Pla Català d'Esport a l'Escola
|
|
El Pla
Català d'Esport a l'Escola és un Pla impulsat
pels Departaments d'Educació i de la Vicepresidència
(Secretaria General de l'Esport) de la Generalitat de Catalunya,
per incrementar la pràctica esportiva a les escoles en
horari no lectiu.
A l'Institut Pau vila, el Pla es basa en una sèrie
d'actuacions entre les que podem destacar:
- Creació de l’Associació
Esportiva INS Pau Vila, amb la participació activa de
l'alumnat i de la resta de la comunitat educativa (equip directiu
i AMPA), així com d'exalumnes o d'altres persones o entitats
del barri.
- Coordinació de les activitats, per mitjà
d'un/a professor/a de l’institut, generalment del departament
d'Educació Física.
- Col·laboració entre el centre educatiu,
l'Ajuntament i el Consell esportiu corresponent.
- Dinamització per part dels líders
del centre educatiu o del barri.
L’oferta anual d'activitats
físiques i esportives respon als interessos i demandes
canviants de l'alumnat. Pel curs 2015-2016, s’ofereixen:
futbol sala femení i masculí i voleibol.
|
|
|
Pla PLEC (Pla de Lectura de Centre)
|
|
L’objectiu d’aquest projecte
és continuar amb la línia convergent de les dues
fites pedagògiques actuals:
- Garantir el funcionament de la biblioteca en
el centre i fomentar el gust per la lectura.
- Desenvolupament de la programació total
de l’assignatura d’alternativa a la religió
de tota l’etapa de l’ESO.
Els elements bàsics d’aquest projecte
són:
- L’aprovació per part del Consell
escolar
- Gestió i manteniment de la biblioteca
i la seva obertura i dinamització respecte a les necessitats
del centre sempre que estiguin relacionades amb la lectura i
els llibres.
- Configurar una assignatura transversal (Alternativa
a la Religió) amb la implicació de tots els departaments.
Aquesta es vertebra a partir de tres nuclis complementaris entre
sí:
- Creació d'usuaris de biblioteca
- Aconseguir la comprensió lectora de forma gradual
i progressiva
- Familiaritzar l’alumne/a en tècniques d’estudi
transversals (síntesi, fitxa bibliogràfica,
calendari de tasques, diari de lectura... )
- Creació del Consell de Biblioteca.
- Implicació d’altres organismes del
centre com l’AMPA. Una de les possibles activitats seria
la creació de cercles de lectura oberts fora de l’horari
de diürn, i aprofitar l’existència de la biblioteca
pública de Gràcia en horari de tarda.
- Integració en les noves tecnologies amb
la creació de la pàgina web de la biblioteca on
es poden inserir blogs o altres sistemes de participació
de membres de la col·lectivitat educativa del centre.
L’objectiu principal seria oferir i compartir informació
per elevar els nivells de lectura dels centre entre el col·lectiu
global que la integra (Pares, alumnes, ...)
|
|
|
Pla TAC (Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement)
|
|
En el Pla
TAC es recullen les característiques actuals
del centre en relació a les TAC, es defineixen els objectius
i es planifiquen les actuacions que es duran a terme pel que fa
als aspectes organitzatius, didàctico-pedagògics
i curriculars.
En el nostre centre es treballa amb la diagnosi
per tal de trobar quines són les estratègies més
adequades per tal de desenvolupar l’ús de les noves
tecnologies i la seva aplicació a l’aula.
Els aspectes més rellevants són:
- Ús de les pissarres digitals i materials
adients.
- Ús d’aules d’informàtica
desplegables (ordinadors portàtils)
- Ús d'eines de comunicació amb les
famílies i internes (programa GIA de gestió d’incidències
de l’alumnat, ús de Google Apps).
- Ús de plataformes educatives (moodle,
intranet, llibres digitals...)
El pla TAC es planteja com un treball quatrianual
de desenvolupament i ordenació dels recursos digitals i
el seu ús.
Professorat dinamitzador:
Comissió TIC (Josep Alcobet, Blas Caballero, Chema Priego)
i Comissió TAC (Josep Alcobet, Rosa Martín, Jordi
Bonmassip)
|
|
|
Programa Campus Ítaca (UAB)
|
|
El Campus
Ítaca és un programa socioeducatiu promogut
i organitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona,
gestionat per l’Institut de Ciències de l’Educació
(ICE) i la Facultat de Ciències de l’Educació
i patrocinat pel Grup Santander.
El programa de beques salari Ítaca-Santander
comporten la gratuïtat de la matrícula universitària
així com el pagament de 500 euros mensuals durant deu
mesos a l'any, renovables durant els anys de duració
de la titulació universitària.
L'Institut Pau Vila s'ha consolidat
com un dels centres seleccionats pel Campus Ítaca els
darrers anys.
|
|
|
|
|
Formació del professorat
per al plurilingüisme en el centre
El projecte europeu Erasmus+ KA1 en el que participa
el nostre institut té com a principal objectiu fomentar
la metodologia CLIL-AICLE (aprenentatge integrat de continguts
i llengua estrangera) entre el professorat del centre. Durant
els dos anys que funcionarà el projecte, professorat
de matèries no lingüístiques es formarà
en llengua instrumental anglès per tal de millorar el
domini d'aquesta llengua estrangera i poder impartir part de
les seves matèries en anglès, fent ús de
la metodologia CLIL. Igualment el projecte té com a objectiu
fomentar la internacionalització del centre tal com es
concreta en el nostre pla de desenvolupament europeu.
El projecte té varies fases:
1. Preparació de la mobilitat amb l'assistència
a classes preparatòries d'anglès.
2. Creació de les eines de comunicació entre el
professorat participant i plataformes de difusió (llistes
de correu, curs en el model del centre, grup de Facebook, pàgina
web del centre, revista).
3. Difusió de l'experiència en els òrgans
de l'Institut (reunions d'equip docent, claustre, Consell Escolar).
4. Participació en el grup d'Experimentació pel
plurilingüisme (GEP) promogut pel Departament d'Ensenyament
de la Generalitat.
5. Convocatòries de reunions de seguiment i assessorament
pels participants en les mobilitats.
6. Realització de les mobilitats als països escollits
(Regne Unit, Irlanda, alemanya, França)
7. Preparació d'activitats amb metodologia CLIL, la seva
implementació i la seva col·lecció en el
moodle preparat.
8. Utilització del recurs auxiliar de conversa per a
activitats CLIL.
9. Valoració i avaluació del projecte i propostes
d'organització del centre envers el foment del plurilingüisme.
Els projecte té el finançament
de la Unió Europea.
|
|
|
|
|
El nostre centre participa en el
projecte Erasmus+ KA2 "EUNEEDSU" conjuntament amb
instituts de Dinamarca (coordinador), Itàlia, Àustria,
Turquia i Grècia. La durada del projecte és de
tres anys (2014-2017) i s'adreça a l'alumnat de batxillerat.
El tema principal és el foment, coneixement i creació
d'eines que permetin la incorporació del jovent al món
del treball i a la formació necessària per a les
diferent branques laborals. De forma conjunta, es busquen estratègies
per a la incorporació al món del treball en una
Europa internacional, on cada vegada més és necessària
la mobilitat per trobar una feina. El projecte s'emmarca en
la estratègia 2020 de la Unió Europea, d’incorporació
del jovent al mercat laboral i lluita contra l'atur. Altres
objectius son:
Millora en el domini de la llengua estrangera
anglès.
Millora en l'ús de les TIC
Treball cooperatiu
Treball en perspectiva internacional
Coneixement d'altres cultures
Les diferents fases del projecte són:
Coneixement dels socis
Els camps laborals
Comparatives estadístiques
L'economia dels diferent socis
Noves formes de treball del futur i eines on-line
L'atur
Conclusions i avaluació
Durant la realització del projecte es portaran
a terme reunions transnacionals on es presentaran els treballs
proposats i es debatrà sobre els temes del projecte.
A cadascuna d'aquestes mobilitats participa alumnat en règim
d'intercanvi amb alumnes del país amfitrió. Durant
les visites es coneixen els sistemes educatius dels diferent
països i aspectes culturals.
Calendari de les trobades:
Novembre 2014 - Dinamarca (reunió de professorat)
Febrer 2015 - Turquia
Abril 2015 - Àustria
Novembre 2015 - Itàlia
Febrer 2016 - Espanya
Octubre 2016 - Grècia
Maig 2017- Dinamarca
Productes:
http://blocs.xtec.cat/euneedsu/
http://euneedsu.eu/velkommen
https://www.facebook.com/EUneedsU-797137180373029/
https://twinspace.etwinning.net/5224/home
|
|
|
|
|
El projecte FEM PINYA de mediació
és un dels mecanismes que l'institut Pau Vila estableix
a l’hora de resoldre els conflictes que es poden produir
a l'aula, al centre o a l'entorn, i de crear una atmosfera de
treball i convivència segura i saludable.
Els objectius d'aquest projecte són:
- Implementar la cultura de la mediació
i el diàleg en la prevenció i resolució
pacífica de conflictes.
- Crear la cultura de la integració i de
la bona convivència.
- Treballar conjuntament amb l’Assemblea
d’estudiants del Centre.
- Aconseguir un bon clima escolar i ajudar a trobar
els recursos per tal de mantenir-lo i millorar-lo.
- Avaluar l’assoliment dels objectius plantejats
i proposar, si escau, estratègies de millora.
- Fomentar la participació en les activitats
extraescolars del Centre.
- Aprofitar la participació en projectes
internacionals (Comènius, intercanvis, viatges…)
per tal de construir ponts i compartir la cultura de la bona
convivència amb centres.
Per tal d'assolir aquests objectius, el projecte
pretén dur a terme les següents actuacions:
- Formació d’ un grup d’alumnat
mediador, mitjançant l’organització d’una
optativa a tercer d’ESO.
- Formació d’un grup d’alumnes
de referència per a l’alumnat nouvingut (dues persones
per aula).
- L’Assemblea d’estudiants del Centre
com a referent institucional per a l’alumnat més
jove (resolució de dubtes, consultes, ajudes…).
- Tauler de la convivència al primer replà
de l’escala principal (lemes, frase de la setmana en una
o diverses llengües, comunicats de l’Assemblea d’estudiants,
etc.). Aquest tauler disposaria d’una part dedicada a
l’equip d’alumnat mediador i contindria el protocol
express en cas de conflicte.
- Elaboració d’un tríptic
de la Convivència.
- Activitats al PAT
|
|
|
Projecte NEXE d'aprenentatge-servei comunitari
|
|
El projecte NEXE d’aprenentatge-servei
comunitari és un projecte de col·laboració
amb les escoles adscrites adreçat a l’alumnat de
Quart d’ESO. Té com a objectiu que els estudiants
al llarg de la seva trajectòria escolar i en el marc
curricular experimentin i protagonitzin accions de compromís
cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania
i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei
de la comunitat.
Per a desenvolupar aquest projecte
s’utilitza l’Aprenentatge-servei
(APS), una metodologia pedagògica que obre els centres
educatius a les necessitats socials del seu entorn i implica
a l’alumnat en la realització d’aprenentatge
i de servei comunitari. Aquests projectes de servei, en principi,
suposaran la realització d’activitats en entitats
de fora del centre, tant en horari lectiu com no lectiu.
L’alumnat participa en accions
solidàries amb les escoles adscrites al nostre centre
i durant una setmana fan d’ajudants dels mestres de les
escoles i participen en les activitats que es duen a terme.
Posteriorment, han d’escriure una memòria de l'experiència
viscuda amb una autoavaluació de quina ha estat la implicació
i quin ha estat l'aprenentatge de tot el projecte.
|
|
|
Projecte ILO (Inmersión lingüística de otoño)
|
|
El nostre centre participa en l’estada
“Inmersión lingüística de otoño”
a la localitat de Lezcaroz (Navarra) juntament amb un centre d’una
altra comunitat autònoma. Entre el 25 i el 31 d’octubre
de 2015, 25 alumnes de segon d’eso conviuen amb altres estudiants
fent activitats relacionades amb el projecte “WISHES”.
Aquest projecte es fonamenta en l’estudi de temes d’actualitat
(ecologia, sostenibilitat, inclusió…) fent servir
com a llengua de comunicació l’anglès (active
learning). Es treballa bàsicament des de les assignatures
de biologia, tecnologia, anglès i física i química.
Temes (en castellà):
- Agua y sostenibilidad. Estudio y tratamiento. Análisis
de su gestión.
- Agua y clima de las dos regiones. Características de
la flora y fauna en relación a la abundancia o escasez
de este elemento.
- Energía y sostenibilidad. Importancia de las energías
“alternativas”.
- Consumo, generación de residuos y reciclaje. Huella
de consumo humano, huella de carbono.
- Ciudadanía activa: responsabilidad y concienciación
social para la inclusión y la construcción de
un entorno social más igualitario en cuanto a
oportunidades y perspectivas.
- Uso de las herramientas digitales tanto para la búsqueda
de información e imágenes como para la preparación
y puesta en práctica de las presentaciones orales.
- Procesamiento de datos, estadísticas y cálculo.
- Entorno físico e interpretación de mapas.
- Uso del inglés como lengua de información y
comunicación – “The World around us Speaks
English”.
|
|
|