Material per al professorat

[Primer cicle]
 
 
 
  Descripció de les activitats
 
Bon dia mates
Unitat 51: Mots i mates (*)

Objectiu: Saber codificar i descodificar missatges amb lletres i nombres.

Material necessari:

Introducció: Presentar diferents missatges incomplets per a completar.

Gestió: Cal fer que el treball de codificar i descodificar constitueix en si una veritable activitat matemàtica.

S'ha de tenir en compte que:

Altres recursos:
    Col·lecció de nombres encreuats.


Unitat 52: Estimats codis (*)

Objectiu: Interpretar missatges donats per codis gràfics.

Material necessari: Recopilació de codis gràfics socials.

Introducció: Es presenta una manera de codificar gràficament els nombres.

Gestió: Cal insistir en la importància de saber descodificar diferents missatges.

S'ha de tenir en compte que: Hem d'utilitzar els missatges propis dels mitjans de comunicació social.

Altres recursos:
    Recull de codis d'envasos de productes de consum i també els propis de l'educació vial, educació especial, etc.
    Mapes (R1).


Unitat 53: Quadrant i cubicant (*)

Objectiu: Saber trobar el valor de multiplicacions ràpides.

Material necessari: Taules de nombres (R4).

Introducció: Es presenta un joc amb un quadre de nombres.

Gestió: Cal memoritzar alguns nombres quadrats i cubs.

S'ha de tenir en compte que: Cal practicar la rapidesa mental de multiplicacions.

Altres recursos:


Unitat 54: A veure qui ho encerta (*)

Objectiu: Dominar el càlcul mental ràpid.

Material necessari: Llistes d'operacions entre nombres.

Introducció: Presentació de maneres diferents d'escriure nombres.

Gestió: Domini i pràctiques de tècniques de càlcul.

S'ha de tenir en compte que:

Altres recursos:
    Col·lecció de textos de nombres per encertar o preguntar. Targetes d'operacions (R3).


Unitat 55: Els babilonis anaven de 60 en 60 (*)

Objectiu: Representar i interpretar dades en el sistema sexagesimal.

Material necessari: Transportador (R6), regle i compàs.

Introducció: Presentar diferents representacions sexagesimals i comparar-les entre si.

Gestió: Cal que els alumnes facin les operacions corresponents de representació i interpretació entre els sistemes decimal i sexagesimal.

S'ha de tenir en compte que: Cal posar èmfasi en el valor posicional del sistema sexagesimal.

Altres recursos:
    Calendaris de civilitzacions antigues (asteques, maies, etc.).


Unitat 56: Volar en 3D (**)

Objectiu: Saber identificar quin és el criteri angular per acoblar poliedres.

Material necessari: Llistons i nusos d'encaix.

Introducció: Presentar una seqüenciació constructiva. Fer construir un model i analitzar-ne la geometria.

Gestió: Cal que els alumnes facin les seves construccions en parelles, i observin i discuteixin sobre diferents característiques geomètriques dels models construïts.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir que la condició per formar una retícula és que la suma dels angles de les cares adjacents sigui 360°.

Altres recursos:
    Retalls de tela per construir veles.


Unitat 57: Convèncer (**)

Objectiu: Activar i fer conscient el procés de demostració.

Material necessari: Il·lustracions gràfiques de la fitxa corresponent.

Introducció: Presentar diferents col·leccions de triangles per afavorir el convenciment de la propietat angular.

Gestió: Seguir el procés d'observar, construir, explicar, mesurar, convèncer, etc.

S'ha de tenir en compte que: Cal identificar els diferents nivells d'apreciació i correcció en l'aprenentatge del procés d'argumentació i validació matemàtica.

Altres recursos:
    Tires per construir diferents triangles.


Unitat 58: Els «trianpens», els «bitrians» i els polígons (***)

Objectiu: Entendre i formular definicions en termes geomètrics.

Material necessari: Els esquemes de la unitat.

Introducció: Presentar una llista positius/negatius d'actituds per identificar la definició de l'objecte en qüestió.

Gestió: Seguir el model del procés cognitiu per entendre, formular i elaborar una definició.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar les propietats de tot procés cognitiu.

Altres recursos:


Unitat 59: Figures misterioses (*)

Objectiu: Descriure raonadament figures determinades per condicions.

Material necessari: Les pròpies il·lustracions de la fitxa.

Introducció: Es presenta un joc de condicions amagades que es destapen d'acord amb el que exigeixi cada jugada.

Gestió: Cal insistir en les argumentacions de les condicions que determinen una figura.

S'ha de tenir en compte que: Cal determinar les condicions mínimes i suplementàries.

Altres recursos:
    Canyes i nusos.


Unitat 60: Els 40 principals (**)

Objectiu: Saber representar de manera diferent resultats expressats en decimals i en percentatge.

Material necessari: Els gràfics de la unitat.

Introducció: Proposar un qüestionari de valoració i fer-ne representar els resultats.

Gestió: Cal insistir en l'equivalència entre les diferents representacions lineals, per sectors, segments, etc.

S'ha de tenir en compte que: Cal tractar adequadament la idea de nombre tant per cent com a fracció centesimal.

Altres recursos:
    Línies numèriques (R1).
    Transportador (R6).


Unitat 61: Una per a mi, una per a tu, una per a mi (**)

Objectiu: Saber ordenar repartiments proporcionals.

Material necessari: Els esquemes gràfics de la unitat.

Introducció: Es presenta la situació tradicional de repartiments entre amos i masovers.

Gestió: Es comparen les proporcions reduint el tant per cent. Després es calcula fàcilment quant correspon a cadascú.

S'ha de tenir en compte que: Cal explicar bé el significat del tant per cent en repartiment proporcional.

Altres recursos:


Unitat 62: Herències embolicades (**)

Objectiu: Saber traduir gràficament l'enunciat corresponent d'un repartiment proporcional.

Material necessari:

Introducció: Es presenta la història d'herències embolicades per analitzar-ne els repartiments.

Gestió: Es potencia la resolució gràfica de problemes de repartiment proporcional.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en la determinació de coeficients (com a parts o factors associats a repartiments desiguals) en la representació d'una situació proporcional.

Altres recursos:
    Trames i cartes.


Unitat 63: Preus i percentatges (**)

Objectiu: Entendre el significat dels percentatges d'augment i disminució.

Material necessari: Tauler model, daus, calculadora, fitxes de colors (R22).

Introducció: Es presenta el càlcul de percentatge mitjançant un joc de daus.

Gestió: Es treballen situacions de descompte a fi de practicar la disminució de tant per cent.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en els càlculs directes i indirectes del tant per cent.

Altres recursos:


Unitat 64: Pisos, mapes i quadrícules (**)

Objectiu: Saber minimitzar el perímetre per superfícies rectangulars d'àrees.

Material necessari: Paper quadriculat (R5).

Introducció: Es presenta la situació de minimitzar el contorn de pisos de superfície constant.

Gestió: Es treballa l'aproximació en el càlcul d'àrees de figures per excés i per defecte.

S'ha de tenir en compte que: Poden variar les característiques de les figures (angles, àrees, etc.) en variar l'escala de representació.

Altres recursos:


Unitat 65: Conservem i canviem (*)

Objectiu: Descobrir la fórmula de l'àrea del cercle.

Material necessari: Cartolina, regle, compàs, calculadora, cordill o tires de serpentines.

Introducció: S'observa com en retallar peces de cartolina es conserva l'àrea canviant la forma del cercle.

Gestió: S'aplica la descoberta anterior per descobrir la fórmula de l'àrea del cercle.

S'ha de tenir en compte que: S'ha d'insistir en el significat de la constant de proporcionalitat que representa el número.

Altres recursos:
    Roda per rodar (R17).


Unitat 66: Pizzes rodones i quadrades (*)

Objectiu: Saber expressar i calcular resultats mitjançant càlculs algèbrics.

Material necessari: Paper mil·limetrat (R5), compàs.

Introducció: A partir d'un anunci publicitari sobre pizzes quadrades, es fa la comparació d'àrees entre cercles i quadrats.

Gestió: S'introdueix el llenguatge algèbric com a mitjà per fer càlculs sobre àrees, tants per cent i poder prendre decisions.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en els aspectes de traducció i interpretació dels llenguatges algèbrics. Relacions amb jocs (R21).

Altres recursos:


Unitat 67: Una visita fractal (***)

Objectiu: Entendre la idea de procediment recurrent.

Material necessari: Trames quadriculades i triangulars, paper mil·limetrat.

Introducció: Es presenta una seqüència recurrent d'imatges fractals i es fa descobrir quin és el procés d'iteració.

Gestió: S'utilitzen els procediments del llenguatge logo per expressar la recurrència de la figura fractal.

S'ha de tenir en compte que: La idea de semblança comporta una especial dificultat, la qual cosa aconsella de treballar amb molta cura i precisió.

Altres recursos:
    Col·lecció de peces de metacrilat de les seqüències fractals o bé les imatges gràfiques corresponents.


Unitat 68: Molts i pocs a la Mediterrània (**)

Objectiu: Saber utilitzar les tècniques d'arrodoniment i aproximació.

Material necessari: Les taules de gràfics de la unitat.

Introducció: Es presenta un quadre amb diverses informacions quantitatives per extreure'n conclusions.

Gestió: Es donen instruccions precises per aprendre a fer aproximacions i arrodoniments.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en el significat dels ordres de magnitud.

Altres recursos:


Unitat 69: Fórmules i funcions (**)

Objectiu: Saber interpretar una fórmula algèbrica com l'expressió de la dependència entre les seves variables.

Material necessari: Fulls quadriculats (R5).

Introducció: S'explica la manera d'interpretar una fórmula sobre el perímetre o l'àrea com una funció entre les variables que indiqui les dimensions respectives.

Gestió: Es treballen les traduccions directes e inverses entre el llenguatge gràfic i algèbric de les fórmules.

S'ha de tenir en compte que: Cal treballar especialment la identificació de les variables donada una fórmula.

Altres recursos:


Unitat 70: El fabricant de cons (**)

Objectiu: Establir funcions a partir de relacions entre els paràmetres de figures geomètriques.

Material necessari: Regle, compàs, transportador, tisores, pega.

Introducció: Es demana que construeixin cons de diferents amplituds i altures, i fer-ne les relacions.

Gestió: Es donen fórmules diferents que expressen relacions entre paràmetres de figures geomètriques i s'estableixen les funcions corresponents.

S'ha de tenir en compte que: Les relacions algebraiques amb més de 2 variables són difícils. Cal insistir a fixar-ne alguna variant les altres.

Altres recursos:


Unitat 71: Rodem (*)

Objectiu: Saber entendre la generació geomètrica de formes cilíndriques.

Material necessari: Fulls rectangulars i pega (R5).

Introducció: A partir d'un full de paper es fan construir diferents cilindres i es demana d'estimar-ne les capacitats.

Gestió: Se segueix el procés metodològic de fer construir, observar i desplegar cilindres.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir a estimar les capacitats dels cilindres en funció de les seves dimensions.

Altres recursos:
    Col·lecció de pots d'envasos comercials.


Unitat 72: Gràfiques per a una funció (*)

Objectiu: Saber representar una mateixa funció en diferents eixos de referència.

Material necessari: Papers quadriculats de diferents unitats (R5).

Introducció: Es presenta una mateixa funció lineal representada en eixos de referència de diferents unitats.

Gestió: Treball simultani de construcció i interpretació de gràfics i eixos de referència.

S'ha de tenir en compte que: S'ha de treballar el significat de les informacions representades per punts en un sistema de referència.

Altres recursos:


Unitat 73: Les funcions ballen la bamba (**)

Objectiu: Predir el comportament d'una gràfica al canviar el signe o sumar una constant a la funció.

Material necessari: Paper quadriculat (R5).

Introducció: S'introdueixen gràfiques de situacions de tant per cent sobre descomptes i interessos, i s'analitza com en varia el comportament en afegir o disminuir un paràmetre constant.

Gestió: Es parteix de l'observació sobre el comportament global de gràfiques lineals i afins de cara a identificar el significat dels paràmetres en la fórmula com a "moviments" de la gràfica. A la segona part es reprodueix el procés per a la funció quadràtica.

S'ha de tenir en compte que:

Altres recursos:


Unitat 74: Més car, més bo (*)

Objectiu: Saber fer gràfiques funcionals de base estadística per estudiar dependències entre variables avaluables.

Material necessari: Paper mil·limetrat.

Introducció: Treball individual.

Gestió: Discussió comuna final. Discutir altres exemples interessants de dependència i d'independència.

S'ha de tenir en compte que:

Altres recursos:


Unitat 75: He vist una suma (***)

Objectiu: Saber visualitzar les gràfiques en diferents operacions binàries ( +, ·, mín, mcd, etc.).

Material necessari: Regletes, cubs, bases quadriculades.

Introducció: Es donen les instruccions per representar en uns eixos tridimensionals els resultats d'una operació en funció dels operadors.

Gestió: Seguir instruccions per construir i interpretar gràfiques tridimensionals que representen operacions.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en el tractament de les dificultats de visualitzar eixos de referència tridimensional.

Altres recursos:

 

[25 anteriors] [25 següents]