|
|
1.
CARACTERÍSTIQUES GENERALS
L'etapa
de l'ESO està adreçada als alumnes compresos entre els
12 i els 16 anys i s'estructura en dos cicles de dos cursos acadèmics
cadascun.
Aquesta
etapa té com a finalitat possibilitar que tots els alumnes puguin accedir
als elements bàsics de la cultura en el marc d'un desenvolupament personal
que consolidi la formació instrumental de l'ensenyament primari i completi
la formació cultural, a la vegada que els permetin accedir a estudis posteriors
i al món laboral.
1.1.
Objectius Generals d'Etapa
L'Educació
Secundària Obligatòria tindrà com a finalitat que l’alumne/a, en
acabar l’etapa, assoleixi les capacitats següents:
-
Conèixer
i comprendre els aspectes bàsics del funcionament del propi cos i
de les conseqüències dels actes i les decisions personals per a la
salut individual i col·lectiva, i valorar els beneficis que comporten
els hàbits d’exercici físic, d’higiene i d’una alimentació
adequada.
-
Formar-se
una imatge ajustada d’ell mateix, de les pròpies característiques
i possibilitats, per desenvolupar un nivell d'autoestima que permeti
encarrilar d’una forma autònoma i equilibrada la pròpia activitat;
valorar l’esforç i la superació de les dificultats, i contribuir
al benestar personal col·lectiu.
-
Relacionar-se
amb altres persones i participar en activitats de grup, adoptant actituds
de flexibilitat, solidaritat, interès i tolerància, per superar inhibicions
i prejudicis i rebutjar tot tipus de discriminacions per raons d’edat,
de raça, de sexe i de diferencies de caràcter físic, psíquic, social
i altres característiques personals.
-
Analitzar
els mecanismes i valors que regeixen el funcionament de les societats,
d’una manera especial els relatius als seus drets i deures com
a ciutadà dins els àmbits socials més immediats –el centre educatiu,
la població, la comarca i l nació-, que li permetin elaborar judicis
i criteris personals, i actuar amb autonomia i iniciativa en la vida
activa i adulta,.
-
Analitzar
els mecanismes bàsics que regeixen i condicionen el medi físic, valorar
com hi repercuteixen les activitats humanes i contribuir activament
a la seva defensa, conservació i millora com a element determinant
de la qualitat de vida.
-
Conèixer
els elements essencial dels desenvolupament científic i tecnològic,
valorant les seves causes i les seves implicacions sobre la persona,
la societat i l’entorn físic.
-
Identificar
i assumir com a pròpies les característiques històriques, culturals,
geogràfiques i socials de la societat catalana; tenir coneixement
del dret dels pobles i dels individus a la seva identitat i desenvolupar
una actitud d’interès i respecte envers l’exercici d’aquest.
Dret.
-
Comprendre
i produir missatges orals i escrits amb propietat, autonomia i creativitat,
en llengua catalana i castellana i, si escau, en aranesa, i també,
almenys, en una llengua estrangera, fent-los servis per comunicar-se
i per organitzar els propis pensament, i reflexionar sobre els processos
implicats en l’ús del llenguatge.
-
Interpreta
i produir missatges amb propietat, autonomia i creativitat, utilitzant
codis artístics, científics i tècnics, articulant-los a fi d’enriquir
les pròpies possibilitats de comunicació i reflexionar sobre els processos
implicats en el seu ús.
-
Identificar
problemes en els diversos camps del coneixement i elaborar estratègies
per resoldre'ls, mitjançant procediments intuïtius, de raonament lògic
i d’experimentació, bo i reflexionant sobre el procés seguit
i el resultat obtingut.
-
Obtenir,
seleccionar, tractar i comunicar informació utilitzant les fonts en
què habitualment es troba disponible, i les metodologies i els instruments
tecnològics apropiats, procedint de forma organitzada, autònoma i
crítica.
-
Conèixer
les creences, les actituds i els valors bàsics de la nostra tradició
i el nostre patrimoni cultural, valorar-los críticament i escollir
aquelles opcions que afavoreixin més el desenvolupament integral com
a persones.
- Comprendre
l’aplicació, en l’àmbit professional, dels coneixements
adquirits com a preparació i orientació de la futura integració al món
laboral.

2.
LES ÀREES
El
currículum està organitzat en àrees de coneixement, que són les següents:
- Llengua
catalana i Literatura i Llengua castellana i Literatura,
- Llengües estrangeres.
- Ciències de la naturalesa.
- Ciències socials.
- Educació física.
- Tecnologia.
- Educació visual i plàstica.
- Música.
- Matemàtiques.
- Religió (optativa).
2.1.Els
crèdits
Totes les
àrees s'organitzen en crèdits. Cada crèdit és una unitat de
programació d'una durada de 35 hores. Si es cursen a un ritme de
3 hores setmanals, duren un trimestre i si es fa una hora setmanal tot
un curs. També existeix la possibilitat que es facin 2 hores
setmanals. Llavors es fan dos crèdits en un curs.
D'entre aquests
crèdits, n'hi ha de comuns (obligatoris per a tots els alumnes)
i de variables ( elegits pels alumnes). Els crèdits variables
poden ser de reforç, d'ampliació i d'iniciació. L'equip docent,
en especial el tutors, orientarà en l'elecció dels crèdits variables.
Aquests possibiliten que cada jove vagi construint el propi currículum.
En aquesta
etapa, l'alumne/a ha de cursar cada any d'aquest període també el crèdit
de síntesi, que està format per un conjunt d'activitats d'ensenyament-aprenentatge
concebudes per a comprovar si s'han aconseguit, i fins a quin punt,
les capacitats formulades en els objectius generals establerts en les
diferents àrees curriculars.
2.2.Llengües
estrangeres
Com a primera
llengua estrangera s'imparteix l'anglès. Com
a segona llengua estrangera el centre oferta el francès.
Cal tenir present que cursar una segona llengua estrangera és una opció
voluntària i que l'alumne/a que la fa ha de cursar obligatòriament 6
crèdits variables durant l’etapa.

3.
AVALUACIÓ I ACREDITACIÓ
3.1.L’avaluació
L'avaluació
és un instrument per a la millora del procés educatiu i la seva finalitat
és la millora de la intervenció pedagògica. L’avaluació serveix,
també, per a informar a les famílies del procés d'aprenentatge dels
seus fills.
El Claustre
de professorat ha determinat com a criteris generals d’avaluació
de l’ESO els següents:
|
 |
El progrés de l’alumnat. |
|
|
 |
El ritme d’aprenentatge |
|
|
 |
L’assoliment de capacitats establertes en els objectius
de crèdit, d’àrea i generals d’etapa.
|
Durant
el primer trimestre de cada curs es realitza una preavaluació i s'informa
a les famílies d'aspectes qualitatius.
Hi
ha una avaluació en finalitzar cada trimestre.
Les
qualificacions que es poden obtenir són INSUFICIENT, SUFICIENT, BÉ, NOTABLE
i EXCEL·LENT per a cada un dels crèdits i de les àrees.
En
finalitzar l’etapa, l’alumne/a obté una qualificació de cadascuna
de les àrees, fruït de tots els crèdits comuns i variables d’aquella
àrea que ha cursat al llarg de l'etapa i dels criteris generals d’avaluació.
En
acabar aquesta etapa, els alumnes reben una acreditació d'escolarització
i, si han assolit els objectius establerts, obtenen el títol de Graduat
en Educació Secundària.
Quan
es finalitza satisfactòriament l'EBO, l'alumne/a té, pel que fa als estudis,
dues opcions: accedir al Batxillerat o cursar els cicles formatius de
grau mitjà. D'altra banda, també pot incorporar-se al món del treball,
perquè ja té l'edat mínima per accedir-hi. Si no obté el títol de Graduat
en Educació Secundària pot realitzar programes de Garantia Social o incorporar-se
al món laboral.

4.
PLA D'ACCIÓ TUTORIAL.
4.1.
Objectius de primer cicle
|
|
Conèixer
i respectar les normes de convivència de l’institut. |
|
|
|
|
|
Dinamitzar
la vida socio-afectiva de l'aula. |
|
|
|
|
|
Implicar
l'alumnat en els seu procés d'educació i aprenentatge. |
|
|
|
|
|
Implicar
als pares i mares en el procés educatiu de l'alumnat. |
|
|
|
|
|
Fomentar
la participació, crítica i responsable de l’alumnat en la
vida del centre. |
|
|
|
|
|
Facilitar
les estratègies i tècniques d'estudi i d'aprenentatge enteses com
a continguts propis del currículum. |
|
|
|
|
|
Iniciar
a l'alumnat en la reflexió i debat de temes propers al seu entorn.
|
|
|
|
|
|
Facilitar
la tria dels diferents itineraris curriculars per part de cada alumne/a. |
|
|
|
|
|
Donar
a l'alumnat una formació individual i col·lectiva en temes
d'interès social. |
|
|
|
|
|
Orientar
a l'alumnat i a la seva família, en les possibles opcions de futur
escolar i/o professional. |
4.2.
OBJECTIUS DE SEGON CICLE
|
|
Fer
un seguiment individual del progrés de l'alumne/a.
|
|
|
|
|
|
Ajudar
a l'alumnat a reflexionar sobre els trets fonamentals de la seva
personalitat per tal de que pugui fer front a les múltiples possibilitats
que ofereix el món acadèmic i laboral.
|
|
|
|
|
|
Afavorir
i desenvolupar estratègies per a la presa de decisions.
|
|
|
|
|
|
Consolidar
i desenvolupar noves tècniques d’estudi per a millorar l’aprenentatge.
|
|
|
|
|
|
Orientar,
de forma continuada, la família i l'alumne/a, i en especial en
l'elecció del camí a seguir un cop finalitzada l'ESO.
|
|
|
|
|
|
Vetllar
per la coherència i l'equilibri curricular de l'alumnat, fent-los
conscients de les pròpies necessitats i/o preferències.
|
|
|
|
|
|
Estimular
la idea de grup, marcant espais d'opinió, raonament, organització,
etc. per a crear un clima de confiança que millori el rendiment
acadèmic.
|
|
|
|
|
|
Fomentar
la integració de cada alumne/a en el grup, treballant la interacció
per desenvolupar el seu procés de maduració social i personal.
|
|
|
|
|
|
Animar
a l'alumnat a participar activament en la vida del centre, mitjançant
els diversos canals de participació establerts.
|
|
|
|
|
|
Desenvolupar
les capacitats de relació i habilitats socials, tant a nivell
individual com col·lectiu.
|
|
|
|
|
|
Fomentar
els valors humans, com la solidaritat, la cooperació i el respecte.
|
|
|
|

Les
classes són de 55 minuts i hi ha un esbarjo de vint-i-cinc minuts després
de la tercera classe matinal.
1r.cicle
|
dilluns
|
dimarts
|
dimecres
|
dijous
|
divendres
|
09.00-09.55 |
|
|
|
|
|
09.55-10.50 |
|
|
|
|
|
10.50-11.45 |
|
|
|
|
|
11.45-12.10 |
esbarjo
|
esbarjo
|
esbarjo
|
esbarjo
|
esbarjo
|
12.10-13.05 |
|
|
|
|
|
13.05-14.00 |
|
|
|
|
|
14.00-15.00 |
dinar
|
dinar
|
dinar
|
dinar
|
dinar
|
15.00-15.55 |
|
|
|
|
|
15.55-16.50 |
|
|
|
|
|
2n.cicle
|
dilluns
|
dimarts
|
dimecres
|
dijous
|
divendres
|
09.00-09.55 |
|
|
|
|
|
09.55-10.50 |
|
|
|
|
|
10.50-11.45 |
|
|
|
|
|
11.45-12.10 |
esbarjo
|
esbarjo
|
esbarjo
|
esbarjo
|
esbarjo
|
12.10-13.05 |
|
|
|
|
|
13.05-14.00 |
|
|
|
|
|
14.00-15.00 |
dinar
|
dinar
|
dinar
|
dinar
|
dinar
|
15.00-15.55 |
|
|
|
|
|
15.55-16.50 |
|
|
|
|
|

|