Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000

Memòria del treball Educar en el conflicte i en la mediació
Materials didàctics Vida i conflicte

Títol: Educar en el conflicte i en la mediació.
Vida i conflicte (materials didàctics)
Autoria: Fina Dantí Vilalta
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: Educar en el conflicte i en la mediació explica, sobretot, l’experiència portada a terme en un IES sobre mediació escolar. Conté 62 pàgines i extensa bibliografia.
Vida i conflicte és un crèdit variable de 60 pàgines, 6 unitats didàctiques, bibliografia bàsica i dibuixos originals.
Orientació del treball: Conté treball d’investigació sobre el conflicte i la mediació, presentació d’experiències i materials elaborats i a punt per a treballar-los a l’aula, al crèdit de tutoria o com a crèdit variable.
Temes i/o Identificadors: Conflicte, mediació escolar, comunicació humana, percepció, gestió positiva de conflictes, resolució de conflictes, dinàmica de grups, habilitats socials, relacions personals, diàleg, educació per la pau, Gernika Gogoratuz, Lederach, Postman, Suares, Watzlawich, Galtung.
Destinataris: Educació Secundària: ESO, Batxillerats, Cicles formatius; educadors.
Resum: Educar en el conflicte i en la mediació és un treball que conté, per una banda, l’estudi i recerca sobre el conflicte i les diferents maneres d’acostar-se a la seva comprensió; una presentació sobre què és la mediació i altres accions de gestió positiva de conflictes i el tema de la comunicació humana, que està presentat en el seu aspecte més pragmàtic, amb les habilitats més pròpies per a l’estudi i anàlisi del conflicte i per a la pràctica de la mediació. El marc d’acció i de referència és l’educació secundària obligatòria. Per altra banda, presenta l’experiència d’un servei de mediació, format per un grup d’alumnes i professors en un institut de secundària. La pràctica de la mediació formal i informal en diferents casos de conflicte entre alumnes o entre professors i alumnes, juntament amb el contacte amb professors de secundària, a través de cursos, tallers o xerrades, demostren l’interès que ha tingut aquest tema i també la seva aplicació pràctica.
Vida i conflicte és un crèdit variable que pot adequar-se als diferents cursos d’ESO i també al batxillerat o als cicles formatius. Són sis unitats didàctiques: el coneixement i cohesió del grup, la comunicació humana, la presa de decisions en grup i el debat, el conflicte, percepció i opcions i la mediació. Les diferents unitats tenen una independència i poden servir molt bé per a treballar-les en els crèdits de tutoria. Les activitats, jocs, simulacions,... són amenes i participatives. Està il·lustrat amb dibuixos originals fets per Liliana Fortuny. Com a crèdit ja s’ha realitzat un parell de vegades amb alumnes de 4rt d’ESO i la valoració que se n’ha fet ha estat molt positiva, especialment per l’alt  grau d'implicació i motivació que ha comportat. Educar-los en el conflicte i en les diferents estratègies de gestió positiva, és educar-los per a la convivència i en la prevenció de comportaments agressius o violents.