|
||||||
![]() |
||||||
Pràctica DP125. Contingut del CD-ROM "Trampa Papú" | ||||
Pràctica que informa del contingut, de la metodologia i de les propostes pedagògiques del CD-ROM "Trampa Papú". | ||||
![]() |
Aquest CD-ROM forma part de la Col·lecció del Otijocs.
|
|||
Desenvolupament de la pràctica | ||||
![]() |
Història | |||
Una avaria mecànica
de l'avió ha obligat al pilot Boris i la Noemí a fer un nou
aterratge d'emergència, com és habitual a les seves aventures.
Sobrevolaven una de les illes Papú, a Oceania, quan el motor ha començat
a fallar i es veuen obligats a aterrar. L'illa on han anat a parar és molt perillosa, perquè els seus habitants són uns pirates que han expulsat als seus legítims habitants: els papús. Els indígenes (aborígens) tornen a l'illa quan els pirates no hi són i omplen els boscos amb unes trampes perilloses per capturar els pirates. La Noemí i el Boris es troben al bell mig de les lluites entre els habitants autòctons de l'illa i els usurpadors, que són els pirates. El Boris i la Noemí, que han descobert una de les trampes papús amb algú atrapat a dins, tenen com a missió salvar el captiu, evitant caure en mans dels pirates, o en la dels membres de l'escola de supervivència "Vencerem!", més perillosos encara que els pirates. En el seu caminar per l'illa, la Noemí i el Boris es troben amb un vell conegut, el Dr. Pots, arqueòleg i ornitòleg de la Universitat de les Illes Balears, que es troba a l'illa estudiant uns ocells: els casuaris. Tots tres, la Noemí, el Boris, i el Dr. Pots reben l'ajut dels papús, que amb les seves canoes els ajuden a sortir de l'illa. Aquest és el fil conductor que estructura la seqüència de jocs que permeten als jugadors acompanyar i ajudar els protagonistes. |
||||
Els protagonistes |
||||
![]() |
Els protagonistes són el pilot Boris
i la Noemí. |
|||
Els jocs |
||||
![]() |
Els jocs s'estructuren en grans blocs, atenen a les habilitats que treballen. La majoria, donat que treballen diverses habilitats al mateix temps, pertanyen a més d'un bloc. | |||
Els jocs
que es classifiquen en: |
||||
|
||||
|
||||
Fitxes
didàctiques |
||||
![]() |
Cada joc disposa d'una fitxa didàctica
on es donen diverses indicacions sobre el joc i la forma de resoldre'l (descripció,
habilitats implicades, instruccions d'Ot i pistes de la bruixa, paràmetres
del nivell de dificultat i observacions en els usuaris de prova), a més,
d'indicar quines són les destreses treballades. Les fitxes didàctiques es troben al CD-ROM a la carpeta: Ins-cat\educots |
|||
Metodologies
per treballar el CD-ROM |
||||
![]() |
Cal comentar que l'apartat de la lluita dels pobles aborígens pels seus drets o l'apartat de viatjar al voltant del món de les aventures de la Noemí i el Pilot van més enllà del currículum a Primària, però es poden lligar com un joc o un concurs per treballar els drets humans o per veure si sabries situar els diferents llocs on tenen lloc les aventures de la Noemí i el Pilot. |
|||
Propostes pedagògiques:
Centre d'interès els drets humans |
||||
![]() |
L'activitat té per objectiu
respectar a aquelles persones que són diferents a nosaltres i que
tenen uns costums, uns hàbits, una cultura i una llengua diferents.
Podem aprofitar el tema dels Papús i els pobles aborígens per treballar: els costums, la forma de vestir, la forma de viure en contacte amb la natura, les vivendes, les creences, els rituals, la història, la seva situació actual, etc. Podem treballar uns pirates que han expulsat del seu país als seus legítims habitants: els Papús. A partir d'aquí, podem cercar informació al programari que hi ha a les escoles, a Internet, als dossiers d'Intermón de com diferents països han realitzat aquest mateix fet en altres indrets al llarg de la història, etc. També podem treballar la situació actual dels indígenes al món: països on són una ètnia majoritària o minoritària, quina és la seva situació (econòmica, cultural, respecte de les seves llengües, etc.) com una forma més d'introduir el respecte als altres i els seus costum i introduir el tema de la diversitat cada vegada més presents a les nostres escoles. Tot això ho podem fer de diverses formes essent el punt de partida el CD-ROM d'Otijocs i la informació necessària la podem aconseguir dels diversos CD-ROM o d'Internet. Amb la informació trobada podem crear documents en el Word o en el PowerPoint amb fotografies, text i dibuixos. Un possible document a crear seria el de parlar de les característiques d'aquests pobles i dels problemes que pateixen. Si l'exercici es realitza de diferents ètnies del món al final podem fer també un mural treballant l'interculturalitat i arribar a realitzar un debat o simular l''organització d' una ONU. |
|||
Curiositat
dels OTIjocs: Diploma |
||||
![]() |
Sabíeu que el CD-ROM té
una plantilla de diploma per aquells que arribin a superar les proves? Creiem
que com cursiositat pot ser estimulant per aquells nens que s'han passat
unes sessió davant l'ordinador encara que sigui sense poder superar
totes les proves. Per tant aconsellem donar-lo com a símbol de participació.
És una plantilla RTF que es pot editar amb elWord i anar substituint els noms dels alumnes. La trobareu a la carpeta: Ins-cat\otijocs\diploma |
|||
Aquesta pràctica està basada en la revista
del SATI.
|
||||
![]() |
||||