|
CONDICIONS
AMBIENTALS L'habitació i el material de treball són importants a l'hora d'estudiar. Encara que no t'hages adonat, la temperatura, tenir a mà els llibres de consulta o la simple col·locació del flexo són condicions ambientals que influeixen en el nostre rendiment. En primer lloc anem a donar unes recomanacions sobre l'habitació d'estudi: 1. Procura estudiar sempre en el mateix
lloc: la teua habitació, el saló de la teua casa, la biblioteca... Sobre el material de treball has de tenir en compte que: 1. La taula on estudies estiga sempre ordenada. Fixa't que posa MESA, és a dir, ni el llit ni el sòl són lloc d'estudi. Ja pateix prou la teua columna vertebral amb l'exercici diari com perquè segueixes torturant-la amb postures inadequades. 2. Tingues a mà tot el material que preveges vages a utilitzar: llibres de text, quaderns, bolígrafs, llapis de colors, regles,diccionaris, atlas. És important que no hages de moure't molt una vegada que t'has instal·lat ja per a començar la sessió d'estudi. 3. Important: de vegades, no es té en compte una qüestió tan senzilla com és la col·locació del flexo: Si ets destre el flexo ha d'estar situat a l'esquerra; si ets esquerrà, el flexo ha d'estar a la dreta. Seguint aquestes indicacions evitaràs que la teua mà et faça ombra a l'escriure. Ens queda gens més l'últim
"consell ambiental": Has de posar-te a estudiar sempre en el
mateix lloc, amb el material en ordre i procurar aïllar-te el més
possible. Això suposa que ets tu qui decideix que es va a estudiar: Oblida't del telèfon, del timbre de la porta i de les persones que estan al teu voltant. Cal estudiar sempre a la mateixa hora
i tots els dies TOTS ELS DIES!. A saber dilluns, dimarts, dimecres, dijous
i divendres. No t'oblides el divendres és un dia laboral i lectiu
com qualsevol altre. Quantes vegades has deixat la teua tasca
per al cap de setmana i has arribat al diumenge a la tarda i ho tenies
tot per fer?. El nostre consell: Quant de temps cal dedicar a estudiar cada dia? Si estudies Educació Secundària
Obligatòria: 2 hores diàries. Però no et confies. Aquests horaris són orientatius. La pràctica diària ens confirma que la gran majoria d'estudiants necessiten aquesta dedicació per a traure amb èxit el curs, però aquest horari es pot modificar en funció de les teues capacitats intel·lectuals i del teu interès i motivació. Segur que t'estaràs preguntant: Com faig jo per a estar tant temps asegut? 1. Senta't a estudiar i posa damunt de
la taula un rellotge a la vista. Com veus som molt exhaustius amb el sistema de treball. Es tracta de planificar el teu temps i obtenir el màxim rendiment. De vegades et serà molt difícil complir-lo perquè et trobaràs a la meitat d'un exercici i podran més les ganes de concloure'l que l'afany de dur a terme el pla. Si veus que tu a soles no seràs capaç, posa al corrent als teus pares o germans, implica'ls en els teus hàbits i que siguen ells els quals t'avisen de l'hora. És important seguir aquest plantejament perquè tu comences a calcular les teues possibilitats. Et posaré un exemple i l'entendràs en un moment: La constància, ets com un atleta que ha de dosar el seu esforç. Si gens més començar la carrera dónes un acelerón, corres el risc de no tenir forces en els moments finals de la competició. Per altra banda , si al principi no estrenys prou, pot passar-te que els teus adversaris agafen tant avantatge que per molt que el teu estrenyes al final, serà difícil arribar-los. Ara bé, és important la constància en aquest punt, perquè és un dels més difícils d'aconseguir i on la gent abans abandona. No serveix començar avui i deixar-lo demà. Imagina't que ets un fumador empedreït
i decideixes deixar el tabac. Està molt bé que no fumes
entre setmana però no fem gens si durant el cap de setmana sembles
una xemeneia. La lectura per als estudiants és
el principal instrument d'aprenentatge, doncs la majoria de les activitats
escolars es basen en la lectura. Llegir és un dels mecanismes més
complexos als quals pot arribar una persona que implica decodificar un
sistema de senyals i símbols abstractes. Tipus de lectura 1. Lectura mecànica 2. Lectura literal 3. Lectura oral 4. Lectura silenciosa 1. La regressió 2. La vocalització 3. Moviments corporals 4. Vocabulari deficient És un cercle tancat: fins que no es comenci a usar amb regularitat el diccionari no s'ampliarà el vocabulari i la lectura no serà tot l'eficaç que degués. El procés de la memòria
suposa retenir i recordar coneixements o informacions passades. L'ésser humà treballa des de distints tipus de memòria: Memòria immediata sensorial: consisteix
a retenir la informació en unes desenes de segon És la memòria
que s'usa quan veiem una pel·lícula, vam escoltar una conversa
pel carrer o llambreguem aparadors. Memòria a curt termini : la informació
percebuda arriba a ser emmagatzemada i la retenim durant més temps
que la memòria sensorial. És la memòria pràctica
que s'observa, per exemple, al recordar un nombre de telèfon o
repassar l'agenda de les coses que hem de fer immediatament. Memòria a llarg termini : és la qual generalment s'entén per memòria en si . Aquí es troba tota la informació quequeramos retenir i per a emmagatzemar-la necessitem moltes repeticions. En l'àmbit escolar, la memòria
segueix teniendodetractores, doncs amb freqüència s'associa
l'ús de memòria amb alumnes poc intel·ligents. Memòria repetitiva: s'utilitza
per a acumular dades desconnectades. Fases de la memorització Una vegada que percebem alguna cosa, comença un procés que condueix a la memorització d'aquestes dades. Aquest cicle comprèn les següents fases: Comprensió: suposa l'observació
a través dels sentits i l'enteniment tant de les parts com del
tot. Fixació: s'adquireix amb la repetició.
És imprescindible fixar abans de recordar una informació
que ens interessa Conservació: aquesta fase està
en funció de l'interès, la concentració i l'entrenament
dependrà la manera que es memoritza. Evocació: significa treure al plànol
de la consciència els coneixements emmagatzemats. Reconeixement: consisteix en la interrelació dels coneixements nous i previs. No totes les persones tenen la mateixa capacitat per a memoritzar dades. Enfront de qui ràpidament s'acorden d'una informació remota, hi ha persones que tenen més dificultats per a memoritzar. Dintre de la vida acadèmica, el procés de memoritzar informació és molt comuna i de la forma i facilitat per a realitzar aquest procés pot dependre l'èxit de molts estudiants. Desenvolupament de la memòria Si el teu cas és el de les persones que tenen problemes per a recordar dades o si, encara tenint bona memòria, vols potenciar la seva capacitat, pots seguir alguns consells per a desenvolupar la teva memòria: Millora la percepció defectuosa: intenta que en l'aprenentatge intervinguin tots els sentits aconseguint la màxima atenció i concentració. Exercita l'observació i entrena't per a captar detalls contrastats i uns altres no tan evidents. Capta el significat de les idees bàsiques d'un tema. Ja que la memòria que anem a utilitzar es basa en associacions d'informacions, devem estructurar-nos i relacionar el material a retenir. Procura pensar amb imatges, ja que la imaginació i el pensament estan units. Per a aconseguir-lo hi ha tres principis: Exagerar determinats trets com si es tractés d'una caricatura. Captar els nou. Donar moviment a les nostres imatges pensades com si fossin una pel·lícula. Fixa continguts amb la repetició i procura repetir les idees evitant l'assimilació mecànica. Feix pauses mentre llegeixes o estudies per a recordar el que vas aprenent. Procura que l'activitat exercida aquests descansos sigui completament distinta a la qual realitzes durant l'estudi. Si aprens alguna cosa just abans de dormir es recorda bastant bé al matí següent. Això s'explica perquè durant el somni no es produeixen interferències. Revisa com més aviat millor el material estudiat a través d'esquemes o resums. Així s'augmenta el nombre de repeticions-fixacions aconseguint que l'oblit es retardi. Com dada curiosa, cap destacar que a l'endemà d'estudiar s'oblida la quarta part i si no es repassa, continua la progressió de l'oblit. Un assumpte important per a qualsevol
estudiant és el subratllat, una mica fonamental per a destacar
el més important de cada tema i per a millorar la retentiva. En sentit estricte, subratllar és fer ratlles, línies o altres signes sota determinades paraules amb la finalitat de que ressaltin. En sentit més ampli, entenem per subratllar tota senyal fet per a captar millor paraules o frases d'un text. La tècnica del subratllat és molt útil; no obstant això, hi ha ocasions en les quals no és convenient usar-la: - Quan vam treballar amb llibres que no
són nostres. El subratllat és alguna cosa molt personal, per això no convé que el teu subratllis llibres que no són teus i, al revés, tampoc és convenient estudiar amb llibres subratllats per uns altres. Per què és bo subratllar? Què cal subratllar? A més de les idees, també cal subratllar dades, dates, tecnicismos, classificacions, etc. Una ajuda per a realitzar un bon subratllat
és fer-se preguntes sobre el text durant la seva lectura. Les respostes que el mateix text ens va donant és el que cal destacar. Formes de subratllar Podem diferenciar tres maneres: lineal, d'enfilada i amb signes. 1. Lineal: és el subratllat fet amb línies, i es poden utilitzar dos vessants: - Usant doble ratlla (==), una ratlla (----) o una línia de punts (….) depenent de la importància de la idea a destacar. També es poden tancar les paraules clau dintre d'un cercle. - Usant distints colors: per a les idees principals, vermell; per a les secundàries, blava. Les paraules claus de poden destacar amb retoladors fluorescents. 2. D'enfilada Utilitzar dues o tres paraules entresacadas del text i que ho resumeixin,escrivint-les en el marge esquerre. Per a facilitar la seva localització, es poden anar enumerant. 3. Amb signes: Utilitzant signes convencionals o altres personals elaborats per tu. Aquests signes solen anar al marge. Es pot usar una interrogación per a expressar que no ho entens; asterisc (*) quan és una mica important; signe més(+) per a idees ja repetides… L'esquema és conseqüència del subratllat perquè permet expressar gràficament les idees principals del tema i la seva organització. Resumir és condensar el text amb paraules utilitzades per l'autor. Avantatges Elaboració d'un esquema Recomanacions Estructura el tema de la manera següent: Maneres d'esquemes Resum Propietats Passos a seguir Un consell: que el resum no excedeixi en la seva extensió la quarta part de la del text que es resumeix. Igual que succeeix amb els esquemes molts llibres presenten el seu propi resum al final de cada capítol. Tu deus fer-los pel teu compte i usar els del llibre per a comparar si la teva síntesi coincideix en l'essencial amb el pensament de l'autor. Utilitat dels resums * Fes un pla d'estudis per a determinar quins són els teus punts forts i cuales són els fluixos en cada assignatura. T'ajudarà a decidir els àrees on és necessari fer major esforç i dedicar mes temps. * Deus programar en el teu pla descansos
cada cert temps. La majoria de persones solament assoleixen un nivell
òptim de concentració durant 45 minuts seguits. Els descansos
deuen ser curts al principi, però cada vegada més llargs
conforme passa el dia. * No intentis estudiar massa en un dia,
sobretot quan s'apropen els exàmens, i no estudiïs durant
la nit. Programa el teu dia perquè puguis dedicar les teves hores
d'òptim rendiment a l'estudi de les assignatures més difícils. * Intenta dormir les hores que necessites.
El cansament aguditza l'estrès i l'ansietat. Pren temps per a relaxar-te
abans de ficar-te al llit. * Menja bé i intenta realitzar
una mica d'exercici tots els dies. * Si sofreixes ansietat, deus evitar substàncies
com la cafeïna. Intenta beure molta aigua durant el dia. * Procura trobar temps per a relaxar-te
i divertir-te durant el teu programa d'estudis. * Queda amb amics per a estudiar a casa
o en les biblioteques junts. Comparteix tasques com fer fotocòpies
d'articles etc. per a estalviar temps. * Evita estar amb persones que es posen
molt nervioses abans de l'examen i procura no perdre temps analitzant
cada examen després. Si et surt malament un examen, passa la pàgina
i concentra les teves energies en el següent. Ja haurà temps
per a analitzar-lo després d'acabar tots. * Intenta aprendre exercicis de relaxació,
yoga etc. per a reduir nivells d'ansietat. * És molt important que determinis
amb temps terminis i un horari per a estudiar per als exàmens.
Dissenya l'horari en funció de les teves hores de màxim
rendiment durant el dia. * Cal triar un lloc per a estudiar. Segons
algunes investigacions, el millor lloc per a estudiar és l'aula
on es va a realitzar el propi examen, perquè distints objectes
en l'aula ajudaran per a recordar certs temes. Però normalment
és impossible. S'aconsella doncs, estudiar en molts llocs distints
per a assolir acumular una varietat de “accessing clues” (objectes
que actuen com pistes per a recordar temes). Així que procura canviar-te
de lloc a casa i en la biblioteca quan estudies, i busca objectes per
a ajudar-te a memoritzar temes. Exemples de pistes són racons de
la teva habitació, peces de música, fins i tot el teu estat
d'ànim quan estàs estudiant. * Intenta dissenyar un procés actiu i divertit per a estudiar i evita passar hores i hores llegint i tornant a llegir els teus apunts. Algunes estratègies útils en aquest sentit: * Buscar exàmens d'anys anteriors. * Dibuixar gràfics o taules per
a representar els fets i dades que has de memoritzar. Veuràs que
és més fàcil memoritzar una taula que fulla després
de fulla d'apunts. * Intenta utilitzar un “Mind Map”
(plànol de la ment). És a dir escriure el títol d'un
tema en una casella enmig d'una fulla i afegeix branques que estructuren
els detalls del material. Aquests tendeixen a copiar la forma en la qual
el cervell tracta la informació, i és més fàcil
de memoritzar. * Utilitzar Mnemonics una forma de memoritzar
dades i fórmules a través de rimes, refranys o paraules. * Queda amb amics per a discutir temes
i intercanviar opinions. * Estableix objectius i regala't petites
recompenses cada vegada que compleixes un – una chocolatina, veure
un programa de televisió. * Tria distints colors de bolígrafs
i paper per a cada tema distint * Resumeix un tema en una sèrie
de paraules claus, escriu les paraules en una fitxa i mes tarda, o l'endemà
, intenta escriure tot el que has après sobre cada paraula clau * Escriu cites o dades importants en una
fitxa i digues-los als teus amics o familiars que t'examinin. Solament
dades que són imprescindibles per a l'examen. * Una forma de memoritzar informació
és gravar-la en una cinta i escoltar-la en el llit abans de dormir-te.
L'estat alfa de la ment (aquell estat entre estar despert i estar dormit)
és l'estat més receptiu. * No és aconsellable intentar aprendre'l
tot la nit abans de l'examen quan els propis nervis del dia abans condicionaran
la teva capacitat intel·lectual. Fes tot el que puguis per a arribar
preparat al dia abans de l'examen. Si unes circumstàncies extraordinàries
t'han impedit estudiar abans d'aquest dia, és important que siguis
realista. No intentis aprendre tot en un dia. Revisa els conceptes claus. * Durant el propi examen, segueix aquests
consells: * No arribis amb massa antelació
a l'aula on se celebrarà l'examen. La gent sol estar molt nerviosa.
És millor esperar prop, i acudir a l'aula 5 minuts abans que comenci
l'examen. * Relaxa't i escolta amb la major atenció
a les instruccions del professorat. * Una vegada que has començat,
llegeix de bon tros cuidat tot l'examen abans de començar a escriure. * Una vegada has llegit tot, planifica
el teu temps d'acord amb el conjunt de les preguntes i els teus propis
coneixements. Determina el temps que vas a assignar a cada pregunta abans
de començar. * Respecta el teu pla perquè et
doni temps a arribar a les últimes preguntes. Si et sobra temps
al final, sempre estàs a temps per a tornar a una de les primeres
i escriure mes. * Si tens la dada que necessites en la punta de la llengua però no et surt, intenta desbloquejar la ment. Canta una cançó dintre del teu cap, o escriu l'abecedari. La primera lletra de la paraula que cerques pot ajudar-te a recordar-la. * Si tens dos exàmens en dos dies, és recomanable menjar alguna cosa i fer una passejada abans de començar el segon. Font: Facultat de Dret, Universitat d'Alacant |