Processador de textos  

L'entorn de treball  

 
Presentació  
 

Objectius del bloc:

  • Conèixer l'entorn de treball i els elements del programa Microsoft Word.
  • Conèixer les barres d'eines del programa i els seus components:
    • Menús.
    • Elements de la finestra de treball.
  • Saber com activar i sortir del Word.
  • Aprendre a recuperar, imprimir i desar documents.
  • Saber crear, desar i imprimir un document senzill.
   
Passa a la pràctica
Aprèn
   
Executar el Microsoft Word
   
 
  • La forma més senzilla d'executar el programa Microsoft Word és activar la icona (si hi és), que trobareu a l'escriptori del Windows. Hi ha, però, altres maneres d'aconseguir executar el programa:
    • Demanar Inici | Programes | Microsoft Word de la barra de tasques del Windows.
    • Fer doble clic a sobre de qualsevol document que estigui associat amb aquest programa. En aquest cas, el Word s'executa i us presenta el document en pantalla.
La finestra del Microsoft Word
   
 
  • Barra de menús: barra d'eines especial de la part superior de la pantalla que conté els menús del programa. Aquesta barra es pot personalitzar però no es pot ocultar.
  • Barra d'eines: icones que permeten organitzar els principals comandaments del Word per tal de poder-los utilitzar amb rapidesa. Les barres d'eines es poden personalitzar, ocultar, mostrar i moure. Les eines poden ser botons i menús. Són les següents:
    • Estándar
    • Formato
    • Autotexto
    • Base de datos
    • Cuadro de controles
    • Dibujo
    • Formularios
    • Imagen
    • Revisión
    • Tablas y bordes
    • Visual Basic
    • Web
    • WordArt
  • Barres de desplaçament: barres que permeten controlar la part del document que es mostra en pantalla.
  • Pàgina anterior i posterior: canvi de pàgina.
  • Objecte que s'ha de cercar: accés a un conjunt de botons que permeten anar a ...; cercar; examinar modificacions; examinar per títols; gràfics, taules, camps, notes al final, notes al peu, comentaris, seccions o pàgines.
  • Regleta: indicació de les tabulacions, sagnats i marges del document.
  • Barra d'estat: barra que proporciona informació del que s'està veient a la finestra o relativa al context.
  Treballs bàsics amb documents
   
  • Definir l'idioma d'un document:
    Per al Word 97, l'idioma és una propietat de format de text i, en conseqüència, ens podem trobar amb documents escrits amb més d'un idioma.

    A mesura que es va introduint el text, el Word corregeix automàticament alguns errors comuns: és l'autocorrecció (Herramientas | Autocorrección ...); a banda d'aquest tipus de correcció, el Word subratlla de color vermell suposats errors ortogràfics i de color verd els gramaticals, segons l'idioma de cada part del text.

    • L'idioma d'un document, d'un paràgraf o d'una selecció es pot escollir activant l'opció Herramientas | Idioma | Definir idioma...
 
  • Escriure un document senzill:
    Només d'entrar al programa, es pot començar a escriure sense necessitat de parar esment en el format; l'atenció cal centrar-la en el contingut, en què es vol dir o expressar.
    El cursor o punt d'inserció (barra vertical que parpelleja), indica el punt on s'aniran situant les lletres que es vagin entrant pel teclat; la tecla Retorn només s'ha de prémer per indicar el final de paràgraf i saltar a un de nou. No cal, per tant, preocupar-se quan el text s'apropa a l'extrem de la pàgina; el Word ja farà els ajustos necessaris, si la paraula que escrivim no hi cap, i saltarà a la línia següent quan calgui.
  • Desar un document al disc dur o en un disquet
    Una vegada escrit el document o, millor encara, durant el procés de creació, cal desar-lo per tal d'evitar-ne la pèrdua en cas de fallar el subministrament d'energia elèctrica:
    • El menú Archivo us deixa escollir entre dues possibilitats: Guardar como … o Guardar. La primera permet donar nom a un document i desar-lo, mentre que la segona permet desar-lo si ja té un nom i, en cas de no tenir-ne, entrar-ne un; també permet crear carpetes en el disc.
    • La funció de desar es pot fer a través de l'eina Guardar de la Barra de herramientas / Estándar.
      Sempre que es desa un document per primera vegada o activant Guardar como… es poden omplir els apartats de l'opció Archivo | Propiedades.
      El Word també permet obrir un document d'un altre format (.doc, .rtf, .txt…), modificar-lo i guardar-lo en el format original.
  • Recuperar un document des del disc dur o des del disquet
    Per recuperar un document es presenten les possibilitats següents:
    • El darrer bloc del menú Archivo informa dels últims documents que han estat oberts. Si el document que s'ha de recuperar és un d'aquests, només cal fer un clic sobre el seu nom.
    • Activar l'opció Archivo | Abrir o l'eina (Abrir) i seleccionar el fitxer de la llista un cop localitzat.
      La funció Abrir presenta un quadre de diàleg que permet escollir el fitxer d'una llista, però que també presenta altres opcions:

      1. Lista: llistat de fitxers.
      2. Detalles: llistat de fitxers amb indicació de la grandària i la data que es va desar.
      3. Propiedades: informació referent al títol, assumpte, autor, ...
      4. Vista previa: permet veure el contingut del document seleccionat.
  • Imprimir un document
    Per tal d'imprimir un document de l'àrea de treball, cal activar la funció Archivo | Imprimir o la icona per imprimir.
    La funció d'impressió presenta un quadre de diàleg que permet escollir el nombre de còpies i les pàgines que s'han d'imprimir:



    • Impresora:
      • Nombre: nom de la impressora predeterminada per a la sessió de treball.
      • Propiedades: opcions d'impressió del Windows per a la impressora seleccionada.
      • Imprimir en un archivo: permet imprimir en un fitxer en comptes de en la impressora.
    • Intervalo de páginas:
      • Todo: imprimeix tot el document.
      • Página actual: imprimeix la pàgina en què es troba el punt d'inserció.
      • Páginas: permet imprimir les pàgines especificades: saltades (2, 4-6, 8), una secció (s3), etc.
      • Selección: sSi prèviament s'ha seleccionat una porció del text, permet imprimir només el text seleccionat.
    • Copias:
      • Número de copias: nombre de vegades que s'efectuarà la impressió.
      • Intercalar: s'imprimeix tot el document i, a continuació, es repeteix el procés tantes vegades com nombre de còpies s'han especificat. Si està desactivat, s'imprimeix cada pàgina tantes vegades com nombre de còpies. Per defecte, l'opció Intercalar és activa.
    • Imprimir: document, resum, comentaris, estils, autotext o assignació de tecles.
    • Imprimir solo: interval de pàgines especificat, pàgines parells o pàgines senars.
   
Sortir del processador de textos
   
 
  • Per sortir del programa, com en tots els recursos del Windows, podeu escollir una de les possibilitats següents:
    • Activar l'opció Archivo | Salir.
    • Activar l'opció (Tanca) del botó de control de la finestra.
    • Prémer simultàniament les tecles ALT + F4.
    • Fer un doble clic en el botó (control de la finestra del programa).
  • En tots els casos, si el document no ha estat desat o ha sofert modificacions des de l'última vegada que es va desar, el programa informa si es volen o no desar els canvis o si es vol cancel·lar l'acció.
   
 
Inici
   
Presentació
Activitats