Economia
catalana
|
||
![]() |
||
1. | Xifres bàsiques sobre l'economia catalana i la seva evolució | |
2. | Territori i política regional de la UE | |
3. | Catalunya a la UE: indicadors regionals i política de cohesió econòmica i social de la UE | |
4. | El sector industrial a Catalunya | |
La indústria catalana abans de l'adhesió d'Espanya a la UE | ||
Estructura industrial | ||
Les multinacionals a Catalunya | ||
Empreses multinacionals catalanes | ||
5. | El sector de serveis a Catalunya | |
6. | Actuacions de la UE en els àmbits de la indústria i els serveis | |
7. | El sector agrari i el món rural català en el marc de la UE | |
La regulació del sector agrari: la política agrícola comuna | ||
El sector agrari català enfront la reforma de la PAC | ||
La política de desenvolupament rural a Catalunya | ||
8. | Mercat de treball | |
9. | Catalunya enfront el repte de l'ampliació | |
La competència dels països de l'est per a les exportacions catalanes | ||
Inversió estrangera directa | ||
1. | Xifres bàsiques sobre l'economia catalana i la seva evolució | |
Catalunya representa el 6,3% del territori espanyol, però concentra el 15,6% de la població total i el 17,1% de la població activa. La seva contribució al PIB espanyol és del 19,2%, mentre que les exportacions catalanes representen el 28,2% de les espanyoles. Respecte la UE-15, la superfície de Catalunya és l'1,01%, la població l'1,71%, el producte interior brut l'1,42% i la població activa l'1,74%. La indústria té un pes important en l'economia catalana. L'any 2001, el seu pes sobre el valor afegit brut de Catalunya era del 28,2%, percentatge superior al del pes de la indústria a les economies espanyola i de la UE-15 (20,8 i 22,1% respectivament). El pes de l'agricultura (1,7%) i dels serveis (62%) a Catalunya és menor al pes d'aquests sectors a Espanya (3,6% i 66,5%) i a la UE-15 (2,1% i 70,5%). ![]() Pel que fa al pes dels diferents sectors a l'economia, a Catalunya, la població ocupada en la indústria i la construcció és el 39,2%, un percentatge considerablement superior al d'Espanya (31,6%) i al de la UE-15 (28,7%). Des de l'adhesió d'Espanya a la UE, el creixement mitjà de l'economia catalana ha estat sensiblement superior al de la mitjana de la UE-15. Com a conseqüència, el PIB per càpita de Catalunya, que l'any 1986 era, en termes de paritat de poder adquisitiu, un 84% de la mitjana comunitària, l'any 2000 havia augmentat fins al 99,5%. A partir del 2004, amb l'adhesió a la UE de deu nous estats membres amb una renda per càpita molt inferior a la dels estats de la UE-15, Catalunya tindrà un PIB per càpita sensiblement superior a la mitjana comunitària. La competitivitat exterior de les economies regionals esdevé un element estratègic en un món cada vegada més obert i global. En les darreres dècades, l'economia catalana ha viscut un fort procés d'obertura a l'exterior, que queda reflectit en el volum dels fluxos comercials. El grau d'obertura de l'economia catalana (la proporció del comerç exterior sobre el PIB) ha passat del 32% l'any 1986 al 70% el 2000, passant a ser un dels països amb una economia més oberta del món (sobretot si es té en compte que les vendes a la resta de l'Estat no es comptabilitzen com a exportacions). Entre el 1986 i el 2000, les exportacions s'han multiplicat per 6,7 en termes nominals. Les exportacions han crescut més que les importacions, però el seu creixement no ha estat suficient perquè el saldo comercial es multipliqués gairebé per quatre. No obstant això, la taxa de cobertura ha millorat considerablement, passant del 50% de finals dels vuitanta a xifres entre el 70 i el 78% a finals dels noranta. L'any 2000 el pes de les exportacions i les importacions en el PIB era del 70%. Aquest elevat percentatge posa de manifest que la capacitat de creixement de l'economia catalana depèn, cada vegada més, del comportament dels fluxos comercials amb l'exterior. Els països de la UE-15 són els principals receptors de les exportacions catalanes amb un 71,3% dels fluxos i dins d'aquesta àrea, destaquen França, Alemanya, Itàlia, Portugal i el Regne Unit, per aquest ordre. L'adhesió d'Espanya a la UE l'any 1986 va representar un clar augment de la concentració del comerç amb aquests països.
|
||
2. | Territori i política regional de la UE | |
Catalunya compta amb una superfície de 31.895,3 quilòmetres quadrats. L'activitat productiva s'ha desenvolupat especialment al voltant de la ciutat de Barcelona, on s'ha concentrat també la població. Això ha comportat una distribució desigual de les infraestructures i dels equipaments sobre el territori. Com es pot veure en el mapa, la major part de la població es concentra al voltant de la ciutat de Barcelona i en una franja del litoral que s'estén des de la desembocadura del riu Tordera fins al Tarragonès. Set comarques que aglutinen 4.086.289 habitants (una mica més del 67% de la població del país), en una superfície de 2.403,9 quilòmetres quadrats (7,54% de la superfície). Densitat
de Catalunya Una gran part de la superfície de Catalunya és espai rural. Com es pot veure a la taula, el 43,3% del territori són boscs i bosquinesl, el 28,9% del territori està destinat a conreus, el 16% a prats i pastures i únicament un 6,5% és superfície urbanitzada. En aquest sentit, davant la reducció de la importància de l'agricultura, les polítiques de desenvolupament rural esdevenen fonamentals per mantenir la població a tot el territori. |
||
3. | Catalunya a la UE: indicadors regionals i política de cohesió econòmica i social de la UE | |
Amb una renda superior al 75% de la mitjana comunitària, Catalunya no ha estat zona elegible en virtut de l'objectiu 1 de la política regional europea i, per tant, no s'ha beneficiat de l'instrument financer més important de la UE per fomentar el desenvolupament de les regions més pobres. En el període 2000-2006 Catalunya pot rebre uns 3.425 milions d'euros. Aquest volum de recursos és relativament petit (l'aportació mitjana anual representa un 0,4% del PIB de Catalunya). No obstant això, la despesa finançada amb aquests recursos (infraestructures, millora de la qualificació dels treballadors, etc.) incideix directament sobre la competitivitat de l'economia. Té una gran importància amb vista a millorar la competitivitat i el creixement de l'economia catalana. Catalunya rep diners en concepte dels objectius 2 i 3 dels fons estructurals (suport a la reconversió econòmica i social de les zones amb dificultats estructurals; i suport a l'adaptació i la modernització de les polítiques i els sistemes d'educació, de formació i ocupació, respectivament). També rep diners del Fons de Cohesió, centrat en els països amb una renda per càpita inferior al 90% de la comunitària. El Fons de Cohesió finança exclusivament projectes en els àmbits del medi ambient i de les infraestructures de transport. A Catalunya se centra, d'una banda, en projectes de sanejament d'aigües i de tractament de residus sòlids i, de l'altra, en infraestructures de transport, com és el cas del tren d'alta velocitat Madrid-Barcelona- frontera francesa, l'ampliació del port de Barcelona, o la construcció de la variant de Cervera. Indicadors
regionals: Catalunya en el context de la UE-15 i de la UE-25 |
||
|
||
4. | El sector industrial a Catalunya | |
Catalunya ha estat històricament una regió amb una forta tradició en activitats manufactureres, dominades fonamentalment per PIME. |
||
|
||
La indústria catalana abans de l'adhesió d'Espanya a la UE | ||
La crisi del petroli dels anys setanta va afectar fortament l'estructura productiva de Catalunya. En aquells temps Catalunya era una economia relativament tancada, amb una producció totalment orientada al mercat espanyol, fortament protegit de les importacions de països tercers. El sector productiu català, caracteritzat pel fort pes d'indústries tradicionals i una presència molt limitada d'activitats intensives en tecnologia, estava dominat fonamentalment per PIME. La competitivitat de les quals es basava en el baix cost de la mà d'obra. La crisi del petroli, amb el conseqüent augment dels costos de producció; l'augment de la competència de països menys desenvolupats especialitzats, com Catalunya, en la producció de béns de consum; el ràpid canvi tecnològic; juntament amb la crisi política, va ser una combinació de factors a la qual moltes empreses no van poder fer front, fet que va impulsar una forta reestructuració del sector productiu català. La crisi va afectar especialment empreses mitjanes i grans, menys flexibles per fer front als canvis. El buit creat va ser ràpidament aprofitat per empreses multinacionals, que veien Catalunya com una localització atractiva per la seva tradició industrial. La presència d'empreses multinacionals a l'economia catalana va augmentar fortament a partir de l'adhesió d'Espanya a la Unió Europea. |
||
Estructura industrial | ||
Actualment, l'activitat industrial presenta un grau de diversificació elevat, on sectors tradicionals, com el tèxtil, la fusta o el paper, coexisteixen amb altres més propis d'economies més avançades, com l'automòbil, l'alimentació o el material elèctric i electrònic. No obstant això, Catalunya presenta una clara especialització en sectors de valor afegit baix (indústries alimentàries, tèxtil, cuir i confecció, fusta i mobles i altres indústries manufactureres) i mitjà (paper i arts gràfiques, cautxú i plàstics, metal·lúrgia i productes metàl·lics i material de transport), que concentren el 35,2 i el 39,9% respectivament de l'ocupació a la indústria. Els sectors d'elevat valor afegit (química, maquinària i màquines d'oficina i ordinadors i maquinària elèctrica i no elèctrica i instruments de precisió) concentren únicament el 24,8% de l'ocupació industrial (càlculs de l'economista J. Oliver a partir de les dades de l'INE per a l'any 2000). La forta especialització de la indústria catalana en indústries de valor afegit baix i mitjà, on el cost de la mà d'obra és un factor de competitivitat important, fa veure amb preocupació el repte de l'ampliació de la UE, atès que els productes catalans hauran de competir als mercats europeus amb els productes dels nous estats membres, amb uns costos laborals molt inferiors als catalans. Les exportacions de productes manufacturats han augmentat, des de la segona meitat dels anys vuitanta, a una taxa nominal anual del 15%, mentre que les importacions ho han fet a una taxa del 12%. No obstant això, atès que el volum de les importacions és molt major que el de les exportacions, el saldo comercial s'ha deteriorat considerablement. Pel que fa a la composició de les exportacions de productes industrials, els sectors que tenen més pes en el total són els vehicles de motor i altres materials de transport (20,31%) i les indústries químiques (19,95%). També són de destacar el pes elevat de les indústries de productes alimentaris i begudes i tèxtil, cuir, calçat i vestit (8,12 i 8,84% respectivament). Les dades de la taula mostren que les exportacions catalanes estan especialitzades en productes de nivell tecnològic mitjà. Tot i que en els anys noranta s'ha observat un cert augment de l'especialització en productes de nivell tecnològic alt (fonamentalment la maquinària d'oficina, els equips informàtics i els instruments de precisió, i la maquinària elèctrica i electrònica) aquesta encara és molt baixa en relació amb altres països de la UE-15. Una major especialització de la indústria catalana en productes de més tecnologia i de més valor afegit és fonamental per fer front a la cada vegada major competència en el marc de les ampliacions de la UE als països de l'Europa central i oriental i de la globalització. Atès que es tracta de sectors i de productes on el cost de la mà d'obra no és un component tan determinant de la competitivitat. Si el sector productiu català s'especialitza més en sectors i en productes on la tecnologia, la qualitat i el disseny són els elements determinats de la competitivitat, les empreses catalanes seran menys sensibles a la competència de països amb costos laborals molt inferiors als catalans. |
||
|
||
Les multinacionals a Catalunya | ||
La presència d'empreses multinacionals a Catalunya es remunta a finals del segle XIX i rep un fort impuls en el primer terç del segle XX. Més tard, en les dècades dels seixanta i setanta té lloc una nova onada d'inversions estrangeres. L'afluència més important es produeix, però, a partir de la segona meitat dels anys vuitanta, estimulada per la incorporació a la CE. En el període 1986-1998 Catalunya va rebre el 31,8% de mitjana anual del total de la inversió estrangera a l'Estat espanyol. El sector industrial ha estat el principal beneficiari de la IED. Aquesta prové, principalment, de la UE-15, concretament de França, Alemanya, els Països Baixos i el Regne Unit. A Catalunya estan implantades una proporció significativa de les empreses multinacionals més importants del món: de les quaranta principals multinacionals segons la xifra de vendes, disset tenen activitat productiva a Catalunya (dades de la revista Fortune relatives a 1998). Segons dades del CIDEM, l'any 2000 a Catalunya hi havia 2.292 empreses multinacionals, de les quals un 34,5% eren industrials. L'any 1998 les multinacionals industrials instal·lades a Catalunya, en total 607 empreses (l'1,7% del total d'empreses instal·lades a Catalunya) van generar el 47,5% de la facturació i més del 60% de les exportacions de la indústria catalana. El mateix any, vint-i-sis de les quaranta primeres indústries eren multinacionals i, de les sis primeres, cinc eren de capital estranger: SEAT, Nissan, Bayer, Nestlé i Sony.
|
||
Empreses multinacionals catalanes | ||
La inversió catalana a l'estranger ha augmentat considerablement en els darrers anys. L'any 1995 representava únicament un 0,73% del PIB català, xifra que l'any 2000 havia augmentat a un 5,54%. L'anàlisi de l'evolució conjunta de les inversions estrangeres a Catalunya i de les inversions catalanes a l'estranger mostren com a partir de l'any 1998 es produeix un canvi substancial i s'igualen significativament els fluxos d'entrada i els de sortida, cosa que posa de manifest l'important procés d'internacionalització de l'empresa catalana. A mitjans de 2001 hi havia 164 multinacionals industrials catalanes, amb 368 establiments productius a l'estranger, que facturaven 2,7 bilions de pessetes i donaven ocupació a 1,9 milions de persones aproximadament. Aquestes dades, tot i ser modestes en el context internacional, representen un avenç notable en relació amb el passat. De fet, tres de cada quatre multinacionals industrials catalanes van començar la seva implantació productiva a l'exterior després de 1986, cosa que confirma que el fenomen de la inversió a l'estranger de la indústria catalana està molt vinculat a l'obertura econòmica que va representar l'ingrés a la Comunitat Europea. És important destacar que es tracta d'un fenomen creixent: si entre el 1986 i el 1992 van obtenir la condició de multinacionals quatre empreses industrials catalanes per any, entre el 1993 i el 1997 van ser vuit i, finalment, entre 1998 i el 2001 van ser quinze. Les multinacionals catalanes són, fonamentalment, PIME, tot i que en els darrers anys ha augmentat el volum de facturació i el nombre d'empleats mitjà. Es concentren, fonamentalment, en els sectors químic, maquinària i instruments de precisió, altres productes metàl·lics (material elèctric, electrònica, electrodomèstics, transformats metàl·lics, siderometal·lúrgia, etc.) i tèxtil i confecció. La indústria catalana està present a cinquanta-sis països, dues terceres parts dels establiments productius s'ubiquen en deu països, que són, per ordre: Mèxic, França, Argentina, Xina, Brasil, Portugal, Estats Units d'Amèrica, Marroc, Xile i Alemanya. La UE-15, amb el 26% dels establiments, és la principal àrea de destinació de les inversions productives a l'exterior, fet que constitueix una altra manifestació dels estrets lligams de Catalunya amb aquesta zona d'integració. |
||
|
||
5. | El sector de serveis a Catalunya | |
El sector de serveis és el que té més pes en l'economia catalana (62%), característica pròpia dels països més desenvolupats. Aquest sector està molt més protegit de la competència que l'industrial perquè una gran part dels serveis estan orientats al mercat local. Dins el sector serveis, hem de distingir les activitats següents (entre parèntesi el pes del sector en el total de l'ocupació ): D'una banda, el comerç (34%), l'hoteleria (12,7%), les activitats associatives i recreatives (5,6%), els serveis personals (2,9%), el servei domèstic (5,3%), totes elles activitats amb poc valor afegit. De l'altra, les activitats amb valor afegit intermedi: activitats empresarials (14,9%), serveis de transport (10,1%) i immobiliàries (2,1%). I, finalment, branques d'elevat valor afegit: telecomunicacions i correus (3,5%), finances (6,8% i recerca i desenvolupament i informàtica (2%) (dades per al 2000, calculades per l'economista J. Oliver a partir de les dades de l'INE). |
||
|
||
|
||
6. | Actuacions de la UE en els àmbits de la indústria i els serveis | |
Al web Empresa del Patronat Català Pro Europa, podeu trobar informació sobre les actuacions de la UE que afecten les empreses (política d'empresa, mercat interior europeu, marc legal i legislació aplicable, política de defensa de la competència, possibilitats de finançament). |
||
|
||
|
||
7. | El sector agrari i el món rural català en el marc de la UE | |
L'espai rural comprèn una gran part del territori de Catalunya, l'activitat estrictament agrària té una escassa importància en el conjunt de l'economia catalana (1,7% del PIB català l'any 2000). Dins de la producció final agrària té més pes la producció ramadera (60,2%) que les produccions vegetals (36,7%), mentre que el rendiment econòmic del subsector forestal és únicament un 1,7%. El sector agrari català és molt divers; hi trobem tant els productes típics de l'agricultura continental europea com els productes mediterranis. La producció de més valor econòmic és la carn de porcí (32,9%), seguida per la del sector avícola (11,4%) i la de la fruita (10,78%). Algunes produccions, com la de l'oli d'oliva i la del vi, tenen una importància rellevant a escala territorial, atès que en gran part es localitzen en zones deprimides. La població ocupada a l'agricultura representa únicament al voltant d'un 2,7% de la població ocupada, L'any 1950, l'ocupació agrària representava encara el 22,15% de l'ocupació total, des d'aleshores la disminució ha estat constant. |
||
|
||
La regulació del sector agrari: la política agrícola comuna | ||
El sector agrari està sotmès, a la majoria dels països desenvolupats, a un elevat grau d'intervenció. La raó d'aquesta intervenció està en les característiques pròpies del sector. D'una banda, la producció i, per tant, la renda dels agricultors, fluctua d'una collita a l'altra per causes que estan fora del control dels agricultors, com el clima o les plagues. De l'altra, la demanda de productes agrícoles és poc elàstica i, per tant, un augment de l'oferta té com a conseqüència una reducció dels preus sense un augment corresponent de la demanda. Sense cap tipus d'intervenció seria molt difícil mantenir el poblament de les zones rurals, un objectiu desitjable des del punt de vista de l'equilibri territorial. A la UE, el sector agrari està regulat per la política agrícola comuna (PAC), que actua mitjançant dos instruments: la política de preus i mercats i la política d'estructures. La política de preus i mercats té com a objectiu principal garantir un nivell de vida equitatiu a la població agrícola. Els ajuts als agricultors s'han donat tradicionalment mitjançant mesures de suport als preus dels productes agrícoles, mantenint-los a un nivell superior al de mercat. Des de fa uns anys, però, s'observa una tendència a la disminució, o fins i tot a la desaparició de les mesures de suport als preus de molts productes agrícoles, en part a conseqüència de les negociacions en el marc de l'Organització Mundial de Comerç. La pèrdua de renda dels agricultors, en principi, quedaria compensada per un augment dels ajuts directes als agricultors. La política d'estructures, que amb els anys cada vegada ha esdevingut més important, té com a objectius fomentar una agricultura respectuosa amb el medi ambient i el desenvolupament del món rural. En aquest marc, la UE aposta per potenciar la multifuncionalitat de l'agricultura com a solució per fer front al descens del nombre d'agricultors i al despoblament de les zones rurals. Aquest concepte de multifuncionalitat es refereix a què l'agricultura hauria d'anar més enllà de la seva funció essencialment productivista i afavorir un desenvolupament socioeconòmic sostenible a les zones rurals. Finalment, en el marc dels darrers escàndols alimentaris (l'encefalopatia espongiforme bovina, les dioxines, la febre aftosa, etc.), garantir la seguretat dels aliments s'ha convertit en una de les prioritats de la PAC, la qual cosa ha portat a la Comissió Europea a crear l'Autoritat Alimentària Europea. Més
informació sobre la política
agrícola comuna |
||
El sector agrari català enfront de la reforma de la PAC | ||
L'agricultura catalana es caracteritza per ser netament importadora de matèries primeres, especialment cereals i oleaginoses, que transforma i exporta a la resta de l'Estat espanyol i a Europa. En aquest sentit, la reducció dels preus de mercat que contempla la reforma de la PAC presenta globalment una oportunitat de reducció de costos per al sector agrari català. Segons les dades del Departament de Ramaderia, Agricultura i Pesca de la Generalitat (DARP), a Catalunya els ajuts europeus signifiquen el 20% de la renda agrària dels agricultors, molt lluny dels percentatges d'altres comunitats autònomes, com per exemple l'Aragó (59%). Segons una enquesta realitzada pel DARP, el pagès català manifesta que prefereix rebre ajuts per millorar la competitivitat i produir per al mercat, que és cap a on tendeix la nova PAC, que no pas produir sense tenir en compte la demanda del mercat, generar excedents i rebre ajuts compensatoris, tal com tradicionalment ha promogut la política de preus i mercats de la PAC. Per a més informació sobre el sector agrari català, podeu consultar el Llibre blanc del sector agrari, que el DARP va publicar el 2000, i el web del DARP. |
||
|
||
La política de desenvolupament rural a Catalunya | ||
El Reglament de desenvolupament rural (1257/1999) és l'instrument jurídic que recull totes les mesures de desenvolupament rural de la UE. El Reglament estableix l'obligatorietat de realitzar les pràctiques agrícoles a ús i costum de bon pagès i complir la legislació mediambiental per rebre ajuts de la UE. Complert aquest requisit, s'assumeix el caràcter multifuncional de l'agricultura en la protecció del territori, del medi ambient natural i del paissatge. Es proposa la realització de programes específics de preservació de la natura, en considerar que l'agricultura situa a la base de la millora i la recuperació del medi natural i del territori. En aquest sentit, el Reglament preveu que els estats defineixin programes de desenvolupament rural. En el cas de l'Estat espanyol, les comunitats autònomes defineixen els seus propis PDR, on concreten les prioritats de les actuacions per millorar les rendes agràries mitjançant el desenvolupament rural, és a dir, la millora de la competitivitat, del treball i de la conservació del medi natural. El desenvolupament rural a Catalunya s'instrumenta per mitjà de tres programes de desenvolupament rural (PDR):
|
||
|
||
|
||
8. | Mercat de treball | |
L'any 2002, la taxa d'atur a Catalunya era del 9,6%, sent la taxa d'atur femení del 13,1% i la d'atur juvenil superior al 19%, tant per als homes com per a les dones. A la UE-15 la taxa d'atur va ser del 7,7% i la d'atur juvenil del 15,1%. Si bé l'atur continua situat entre les principals preocupacions de les famílies catalanes, actualment, un dels elements que generen més preocupació de la situació de l'economia catalana és l'escassetat relativa d'oferta de treball. Entre el 1995 i el 2000, la població potencialment activa (població en edat de treballar) ha minvat de més de 200.000 efectius. Aquesta caiguda s'ha vist compensada per la davallada de la inactivitat (persones que no treballen i que no busquen feina), que s'ha reduït de més de 260.000 efectius. Tot plegat ha permès un augment de la població activa d'uns 54.000 efectius, tots dones. L'augment de la demanda de treballadors, al voltant de 345.000, ha permès una davallada important de l'atur, propera a les 290.000 persones. El fet que hi hagi atur no impedeix que actualment hi hagi tensions molt intenses en determinats mercats de l'economia catalana, com poden ser els dels torners, fressadors, ebenistes, cuiners, cambrers o operaris especialitzats en la construcció. Tot sembla indicar que en els propers anys l'oferta de treball es reduirà, com a conseqüència de la davallada de la natalitat encetada a mitjans dels anys setanta. A partir de 2001, el saldo entre els individus que compleixen setze anys i els que arriben a la jubilació és negatiu. L'any 2001 la diferència va ser de 3.000 persones, però, segons les estimacions de l'economista Josep Oliver, fins al 2006 la diferència podria ser de 90.000 efectius el 2006 i de més de 175.000 el 2001. Les estimacions apunten a què, a finals de la dècada, l'economia catalana necessitarà incorporar entre 350.000 i 450.000 ocupats, que hauran de procedir necessàriament de la immigració. Pel que fa al nivell d'estudis de la població ocupada catalana, el grup més important és el de baix nivell educatiu, vinculat a sectors de baix valor afegit tant a la indústria com als serveis (53,7% dels ocupats l'any 1999), enfront un 46,3% d'ocupats que tenen, com a mínim, estudis secundaris i un 17% que té estudis superiors. No obstant això, s'ha de tenir en compte que el pes majoritari dels ocupats amb estudis primaris es deriva en gran part d'un factor demogràfic. Quan mirem els ocupats amb edat inferior als trenta-cinc anys, únicament un 39,8% dels ocupats tenen com a màxim estudis primaris, mentre que les persones amb estudis secundaris passen a ser el grup majoritari (41%). A més, l'any 1999, aproximadament el 48% dels diplomats i vora el 42% de tots els llicenciats ocupats tenien menys de trenta-quatre anys. |
||
|
||
|
||
9. | Catalunya enfront el repte de l'ampliació | |
L'ampliació de la UE als països de l'Europa central i oriental representa alhora oportunitats i reptes per a l'economia catalana. L'impacte de l'ampliació sobre l'estructura productiva catalana vindrà donat, principalment, per la competència d'aquests països com a productors i com a destinataris d'inversions productives de les multinacionals. Els efectes es concentraran en el sector industrial, molt més obert a l'exterior que el sector serveis. L'agricultura també es veurà afectada per l'ampliació, però, més especialment, pels canvis en la política agrícola comuna. L'economia catalana també es veurà afectada per una reducció dels ajuts regionals dels fons estructurals i del Fons de Cohesió, que en els darrers anys han finançat una part considerable de les grans infraestructures que s'han dut a terme a Catalunya (en el període 2000-2006 han finançat l'AVE Madrid-Barcelona-frontera, la depuradora del Baix Llobregat, l'ampliació de la depuradora del Besòs, l'ampliació del port de Barcelona, la construcció de la planta desalinitzadora del Maresme, entre d'altres). Finalment, s'espera que els efectes sobre el mercat laboral siguin mínims, tant per la distància que separa Catalunya dels nous estats membres, com pel període transitori i per la millora relativa de l'economia d'aquests països que s'espera per als propers anys, que reduirà els incentius a l'emigració. Ens centrarem en l'impacte sobre la indústria manufacturera. La indústria té un pes important en l'economia catalana, el seu pes sobre el valor afegit brut de Catalunya és del 28,2%, percentatge superior al del pes de la indústria a les economies espanyola i de la UE-15 (20,8 i 22,1% respectivament). Concretament, ens centrarem en els efectes derivats de la competència que representen els països candidats per a les exportacions catalanes i per a la inversió estrangera directa (IED). Recordem que, igual que els països candidats, al voltant del 70% de les exportacions de Catalunya tenen com a destinació la UE-15, de la mateixa manera que un percentatge important de la IED prové també de la UE-15. |
||
La competència dels països de l'est per a les exportacions catalanes | ||
L'any 1989 les exportacions dels països candidats a la UE-15 es caracteritzaven pel pes elevat de productes intensius en mà d'obra i de productes intensius en energia, reflectint el baix cost de la mà d'obra i de l'energia en aquests països. Des de llavors han tingut lloc canvis molt importants en l'estructura de les exportacions d'aquests països a la UE-15. Els canvis més espectaculars han tingut lloc a Hongria, on els elevats dèficits en productes intensius en capital, R+DT i en mà d'obra qualificada s'han eliminat i, fins i tot, convertit en superàvits. Aquest mateix patró, tot i que el canvi no ha estat tan espectacular, es detecta també a Txèquia i a Polònia. En els darrers anys els països candidats han augmentat considerablement les seves exportacions de productes manufacturats a la UE-15. Entre 1995 i el 2002, en termes nominals, Estònia i Hongria les han més que triplicat. Eslovàquia, Txèquia i Romania quasi les han triplicat, mentre que Bulgària, Lituània i Polònia les han més que duplicat. L'evolució de la composició de les exportacions reflecteix els canvis que han tingut lloc en l'estructura productiva d'aquests països, que s'ha anat apropant progressivament als patrons d'especialització dels països de la UE. Si bé en un principi la integració industrial d'aquests països en l'estructura productiva de la UE va estar caracteritzada per la deslocalització de les fases més intensives en mà d'obra dels processos de producció de les empreses europees, des de fa uns anys s'observen signes de què les indústries dels països candidats estan integrant-se en xarxes de producció més complexes a escala de la UE, basades en patrons complementaris d'especialització que requereixen factors de producció de més qualitat, especialment pel que fa al capital humà i als factors tecnològics. En el mateix període les exportacions de la indústria manufacturera catalana a la UE van augmentar al voltant d'un 90%, sent el creixement de les exportacions de productes industrials de nivell tecnològic alt encara superior (entre el 1995 i el 2001 el seu pes sobre el total de les exportacions manufactureres va augmentar del 9,04 a l'11,33%). Per tant, es pot dir que, durant la dècada dels noranta, la indústria catalana ha fet progressos en la bona direcció, no obstant això, una gran part de la producció industrial i de les exportacions catalanes es concentren en sectors de contingut mitjà o baix, on la competència exterior és molt forta i on, per garantir el seu futur, és necessari augmentar l'especialització de la indústria catalana en els segments de producte de més valor afegit, mitjançant l'aplicació de noves tecnologies i el disseny, el cas més clar seria el de la indústria tèxtil, del cuir i de la confecció de roba. |
||
|
||
Inversió estrangera directa | ||
La inversió estrangera directa (IED) ha jugat en els darrers anys un paper determinant en la reestructuració de la indústria manufacturera dels països candidats. La IED a la indústria s'ha adreçat especialment als sectors orientats al mercat domèstic (alimentació, begudes i tabac), especialment Txèquia, Hongria, Polònia, Eslovàquia, Letònia i Lituània; en algunes indústries intensives en recursos naturals, com productes minerals no metàl·lics, i en branques orientades a l'exportació, com material i equip elèctric i òptic i material de transport. Tot i que amb l'ampliació es podria produir un cert desplaçament d'algunes inversions de Catalunya cap a països de l'Europa central i oriental, això no té perquè ser un procés generalitzat. Les decisions d'inversió de les filials catalanes es fonamenten en la cerca d'eficiència i de recursos i actius. Concretament, es basen en els bons resultats de les empreses, la capacitació i la qualificació del personal, la bona gestió, l'elevada capacitat d'adaptació a les condicions de l'entorn i, també, en l'existència de recursos i actius d'ordre general com infraestructures, aspectes laborals o el teixit local de subministradors. L'atractiu principal dels països que el 2004 accedeixen a la UE com a destinació de la inversió directa estrangera és la disponibilitat de mà d'obra qualificada i barata, a més de la bona ubicació d'alguns d'aquests països per constituir-se en plataformes de producció i exportació per al subministrament del mercat europeu, tant de la UE, com dels Balcans i de l'Europa més oriental (com Rússia o Ucraïna). És important destacar que una part cada vegada més important de les inversions va a sectors intensius en tecnologia mitjana o alta, en els quals el cost de la mà d'obra no és el factor determinant de la competitivitat. Casos com el del desplaçament de la planta productiva de Lear de Cervera a Polònia, o el del desplaçament d'una part de la producció de la SEAT de la planta de Martorell a la de Bratislava són exemples ben clars de què els temors a la deslocalització de multinacionals no són del tot infundats. Aquests casos han posat en alerta empreses, administracions públiques i sindicats davant la possibilitat què això esdevingui un procés generalitzat. Hem de tenir en compte que el pes de les multinacionals en l'economia catalana és molt rellevant. L'any 1998, les empreses industrials multinacionals situades a Catalunya concentraven el 47,5% de la facturació i el 60,5% de les exportacions de la indústria catalana. En el període 1993-2000 els fluxos d'IED a la indústria catalana van augmentar un 63%. No obstant això, des de 1998 s'observa un canvi de tendència (fins al 1998 la IED va augmentar un 114% i, des de 1998, va disminuir un 23,8%). |
||
|
||