Pla estratègic

     
     


Tecnologia de la Informació a l'IES Barri Besòs

Pla estratègic 2000-2004

1 de juliol de 2000

Índex


Introducció
La anomenada "revolució informàtica" està provocant un canvi profund i ràpid en la societat, al que la educació pública no pot ser aliena, sinó, al contrari, ha de ser un element motriu, consolidador i accelerador d'aquest canvi. L'actual desenvolupament i presència de les tecnologies de la informació a la societat fa preveure que en un futur immediat que aquelles persones que tinguin dificultats per manejar-se amb un ordinador seran autèntics analfabets funcionals.
Com a conseqüència d'aquests canvis, ha augmentat molt el nombre dels nostres alumnes que disposen d'un ordinador a casa seva, però no coneixen prou els programes bàsics d'edició i de dibuix com per fer-los servir amb fluïdesa i amb una bona productivitat.

Des dels centres educatius no ens podem quedar enrera dels canvis i transformacions de la nostra societat i hem de donar resposta davant d'aquests canvis que s'estan comparant amb els que van tenir lloc a la societat amb la revolució industrial.
D'aquí sorgeix la necessitat d'assegurar la incorporació de l'ensenyament de les tecnologies de la informació a l'Ensenyament obligatori i Post-Obligatori (en el nostre cas ESO i Batxillerats) i d'afavorir el reciclatge dels professionals de l'ensenyament perquè no es quedin al marge d'aquests canvis sinó, al contrari, serveixin d'element impulsor des de la seva tasca docent. El principal problema per impulsar l'aprenentatge de les tecnologies de la informació rau en la manca maquinari i especialment de capital humà, és a dir, la manca de professorat dintre de les plantilles dels centres amb prou coneixements per poder impartir i/o coordinar aquestes matèries. En aquest centre, IES Barri Besòs, comptem amb el capital humà i l'experiència necessària per dur a terme aquest projecte que ens permetria respondre a aquesta demanda social, assegurant un ensenyament públic de qualitat lligat a les necessitats de la societat i així doncs poder competir en millors condicions amb la oferta educativa privada de la zona.
Aquest centre, tradicionalment, ha ofert les seves instal·lacions (incloses les d'informàtica que les considerem com part integrant de la biblioteca) als alumnes, als pares i al barri en horari extraescolar a les tardes i els dissabtes. Els alumnes que a casa seva no disposen d'ordinador o impressora, poden fer servir els del centre fora de les hores lectives habituals. Això també fa que, inevitablement, les tasques de manteniment de l'aula es vegin notablement incrementades, tot i que aquest ús de l'aula d'informàtica es fa sota la presència d'un responsable.
El treball a l'aula d'informàtica permet un bon tractament de la diversitat a l'aula, tant per baix com per dalt. Una vegada planificada la feina, els alumnes més autònoms continuen fins dur-la a terme. Els alumnes més ràpids poden realitzar exercicis addicionals o d'ampliació, mentre què el professor pot intensificar la seva tasca docent amb aquells alumnes amb més dificultats. Al no ser necessari concentrar constantment l'atenció dels alumnes en un mateix punt per poder seguir la classe, resulta més difícil que aquells alumnes amb la necessitat de cridar l'atenció destorbin el funcionament de la classe. L'atenció de cada parella d'alumnes es troba concentrada en la pantalla del seu ordinador i el professor pot dedicar més atenció a aquells alumnes que se la requereixen. El treball per parelles, si estan equilibrades, també ajuda en el procés d'aprenentatge.
A l'Annex figura un recull de referències a la tecnologia de la informació incloses als Decrets d'Ordenació del Sistema Educatiu de Catalunya realitzat per Jordi Quintana i Jordi Vivancos al 1992.

La història de la informàtica a l'IES Barri Besòs
Podeu consultar els diversos documents que hem anat lliurat a la Administració Educativa que expliquen la situació de la informàtica a l'IES Barri Besòs i quins han estat els projectes i necessitats d'ajuts que ens han calgut .

  • "La situació de la Informàtica a l'IB Barri Besòs - 1987/88"

    En aquest document expliquem els antecendents anteriors al 1986 i plantegem a l'Administració tres necessitats:
    a) Un aula d'informàtica més
    b) Un professor més a compte de les hores d'informàtica
    c) La necessitat de creació de la figura del Coordinador d'Informàtica als centres.

    Les tres coses es van aconseguir. I el centre ha anat donant comptes de la rendibilitat de la seva inversió en el nostre projecte.

  • "Cronologia d'una experiència molt positiva: La Informàtica a l'IB Barri Besòs - Juny 1994"

    En aquest document es fa una anàlisi detinguda de la nostra experiència entre el 1987 al 1994 i de la rendibilitat dels recursos que l'Administració, APA i centre han invertit en aquest projecte.

    Inclou documents menors que durant aquest període vam fer arribar a l'Administració, remarquem entre ells (hi ha 26 annexos en total):
    - "Necessitat d'ajut en dotacions de Hardware i Software per a l'IB Barri Besòs (1990/91)
    - Informes enviats al PIE i a Inspecció al gener de 1992 titolats "Un impuls definitiu de la Biblioteca" i "L'autoedició a l'IB Barri Besòs"
    - Petició d'octubre de 1992 al PIE referida a la Biblioteca i les Xarxes locals

  • "Els primers passos en xarxa a l'IB Barri Besòs - novembre de 1994"
  • "El primer trimestre en xarxa a l'IB Barri Besòs - desembre de 1994"

    Aquests dos últims documents expliquen l'inici de la nostra experiències en xarxes locals i el projectes del moment.

  • "Tres anys més d'una experiència molt positiva: La informàtica a l'IES Barri Besòs. La rendibilitat d'un professor més a compte de les hores d'informàtica. - juny de 1997

    On es fa un balanç global de l'experiència iniciada el curs 1988/89 i que l'Administració educativa, vistos els resultats, va anar renovant el seu recolzament any rera any fins final del curs 1997/98.

Lamentablement aquests dos últims cursos l'Administració no ha considerat convenient dotar-nos del professor addicional a compte de les hores d'informàtica. Potser la implantació del nou sistema educatiu ha estat l'objectiu prioritari del Departament que ha obligat a deixar de banda, momentàniament, experiències com la nostra.
Però ens van animar en veure que en el Programa de la Conselleria d'Ensenyament "Educació 2000-2004" a l'apartat de Tecnologies de la informació es diu:

".../..
Des dels seus orígens, el Departament d'Ensenyament ha donat a les tecnologies de la informació i la comunicació el relleu que mereixen. La creació del Programa d'Informàtica Educativa i el de Mitjans Audiovisuals en són exemples. Més recentment, el projecte ARGO (1998-2001) ha suposat, i suposarà encara més, una millora substancial del maquinari dels centres docents. Cal, ara, donar un impuls decidit a la incorporació de les tecnologies de la informació a totes les activitats ordinàries dels centres d'ensenyament.
.../.."
I quan a la normativa d'inici de curs 2000-01 apareix per primera vegada la figura dels Plans Estratègics..., ens vam encoratjar. Ens animem després dels dos darrers anys d'aturada, amb forces i objectius renovats, a reprendre el projecte sobre la informàtica al centre i per això presentem aquest Pla Estratègic 2000-2004.

La realitat actual del centre
En els darrers anys amb la implantació de la LOGSE ha canviat totalment la tipologia dels alumnes, augmentant significativament el nombre d'alumnes poc motivats, conflictius i amb necessitats especials. Paral·lelament s'ha observat una disminució no greu, en comparació amb d'altres centres públics, però si preocupant de la matriculació d'alumnes al centre, que per diferents motius marxen a l'ensenyament privat. Per evitar la degradació del centre cal aconseguir que l'equilibri entre alumnes motivats i desmotivats no es desplaci cap a aquests, provocant un canvi "ambiental" que ens porti a la fugida dels alumnes motivats del centre, que s'acabaria convertint en un "geto". Cal, per tant mantenir aquest equilibri mitjançant accions com:

  • integrar als alumnes conflictius i desmotivats en les activitats del centre,
  • evitar la deserció de l'ensenyament públic dels alumnes motivats i
  • frenar el descens en la matriculació mitjançant la propaganda positiva i veraç en les escoles de la zona
  • atraure al nostre institut per la qualitat de l'ensenyament part de la nova població en edat escolar que vindrà a viure a la zona de Diagonal-Mar, que actualment és una zona en expansió de Barcelona.

Objectius o eixos fonamentals
Respecte a la tecnologia de la informació en aquest pla estratègic 2000-2004 per l'IES Barri Besòs, amb la finalitat de l'augment de la qualitat global del centre, s'estableixen 6 eixos fonamentals:

1 Donar als alumnes, al llarg de l'ESO, uns coneixements d'informàtica que els resultaran bàsics per inserir-se en la societat que els tocarà viure garantint l'ús òptim de les tecnologies i la igualtat d'oportunitats de l'alumnat. Continuant aquesta formació en el batxillerat perquè els alumnes adquireixen les capacitats necessàries en aquest camp per continuar amb èxit els seus estudis posteriors.

2 Posar en coneixement dels professors dels diferents departaments els programes informàtics que faciliten l'aprenentatge en la seva àrea de coneixements, fent que es familiaritzen amb ells i els utilitzen com una eina més, aconseguint així un ús de les aules d'informàtica més intensiu des de totes les àrees del currículum. Aquesta tasca, que forma part de les atribucions del coordinador d'informàtica, moltes vegades no es pot dur a terme, o es fa amb una baixa intensitat perquè les tasques de manteniment s'han multiplicat paral·lelament amb el major nombre d'estacions, l'ús més intensiu fet per un major nombre d'usuaris i amb la major complexitat dels programes.
En la línia d'aquest objectiu cal constituir la "Comissió Informàtica" del centre recollida a la normativa del curs 1999-2000 i dinamitzar les seves funcions.

3 Disposar la informació rellevant pel funcionament del centre en forma de pàgines WEB en un servidor al que estarien connectats les diferents instal·lacions del centre (departaments, aules d'informàtica, despatxos, ...) aprofitant el cablatge UTP ja instal·lat al centre. Aquest lloc WEB seria administrat des de la coordinació d'informàtica d'acord amb les directrius de la Comissió d'Informàtica, i aniria creixent amb les aportacions de la junta directiva, dels diferents departaments i càrrecs de coordinació, de l'AMPA i dels alumnes. Entre els seus diferents no podem oblidar que caldrà dinamitzar la publicació de la revista del centre amb suport digital, l'accés al catàleg de la biblioteca, ...
Aquesta informació seria accessible des de la intranet del centre i la que es consideri adequada també ho serà des de l'exterior, és a dir, a Internet. Abans de fer això, la Comissió d'Informàtica haurà de debatre quina informació es podria penjar a l'exterior garantint sempre la confidencialitat de certes informacions i la seguretat.

4 Estimular l'aprofundiment del coneixement d'informàtica i de l'ús d'Internet pel professorat en general.
D'acord amb el que es cita al Programa Educació 2000-2004:
"Comunicacions de banda ampla
Els espais d'ensenyament-aprenentatge (aules, biblioteques, laboratoris, sales de professors, departaments) i les dependències administratives de tots els centres públics de Catalunya d'educació primària, secundària i professional, i també els diferents serveis educatius, disposaran d'accés de banda ampla a Internet, de manera que podran integrar de forma efectiva les possibilitats i els recursos de la xarxa a l'activitat acadèmica i de gestió i alhora implantar noves metodologies de treball. Amb aquesta finalitat es desenvoluparà la infrastructura de servidors, equips d'aula i cablatge, i es proveiran línies de telecomunicació de banda ampla."
Cal assegurar que des de totes les dependències es tinguin accés a Internet amb un ample de banda adequat. Un reforç a aquesta línia és la possibilitat de disposar d'un servidor Proxy-caché al centre que entri en la jerarquia de proxy de la XTEC.

5 Portar certs recursos en suport informàtic a l'aula classe comú. Les aules d'informàtica tenen una capacitat limitada a unes 16 persones (amb 2 persones per estació) que no pot albergat a tot un grup classe de 30 o 35 persones. Alguns recursos en suport informàtic no requereixen la interacció de l'alumne, sinó només la seva observació. Disposant d'un ordinador portàtil, i un projector de la senyal de PC prou potent per fer-ho servir en un aula il·luminada (per exemple: Epson EMP500, 8000 lux, aprox. 630000 pts). Aquest equip també podria servir per pal·liar, en part, la confluència puntual i simultània de més de dos grups en la utilització de les aules d'informàtics. L'ús d'aquest mitjans ajuden molt a transmetre als alumnes i a les seves famílies l'idea d'una ensenyament de qualitat.
Cal remarcar que això no entra en contradicció, ben al contrari és un element dinamitzador de la necessitat que el cablatge del centre també arribi a totes les aules i altres dependències del centre.

6 El cablatge integral del centre. El cablatge UTP del nostre centre ja connecta les dues aules d'informàtica, aula de vídeo, quasi tots els departaments i la sala de la biblioteca. Cal arribar a la resta de dependències del centre (aules incloses) i fer una revisió global del cablatge per si en algun punt cal un amplificador de senyal.
La implementació del WINSEC requerirà la instal·lació del cablatge que falta en els desptaxos de gestió i que aquest segueixi les normes de seguretat que el Departament d'Ensenyament determini, però cal remarcar que també caldrà accedir al programa des de les estacions dels Departaments i no només des dels despatxos de gestió.

Procediments per aconseguir els objectius
Evidentment hi ha una infrastructura necessària per tal de poder aconseguir els objectius curriculars que ens hem proposat.
Objectius Infrastructurals

Actualització de l'aula d'informàtica Windows 3.1
Actualment tenim una aula d'Informàtica i Idiomes de setembre de 1998 (és a dir la prèvia a les aules ARGO) i una altra aula amb maquinari més antic (majoritàriament 386SX) que funciona amb el Windows 3.1 i no pot sortir a Internet.
Alguns Departaments i la sala de la Biblioteca tenen ordinadors Windows 3.1 i molt pocs tenen ordinadors amb possibilitat de funcionar amb el Windows 98.
Ens cal actualitzar l'aula d'informàtica Windows 3.1 a una aula actual per tal de poder treballar amb el mateix tipus de programari que a l'altra aula. I per solucionar el problema d'ocupació d'aula Windows 98 que tenim actualment i que es veurà incrementat amb l'execució d'aquest pla estratègic.
Aquesta actualització és urgent, ja que l'increment d'ocupació de l'aula d'informàtica Windows 98 que suposa aquest pla estratègic no pot perjudicar a l'ús que de l'aula fan moltes disciplines. Som totalment conscients que cal apostar per una integració de les noves Tecnologies dintre de les àrees i en aquesta línia hi treballem, però mentre això no sigui realitat cal assegurar que les competències bàsiques per moure's amb soltesa en el món de les Tecnologies de la Informació siguin assolides per tot l'alumnat, alhora que si els alumnes tenen aquestes capacitats bàsiques la integració de les tecnologies de la informació en els diferents àrees és una cosa molt més fàcil, ja que així el professorat quedarà alliberat d'explicar "l'instrument", des de zero, i es podrà centrar més en els objectius específics de la seva àrea.
Els ordinadors Windows 3.1 els utilitzarem per fer arribar la informàtica a altres racons del centre, més endavant en parlem.
També caldrà garantir en una segona etapa que els diferents departaments tinguin un ordinador Windows 98. Punt fonamental per fomentar la integració de la Tecnologia de la Informació a les diferents àrees.

El Cablatge integral del centre
El cablatge UTP del centre està molt avançat i és aprofitable. Actualment tenim connectades entre sí les següents dependències amb diversos HUB's interconnectats

  • Al soterrani: Les dues aules d'informàtica i l'aula de Vídeo.
  • A la planta baixa: La sala de la biblioteca i els Departaments d'Idiomes Estrangers, Català, Castellà, Filosofia, Geografia i Història i les oficines de Secretaria
  • A la primera planta: Departaments de Matemàtiques i Laboratori de Física.

Ens cal avançar en el cablatge integral del centre amb els següent objectius:
1 Anàlisi global del cablatge integral del centre: estudiar si cal algun amplificador en algun lloc, tenir una visió de conjunt i pressupostada del que falta pel cablatge integral del centre.
2 Connectar els despatxos de gestió (Direcció, Prefectura, etc.) a la xarxa del centre. Fonamental i urgent!, més amb la implantació del programa de gestió WINSEC.
3 Connectar els Departaments que falten a la xarxa. Fonamental no només pel tema del WINSEC, sinó també per promoure la integració de les la Tecnologia de la Informació en les diferents àrees.
4 Fer arribar els diferents punts de connexió de la xarxa a tots els altres espais educatius del centre: aules, laboratoris, tallers, etc.

El servidor proxy-caché
Per tal de garantir una connectivitat a Internet de qualitat i fer que la nostra Intranet tingui tots els serveis disponibles a la xarxa mundial cal que disposem d'un servidor Proxy-caché al centre (sembla que amb les aules noves ja va incorporat).
Així doncs buscarem un equip per tal d'utilitzar-lo com a proxy-caché al centre. Evidentment tot això seguint els consells i l'ajut del Programa d'Informàtica Educativa (PIE).

La Biblioteca del centre
El tema de la Biblioteca i Documentació al centre és un projecte antic que els últims dos anys ha entrat en un marasme, així doncs creiem que ara és el moment de reprendre'l amb forces renovades.
Les premisses ja han estat exposades en els nostres informes dels anys 1987 al 1997. Són:

  • Cal que tota la feina feta de catalogació amb una base de dades documental (MicroQuestel) sigui aprofitable.
  • Cal que la informació sigui accessible via xarxa.
  • No ens conformem amb una informatització del préstec, cal que també tinguem informatitzat i accessible el catàleg i si és amb una base de dades documental millor que amb una de relacional.

Temporització de les actuacions infrastructurals

  2000-01 2001-02 2002-03 2003-04
Aula nova Actualització de l'aula Windows 3.1 per una actual Ordinadors W98 a tots els departaments.
Els ordinadors Win 3.1 a les aules i connectats a la xarxa
   
Cablatge integral del centre Connexió dels desptaxos de gestió i els departaments que falten
Connexió de l'aula de tecnologia
Punts de connexió RJ45 a totes les aules i altres dependències.    
El Servidor proxy-Caché Posada en marxa per millorar la connectivitat cap a l'exterior (integració en la jerarquia de proxy's) Servidor WEB de la nostra intranet Altres serveis disponibles que ara no ens atrevim a precisar ?? (el món d'Internet avança tant ràpid que no ens atrevim a programar res a tant anys vista)
La Biblioteca Recerca d'un programa pel catàleg documental? o relacional?
Provar el Pergam per la gestió
Implementació del programa triat i/o experimentació    

Objectius curriculars
En aquest pla estratègic no es vol que els coneixements d'informàtica dels alumnes depengui de una oferta de crèdits variables que canvia any darrera any en funció de les cues horàries dels professors i dels seus coneixements en aquest camp. Es vol fer una oferta de crèdits d'informàtica seriosa i planificada que abasti tota l'ESO i que, en acabar l'etapa, els capaciten per un ús òptim de les tecnologies i garanteixin la igualtat d'oportunitats de l'alumnat:

  • per inserir-se en el món laboral, o
  • per continuar els seus estudis de cicles formatius o de batxillerat.

La posta en pràctica d'aquest pla estratègic es concretaria en oferir en cada curs de l'ESO, via crèdit variable, crèdits d'informàtica cada trimestre donant així l'oportunitat de passar per aquest crèdit a tots els alumnes.

L'oferta de crèdits variables al llarg de l'etapa, en acabar el dos primer cursos transitoris, quedaria així:

1r ESO: Ús del processador de textos Word i cerca d'informació a Internet
Considerem que és al principi de l'etapa el moment idoni per que els alumnes coneguin com funciona un processador de textos i els verificadors i correctors ortogràfics associats.
El coneixement i ús d'aquesta eina els permetrà al llarg de l'etapa realitzar acuradament els seus treballs i dossiers de cada matèria. L'ús d'Internet per cercar informació els ajudarà en la realització del crèdit de síntesi.
Amb aquest crèdit ja s'assoleixen molts dels objectius relacionats amb les tecnologies de la informació que afecten a les diferents àrees (veure Annex). Aquests objectius s'aniran ampliant i consolidant en els crèdits d'informàtica de cursos posteriors.

2n ESO: Presentacions amb Power Point
En aquest crèdit recordaran i aplicaran moltes de les coses apreses en el crèdit de Word del curs anterior. Amb aquesta introducció a les aplicacions multimèdia aprendran la importància de:

  • la pulcritud en les presentacions,
  • la ordenació i seqüenciació d'una informació per poder transmetre-la als altres
  • els resums i els esquemes per organitzar la informació

Paral·lelament s'hauria de tractar des de tutoria coordinadament amb les altres àrees la importància dels resums i els esquemes com a tècniques d'estudi.
Les capacitats adquirides en acabar aquest crèdit els seran d'utilitat per a la realització del crèdit de síntesi.
Com a treball pràctic dintre d'aquest crèdit els alumnes de 3r d'ESO el curs 2000-2001 realitzaran, de manera experimental, una presentació amb materials del crèdit variable tipificat "Cos, reproducció i sexualitat".

3r ESO: Disseny i tractament d'imatges
Quan se les deixa als alumnes interactuar lliurement amb l'ordinador, dibuixar és una de les activitats que realitzen espontàniament. En aquest crèdit se'ls inicia en l'ús d'aquestes eines de disseny i tractament d'imatges.
Amb aquest crèdit els alumnes adquireixen les capacitats relacionades amb les tecnologies de la informació assenyalades en els objectius de l'àrea d'educació visual i plàstica (Veure Annex).

4t ESO: Fer pàgines WEB. Navegació per internet. E-mail intercomunitari
En aquest crèdit els alumnes poden aplicar i ampliar tots els coneixements i capacitats adquirits en els crèdits d'informàtica de cursos anteriors.
Dintre d'aquest crèdit se les ensenya a:

  • confeccionar pàgines web integrant textos, imatges, animacions, sons i vídeos.
  • cercar informació en la WWW,
  • descarregar pàgines web i imatges
  • administrar remotament la seva pròpia pàgina web
  • comunicar-se mitjançant E-mail amb joves de la seva edat d'altres països comunitaris

L'ús d'Internet per cercar informació els resultarà essencial en la realització del crèdit de síntesi.
En 2n i 4t d'ESO, lligat als crèdits comuns de matemàtiques, se'ls ensenya a fer gràfics per representar les dades contingudes en una taula amb el full de càlcul MS. Excel.

Batxillerat: L'optativa d'Informàtica
Amb les capacitats i coneixements adquirits durant l'ESO en l'etapa del batxillerat caldria aprofundir en l'ús d'un full de càlcul (Excel) i iniciar-se amb la utilització d'una base de dades relacional (Access), creant a partir d'una base de dades petites aplicacions fent servir un llenguatge de programació adreçat a objectes (Visual Basic for Aplications).

Calendari d'implantació

Curs 1999-2000
En el present curs hem començat a donar crèdits específics d'informàtica a l'ESO amb molt bona acollida per part dels alumnes.
Aquest any s'han fet crèdits només de processament de textos amb Word per considerar que es el programa més important que els alumnes deuen conèixer. S'ha fet a 4t d'ESO per ser l'últim any de l'ESO i per poder així centrar la optativa d'informàtica del batxillerat en l'aprenentatge del funcionament d'un full de càlcul (Excel) i d'una base de dades (Access). També s'ha impartit aquest crèdit a 2n d'ESO i del molt bon seguiment del crèdit i de les capacitats adquirides pels alumnes, ens fan pensar que a 1r d'ESO seria el curs idoni per donar-lo.

curs 1999-2000
1r trimestre
2n trimestre
3r trimestre
1r ESO
 
 
 
2n ESO
Microsoft Word
Microsoft Word
Microsoft Word
3r ESO
 
 
 
4t ESO
Microsoft Word
Microsoft Word
 
Batxillerat
Informàtica (Word i Excel)

Període 2000-2004
Pel període que compren el pla estratègic 2000-2004 volem que:

  • Tots els alumnes de 1r cicle d'ESO en acabar el cicle tinguin la capacitat de fer servir amb soltesa l'editor de textos el Word i iniciar-se en el món d'Internet.
  • Els alumnes de 2n cicle d'ESO han de disposar d'una continuïtat en el seu aprenentatge de les eines informàtiques que els permeti fer les eines de disseny bàsiques així com la confecció de pàgines Web.
  • Els alumnes de Batxillerat se'ls ha d'oferir l'oportunitat d'aprendre a fer servir un full de càlcul, una base de dades i iniciar-se al món de la programació.

Es prioritza que els alumnes comencen coneixen el funcionament del processador de textos Word i que no deixen el centre sense manejar-se amb soltesa pel món d'Internet. Tenint en compte aquest dos principis i que la meitat dels alumnes que tindrem a 3r d'ESO ja han fet un crèdit de Word, plantegem el següent calendari d'implantació.

curs 2000-2001
1r trimestre
2n trimestre
3r trimestre
1r ESO
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
2n ESO
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
3r ESO
MS Power Point
Word i Internet
MS Power Point
Word i Internet
MS Power Point
Word i Internet
4t ESO
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Batxillerat
Informàtica (Excel i Access)

Vist que a 3r d'ESO el centre només disposa d'una franja de variables lliure trimestralment, cal disposar de dues aules d'informàtica Windows 98 per dur a terme els crèdits variables proposats a 3r d'ESO, recordeu que només tenim una.

curs 2001-2002
1r trimestre
2n trimestre
3r trimestre
1r ESO
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
2n ESO
MS Power Point
MS Power Point
MS Power Point
3r ESO
MS Power Point
MS Power Point
MS Power Point
4t ESO
Fer pàgines Web
Fer pàgines Web
Fer pàgines Web
Batxillerat
Informàtica (Excel i Access)

A partir del curs 2002-2003 ja s'aconseguirà l'estructura organitzativa definitiva dels crèdits variables.

curs 2002-2003
1r trimestre
2n trimestre
3r trimestre
1r ESO
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
2n ESO
MS Power Point
MS Power Point
MS Power Point
3r ESO
suite Corel Draw
suite Corel Draw
suite Corel Draw
4t ESO
Fer pàgines Web
Fer pàgines Web
Fer pàgines Web
Batxillerat
Informàtica (Excel i Access)

 

curs 2003-2004
1r trimestre
2n trimestre
3r trimestre
1r ESO
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
Word i Internet
2n ESO
MS Power Point
MS Power Point
MS Power Point
3r ESO
Tract. d'imatges
Tract. d'imatges
Tract. d'imatges
4t ESO
Fer pàgines Web
Fer pàgines Web
Fer pàgines Web
Batxillerat
Informàtica (Excel i Access)

 

Per dur a terme aquest projecte caldria:

  • actualitzar una de les aula d'informàtica, actualment obsoleta, però de la que se podria aprofitar l'espai físic, les taules, les cadires, la instal·lació elèctrica, el cablatge en xarxa,.... Els ordinador actuals d'aquesta aula (386SX) podríem posar-se com estacions en xarxa de les aules.
  • més hores de dedicació per la coordinació d'informàtica, ja clarament insuficients sense desenvolupar aquest projecte. Cal tornar a disposar de dues persones, com a mínim, amb una reducció de 6 hores cada una, de les quals 3, al menys, haurien de ser lectives.
  • confeccionar els horaris de manera que els membres de la Comissió d'Informàtica disposin d'una hora comú setmanal per poder-se reunir.
  • contemplar en la confecció de plantilles les necessitats de professorat que implica la realització d'aquest pla estratègic. En concret pel curs 2000-01 calen 21h (crèdits ESO) + 4 (2 optatives Informàtica Batx) + 6 (coordinació informàtica) =31 hores lectives. De les quals algunes podem assumir-les professorat actual del centre, però evidentment amb cues és impossible fer tota aquesta dedicació, així doncs cal un professor més com a mínim. El centre disposa de professorat capacitat per impartir la totalitat de les hores d'aquest projecte, professorat essencialment de l'àmbit Científico-Tecnològic, ara bé s'haurien de cobrir les hores pròpies dels seus Departaments. Els professors disposat a participar en aquest projecte són: Antoni Garrido Muñoz (MA), Fernando Monjas Rodríguez (MA), Ferran Recreo Tomé (FQ), Alfred Parera i Sánchez (EF) i Enric Sendra Boscà (interí de MA que vol i volem que segueixi amb nosaltres).
  • un ordenador actual amb la funció de servidor de tot el centre amb un disc dur de 30 GB, com a mínim.
  • un ordinador portàtil i un projector de senyal de PC d'almenys 8000 lux.

Mesures de seguiment i avaluació
L'avaluació interna dels resultats aconseguits en l'aprenentatge de les tecnologies de la informació en cada crèdit es farà cada any lligat a la realització del crèdit de síntesi, on hauran d'utilitzar els coneixements adquirits.
El curs 2003-2004 serà el primer curs on acabaran l'ESO alumnes que hagin fet tots els crèdits d'informàtica programats en el pla estratègic 2000-2004. Al final d'aquest curs serà el moment adequat per avaluar globalment els coneixements i capacitats informàtiques dels alumnes i valorar així el grau d'assoliment dels objectius relatius a la tecnologia de la informació fitxats en el pla estratègic 2000-2004.


Barcelona, 1 de juliol de 2000


Els responsables del "Pla Informàtic 2000-2004"

Antoni Garrido Muñoz Ferran Recreo Tomé Fernando Monjas Rodríguez

 

Vist-i-plau

El Director

Albert Catalán i Prades