de química o bé per iniciar el coneixement d'altres àrees o disciplines. El material per al professor inclou els continguts, les activitats d'ensenyament i d'aprenentatge, i, els criteris i activitats per a l'avaluació. El crèdit tracta els següents temes: canvis que es produeixen en els sistemes, estudi quantitatiu d'una reacció i intercanvi energètic en les reaccions químiques. També proposa orientacions per a la intervenció educativa. El material per a l'alumne conté diverses activitats per treballar cada tema.

•¿Eso es química?
54(07) GRU
Sobre la base d'activitats quotidianes, es proposen experiments que permeten de relacionar la teoria dels llibres amb la pràctica de cada dia. Cada exercici consta d'una introducció on es relaciona amb la vida diària, la llista del material necessari, el procés, un qüestionari i una ampliació del tema.

•Articles

- L'alfabetització científica a la infància. P. Cañal de León. Guix d'infantil, núm. 33, pàg. 5-9. Setembre- Octubre 2006.

- Tot pensant ... experiments. M. Escoda i Pujol. Guix d'infantil, núm. 23, pàg. 14-16. Gener- Febrer 2005

Mòduls APQUA

•Contaminació de l'aigua subterrània de Vallfrondosa
Aquest mòdul planteja el problema de la contaminació d'un aqüífer que abasteix d'aigua a una població, a través d'una història imaginària. Proporciona als alumnes les evidències necessàries perquè aquests prenguin decisions raonades referent a això. La seva durada és de fins a 12 sessions de classe. Durant la realització de les 7 activitats que consta el mòdul, els alumnes coneixen el problema de contaminació aparegut en la població de Valfrondosa i investiguen els conceptes d'aqüífer, capa permeable i capa impermeable. Realitzen una dilució successiva d'una dissolució de colorant alimentari en aigua per a introduir el concepte de concentració expressada en/g l, mg/l i µg/l. Llegeixen i comenten la història de la contaminació de l'aigua subterrània de Valfrondosa. Apliquen el que han après sobre l'aigua subterrània quan, utilitzant un mapa de la població, determinen un pla de perforació de pous per a analitzar l'aigua i així esbrinar el focus i l'abast de la contaminació. Porten a terme una simulació de les anàlisis de l'aigua contaminada i modifiquen els seus plans de perforació originals d'acord amb els resultats que obtenen. Anoten els resultats en un mapa de la població de Valfrondosa. Utilitzen les dades de les anàlisis realitzades per a representar la distribució de l'aigua contaminada. S'il·lustra el concepte d'incertesa en el mostreig, en les anàlisis i en la interpretació de resultats, mitjançant la comparança de les dades i de les representacions de la distribució de la contaminació. Consideren els factors que poden afectar al moviment del contaminant i discuteixen un pla d'actuació. Escullen un mètode per a prendre decisions i un tema escolar que els interessi. Després representen uns personatges i exposen i debaten els seus punts de vista en la classe, la qual pren una decisió. Això els permet adquirir experiència en la representació de personatges i en la presa de decisions col·lectiva. Simulen una assemblea pública en la població, en la qual set personatges actuen com ponents i exposen diversos plans de neteja de la zona contaminada. La classe, que actua com audiència, discuteix les propostes i escull una d'elles per a donar-la a conèixer.

•Els plàstics a la nostra societat
En aquest mòdul els alumnes descobrixen la naturalesa dels plàstics i investiguen l'abast de la seva utilització en la nostra societat. Així mateix, estudien l'impacte associat al seu ús. La seva durada és de fins a 13 sessions de classe. Durant la realització de les 7 activitats que consta el mòdul, els alumnes decideixen quin tipus de borsa, de paper o de plàstic, hauria d'oferir un centre comercial als clients. S'adonen de la quantitat de productes de plàstic amb que es troben en la vida diària. Investiguen les propietats físiques de 4 plàstics comuns i examinen els avantatges i els inconvenients de la utilització d'un o altre tipus de plàstic en la fabricació d'objectes. Usen les propietats físiques per a identificar plàstics desconeguts. Sintetitzen dos polímers entrecreuats i observen com afecta la polimerización a les propietats físiques. Aprenen que els polímers poden ser naturals o sintètics. Realitzen amb clips models de molècules de polímer per a comprendre algunes de les seves propietats físiques i el procés de polimerización. Examinen alguns fets de la història dels plàstics i estudien algunes tècniques de transformació. Com aplicació d'una tècnica preparen films de dos polímers. Comparen la capacitat d'absorció del material amb que estan fets els bolquers d'un sol ús, amb la capacitat d'absorció dels bolquers de cotó. Investiguen qüestions relacionades amb l'eliminació, reducció i reciclatge de plàstics. Experimenten amb un material termoplàstic com model per al reciclatge de plàstics. Tornen a estudiar els principals conceptes presentats i se'ls introduïx el de cicle de vida dels plàstics i d'altres materials o productes. Finalment, reconsideren la seva decisió referent a quin tipus de borsa hauria d'oferir als seus clients l'esmentat centre comercial.

•Els productes químics. Apqua
Aquest mòdul planteja la percepció que la gent té dels productes químics. La seva durada és de fins a 4 sessions de classe. Durant la realització de les 4 activitats que consta el mòdul, els alumnes contesten una enquesta per a conèixer l'opinió i actitud de la classe respecte als productes químics. Posteriorment processen i analitzen les dades obtingudes per tota la classe, discuteixen en grup el que pensen sobre els productes químics i extreuen conclusions basades en les dades. Investiguen quins factors poden influir en les seves opinions sobre els productes químics. Passen l'enquesta a adults i comparen els resultats obtinguts amb els seus. Investiguen com els mitjans de comunicació informen sobre els productes químics, i comparen el que han après amb la informació que reben a través de dites mitges. Finalment, elaboren un guió sobre els productes químics i el medi ambient, per a presentar-lo al públic en un programa de ràdio. Aquest mòdul no necessita material experimental per a la realització de les activitats.

•La gestió dels residus
En el mòdul es planteja que es va a establir un pla per a gestionar els residus sòlids municipals de tota la comarca, i per a això es presenten diferents projectes. Per a preparar-se, els alumnes necessitaran conèixer la problemàtica concreta dels residus municipals en la comarca, les possibles alternatives que existeixen per a la recollida, tractament o disposició, etc. La seva durada és de fins a 18 sessions de classe. Durant la realització de les 6 activitats de les quals consta el mòdul, els alumnes analitzen les opinions de la població sobre el tema dels residus, realitzen una estimació de la quantitat de residus que es produïxen en el municipi i s'introduïx la seva composició. Investiguen les conseqüència de l'abocament incontrolat de residus construint un model d'un terreny on hi ha un abocament de piles. Examinen la formació de lixiviados en el terreny, el contingut de metall d'aquests i el seu impacte sobre el mitjà. També investiguen l'abocament controlat de residus, construint un model d'abocador controlat on es dipositen piles i examinant la formació de lixiviados. Estudien el procés d'incineració. Se simula la incineració de piles que contenen un metall tòxic i s'analitzen els residus resultants. Es qüestiona si la incineració fa desaparer els residus i el seu impacte. Realitzen una experiència de reciclatge d'un plàstic i investiguen l'efecte del procés en les propietats físiques del material. S'introdueixen els processos naturals de reciclatge i el procés de compostaje de la fracció orgànica dels residus municipals. S'analitzen els avantatges i les limitacions d'aquest procés. Examinen la possibilitat de minimitzar la quantitat de residus que es produïxen. Dissenyen i fabriquen un embalatge i avaluen que factors s'haurien de tenir en compte per a realitzar un embalatge respectuós amb el mitjà. Dissenyen una etiqueta i escullen una tinta per a imprimir-la, considerant la seva resistència, la qualitat de la impressió, la presència de metall tòxic i el cost. Simulen una reunió on quatre ponents presenten diferents projectes per a la gestió dels residus de la comarca. Els alumnes, com membres de la comunitat, consideren i discuteixen les propostes, per a finalment escollir una, si existeix consens, o millorar o dissenyar una nova entre tots.

•Propietats d'àcids i bases
Els alumnes realitzen un total de set exercicis distints, totalment segurs, amb àcids i bases. L'alumne genera hidrogen gas amb una tècnica exclusiva i segura. Amb aquest equip els alumnes efectuen els exercicis següents: 1. Fan reaccionar metalls diversos amb àcids i produeixen hidrogen en proporcions segures; 2. Recullen l'hidrogen i experimenten amb aquest gas de forma segura; 3. Fan reaccionar carbonats amb àcids, produint diòxid de carboni; 4. Recullen diòxid de carboni i experimenten amb aquest gas; 5. Observen els efectes dels àcids i les bases en indicadors; 6. Mesuren la concentració d'àcids mitjançant la valoració d'una solució "desconeguda"; 7. Duen a terme una neutralització. És un equip molt útil ja que degut a la seva fàcil manipulació estalvia temps i diners. No requereix preparació prèvia ni cal adquirir material addicional. L'equip conté material suficient per efectuar 50 experiments individuals. Poden treballar en grups de 2.

•Sostenibilitat: el futur de l'illa
54 SOS
Mòdul de treball del projecte educatiu i de culturització científica APQUA que té com a objectiu principal aconseguir que el públic tingui informació sobre els productes químics i comprengui com interaccionen amb les persones i el medi en què vivim. Aquest mòdul permet als alumnes entendre què és el desenvolupament sostenible i ser crítics, des del punt de vista ambiental, amb les accions de la vida quotidiana. Es demana als alumnes que imaginin que resideixen en un escenari concret, una illa, la qual a causa del creixement demogràfic i la necessitat de nous llocs de treball, es vol desenvolupar industrialment. Es construeix el concepte de sostenibilitat en el marc de les societats industrials a partir de l'estudi de dos processos de producció, de la realització d'un projecte de desenvolupament industrial i de l'anàlisi de les conseqüències de diferents decisions en el futur de l'illa.

•Tractament de residus especials
En aquest mòdul els alumnes assumeixen el paper d'enginyers d'una consultoria mediambiental als quals se'ls planteja la necessitat de decidir quin és la millor manera de tractar una dissolució residual que conté coure, generada pel tancament d'una empresa de galvanotecnia. Comparen els mètodes de dilució, substitució, precipitació i inertización, quant a la seva efectivitat, cost i impacte ambiental. La seva durada és de fins a 14 sessions de classe. Durant la realització de les 7 activitats que consta el mòdul, els alumnes utilitzen la dissolució de clorur de coure per a recobrir un clip de niquel i se'ls planteja el problema del tractament de la dissolució usada, que conté un metall tòxic. Determinen el volum d'aigua que necessiten per a diluir una quantitat donada de la dissolució residual de clorur de coure, tenint en compte la normativa sobre aigües d'una hipotètica localitat. Realitzen un test per a determinar la presència d'ions de coure en dissolució. Investiguen l'ús de l'alumini com mètode per a recuperar el coure. Es produïx una reacció de substitució. Investiguen si altres metalls poden recuperar el coure tal com ho ha fet l'alumini, i determinen quin és el més efectiu. A més tenen en compte el cost i la toxicitat dels mateixos per a decidir quin és el més adequat. Observen i separen el precipitat sòlid que es produïx al barrejar la dissolució residual de clorur de coure amb unes altres. Determinen quina de les reaccions de precipitació és més efectiva per a eliminar els ions de coure. Posteriorment, simulen els efectes de la pluja àcida sobre els precipitats dipositats en un abocador imaginari. Realitzen la inertització dels ions de coure de la dissolució residual amb ciment Portland i silicato de sodi. Investiguen el grau de lixiviació dels ions de coure provocat per una pluja àcida imaginària. Comparen els avantatges i inconvenients de cada mètode estudiat en relació amb la destinació final del residu, la facilitat de realització del procés, el cost i les qüestions generals relacionades amb el mitjà.

Instruments científics