Informació per al professorat

Què hi podeu trobar

El periodisme digital és un treball interdisciplinar que parteix de l’àrea de llengua i literatura com a eix central de les propostes i activitats.

Aquest material ha estat creat per servir de suport a diferents projectes escolars de periodisme digital com el Kiosk Jove i Escoles en Xarxa.

El Kiosk Jove és un projecte de periodisme digital del Portal 3cat24 amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament, que permet la publicació d’articles elaborats per l’alumnat de centres educatius en un mitjà de comunicació públic. La intenció d’aquest projecte no és publicar notícies d’àmbit general (funció dels mitjans de comunicació generalistes), sinó de crear una xarxa de corresponsals que produeixen articles periodístics ( notícies, reportatges, entrevistes…) de l’entorn del centre amb una mirada jove.

Escoles en Xarxa és un projecte de periodisme digital de Vilaweb i Òmnium Cultural amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament que connecta, mitjançant un sistema de blocs en línia, diversos centres d'educació primària i secundària dels territoris de parla catalana amb l’objectiu de crear una xarxa de comunicació virtual entre els alumnes.

La proposta de treball de l’espai ‘Fem de periodistes!’ es defineix en tres eixos fonamentals: informació, propostes d’activitats i enllaços a fonts i a notícies. Està distribuïda en nou blocs d’activitats. Els vuit primers són propostes d'anàlisi, el darrer bloc consisteix en la creació d’articles en diferents formats i gèneres.

Les activitats estan adreçades a nois i noies de cicle superior de primària i de primer cicle d'ESO.

Les propostes són models orientatius per tal que el professorat les pugui adaptar al seu context, o bé crear-ne de noves. Sovint s'utilitzen notícies reals.Es convenient triar notícies d'actualitat en el moment de fer les activitats amb els alumnes, d'aquesta manera el treball estarà més connectat amb l’actualitat.

Materials que us poden ser útils:

• Darrere la pantalla. Els informatius de televisió. Aula Mèdia i Objectiu Cominicació. (DVD) Capítol: El reportatge.
  • Com veure la TV . 2 Els informatius. CAC (llibre i DVD).