|
||||||||||||||||
Pràctica |
|
|
Exercicis
|
|||||||||||||
|
|
Esteu passant l'equador del curs. Heu anat veient molts exemples sobre gràfics i les autores i l'autor del curs hem optat (ja ho haureu notat!) per intentar donar una visió global de la Wiris amb pinzellades de les múltiples possibilitats d'aquest nou recurs, molt especialment en l'aspecte gràfic. Havíem pensat que podria seria útil tenir una recopilació i sistematització de totes les comandes sobre gràfics on s'expliqui la sintaxi, què poden fer i què no, etc., però com que, per una banda, aquesta sistematització la podeu trobar a l'apartat de gràfics de la guia de la Wiris i a l'índex alfabètic i com que, per altra banda, ben segur que, fins en aquest moment, hi haurà hagut moltes intervencions al fòrum del curs, amb preguntes i respostes (... i amb descobriments, ben segur!), doncs aquestes dues idees ens han portat a plantejar aquesta pàgina com si fossin preguntes amb resposta. Moltes d'aquestes són les preguntes que ens hem fet mentre escrivíem el curs. Trobareu les qüestions , amb les respostes que els hem donat, acompanyades d'exemples en pantalles actives i d'altres reflexions complementàries ... ...i esperem que per a l'any que ve les vostres intervencions ajudaran a completar els continguts d'aquesta pràctica. |
|
La sintaxi de les comandes gràfiques | |
Recordarem les comandes amb les convencions següents:
|
|
Les comandes d'acció fonamentals són:
|
|
Per establir característiques del tauler gràfic:
|
|
Preguntes sobre els elements que podem dibuixar o representar | |
1.- |
Amb una sola comanda de dibuix o escriptura es poden dibuixar o escriure
diversos elements alhora? És interessant conèixer aquesta possibilitat de construir una llista d'objectes abans d'ordenar una comanda de dibuix i que els objectes de la llista poden ser ben diversos (punts, polígons, capses_de_text, etc.). Si es fa així això permet dibuixar uns objectes o uns altres segons si es compleix una condició o no. Es tracta de construir l'esmentada llista amb el signe := i amb comandes de programació. |
2.- |
Com és que si dibuixo un triangle no puc moure'l? Segurament és que només has fet dibuixar el triangle; perquè puguis interactuar, també has de dibuixar els vèrtexs, perquè només es poden moure punts. És interessant tenir en compte que si es construeix una llista d'objectes i després es fa dibuixar aquesta llista, llavors la comanda tracta aquesta llista com a objecte únic. Si ho heu fet així, encara que alguns dels objectes de la llista siguin punts, no els podreu moure. |
3.- |
Com és que si dibuixo un triangle ple i el baricentre no veig el
baricentre? Això pot ser que tingui relació amb l'ordre amb què dibuixes els objectes. Prova de dibuixar primer el triangle i després el baricentre. |
4.- |
Es poden entrar valors des del tauler gràfic? Estrictament, no. La interactivitat sempre s'aconsegueix movent un punt. Però es pot definir un punt mòbil i fer servir les coordenades d'aquest punt com a valors d'entrada i, en la versió actual, disposem de la comanda desplaçador que hem estudiat en la pràctica 4. Podeu consultar un altre exemple. |
5.- |
Si es vol fer servir la comanda punt_més_proper,
és necessari dibuixar també el punt auxiliar? No és necessari ni, en general, gaire recomanable. De fet, si no es dibuixa, el punt mòbil auxiliar queda amagat al mateix lloc que el punt_més_proper. |
6.- |
Per què em funciona bé la comanda punt_més_proper
amb la corba representativa de y = x2 i no amb y
= x3? És que no es pot moure un punt per la gràfica
d'una funció? Ara bé, com heu vist en diversos exemples, podeu definir un punt que es mogui per l'eix d'abscisses i la imatge d'aquest punt es mourà per la gràfica de la funció. |
7.- |
Per què si faig representa amb les funcions
sin(x) i sin(2x) em surten dos gràfics gairebé
idèntics i en canvi amb dibuixa això
no passa? Perquè la comanda representa fa una optimització del tauler gràfic i marca les graduacions dels eixos de la manera que li sembla més convenient. En canvi, amb dibuixa podem controlar nosaltres les garduacions que, per defecte, són iguals en tots dos eixos. |
8.- |
Per què si faig representa amb la funció
y = ex · x no se'm destaca cap element especial? És que aquesta comanda no s'aplica a tots els objectes geomètrics ni a totes les funcions. Fixeu-vos que en aquest cas surt un missatge que diu: "Representació d'una funció usant avaluació en punts arbitraris", cosa que equival a dir que en lloc de fer l'acció de la comanda representa s'ha fet exactament el mateix que amb dibuixa. |
9.- |
Defineixo una corba en funció d'un punt
mòbil que em dóna paràmetre i li aplico representa
i la corba no se m'actualitza. Què faig malament? Podeu observar com a cas més senzill d'aquest fet de no-interactivitat de la comanda representa que si l'apliqueu a un punt, aquest punt no es pot moure. |
Preguntes i respostes sobre atributs del dibuix | |
1.- |
Crec que dono correctament l'ordre per dibuixar una circumferència
amb |
2.- |
Crec que dono correctament l'ordre per dibuixar una circumferència
de Això que s'acaba de comentar fa que no es pugui fer servir vermell ni cian, per exemple, per definir una variable identificadora en un problema. Com tampoc es pot fer servir RR, per exemple, que identifica el cos dels nombres reals ni cert o fals, que són els booleans bàsics. Tots aquests mots que ja estan predefinits s'escriuen sense cometes. |
3.- |
Puc fer servir una mateixa comanda dibuixa per
obtenir, per exemple, una recta de color vermell i una altra de color
blau? Semblantment succeeix amb el fet que no es pot fer que aparegui l'etiqueta d'alguns elements d'una comanda dibuixa i d'altres no, o bé que alguns punts d'una mateixa comanda tinguin una mida diferent dels altres. Si volem aconseguir-ho, hem d'ordenar diverses comandes. |
3 bis.-
|
Tot i que en els materials del curs D112 s'explica que no es poden obtenir
figures de diferents colors amb una mateixa comanda
dibuixa, m'ha semblat veure alguns exemples a l'índex alfabètic
on es constata que sí que és possible. La pantalla activa anterior acaba amb una reflexió que, atenent a la resposta que hi donem les persones que hem redactat aquests materials, és la que ha fet que es mantinguessin en les nostres propostes d'activitats les comandes dibuixa "com si" el que es deia en la 3.- immediatament anterior fos encara del tot cert. |
4.- |
Ara una pregunta en certa manera inversa a l'anterior. Si he de fer diverses
comandes de dibuix i en totes elles vull repetir una part de les opcions
gràfiques, tinc alguna manera de simplificar la feina? |
5.- |
Si vull que al costat d'un punt mòbil surti el rètol Punt
de sortida, per exemple, com ho puc fer? |
6.- |
Com puc control·lar el lloc on s'escriu l'etiqueta d'un
objecte? |
7.- |
Hi ha alguna manera d'interactuar sobre el color d'un objecte o sobre
altres atributs de dibuix? |
Preguntes i respostes sobre la preparació del tauler gràfic | |
1.- |
Com és que si vull que no em dibuixi la malla i poso mostrar_malla(fals)
i després defineixo el tauler em crea dos taulers? Totes les opcions del tauler tenen les dues maneres que es poden veure en aquesta pregunta per ser indicades, ja sigui passant directament la dada (és el cas de mostrar_malla(fals), o bé proporció(0.5) o bé altura_finestra(100))ja sigui definint-les en la llista d'opcions del tauler (cosa que en els exemples faríem com mostrar_malla=fals, proporció=0.5, altura_finestra=100); però si es vol fer servir l'opció directa, ha de ser alternativa a la definició del tauler o bé després de definir-lo. |
2.- |
És possible que en moure el ratolí pel tauler gràfic
no es vegi el nom de les figures ni cap altra informació? Per aclarir-ho, heu de saber que lopció per defecte és informació("nom")i per això està activada la icona corresponent. També podem posar informació("valor"), o bé informació("definició") i així activem una icona o una altra del tauler gràfic. |
3.- |
És possible que, en lloc del nom del punt (o l'etiqueta) que
podem fer aparèixer automàticament en un dibuix, el que fem
que es mostri de manera fixa sigui el valor o la definició? No és possible tal com s'ha formulat. Tanmateix, a part d'activar les icones corresponents del tauler gràfic, hi ha maneres d'aconseguir-ho fent servir capses_de text o la comanda escriu. |
4.- |
És possible que apareguin en el tauler o la finestra de treball
resultats irracionals en aproximació decimal? La comanda constants_reals(fals) presenta aquests valors en forma aproximada. Estudieu també l'efecte sobre el que es pregunta que estigui la malla a la vista (la Wiris ho interpreta sovint com un càlcul amb valors exactes) o que no ho estigui (sinònim, sovint, de valors aproximats). |
Preguntes i respostes sobre escriu/capsa_de_text | |
1.- |
Per què la comanda escriu("text")
no condueix a cap acció? |
2.- |
Són
equivalents les comandes escriu i capsa_de_text? Ara bé, el treball amb capses de text dóna moltes més possibilitats de definir textos i rètols sofisticats amb l'ajut de amb..en; això no es pot fer amb la comanda d'escriptura simple, que obliga a un text únic. |
3.- |
Com
puc controlar la posició d'un text respecte d'un punt mòbil?
|
4.- |
He
provat de fer un programa perquè si es compleix una condició
s'escrigui una cosa i si no es compleix se n'escrigui una altra i no em
funciona. Com puc fer que una resposta de la Wiris al tauler sigui diferent
segons si es verifiquen o no unes condicions? És interessant, per acabar, recordar aquesta característica del llenguatge de programació i de la manera de treballar de la Wiris. A dintre de les sentències condicionals o de repetició no hi poden anar comandes per fer una acció visible, únicament les que serveixen per construir o modificar els objectes. La mostra de resultats en el tauler gràfic és única, per això s'han de definir abans tots les objectes. |