Moderació en l’exercici físic i tria de l'esport més adient
Text 1: |
|
Text 2: |
|
Text 3: |
|
Text 4: |
La pràctica de la gimnàstica proporciona domini del cos i dels seus moviments i gestos. Per això era tinguda en compte en la formació dels futurs oradors. (Importància de l'exercici corporal) |
Sèneca afirma que l’exercici físic no ha d’acaparar l’atenció de la persona ni ha de ser en detriment del cultiu de l’esperit. |
|
Sèneca, Lletres a Lucili 15, 2-5 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1928 |
Traducció: |
[2] Tingues compte, doncs, principalment d’aquesta salut (la de la ment); després d’aquella altra, la el cos, que no et costarà gaire, si vols una salut verament bona. Car és cosa nècia, estimat Lucili, i de tot en tot desdient d’un home instruït, d’ocupar-te a exercitar els músculs i eixamplar el coll i reforçar el pit; quan t’hauràs benauradament engreixat i se t’hauran inflat els músculs, no igualaràs mai les forces d’un bou corpulent, ni faràs el seu pes. […] En tant que puguis, doncs, atermena el teu cos i eixampla l’espai a l’esperit. [3] Moltes incomoditats resulten de dedicar-se a aquelles cures: primerament, els exercicis que amb llur treball esgoten l’esperit i el tornen inhàbil per a l’atenció i per als estudis més severs […]. [4] Hi ha exercicis breus i fàcils que cansen el cos de pressa i estalvien temps, del qual, primer que res, s’ha de tenir compte: la carrera, el moviment de les mans amb algun pes, i el salt, sia en altura, sia en llargada […]. [5] Facis el que facis, torna aviat del cos a l’ànima. (Carles Cardó, FBM 1928) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Psicologia — Ciències naturals — Ciències socials — Oci |
Nivells per a ser utilitzat: |
ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Alta, per a 2n de Batxillerat. |
Un professor d’Educació física ha de conèixer les qualitats dels alumnes i fer-los rendir segons la seva capacitat. |
|
Quintilià, Institució oratòria II 8, 13-14 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1964 |
Traducció: |
[13] […] De la mateixa manera que –per no apartar-nos de l’exemple ja posat- un hàbil mestre de lluita, si s’emprèn d’ensenyar a un pancratista, no l’exercitarà solament a colpejar amb el puny o amb el peu o a fer les claus, i encara limitant-se a alguna de les maneres possibles, sinó en tots els procediments característics d’aquella lluita. Si algun d’ells no pot reeixir en tot, es dedicarà preferentment a aquelles activitats per a les quals està ben dotat. [14] Perquè cal evitar de tot en tot aquestes dues coses: primera, no intentis allò que no es pot fer; segona, no facis passar ningú d’allò que executa perfectament cap a allò en què es mostra menys idoni. (Josep Ma Casas, FBM 1964) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Psicologia — Ciències de l’educació |
Nivells per a ser utilitzat: |
ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Més aviat alta, per a 2n de Batxillerat. |
El poeta Marcial s’adreça a un amic que prefereix fer exercici tot sol i es limita a córrer. Parla d’algunes competicions amb una certa ironia. |
|
Marcial, Epigrames VII 32, 5-12 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1952 |
Traducció: |
T’estimen els partidaris d’un descans retirat, t’estimen tots els savis.
Altres joves, en canvi, tenen com a companyia assídua un mestre de pugilat
amb l’orella rompuda, i un massatgista sense escrúpols els arrenca uns
diners que no es mereix. Els teus preparatius per al bany no són la pilota
xica, ni el baló d’aire, ni la pilota pagesa, ni tampoc els cops sense
efecte contra un pal nu. Tu no estens els braços en un gimnàs untós ni
vas d’un cantó a l’altre per arreplegar els harpastes polsegosos, sinó
que et basta de córrer prop les aigües Verges.
(Joan Bellès) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Psicologia — Oci |
Nivells per a ser utilitzat: |
2n cicle d’ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Alta, per a 2n de Batxillerat. |