QUÈ ÉS UNA MOTO ?
Una
motocicleta, comunament coneguda en castellà amb l'abreviatura moto, és
un vehicle de dues rodes impulsat per un motor de combustió interna un
benzina. El quadre i les rodes constitueixen l'estructura fonamental
del vehicle. La roda directriu és la davantera i la roda motriu és la
darrera.
Les motocicletes poden transportar fins a dues persones, i tres si estan dotades de sidecar.
HISTÒRIA DE LA MOTO:
El
nord-americà Sylvestre Howard Roper (1823-1896) invent un motor de dos
cilindres a vapor (accionat per carbó) en 1867. Aquesta pot ser
considerada la primera motocicleta, si es permet que la descripció
d'una motocicleta inclogui un motor a vapor.
Wilhelm MAYBACH i Gottlieb Daimler construir una moto amb quadre i
quatre rodes de fusta i motor de combustió interna en 1885. La seva
velocitat era de 18 km / hi el motor desenvolupava 0,5 cavalls.
Gottlieb Daimler va usar un nou motor inventat per l'enginyer Nikolaus
Otto agost. Otto invent el primer motor de combustió interna de quatre
temps en 1876. Ho va anomenar "Motor de Cicle Otto" i, tan aviat com ho
complet, Daimler (antic empleat d'Otto) ho va convertir en una
motocicleta que alguns historiadors consideren la primera de la
història. En 1894 Hildebrand i Wolfmüller presenten a Munic la primera
moto fabricada en sèrie i amb clars fins comercials. La Hildebrand i
Wolfmüller es va mantenir en producció fins 1897.Los germans russos
afincats a París Eugène i Michel Werner van muntar un motor en una
bicicleta. El model inicial amb el motor sobre la roda davantera es va
començar un fabricar a 1897.
El 1902 es invent el SCOOTER
(prové de l'anglès scooter), també conegut com auto butaca, pel francès
Georges Gauthier. La escúter és una moto Munida d'un tauler de
protecció. Va ser fabricada en 1914. Va tenir una gran popularitat,
sobretot entre els joves. Està format per dues rodes de poc diàmetre i
un quadre obert que permet al conductor estar assegut en comptes de a
cavall. També conté una Carrosseria que protegeix tots els mecanismes,
i ofereix un petit espai d'emmagatzematge d'objectes petits i d'una
roda de recanvi. Són vehicles urbans, encara que també es poden fer
viatges llargs. El que destaca en aquest tipus de motos és la comoditat
del maneig i facilitat de conducció, i no el desenvolupament de grans
velocitats.
Moto amb sidecar.
El 1910 va aparèixer el
sidecar, un carro amb una roda lateral que s'uneix a un costat de la
motocicleta. Consta d'un bastidor (d'una sola roda) i una de
Carrosseria que protegeix el passatger. La motocicleta que ho
arrossega, es converteix en un vehicle de tres rodes i la seva
conducció es controla mitjançant el gir del manillar, en no poder
executar l'basculación. Ja havia aparegut anys abans, però en
bicicletes i amb la proliferació dels vehicles anomenats "Utilitaris"
ha desaparegut pràcticament de la circulació.
Després de
tornar de la Segona Guerra Mundial (1945), els soldats nord-americans
semblaven descontents amb les motocicletes que eren construïdes per
Harley-Davidson i Indian. Les motos que havien muntat a Europa eren més
lleugeres i més divertides de conduir. Aquests Veterans van començar a
caminar amb altres ex soldats per tornar a viure una mica de la
companyonia que havien sentit en el servei. Aquests grups es van adonar
que les seves motocicletes necessitaven els canvis que Harley no els
proporcionava. Així va néixer la motocicleta personalitzada.
TIPUS DE MOTOS:
És classifiquen en dos tipus de motos les de carretera i
les motos de camp en aquells dos tipus de motos hi ha una
classificació:
De carretera: Chopper, Ciclomotor, Custom, Esportiva, Naked, Scooter i Turisme .
De camp: Cross, Enduro, Supercross, Supermoto i moto Tot terreny.
moto chopper (de carretera) |
moto ciclomotor (de carretera) |
moto
custom (de carretera) |
moto esportiva
(de carretera) |

moto naked (de carretera) |
moto scooter (de carretera) |
moto turismo (de carretera) |
moto cross (de camp) |
moto enduro (de camp) |
moto de supercross (de camp) |
supermoto (de camp) |
moto tot terreny (de camp) |