1
Departaments
Diversos

© INS Vescomtat de Cabrera

 


Andrea, universitària
Promoció XIV : Andrea Gomila, Antropologia a la UAB


Hola! Sóc l'Andrea Gomila Notivoli, exalumna de l'Institut Vescomtat de Cabrera. Actualment estic cursant tercer d'Antropologia a la Universitat Autònoma de Barcelona, i m'han demanat que escrigui sobre les pràctiques que estic fent a l'Aula d'acollida.

Tot va començar a segon de batxillerat amb el treball de recerca, on tenia com a tutor en Xavier Lluna. El meu treball consistia a realitzar una aproximació a quin era l'impacte real dels sistemes d'acollida de les diferents administracions i institucions en els processos d'integració del jovent nouvingut, tenint en compte l'àmbit de tres poblacions de la Selva Sud i el Baix Montseny. Gràcies a la dedicació i l'ajuda del meu tutor i al meu esforç, vaig poder presentar un bon treball que ja anava enfocat cap als estudis que volia i estic cursant. Per aquest motiu, vaig voler continuar aquesta feina i aprofundir en el tema un cop vaig entrar a la universitat.

Així doncs, la tasca que estic realitzant des de fa dos anys s'anomena treball de camp, és a dir, escollir un col·lectiu, en aquest cas els nois i noies de l'aula d'acollida, per tal de fer una primera observació durant un període de temps d'aproximadament un any, i d'aquesta manera veure'ls en la seva quotidianitat. A partir d'aquesta mirada holística es van recollint dades en un diari de camp, on s'ha de descriure tot, sense obviar cap detall, perquè mai se sap si alguna dada serà útil més endavant. Seguidament, un cop feta aquesta feina, s'ha de codificar el diari per temes, extreure'n informació i anar plantejant diferents hipòtesis sobre el grup escollit, per tal de poder oferir ajuda si hi ha alguna problemàtica. La meva primera hipòtesi va ser: els nois i noies de l'ESO de l'Aula d'acollida de l'INS Vescomtat de Cabrera no estan plenament integrats en l'àmbit social/escolar, perquè l'aula d'acollida, tot i donar certes eines com l'idioma per ajudar-los a integrar-se, també fomenta la separació a través de la segregació de les aules, fet que limita les relacions amb la resta de companys/es i professors/es, afavorint la creació d'identitats exclusives (ells, elles/nosaltres).

Aquest any, novament gràcies a l'ajuda d'en Xavier Lluna per tornar-me a introduir en el camp de treball, i a la professora de l'aula d'acollida, que té una mirada molt actual i crítica del sistema, m'han permès realitzar observacions per indagar i extreure molta més informació del tema tractat.

En conseqüència, m'estic replantejant la hipòtesi primera, perquè realment crec que potser el problema de la integració ja no és el mètode que s'utilitza en si, ni com s'utilitza, sinó les persones i la seva predisposició, i no estic parlant només dels nouvinguts sinó dels professors i professores, dels alumnes i les alumnes de les classes ordinàries, i dels treballadors i treballadores del centre educatiu, ja que en molts casos caldria trencar barreres culturals, destruir l'egocentrisme i tenir la ment oberta, sense prejudicis, estereotips, estigmes, pors... i d'aquesta manera no quedar-se amb un fet, sinó interessar-se per aprofundir en conèixer tot el context del nouvingut, i així comprendre'l i poder-lo ajudar com caldria, per facilitar la seva plena integració tan a nivell de llengua com a nivell social.

Finalment, m'agradaria que amb el meu escrit els alumnes i les alumnes del centre es motivessin i seguissin el seu propi camí, el camí en el que creuen, volen i els faci feliços. Seguint endavant i sense dubtar que el món els espera.

Molta sort!

Andrea Gomila, abril 2015


Exalumnes des de la Universitat
Promoció XIV

Campiona del món de Line Dance Classic 2011


© Institut Vescomtat de Cabrera · Hostalric