|
||||||||||||||||
Pràctica |
|
|
Exercicis
|
|||||||||||||
|
La comanda desplaçador |
Una de les novetats de la versió 2008 de la Wiris és la incorporació d'un recurs que permet modificar de forma molt àgil un valor numèric que intervingui en els càlculs d'una activitat Wiris. En aquesta pràctica en coneixereu la sintaxi i us en presentem alguns exemples. |
|
Sintaxi de la comanda desplaçador | |
El recurs que ara presentarem, concretat en la comanda desplaçador(...), té com a objectiu poder modificar de manera interactiva els valors d'una variable numèrica i observar les variacions en els càlculs o les construccions gràfiques que en depenguin. | |
Conseqüentment a això que acabem de dir, sempre que vulguem fer ús d'aquesta comanda haurem d'assignar-la a una variable numèrica a := desplaçador(....) Ho hem de fer mitjançant el signe :=, el que permet l'actualització interactiva, perquè volem que la variable prengui el valor que en cada moment indiqui el desplaçador. |
|
Què hem d'indicar com a arguments a la comanda desplaçador?
|
|
Vegeu tres exemples:
|
|
Com ho farem per visualitzar el desplaçador en el tauler gràfic interactiu?
|
|
Alguns exemples d'activitats Wiris amb l'ús de la comanda desplaçador | |
En la pràctica 1 del mòdul 3 es donaven les idees fonamentals per a elaborar una activitat que dóna una idea molt clara de què representa la gràfica d'una funció. Allà ja anunciàvem que, una vegada coneguda la comanda desplaçador se'n podria elaborar una altra versió. Ara és, doncs, el moment! | |
El desplaçador serveix per a moure el punt sobre
l'eix de les x
i observar, d'aquesta manera, el valor de la imatge i el punt sobre la gràfica |
|
Podeu obrir una finestra activa
i analitzar com s'ha elaborat el codi.
|
|
En segon lloc teniu accés a un altre exemple en el qual el desplaçador només pot prendre valors enters superiors o iguals a 3. S'insereix en una activitat que dibuixa un polígon regular inscrit en una circumferència del qual es pot anar variant el nombre de costats amb el desplaçador. Mitjançant la divisió del perímetre d'aquest polígon entre el diàmetre de la circumferència es fa visual una aproximació del número p. | |
Us suggerim una altra possibilitat d'ús d'un desplaçador amb valors enters per copsar què representa la idea d'esfera polièdrica, que és la forma com la Wiris representa el que de vegades se'n diuen "cossos rodons". Mireu el codi següent i practiqueu:
|
|
Per acabar un exemple més elaborat: construcció d'un triangle conegudes les longituds dels tres costats, que s'entraran mitjançant tres desplaçadors.
|
|
|
|
Convé recordar que l'actualització interactiva de gràfics és molt més àgil ("en temps real") si es treballa amb la Wiris Desktop. Si es fa així el gràfic s'actualitza en cada moviment del desplaçador; en canvi si es treballa en línia no s'actualitza el gràfic fins que es deixa de prémer el botó del ratolí. Si ho mireu amb el primer i l'últim d'aquests exemples que acabem de donar constatareu clarament la diferència de resposta entre un programa i l'altre. Per si ho voleu provar podeu descarregar-vos la versió per a la Wiris Desktop de les tres activitats que acabem de proposar. | |