Tecnologia de la Informació a l'IES
Barri Besòs
Pla estratègic 2000-2004
1 de juliol de 2000
Índex
Introducció
La anomenada "revolució
informàtica" està provocant un canvi profund
i ràpid en la societat, al que la educació pública
no pot ser aliena, sinó, al contrari, ha de ser un element
motriu, consolidador i accelerador d'aquest canvi. L'actual desenvolupament
i presència de les tecnologies de la informació
a la societat fa preveure que en un futur immediat que aquelles
persones que tinguin dificultats per manejar-se amb un ordinador
seran autèntics analfabets funcionals.
Com a conseqüència d'aquests canvis, ha augmentat
molt el nombre dels nostres alumnes que disposen d'un ordinador
a casa seva, però no coneixen prou els programes bàsics
d'edició i de dibuix com per fer-los servir amb fluïdesa
i amb una bona productivitat.
Des dels centres educatius no ens podem
quedar enrera dels canvis i transformacions de la nostra societat
i hem de donar resposta davant d'aquests canvis que s'estan comparant
amb els que van tenir lloc a la societat amb la revolució
industrial.
D'aquí sorgeix la necessitat d'assegurar la incorporació
de l'ensenyament de les tecnologies de la informació a
l'Ensenyament obligatori i Post-Obligatori (en el nostre cas ESO
i Batxillerats) i d'afavorir el reciclatge dels professionals
de l'ensenyament perquè no es quedin al marge d'aquests
canvis sinó, al contrari, serveixin d'element impulsor
des de la seva tasca docent. El principal problema per impulsar
l'aprenentatge de les tecnologies de la informació rau
en la manca maquinari i especialment de capital humà, és
a dir, la manca de professorat dintre de les plantilles dels centres
amb prou coneixements per poder impartir i/o coordinar aquestes
matèries. En aquest centre, IES Barri Besòs, comptem
amb el capital humà i l'experiència necessària
per dur a terme aquest projecte que ens permetria respondre a
aquesta demanda social, assegurant un ensenyament públic
de qualitat lligat a les necessitats de la societat i així
doncs poder competir en millors condicions amb la oferta educativa
privada de la zona.
Aquest centre, tradicionalment, ha ofert les seves instal·lacions
(incloses les d'informàtica que les considerem com part
integrant de la biblioteca) als alumnes, als pares i al barri
en horari extraescolar a les tardes i els dissabtes. Els alumnes
que a casa seva no disposen d'ordinador o impressora, poden fer
servir els del centre fora de les hores lectives habituals. Això
també fa que, inevitablement, les tasques de manteniment
de l'aula es vegin notablement incrementades, tot i que aquest
ús de l'aula d'informàtica es fa sota la presència
d'un responsable.
El treball a l'aula d'informàtica permet un bon tractament
de la diversitat a l'aula, tant per baix com per dalt. Una vegada
planificada la feina, els alumnes més autònoms continuen
fins dur-la a terme. Els alumnes més ràpids poden
realitzar exercicis addicionals o d'ampliació, mentre què
el professor pot intensificar la seva tasca docent amb aquells
alumnes amb més dificultats. Al no ser necessari concentrar
constantment l'atenció dels alumnes en un mateix punt per
poder seguir la classe, resulta més difícil que
aquells alumnes amb la necessitat de cridar l'atenció destorbin
el funcionament de la classe. L'atenció de cada parella
d'alumnes es troba concentrada en la pantalla del seu ordinador
i el professor pot dedicar més atenció a aquells
alumnes que se la requereixen. El treball per parelles, si estan
equilibrades, també ajuda en el procés d'aprenentatge.
A l'Annex figura un recull de referències a la tecnologia
de la informació incloses als Decrets d'Ordenació
del Sistema Educatiu de Catalunya realitzat per Jordi Quintana
i Jordi Vivancos al 1992.
La
història de la informàtica a l'IES Barri Besòs
Podeu consultar els diversos documents que hem anat lliurat a
la Administració Educativa que expliquen la situació
de la informàtica a l'IES Barri Besòs i quins han
estat els projectes i necessitats d'ajuts que ens han calgut .
- "La situació de la Informàtica
a l'IB Barri Besòs - 1987/88"
En aquest document expliquem els antecendents
anteriors al 1986 i plantegem a l'Administració tres
necessitats:
a) Un aula d'informàtica
més
b) Un professor més a
compte de les hores d'informàtica
c) La necessitat de creació
de la figura del Coordinador d'Informàtica als centres.
Les tres coses es van aconseguir. I
el centre ha anat donant comptes de la rendibilitat de la
seva inversió en el nostre projecte.
- "Cronologia d'una experiència
molt positiva: La Informàtica a l'IB Barri Besòs
- Juny 1994"
En aquest document es fa una anàlisi
detinguda de la nostra experiència entre el 1987 al
1994 i de la rendibilitat dels recursos que l'Administració,
APA i centre han invertit en aquest projecte.
Inclou documents menors que durant aquest
període vam fer arribar a l'Administració, remarquem
entre ells (hi ha 26 annexos en total):
- "Necessitat d'ajut en dotacions de Hardware i Software
per a l'IB Barri Besòs (1990/91)
- Informes enviats al PIE i a Inspecció al gener de
1992 titolats "Un impuls definitiu de la Biblioteca"
i "L'autoedició a l'IB Barri Besòs"
- Petició d'octubre de 1992 al PIE referida a la Biblioteca
i les Xarxes locals
- "Els primers passos en xarxa a l'IB
Barri Besòs - novembre de 1994"
- "El primer trimestre en xarxa a l'IB
Barri Besòs - desembre de 1994"
Aquests dos últims documents expliquen
l'inici de la nostra experiències en xarxes locals
i el projectes del moment.
- "Tres anys més d'una experiència
molt positiva: La informàtica a l'IES Barri Besòs.
La rendibilitat d'un professor més a compte de les hores
d'informàtica. - juny de 1997
On es fa un balanç global de l'experiència
iniciada el curs 1988/89 i que l'Administració educativa,
vistos els resultats, va anar renovant el seu recolzament
any rera any fins final del curs 1997/98.
Lamentablement aquests dos últims cursos
l'Administració no ha considerat convenient dotar-nos del
professor addicional a compte de les hores d'informàtica.
Potser la implantació del nou sistema educatiu ha estat
l'objectiu prioritari del Departament que ha obligat a deixar
de banda, momentàniament, experiències com la nostra.
Però ens van animar en veure que en el Programa de la Conselleria
d'Ensenyament "Educació 2000-2004" a l'apartat
de Tecnologies de la informació es diu:
".../..
Des dels seus orígens, el Departament d'Ensenyament ha
donat a les tecnologies de la informació i la comunicació
el relleu que mereixen. La creació del Programa d'Informàtica
Educativa i el de Mitjans Audiovisuals en són exemples.
Més recentment, el projecte ARGO (1998-2001) ha suposat,
i suposarà encara més, una millora substancial
del maquinari dels centres docents. Cal, ara, donar un impuls
decidit a la incorporació de les tecnologies de la informació
a totes les activitats ordinàries dels centres d'ensenyament.
.../.."
I quan a la normativa d'inici de curs 2000-01 apareix per primera
vegada la figura dels Plans Estratègics..., ens vam encoratjar.
Ens animem després dels dos darrers anys d'aturada, amb
forces i objectius renovats, a reprendre el projecte sobre la
informàtica al centre i per això presentem aquest
Pla Estratègic 2000-2004.
La realitat actual
del centre
En els darrers anys amb la implantació
de la LOGSE ha canviat totalment la tipologia dels alumnes, augmentant
significativament el nombre d'alumnes poc motivats, conflictius
i amb necessitats especials. Paral·lelament s'ha observat
una disminució no greu, en comparació amb d'altres
centres públics, però si preocupant de la matriculació
d'alumnes al centre, que per diferents motius marxen a l'ensenyament
privat. Per evitar la degradació del centre cal aconseguir
que l'equilibri entre alumnes motivats i desmotivats no es desplaci
cap a aquests, provocant un canvi "ambiental" que ens
porti a la fugida dels alumnes motivats del centre, que s'acabaria
convertint en un "geto". Cal, per tant mantenir aquest
equilibri mitjançant accions com:
- integrar als alumnes conflictius
i desmotivats en les activitats del centre,
- evitar la deserció de l'ensenyament
públic dels alumnes motivats i
- frenar el descens en la matriculació
mitjançant la propaganda positiva i veraç en les
escoles de la zona
- atraure al nostre institut per la qualitat
de l'ensenyament part de la nova població en edat escolar
que vindrà a viure a la zona de Diagonal-Mar, que actualment
és una zona en expansió de Barcelona.
Objectius o eixos
fonamentals
Respecte a la tecnologia de la informació
en aquest pla estratègic 2000-2004 per l'IES Barri Besòs,
amb la finalitat de l'augment de la qualitat global del centre,
s'estableixen 6 eixos fonamentals:
1
Donar als alumnes, al llarg de l'ESO, uns coneixements d'informàtica
que els resultaran bàsics per inserir-se en la societat
que els tocarà viure garantint l'ús òptim
de les tecnologies i la igualtat d'oportunitats de l'alumnat.
Continuant aquesta formació en el batxillerat perquè
els alumnes adquireixen les capacitats necessàries en aquest
camp per continuar amb èxit els seus estudis posteriors.
2
Posar en coneixement dels professors dels diferents departaments
els programes informàtics que faciliten l'aprenentatge
en la seva àrea de coneixements, fent que es familiaritzen
amb ells i els utilitzen com una eina més, aconseguint
així un ús de les aules d'informàtica més
intensiu des de totes les àrees del currículum.
Aquesta tasca, que forma part de les atribucions del coordinador
d'informàtica, moltes vegades no es pot dur a terme, o
es fa amb una baixa intensitat perquè les tasques de manteniment
s'han multiplicat paral·lelament amb el major nombre d'estacions,
l'ús més intensiu fet per un major nombre d'usuaris
i amb la major complexitat dels programes.
En la línia d'aquest objectiu cal constituir la "Comissió
Informàtica" del centre recollida a la normativa del
curs 1999-2000 i dinamitzar les seves funcions.
3 Disposar la
informació rellevant pel funcionament del centre en forma
de pàgines WEB en un servidor al que estarien connectats
les diferents instal·lacions del centre (departaments,
aules d'informàtica, despatxos, ...) aprofitant el cablatge
UTP ja instal·lat al centre. Aquest lloc WEB seria administrat
des de la coordinació d'informàtica d'acord amb
les directrius de la Comissió d'Informàtica, i aniria
creixent amb les aportacions de la junta directiva, dels diferents
departaments i càrrecs de coordinació, de l'AMPA
i dels alumnes. Entre els seus diferents no podem oblidar que
caldrà dinamitzar la publicació de la revista del
centre amb suport digital, l'accés al catàleg de
la biblioteca, ...
Aquesta informació seria accessible des de la intranet
del centre i la que es consideri adequada també ho serà
des de l'exterior, és a dir, a Internet. Abans de fer això,
la Comissió d'Informàtica haurà de debatre
quina informació es podria penjar a l'exterior garantint
sempre la confidencialitat de certes informacions i la seguretat.
4 Estimular l'aprofundiment
del coneixement d'informàtica i de l'ús d'Internet
pel professorat en general.
D'acord amb el que es cita al Programa Educació 2000-2004:
"Comunicacions de banda ampla
Els espais d'ensenyament-aprenentatge (aules, biblioteques, laboratoris,
sales de professors, departaments) i les dependències administratives
de tots els centres públics de Catalunya d'educació
primària, secundària i professional, i també
els diferents serveis educatius, disposaran d'accés de
banda ampla a Internet, de manera que podran integrar de forma
efectiva les possibilitats i els recursos de la xarxa a l'activitat
acadèmica i de gestió i alhora implantar noves metodologies
de treball. Amb aquesta finalitat es desenvoluparà la infrastructura
de servidors, equips d'aula i cablatge, i es proveiran línies
de telecomunicació de banda ampla."
Cal assegurar que des de totes les dependències es tinguin
accés a Internet amb un ample de banda adequat. Un reforç
a aquesta línia és la possibilitat de disposar d'un
servidor Proxy-caché al centre que entri en la jerarquia
de proxy de la XTEC.
5 Portar certs
recursos en suport informàtic a l'aula classe comú.
Les aules d'informàtica tenen una capacitat limitada a
unes 16 persones (amb 2 persones per estació) que no pot
albergat a tot un grup classe de 30 o 35 persones. Alguns recursos
en suport informàtic no requereixen la interacció
de l'alumne, sinó només la seva observació.
Disposant d'un ordinador portàtil, i un projector de la
senyal de PC prou potent per fer-ho servir en un aula il·luminada
(per exemple: Epson EMP500, 8000 lux, aprox. 630000 pts). Aquest
equip també podria servir per pal·liar, en part,
la confluència puntual i simultània de més
de dos grups en la utilització de les aules d'informàtics.
L'ús d'aquest mitjans ajuden molt a transmetre als alumnes
i a les seves famílies l'idea d'una ensenyament de qualitat.
Cal remarcar que això no entra en contradicció,
ben al contrari és un element dinamitzador de la necessitat
que el cablatge del centre també arribi a totes les aules
i altres dependències del centre.
6 El cablatge
integral del centre. El cablatge UTP del nostre centre ja connecta
les dues aules d'informàtica, aula de vídeo, quasi
tots els departaments i la sala de la biblioteca. Cal arribar
a la resta de dependències del centre (aules incloses)
i fer una revisió global del cablatge per si en algun punt
cal un amplificador de senyal.
La implementació del WINSEC requerirà la instal·lació
del cablatge que falta en els desptaxos de gestió i que
aquest segueixi les normes de seguretat que el Departament d'Ensenyament
determini, però cal remarcar que també caldrà
accedir al programa des de les estacions dels Departaments i no
només des dels despatxos de gestió.
Procediments
per aconseguir els objectius
Evidentment hi ha una infrastructura
necessària per tal de poder aconseguir els objectius curriculars
que ens hem proposat.
Objectius
Infrastructurals
Actualització
de l'aula d'informàtica Windows 3.1
Actualment tenim una aula d'Informàtica i Idiomes de setembre
de 1998 (és a dir la prèvia a les aules ARGO) i
una altra aula amb maquinari més antic (majoritàriament
386SX) que funciona amb el Windows 3.1 i no pot sortir a Internet.
Alguns Departaments i la sala de la Biblioteca tenen ordinadors
Windows 3.1 i molt pocs tenen ordinadors amb possibilitat de funcionar
amb el Windows 98.
Ens cal actualitzar l'aula d'informàtica Windows 3.1 a
una aula actual per tal de poder treballar amb el mateix tipus
de programari que a l'altra aula. I per solucionar el problema
d'ocupació d'aula Windows 98 que tenim actualment i que
es veurà incrementat amb l'execució d'aquest pla
estratègic.
Aquesta actualització és urgent, ja que l'increment
d'ocupació de l'aula d'informàtica Windows 98 que
suposa aquest pla estratègic no pot perjudicar a l'ús
que de l'aula fan moltes disciplines. Som totalment conscients
que cal apostar per una integració de les noves Tecnologies
dintre de les àrees i en aquesta línia hi treballem,
però mentre això no sigui realitat cal assegurar
que les competències bàsiques per moure's amb soltesa
en el món de les Tecnologies de la Informació siguin
assolides per tot l'alumnat, alhora que si els alumnes tenen aquestes
capacitats bàsiques la integració de les tecnologies
de la informació en els diferents àrees és
una cosa molt més fàcil, ja que així el professorat
quedarà alliberat d'explicar "l'instrument",
des de zero, i es podrà centrar més en els objectius
específics de la seva àrea.
Els ordinadors Windows 3.1 els utilitzarem per fer arribar la
informàtica a altres racons del centre, més endavant
en parlem.
També caldrà garantir en una segona etapa que els
diferents departaments tinguin un ordinador Windows 98. Punt fonamental
per fomentar la integració de la Tecnologia de la Informació
a les diferents àrees.
El Cablatge integral
del centre
El cablatge UTP del centre està
molt avançat i és aprofitable. Actualment tenim
connectades entre sí les següents dependències
amb diversos HUB's interconnectats
- Al soterrani: Les dues aules d'informàtica
i l'aula de Vídeo.
- A la planta baixa: La sala de la
biblioteca i els Departaments d'Idiomes Estrangers, Català,
Castellà, Filosofia, Geografia i Història i les
oficines de Secretaria
- A la primera planta: Departaments
de Matemàtiques i Laboratori de Física.
Ens cal avançar en el cablatge integral
del centre amb els següent objectius:
1 Anàlisi global del cablatge
integral del centre: estudiar si cal algun amplificador en algun
lloc, tenir una visió de conjunt i pressupostada del que
falta pel cablatge integral del centre.
2 Connectar els despatxos de gestió
(Direcció, Prefectura, etc.) a la xarxa del centre. Fonamental
i urgent!, més amb la implantació del programa de
gestió WINSEC.
3 Connectar els Departaments que
falten a la xarxa. Fonamental no només pel tema del WINSEC,
sinó també per promoure la integració de
les la Tecnologia de la Informació en les diferents àrees.
4 Fer arribar els diferents punts
de connexió de la xarxa a tots els altres espais educatius
del centre: aules, laboratoris, tallers, etc.
El
servidor proxy-caché
Per tal de garantir una connectivitat a Internet de qualitat i
fer que la nostra Intranet tingui tots els serveis disponibles
a la xarxa mundial cal que disposem d'un servidor Proxy-caché
al centre (sembla que amb les aules noves ja va incorporat).
Així doncs buscarem un equip per tal d'utilitzar-lo com
a proxy-caché al centre. Evidentment tot això seguint
els consells i l'ajut del Programa d'Informàtica Educativa
(PIE).
La
Biblioteca del centre
El tema de la Biblioteca i Documentació al centre és
un projecte antic que els últims dos anys ha entrat en
un marasme, així doncs creiem que ara és el moment
de reprendre'l amb forces renovades.
Les premisses ja han estat exposades en els nostres informes dels
anys 1987 al 1997. Són:
- Cal que tota la feina feta de catalogació
amb una base de dades documental (MicroQuestel) sigui aprofitable.
- Cal que la informació sigui
accessible via xarxa.
- No ens conformem amb una informatització
del préstec, cal que també tinguem informatitzat
i accessible el catàleg i si és amb una base de
dades documental millor que amb una de relacional.
Temporització
de les actuacions infrastructurals
|
2000-01 |
2001-02 |
2002-03 |
2003-04 |
Aula nova |
Actualització de l'aula Windows 3.1
per una actual |
Ordinadors W98 a tots els departaments.
Els ordinadors Win 3.1 a les aules i connectats a la xarxa
|
|
|
Cablatge integral
del centre |
Connexió dels desptaxos de gestió
i els departaments que falten
Connexió de l'aula de tecnologia |
Punts de connexió RJ45 a totes les
aules i altres dependències. |
|
|
El Servidor proxy-Caché |
Posada en marxa per millorar la connectivitat
cap a l'exterior (integració en la jerarquia de proxy's) |
Servidor WEB de la nostra intranet |
Altres serveis disponibles que ara no ens
atrevim a precisar |
?? (el món d'Internet avança
tant ràpid que no ens atrevim a programar res a tant
anys vista) |
La Biblioteca |
Recerca d'un programa pel catàleg
documental? o relacional?
Provar el Pergam per la gestió |
Implementació del programa triat
i/o experimentació |
|
|
Objectius
curriculars
En aquest pla estratègic no es vol que els coneixements
d'informàtica dels alumnes depengui de una oferta de crèdits
variables que canvia any darrera any en funció de les cues
horàries dels professors i dels seus coneixements en aquest
camp. Es vol fer una oferta de crèdits d'informàtica
seriosa i planificada que abasti tota l'ESO i que, en acabar l'etapa,
els capaciten per un ús òptim de les tecnologies
i garanteixin la igualtat d'oportunitats de l'alumnat:
- per inserir-se en el món
laboral, o
- per continuar els seus estudis de cicles
formatius o de batxillerat.
La posta en pràctica d'aquest pla estratègic
es concretaria en oferir en cada curs de l'ESO, via crèdit
variable, crèdits d'informàtica cada trimestre donant
així l'oportunitat de passar per aquest crèdit a
tots els alumnes.
L'oferta de crèdits variables al llarg
de l'etapa, en acabar el dos primer cursos transitoris, quedaria
així:
1r ESO: Ús del processador de textos Word i cerca d'informació
a Internet
Considerem que és al principi de l'etapa el moment idoni
per que els alumnes coneguin com funciona un processador de textos
i els verificadors i correctors ortogràfics associats.
El coneixement i ús d'aquesta eina els permetrà
al llarg de l'etapa realitzar acuradament els seus treballs i
dossiers de cada matèria. L'ús d'Internet per cercar
informació els ajudarà en la realització
del crèdit de síntesi.
Amb aquest crèdit ja s'assoleixen molts dels objectius
relacionats amb les tecnologies de la informació que afecten
a les diferents àrees (veure Annex).
Aquests objectius s'aniran ampliant i consolidant en els crèdits
d'informàtica de cursos posteriors.
2n
ESO: Presentacions amb Power Point
En aquest crèdit recordaran i aplicaran moltes de les coses
apreses en el crèdit de Word del curs anterior. Amb aquesta
introducció a les aplicacions multimèdia aprendran
la importància de:
- la pulcritud en les presentacions,
- la ordenació i seqüenciació
d'una informació per poder transmetre-la als altres
- els resums i els esquemes per organitzar
la informació
Paral·lelament s'hauria de tractar
des de tutoria coordinadament amb les altres àrees la importància
dels resums i els esquemes com a tècniques d'estudi.
Les capacitats adquirides en acabar aquest crèdit els seran
d'utilitat per a la realització del crèdit de síntesi.
Com a treball pràctic dintre d'aquest crèdit els
alumnes de 3r d'ESO el curs 2000-2001 realitzaran, de manera experimental,
una presentació amb materials del crèdit variable
tipificat "Cos, reproducció i sexualitat".
3r
ESO: Disseny i tractament d'imatges
Quan se les deixa als alumnes interactuar lliurement amb l'ordinador,
dibuixar és una de les activitats que realitzen espontàniament.
En aquest crèdit se'ls inicia en l'ús d'aquestes
eines de disseny i tractament d'imatges.
Amb aquest crèdit els alumnes adquireixen les capacitats
relacionades amb les tecnologies de la informació assenyalades
en els objectius de l'àrea d'educació visual i plàstica
(Veure Annex).
4t
ESO: Fer pàgines WEB. Navegació per internet. E-mail
intercomunitari
En aquest crèdit els alumnes poden aplicar i ampliar tots
els coneixements i capacitats adquirits en els crèdits
d'informàtica de cursos anteriors.
Dintre d'aquest crèdit se les ensenya a:
- confeccionar pàgines web
integrant textos, imatges, animacions, sons i vídeos.
- cercar informació en la WWW,
- descarregar pàgines web i imatges
- administrar remotament la seva pròpia
pàgina web
- comunicar-se mitjançant E-mail
amb joves de la seva edat d'altres països comunitaris
L'ús d'Internet per cercar informació
els resultarà essencial en la realització del crèdit
de síntesi.
En 2n i 4t d'ESO, lligat als crèdits comuns de matemàtiques,
se'ls ensenya a fer gràfics per representar les dades contingudes
en una taula amb el full de càlcul MS. Excel.
Batxillerat:
L'optativa d'Informàtica
Amb les capacitats i coneixements adquirits durant l'ESO en l'etapa
del batxillerat caldria aprofundir en l'ús d'un full de
càlcul (Excel) i iniciar-se amb la utilització d'una
base de dades relacional (Access), creant a partir d'una base
de dades petites aplicacions fent servir un llenguatge de programació
adreçat a objectes (Visual Basic for Aplications).
Calendari d'implantació
Curs 1999-2000
En el present curs hem començat
a donar crèdits específics d'informàtica
a l'ESO amb molt bona acollida per part dels alumnes.
Aquest any s'han fet crèdits només de processament
de textos amb Word per considerar que es el programa més
important que els alumnes deuen conèixer. S'ha fet a 4t
d'ESO per ser l'últim any de l'ESO i per poder així
centrar la optativa d'informàtica del batxillerat en l'aprenentatge
del funcionament d'un full de càlcul (Excel) i d'una base
de dades (Access). També s'ha impartit aquest crèdit
a 2n d'ESO i del molt bon seguiment del crèdit i de les
capacitats adquirides pels alumnes, ens fan pensar que a 1r d'ESO
seria el curs idoni per donar-lo.
curs 1999-2000
|
1r trimestre
|
2n trimestre
|
3r trimestre
|
1r ESO |
|
|
|
2n ESO |
Microsoft Word
|
Microsoft Word
|
Microsoft Word
|
3r ESO |
|
|
|
4t ESO |
Microsoft Word
|
Microsoft Word
|
|
Batxillerat |
Informàtica
(Word i Excel)
|
Període 2000-2004
Pel període que compren el pla
estratègic 2000-2004 volem que:
- Tots els alumnes de 1r cicle d'ESO en
acabar el cicle tinguin la capacitat de fer servir amb soltesa
l'editor de textos el Word i iniciar-se en el món d'Internet.
- Els alumnes de 2n cicle d'ESO han de
disposar d'una continuïtat en el seu aprenentatge de les
eines informàtiques que els permeti fer les eines de
disseny bàsiques així com la confecció
de pàgines Web.
- Els alumnes de Batxillerat se'ls ha d'oferir
l'oportunitat d'aprendre a fer servir un full de càlcul,
una base de dades i iniciar-se al món de la programació.
Es prioritza que els alumnes comencen coneixen
el funcionament del processador de textos Word i que no deixen
el centre sense manejar-se amb soltesa pel món d'Internet.
Tenint en compte aquest dos principis i que la meitat dels alumnes
que tindrem a 3r d'ESO ja han fet un crèdit de Word, plantegem
el següent calendari d'implantació.
curs 2000-2001
|
1r trimestre
|
2n trimestre
|
3r trimestre
|
1r ESO |
Word i Internet
|
Word i Internet
|
Word i Internet
|
2n ESO |
Word i Internet
Word i Internet
|
Word i Internet
Word i Internet
|
Word i Internet
Word i Internet
|
3r ESO |
MS Power Point
Word i Internet
|
MS Power Point
Word i Internet
|
MS Power Point
Word i Internet
|
4t ESO |
Word i Internet
Word i Internet
|
Word i Internet
Word i Internet
|
Word i Internet
Word i Internet
|
Batxillerat |
Informàtica
(Excel i Access)
|
Vist que a 3r d'ESO el centre només
disposa d'una franja de variables lliure trimestralment, cal disposar
de dues aules d'informàtica Windows 98 per dur a terme
els crèdits variables proposats a 3r d'ESO, recordeu que
només tenim una.
curs 2001-2002
|
1r trimestre
|
2n trimestre
|
3r trimestre
|
1r ESO |
Word i Internet
|
Word i Internet
|
Word i Internet
|
2n
ESO |
MS Power Point
|
MS Power Point
|
MS Power Point
|
3r ESO |
MS Power Point
|
MS Power Point
|
MS Power Point
|
4t
ESO |
Fer pàgines
Web
|
Fer pàgines
Web
|
Fer pàgines
Web
|
Batxillerat |
Informàtica
(Excel i Access)
|
A partir del curs 2002-2003 ja s'aconseguirà
l'estructura organitzativa definitiva dels crèdits variables.
curs 2002-2003
|
1r trimestre
|
2n trimestre
|
3r trimestre
|
1r ESO |
Word i Internet
Word i Internet
|
Word i Internet
Word i Internet
|
Word i Internet
Word i Internet
|
2n ESO |
MS Power Point
|
MS Power Point
|
MS Power Point
|
3r ESO |
suite Corel Draw
|
suite Corel Draw
|
suite Corel Draw
|
4t ESO |
Fer pàgines
Web
|
Fer pàgines
Web
|
Fer pàgines
Web
|
Batxillerat |
Informàtica
(Excel i Access)
|
curs 2003-2004
|
1r trimestre
|
2n trimestre
|
3r trimestre
|
1r ESO |
Word i Internet
Word i Internet
|
Word i Internet
Word i Internet
|
Word i Internet
Word i Internet
|
2n ESO |
MS Power Point
|
MS Power Point
|
MS Power Point
|
3r
ESO |
Tract. d'imatges
|
Tract. d'imatges
|
Tract. d'imatges
|
4t ESO |
Fer pàgines
Web
|
Fer pàgines
Web
|
Fer pàgines
Web
|
Batxillerat |
Informàtica
(Excel i Access)
|
Per dur a terme aquest projecte caldria:
- actualitzar una de les aula d'informàtica,
actualment obsoleta, però de la que se podria aprofitar
l'espai físic, les taules, les cadires, la instal·lació
elèctrica, el cablatge en xarxa,.... Els ordinador actuals
d'aquesta aula (386SX) podríem posar-se com estacions
en xarxa de les aules.
- més hores de dedicació
per la coordinació d'informàtica, ja clarament
insuficients sense desenvolupar aquest projecte. Cal tornar
a disposar de dues persones, com a mínim, amb una reducció
de 6 hores cada una, de les quals 3, al menys, haurien de ser
lectives.
- confeccionar els horaris de manera que
els membres de la Comissió d'Informàtica disposin
d'una hora comú setmanal per poder-se reunir.
- contemplar en la confecció de
plantilles les necessitats de professorat que implica la realització
d'aquest pla estratègic. En concret pel curs 2000-01
calen 21h (crèdits ESO) + 4 (2 optatives Informàtica
Batx) + 6 (coordinació informàtica) =31 hores
lectives. De les quals algunes podem assumir-les professorat
actual del centre, però evidentment amb cues és
impossible fer tota aquesta dedicació, així doncs
cal un professor més com a mínim. El centre disposa
de professorat capacitat per impartir la totalitat de les hores
d'aquest projecte, professorat essencialment de l'àmbit
Científico-Tecnològic, ara bé s'haurien
de cobrir les hores pròpies dels seus Departaments. Els
professors disposat a participar en aquest projecte són:
Antoni Garrido Muñoz (MA), Fernando Monjas Rodríguez
(MA), Ferran Recreo Tomé (FQ), Alfred Parera i Sánchez
(EF) i Enric Sendra Boscà (interí de MA que vol
i volem que segueixi amb nosaltres).
- un ordenador actual amb la funció
de servidor de tot el centre amb un disc dur de 30 GB, com a
mínim.
- un ordinador portàtil i un projector
de senyal de PC d'almenys 8000 lux.
Mesures de seguiment
i avaluació
L'avaluació interna dels resultats
aconseguits en l'aprenentatge de les tecnologies de la informació
en cada crèdit es farà cada any lligat a la realització
del crèdit de síntesi, on hauran d'utilitzar els
coneixements adquirits.
El curs 2003-2004 serà el primer curs on acabaran l'ESO
alumnes que hagin fet tots els crèdits d'informàtica
programats en el pla estratègic 2000-2004. Al final d'aquest
curs serà el moment adequat per avaluar globalment els
coneixements i capacitats informàtiques dels alumnes i
valorar així el grau d'assoliment dels objectius relatius
a la tecnologia de la informació fitxats en el pla estratègic
2000-2004.
Barcelona, 1 de juliol de 2000
Els responsables del "Pla Informàtic
2000-2004"
Antoni Garrido Muñoz |
Ferran Recreo Tomé |
Fernando Monjas Rodríguez |
Vist-i-plau
El Director
Albert Catalán i Prades
|