|
Una mica d'història
La Revista de l'Escola Pública
de Girona va néixer a partir del projecte de Joan Corney i Dolors
Reig, i es va materialitzar gràcies a la voluntat d'un col·lectiu
i a la col·laboració d'unes institucions: Ajuntament de
Girona, Diputació de Girona, ICE de la Universitat Autónoma,
primer, i de la Universitat de Girona, després, i Delegació
Territorial del Departament d'Educació, a través del Centre
de Recursos Pedagògics del Gironès.
Els dos grans objectius eren i són:
- des del punt de vista lingüístic,
consolidar la llengua catalana en la seva vessant comunicativa mitjançant
el treball periodístic que suposa el fer una revista;
- des del punt de vista social, fomentar
el coneixement i les relacions entre els i les escolars dels diferents
barris de la ciutat, no solament a través del treball en equip
dels nens i nenes "redactors" sinó també amb
l'apropament a les escoles de la ciutat.
El 7 de juny de 1988 sortia a la llum
pública El Tarlà, acabava de néixer la Revista
de l'Escola Pública de Girona. Tot just al cap de dos anys el projecte
es convertia en una realitat: la Revista.
En el primer editorial que duia per nom Salutació, s'explicava
que l'alumnat havia triat aquest nom perquè "El Tarlà
és un personatge molt nostre i prou significatiu de la tradició
gironina". En la mateixa Salutació es deia que es pretenia
fer de El Tarlà "una revista de debó, és
a dir, una revista amb seccions fixes i amb un contingut ben atractiu
per a tots" i que arribés "amb una mica més de
freqüència". I es va aconseguir: les seccions, que en
el segon exemplar es van crear, s'han consolidat i a partir del tercer
any ja van ser dues les cites anuals amb els i les nostres lectors. El
logo es va escollir a partir d'un concurs, el guanyador va se Marc Morales
de l'Annexa.
Contingut
Les seccions fixes de la revista són:
IL·LUSTRACIONS, NOTÍCIES, EDITORIAL, ESCOLES, BARRIS, ENTREVISTA,
RACÓ LlTERARI, RETALLS i BÚSTIA, ENTRETENIMENTS i EL TEMA.
D'aquestes només en dues no hi ha participació directa de
l'alumnat: Notícies que es fa des de la coordinació amb
"notícies" provinents de l'Ajuntament, d'Educació,
de la Diputació o d'altres institucions que han fet o fan alguna
activitat per a l'alumnat i l'Editorial que surt del recull d'idees que
aporta el professorat durant el període d'elaboració.
Quant a la resta, l'alumnat s'agrupa entom
aquestes seccions, intentant que no hi hagi més d'un alumne de
la mateixa escola a cada secció.
Funcionament
Cada setembre es fa una reunió general
amb el professorat a la seu del Centre de Recursos Pedagógics del
Gironès. S'hi convida totes les escoles públiques de la
ciutat de manera que cada curs hi ha la possibilitat d'incorporar-se a
El Tarlà, això fa que el nombre d'escoles participants
variï d'un curs a l'altre.
Les sessions de treball de tot l'equip -alumnes i mestres- cada dos o
tres setmanes, es fan els divendres al migdia, en alguna de les escoles
participants.
Es fan dues revistes per curs escolar: la del mes de gener és el
resultat del treball de tot el primer trimestre, i la del juny, respon
a l'activitat deIs mesos de febrer a maig.
La primera sessió de l'alumnat s'inicia amb una dinàmica
de presentació que ella mateixa porta cap a la formació
de les diferents seccions.
Cada secció té un o dos mestres i un alumne/a responsables.
Al final del període -desembre i maig- es una darrera reunió,
només de mestres, per verificar que tots els centres han presentat,
com a mínim, un treball, que els treballs tenen totes les dades
que s'especifiquen en el Llibre d'Estil, i després una altra reunió
per a fer la compaginació.

|
|