Pràctiques de laboratori
Ciències naturals de Tercer d'ESO

PRÀCTIQUES DE LABORATORI. En la segona avaluació del curs 2006/07, els alumnes de 3C i 3B van realitzar la següent pràctica:

OBSERVACIÓ DE COLÒNIES DE MICROORGANISMES DEL NOSTRE ENTORN

En aquesta pràctica vam comprovar com existeixen una gran diversitat de microorganismes en el nostre entorn. Vam utilitzar medis de cultius: són uns plaques de plàstic amb una substància gelatinosa al seu interior i que conté l'aliment per que els microorganismes es desenvolupin.

PROCEDIMENT

Primer pas: Agafem la mostra, simplement amb un bastonet fem un "frotis" a la superfície o la zona a estudiar. Les mostres son: mostres de superfícies (fulles del llibre, taula, boli, les parets, el terra), les mans (comparar netes i brutes), aigua estancada i terra d'un hort.

Segon pas: Sembrem!! Si, si, com si es tractés de mongeteres, sembrem la mostra en un medi de cultiu. Aquest medi de cultiu és com si es tractés de una terra bona i fèrtil, que utilitzen les plantes per créixer; però els microorganismes per créixer necessiten NUTRIENTS, HUMITAT I TEMPERATURA. El medi de cultiu, com ja hem dit, proporciona nutrients i humitat als microorganismes, però la temperatura, els hi proporciona L'ESTUFA. El medi de cultiu per tant, s'ha d'incubar: 2 dies a 37 ºC.

Us adoneu que aquesta Tª és la nostra temperatura corporal!! Per això som tan susceptibles a agafar quelcom malaltia microbiana!!

Tercer pas: un cop s'ha incubat la placa amb les mostres sembrades, s'observa les plaques sembrades. Es comprovarà la PRESÈNCIA O ABSÈNCIA de microorganismes.

Va se molt curiós veure les COLÒNIES: que són una agrupació de microorganismes, rodones i uniformes que es veien en les plaques. Són les que podeu veure en les fotografies!! La diversitat de color i forma ens indica els diferents microorganismes que existeix en la mostra. No hem pogut identificar els microorganismes al no disposar de medis de cultius selectius.

Els alumnes que van realitzar aquesta pràctica es van sorprendre en comprovar la quantitat de microorganismes existents en les mans, l'àrea de treball i en les aigües estancades i la terra d'un hort.

CONCLUSIONS

Estem exposats a molts microorganismes, alguns poden ser patògens, per tant hem de procurar tenir bones pràctiques d'higiene per no patir cap malaltia relacionada amb microorganismes (bàsicament bacteris). Les bones pràctiques d'higiene són netejar-se les mans abans de menjar, no veure aigua que no sigui potable (no de qualsevol bassa) i rentar totes les hortalisses abans de menjar-les (per si queden restes de terra)

Sònia Ruiz, professora de Ciències naturals