Consideracions morals diverses
Text 1: |
|
Text 2: |
En dos epitafis diferents podem llegir dues concepcions dels valors que han de regir la nostra vida. |
Text 3: |
|
Text 4: |
|
Text 5: |
|
Text 6: |
|
Text 7: |
|
Text 8: |
La rivalitat portada a l’extrem, sobretot quan hi grans concentracions de públic, sol degenerar en violència. (Educació física) |
Text 9: |
|
Text 10: |
Un text de Tàcit explica l’esfondrament d’un amfiteatre en una ciutat propera a Roma a causa de l’excessiva afluència de gent. (Oci) |
Text 11: |
Quintilià (segle II dC) es planteja si són convenients els càstigs corporals als alumnes. (Educació i Psicopedagogia) |
Ciceró defensa que cal ser tolerant amb la moral dels joves, mentre només cerquin divertir-se sense fer mal als altres. |
|
Ciceró, En defensa de Celi 42 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Loeb Classical Library, Harvard University Press, Cambridge, Massachusets, Londres 1970 |
Traducció: |
Cal fer alguna concessió a l’edat; la joventut ha de ser una mica lliure.
No s’ha de negar tot als desigs; la vera i recta raó no cal que domini
sempre; cal deixar que de tant en tant el desig i el plaer vencin la raó,
mentre es mantinguin en aquest punt la norma i la mesura que he dit abans:
cal que la joventut miri per la seva honestedat, que no ensorri la dels
altres, que no malgasti el patrimoni familiar, que no es deixi ofegar
pel pagament d’interessos, que no arremeti contra la família ni la fama
dels altres, que no ocasioni accions vergonyoses a les persones castes,
ni caigudes a les persones íntegres, ni deshonra a les persones de bé,
que no atemoreixi ningú amb la violència, que no participi en intrigues,
que s’abstingui de tot delicte. Després, quan ja hagi cedit a les passions,
quan hagi concedit un cert temps a les diversions pròpies de l’edat i
a aquells plaers que acompanyen la joventut, que es reintegri finalment
a tenir cura dels afers domèstics, de les qüestions judicials i de la
política, de manera que es vegi que, d’aquelles coses que abans no havia
examinat prou bé amb la raó, ara se n’aparta per sacietat i les menysprea
gràcies a l’experiència.
(Joan Bellès) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Psicologia — Ciències socials — Oci |
Nivells per a ser utilitzat: |
2n cicle d’ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Mitjana per al final de 1r i començament de 2n de Batxillerat. |
En dos epitafis diferents podem llegir dues concepcions dels valors que han de regir la nostra vida. |
|
Epitafis llatins, B 190 i B 83 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
|
Traducció: |
B 190. Som-hi amics, gaudim del temps propici, banquetegem amb alegria, mentre ens resta la curta vida; amarem-nos de vi, i que hi hagi gresca i concòrdia. Això mateix és el que feren tots els qui són aquí, mentre eren vius: van donar, van rebre, es van divertir, mentre vivien. Imitem també nosaltres el temps dels antics. Viu, mentre tens vida, i no et neguis a concedir res al teu ànim, que et fou atorgat per déu. B 83. Ets de condició humana: atura’t i contempla la meva tomba. De jove, vaig procurar tenir el que em calia. No vaig ofendre ningú, vaig fer favors a molts. Viu correctament, afanya-t’hi, que això també t’arribarà a tu. (Joan Bellès) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Ciències socials — Psicologia |
Nivells per a ser utilitzat: |
2n cicle d’ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Mitjana per al final de 1r i començament de 2n de Batxillerat. |
El poeta Horaci comenta satíricament que la majoria de la gent no s’acontenta amb la professió que té i mira amb enveja els avantatges de la vida dels altres. |
|
Horaci, Sàtires I 1, 1-22 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1927 |
Traducció: |
¿Com és, Mecenas, que ningú no viu content amb la sort que li donà la pròpia elecció o li oferí la fortuna, i lloa els que professen altres mesters? – Venturosos els mercaders! – diu el soldat feixuc d’anys i trencat de membres per la llarga fatiga. Contràriament el mercader, quan els austres li malmenen la nau, <diu>: - No hi ha res com la milícia. Que no? Hom s’escomet; en un moment ve o la ràpida mort o la victòria joiosa.- Lloa l’agricultor el perit en lleis i en dret quan, a penes canta el gall, el que ve a consultar-lo truca a la porta. I aquell altre, arrencat del camp i dut a la ciutat per un adiament, proclama que sols els que viuen a ciutat són venturosos. […] Per no cansar-te més, escolta on vaig. Si un déu deia: - Heus aquí que jo faré ara el que voleu: tu que fins ara has estat militar, seràs mercader; tu, jurisconsult fins ara, seràs pagès. Uns per ci, els altres per lla, aneu-vos-en, que heu mudat l'ofici... Au! ¿Què feu aturats? - No ho voldrien. I això que, al cap darrer, els lleu d’ésser feliços. ¿No hi ha motiu perquè Júpiter, enutjat amb ells, s’infli les dues galtes i els faci avinent que d’allí endavant no prestarà a llurs vots tan fàcil l’orella? (Llorenç Riber, FBM 1927) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Economia — Ciències socials — Psicologia |
Nivells per a ser utilitzat: |
2n cicle d’ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Alta, per al final de 2n de Batxillerat i amb ajuda del professor. |
Sant Agustí es fa ressò d’una anècdota en què es fa manifest que la conducta de les persones és jutjada d’una manera diferent segons la posició social que tinguin. |
|
Agustí d’hipona, La ciutat de Déu IV 4 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Loeb Classical Library, Harvard University Press, Cambridge, Massachusets, Londres 1963 |
Traducció: |
Doncs, quan no hi ha justícia, què són els regnes sinó grans lladronicis? Perquè els lladronicis, què són sinó petits regnes? […] En efecte, fou elegant i veraç la resposta que donà al famós Alexandre el Gran un pirata que havia esta capturat. En preguntar el mateix rei a aquell home què li semblava de tenir el mar amenaçat, ell contestà lliurement amb fermesa: el mateix que et sembla a tu de tenir-hi tot el món; però a mi, com que ho faig amb un petit vaixell, em diuen bandit, mentre que a tu, com que ho fas amb una gran flota, et diuen emperador. (Joan Bellès) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Ciències socials — Dret — Psicologia |
Nivells per a ser utilitzat: |
ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Mitjana per a 2n de Batxillerat. |
Ciceró defensa davant els tribunals un jove que havia tingut embolics amb una prostituta. El text reflecteix l’opinió que l’autor tenia sobre aquesta mena de relacions. |
|
Ciceró, En defensa de Celi 48-49 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Loeb Classical Library, Harvard University Press, Cambridge, Massachusets, Londres 1970 |
Traducció: |
[48] Però, si hi ha algú que considera que és prohibit al jovent gaudir fins i tot dels amors d’una prostituta, és molt auster, certament (no ho puc negar), però s’aparta no sols de la permissivitat del nostre temps, sinó també del costum i les concessions dels avantpassats. En efecte, quan no ha estat habitual aquesta pràctica? Quan ha estat censurada? Quan ha estat prohibida? Quan, finalment, s’ha esdevingut que allò que és lícit no fos lícit? Ara deixaré tancada la qüestió, sense anomenar cap dona en concret; la deixaré tan sols enlaire. [49] Si una dona soltera obre la seva casa a les passions de tothom i mena obertament una vida de prostituta, si ha decidit freqüentar els banquets d’homes amb qui no té res a veure, si això ho fa a ciutat, al camp o en el concorreguts banys de Baies, si, en definitiva, aquest és el seu comportament no sols en el caminar, sinó també en la manera de guarnir-se i en les companyies, no sols en l’ardor de les mirades i la llibertat amb què parla, sinó també amb abraçades, petons, accions, passejades amb barca, banquets, de manera que tothom pot veure que és no sols una meuca, sinó una meuca desvergonyida i provocativa: si per cas un jove va amb ella, què et semblarà que és, Luci Herenni, un adúlter o un amant? Et semblarà que ha volgut combatre el pudor o que ha volgut satisfer el desig carnal? (Joan Bellès) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Ciències socials — Psicologia — Dret |
Nivells per a ser utilitzat: |
Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Mitjana per al final de 1r i començament de 2n de Batxillerat. |