D150: Recursos TIC a les aules d'acollida

Mòdul 1: Sistemes operatius: Linkat i Windows XP.

Pràctica 5

El navegador de fitxers: Nautilus

En aquesta pràctica veueru com funciona el navegador, Nautilus, que és una utilitat per a l’administració de fitxers. Permet veure’ls i organitzar-los i, també, crear-ne tants com directoris, executar seqüències (scripts) i obrir llocs web. Fins i tot permet connexions ftp i gravació de fitxers en CDs.

Descripció del navegador

Podeu obrir el navegador de fitxers de les formes següents:

Per defecte, el Nautilus obre una finestra amb les subcarpetes i fitxers que conté la carpeta d’inici. Si es fa doble clic sobre una carpeta de la finestra, aquesta s’obre. Haureu de seguir aquest mateix procediment per anar obrint carpetes. Podeu també accedir a la visualització del navegador fent clic amb el botó dret sobre una carpeta i escollint l’opció ‘Obre en una finestra nova‘.

Per afegir o treure la visualització de la finestra a la barra lateral de navegació, triareu l’opció del menú: Visualitza > Barres Laterals ( F9 )

Els elements que formen part del navegador de fitxers són:

lin3.jpg

Opcions del navegador

Per canviar les preferències del navegador es pot utilitzar l’opció del menú: Edita | Preferències. S’obrirà la finestra de preferències de gestió de fitxers. En aquesta finestra, hi ha les pestanyes corresponents a :

Amb les opcions del menú:

es poden crear carpetes i fitxers (documents buits) dins de la finestra seleccionada.

Prement el botó dret sobre una carpeta o fitxer seleccionat, s’obté un submenú des del qual s’accedeix, entre d’altres, a les opcions següents:

Fent un clic sobre un fitxer executable (distintiu sh de shell script o distintiu en forma de dues rodes dentades), se selecciona i amb un doble clic s’executa.

Una funció especialment interessant del navegador de fitxers és la còpia de fitxers a CD. S’insereix un CD gravable i es realitza el procés següent:

1. Seleccioneu la vista d’arbre al panell lateral.
  2. Seleccioneu els fitxers o carpetes que vulgueu copiar al CD (amb la tecla de Ctrl i fent clic sobre els arxius o carpetes, si en voleu més d’un).
  3. Amb el botó dret trieu l’opció: ‘Copia els fitxers’
  4. Seleccioneu l’opció del menú: Vés > Creador de CD
  5. Enganxeu els fitxers copiats al directori burn: amb el botó dret.
  6. Per acabar, trieu l’opció del menú: Fitxers > Write to CD (també es pot escollir l’opció amb el botó dret sobre l’espai del panell central)

Finalment, apareixerà una pantalla on podeu seleccionar el dispositiu de gravació, la velocitat i posar nom al CD. Amb el botó ‘Escriu els fitxers al CD’, s’inicia la gravació.

En aquesta pràctica, realitzareu algunes de les operacions més habituals en el treball diari amb els fitxers i carpetes.

A la majoria de distribucions, les carpetes personals dels usuaris es troben a: /home/nom_usuari. Comproveu que la vostra carpeta d’inici és a: /home/nom_usuari

lin4.jpg

A la vista text obtindreu:

una r = Lectura ,  una w = Escriptura  i  una x = Execució

per a cada un dels permisos del fitxer: del propietari, del grup o dels altres.

A la vista numèrica obtindreu un número:

0 = --- 1 = --x 2 = -w- 3 = -wx 4 = r-- 5 = r-x 6 = rw- 7 = rwx

per a cada un dels permisos del fitxer: del propietari, del grup o dels altres:

Al vostre fitxer:

La vista text: - rw- --- --- equival a la vista numérica: 6 0 0

El primer - de la sèrie indica el tipus: - = fitxer i si fos una d = carpeta.

Feu la mateixa investigació dels permisos sobre la carpeta: laprimera.

1. Seleccioneu la carpeta laprimera fent-hi un clic al damunt.
  2. A continuació, executeu l’opció : Edita | Crea un arxiu amb el botó dret sobre ella.
  3. La pantalla Crea un arxiu permet canviar el nom del fitxer amb extensió per defecte .tar.gz.
  4. Si feu clic sobre el botó Crear, obtindreu un fitxer comprimit.
  5. Per extreure els fitxers d’un arxiu comprimit, podeu fer servir l’opció del menú: Edita | Extreu ací o amb el botó dret amb la mateixa opció.
Podeu personalitzar el vostre navegador de fitxers amb l’opció del menú: Edita | Fons i distintius. A la finestra que surt podem utilitzar: Patrons, Colors i Distintius.