Material per al professorat

[Primer cicle]
 
 
 
  Descripció de les activitats
 
Bon dia mates
Unitat 76: En una bresca de mel (**)

Objectiu: Aproximar-se a una descripció geomètrica d'unes formes reals a la natura, abordant un problema concret de mesura i empaquetament.

Material necessari: Bresca de mel, llapis cilíndrics i hexagonals, gomes elàstiques, cartolina platejada, instruments usuals de mesura i dibuix.

Introducció: Explicació sobre la bresca de mel. Per parelles es treballen les altres activitats.

Gestió: Pot plantejar-se una visió interdisciplinària sobre la mel i els seus tipus (classificació).

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la idea d'aproximació al cercle per mitjà de polígons regulars i als cilindres per mitjà dels prismes

Altres recursos:
    Mosaics regulars i semiregulars.
    «La Mel» (opuscle) de l'Institut Català del Consum.
    Transportadors (R6).
    Trames (R16).


Unitat 77: Formes en tensió (***)

Objectiu: Presentar geomètricament el tema de la pressió-compressió-rigidesa tan present en la realitat.

Material necessari: Gomes elàstiques. Palets per fer formes en tensió.

Introducció: Presentació prèvia del material, formant algunes estructures rígides i d'altres de movibles.

Gestió: Es pot aprofitar per revisar alguns poliedres.

S'ha de tenir en compte que: És important reivindicar «l'energia» inherent a certes estructures movibles.

Altres recursos:
    Manual sobre «Tensegrity».
    Transportador (R6).


Unitat 78: El meu amic l'antípoda (**)

Objectiu: Saber la divisió en 8 octants de l'espai per tres plans, la simetria en una esfera i els plans de simetria en cossos tridimensionals.

Material necessari: Mirallets rectangulars, cinta adhesiva, tisores, discs de cartolina, peces triangulars.

Introducció: Fer el model per equips.

Gestió: Convé presentar altres models de cossos on descobrir plans de simetria.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar el caràcter involutiu de la simetria, les direccions a l'espai.
Mirar la situació al pla i a l'espai, i veure'n les peculiaritats.

Altres recursos:
    Models de poliedres transparents.


Unitat 79: Disney, Tibidabo, Port Aventura (*)

Objectiu: Saber fer càlculs aproximats i apreciar l'error comès i els ordres de magnitud convenients.

Material necessari:

Introducció: Treball individual.

Gestió: Afegir exemples d'escriptura de nombres en forma exponencial.

S'ha de tenir en compte que: Cal treballar la forma exponencial d'escriure grans quantitats i el tema de l'error i el seu control.

Altres recursos:
    Dades demogràfiques i econòmiques en diaris.


Unitat 80: L'univers gran i petit (**)

Objectiu: Avaluar grans nombres i petits nombres treballant exponents positius i negatius, i per mitjà de problemes de mesura on apareguin aspectes de múltiples i submúltiples.

Material necessari:

Introducció: Treball individual.

Gestió: Seria interessant fer un mural a classe on s'ordenin fotografies d'objectes de magnitud creixent.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la necessitat de múltiples i submúltiples en el sistema mètric decimal. Treballar l'ordenació de nombres escrits en forma exponencial.

Altres recursos:
    «Potencias de 10» (vegeu bibliografia).
    Llibres d'Asimov sobre escales (vegeu bibliografia).


Unitat 81: Ara som 6 milions (**)

Objectiu: Interpolar valors a partir de dades conegudes tant aritmèticament com funcionalment, treballant amb "grans nombres".

Material necessari:

Introducció: Presentar el problema d'interpolar en dades reals de tipus social o històric.

Gestió: Possible extensió cap a un treball interdisciplinari de ciències socials.

S'ha de tenir en compte que: Cal relacionar tot això tant amb el tema de grans nombres com amb el de completar gràfiques.

Altres recursos:
    Material sobre demografia de l'Institut Català d'Estadística.


Unitat 82: I en el futur, què? (**)

Objectiu: Extrapolar dades a partir d'unes dades conegudes veure quan l'extrapolació dóna xifres interessants.

Material necessari:

Introducció: Treball individual.

Gestió: Conclusions col·lectives.

S'ha de tenir en compte que: : El mateix que en la unitat anterior.

Altres recursos:
    Gràfics estadístics de barres.


Unitat 83: Juga fort (*)

Objectiu: Treballar el concepte d'equiprobabilitat i de no equiprobabilitat per mitjà de jocs.

Material necessari: Fitxes de colors, papers i llapis per fer taulers, daus.

Introducció: Treball per parelles.

Gestió: Discussió global.

S'ha de tenir en compte que: Cal fer notar la importància d'avaluar la probabilitat qualitativament, ordenant situacions o veient-ne l'equivalència.

Altres recursos:
    Caixa de jocs del Shell Centre.


Unitat 84: No cal tirar la moneda (***)

Objectiu: Apropar-se al tema de la simulació com a procediment per treure conclusions sobre situacions equivalents.

Material necessari:

Introducció: Treball per parelles.

Gestió: Seria bo fer una discussió sobre simulacions que es fan en la vida real (conduir cotxes o avions, maquetes d'enginyeria i arquitectura, assaigs generals, etc.).

S'ha de tenir en compte que: No es tracta tant de treballar la possibilitat en si com la simulació com a procés per obtenir dades.

Altres recursos:


Unitat 85: Mostra la mostra (*)

Objectiu: Treballar el concepte de mostra representativa i especialment els casos en què es tracta de mostres esbiaixades.

Material necessari:

Introducció: L'activitat 1 individual.

Gestió: L'activitat 2 i els problemes en discussió de grup.

S'ha de tenir en compte que: És molt important aclarir què és una mostra i què no ho és, i remarcar-ne també la importància en les pròpies matemàtiques.

Altres recursos:


Unitat 86: El món al revés (**)

Objectiu: Aprendre a fer negacions i definicions per la via negativa. És una activitat que es pot tornar a proposar en el moment oportú.

Material necessari:

Introducció: Treball individual.

Gestió: Pot ser un treball conjunt amb la classe de llengua.

S'ha de tenir en compte que: Cal treballar l'aspecte involutiu de la negació i el complementari conjuntista.

Altres recursos:
    «Alícia en el País de les Meravelles» de Lewis Carroll.


Unitat 87: Quants n'hi caben? (*)

Objectiu: Treballar la divisió de decimals per mitjà de problemes de mesura.

Material necessari:

Introducció: Cada activitat de les cinc primeres es fa en equips que actuen simultàniament.

Gestió: La darrera activitat de comparació i els problemes es poden treballar individualment.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la necessitat de comparar mesures usant decimals.

Altres recursos:
    Joc de mesures lineals diverses.


Unitat 88: Capiculem! (*)

Objectiu: Calcular volums de caixes i apreciar-ne la variació en alterar-se un dels costats. Relacionar-ho amb aspectes d'empaquetament i transport.

Material necessari: Seria bo tenir una col·lecció de caixes de tipus divers.

Introducció: Treball individual.

Gestió: Treball en grup sobre exemples de caixes comercials presentades pel professor/a.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la qüestió de l'empaquetament en el mínim espai.

Altres recursos:
    Trencaclosques geomètrics tridimensionals i el seu empaquetament mínim.
    Cubs.


Unitat 89: Hivernació cúbica i estalvi energètic (**)

Objectiu: Aprendre el concepte de superfície mínima i veure que un mateix volum pot estar limitat per superfícies diferents.

Material necessari: Cubs encaixables.

Introducció: Treball per parelles a l'activitat 1.

Gestió: L'activitat 2 es pot fer a la classe. El professor/a presenta una bona col·lecció d'envasos i els fa embolicar com una forma d'avaluació de l'àrea.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en la relació àrea-volum en els seus aspectes de maximització i minimització.

Altres recursos:
    Col·leccions de policubs.
    Col·leccions d'envasos diversos.


Unitat 90: Un braç de grua (**)

Objectiu: Saber plantejar un estudi geomètric partint d'un exemple real i analitzar el tema de les estructures rígides.

Material necessari: Models de grua.

Introducció: S'ha de treballar per parelles.

Gestió: Resum final amb tot el grup.

S'ha de tenir en compte que: La rigidesa no és un concepte geomètric però és un concepte físic molt important.

Altres recursos:
    Models geomètrics.
    Mecano.


Unitat 91: Les pilotes de futbol (**)

Objectiu: Estudiar poliedres a partir d'exemples reals i saber-ne apreciar i avaluar les característiques millors.

Material necessari: Una pilota de futbol i models ja fets.

Introducció: Explicació general sobre poliedres per mitjà dels models.

Gestió: Cal tocar poliedres!

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar el salt pla-espai i veure les diferències entre polígons i poliedres.

Altres recursos:
    Material Plott, Polidron, plantilles, desenvolupaments.


Unitat 92: Sempre Pitàgores (**)

Objectiu: Aprendre el teorema de Pitàgores com a relació geomètrica essencial i treballar la demostració en geometria.

Material necessari:

Introducció: Presentar el problema de "sumar" dos quadrats. Donar una primera demostració visual del teorema.

Gestió: Les activitats són treballables per parelles.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar l'equivalència entre el teorema de Pitàgores i el caràcter d'ortogonalitat, fent veure la lectura en termes d'àrees del teorema (suma de quadrats).

Altres recursos:
    Puzzles per demostrar el teorema de Pitàgores.
    Model (R24).


Unitat 93: La senyora Mitjana (*)

Objectiu: Saber calcular mitjanes aritmètiques i apreciar-ne el caràcter informatiu en distribucions de valors concentrats.

Material necessari:

Introducció: Introduir la mitjana aritmètica. Treball per parelles.

Gestió: Discussió globalitzadora.

S'ha de tenir en compte que: Cal aclarir el valor informatiu de la mitjana aritmètica. Fer tant càlcul aritmètic com localització geomètrica.

Altres recursos:


Unitat 94: Problema de detectius (**)

Objectiu: Copsar les relacions i l'ús de lletres per resoldre situacions.

Material necessari:

Introducció: Presentar jocs d'endevinar nombres.

Gestió: Treball individual. Recull en grup.

S'ha de tenir en compte que: Els alumnes no veuen la importància d'utilitzar lletres.

Altres recursos:


Unitat 95: El full de càlcul (***)

Objectiu: Representar situacions de generalizació i fòrmules amb llenguatge algebraic.

Material necessari: Framework, Lotus o similar.

Introducció: Presentar el programa i jugar a fer operacions aritmètiques. Repassar l'ús adequat dels parèntesis.

Gestió: Introduir les fòrmules a partir d'una explicació inicial. Treball amb ordinadors.

S'ha de tenir en compte que: Els alumnes només veuran un conjunt finit de casos particulars. La fórmula a cada casella té un contingut general.

Altres recursos:


Unitat 96: Qui va a la moda? (*)

Objectiu: Entendre el que són la moda i la mediana en una distribució de valor i la seva comparació amb la mitjana.

Material necessari:

Introducció: Treball individual.

Gestió: Globalització final.

S'ha de tenir en compte que: Cal treballar bé les diferències i les coincidències entre els paràmetres moda, mediana i mitjana desenvolupar un sentit crític sobre el significat que tenen.

Altres recursos:
    Textos de diaris per facilitar recomptes.


Unitat 97: Coses freqüents (**)

Objectiu: Aprendre a formular prediccions sobre freqüències d'esdeveniments i contrastar el que s'ha previst amb les freqüències empíriques comprovades.

Material necessari: Monedes.

Introducció: Es llegirà la història d'en Ramon i la Roser. Per equips es faran els llançaments de les monedes.

Gestió: Resumir tots els resultats de la classe. Discutir la primera part de (97b) en grup.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en la necessitat de contrastar les prediccions teòriques amb els resultats reals i treure'n conclusions.

Altres recursos:
    Aparell de Galton per a les distribucions binomials.


Unitat 98: El freqüent és el probable? (***)

Objectiu: Entendre la probabilitat com a límit freqüencial i treballar la simulació com a mètode per fer possible el càlcul de freqüències.

Material necessari: Daus, cartolina, tisores, goma, daus prismàtics fets amb dos daus normals enganxants (resultats possibles 1,2,3,4,5,6).

Introducció: Es proposen dos apartats per ser treballats individualment o en grups de dos.

Gestió: Al final caldrà remarcar bé els aspectes apuntats a continuació.

S'ha de tenir en compte que: Cal remarcar la simulació com a instrument operatori per a calcular resultats (equivalents) d'experiències. Remarcar que la probabilitat en la majoria de casos no seria avaluable si no fos a partir de la regularitat de les freqüències.

Altres recursos:
    Taules de nombres a l'atzar.


Unitat 99: Com jugar si ens hi obliguen (***)

Objectiu: Saber avaluar probabilitats en situacions simples i de forma apriorística i distingir situacions probabilísticament no equivalents.

Material necessari: Parelles de daus iguals.

Introducció: És recomanable que inicialment es jugui per parelles al joc de multiplicar els resultats dels dos daus.

Gestió: L'apartat de classificar els jocs (99b) es pot plantejar amb tot el grup.

S'ha de tenir en compte que: Cal deixar ben clara la definició de probabilitat com a casos favorables dividit per casos possibles.

Altres recursos:
    Maleta d'en Tomas Varga per a la probabilitat. «Juegos reunidos» (col·lecció de jocs d'atzar).


Unitat 100: La mà innocent (***)

Objectiu: Saber plantejar experiències aleatòries i veure com procediments diferents poden influir i condicionar els resultats, i desenvolupar un esperit crític sobre els experiments no deterministes.

Material necessari: Daus normals i polièdrics.

Introducció: Les cinc primeres qüestions s'han de resoldre per cinc equips. Acabades les recerques, es farà una posada en comú. Les quatre qüestions següents es poden discutir col·lectivament.

Gestió: Apuntar a la pissarra les conclusions generals a què s'arribi. Els problemes es poden discutir també en grup.

S'ha de tenir en compte que: Cal insistir en la influència que pot tenir una informació privilegiada en la decisió per optar per un resultat o un altre, i distingir el que és manipulació del que és procediment acceptable.

Altres recursos:
    Enregistrament en vídeo d'un concurs televisiu per fer la «crítica probabilística» dels diferents jocs plantejats.

 

[25 anteriors]