Sentiment religiós i cultes primitius
Text 1: |
Els homes primitius retien culte a alguns arbres i s’aplegaven al seu voltant com si fossin temples. |
Text 2: |
|
Text 3: |
|
Text 4: |
|
Text 5: |
Els homes primitius retien culte a alguns arbres i s’aplegaven al seu voltant com si fossin temples. |
|
Plini, Història natural XII 3 |
|
Text a Internet: |
http://www.ukans.edu/history/index/europe/ancient_rome/E/Roman/Texts/Pliny_the_Elder/12*.html |
Referència editorial: |
Loeb Classical Library, Harvard University Press, Cambridge, Massachusets, Londres 2000 |
Traducció: |
[3] Al començament, el arbres foren els temples de les divinitats, i, seguint els ritus antics, encara avui, a les contrades rurals senzilles, hom consagra a Déu algun arbre d’alçada excepcional, i no venerem pas amb més devoció les imatges resplendents d’or i de vori que els boscos i el silenci que hi regna. Algunes espècies determinades d’arbres han estat sempre dedicades a la seva divinitat particular, com, per exemple, l’alzina a Júpiter, el llorer a Apol·lo, l’olivera a Minerva, la murtra a Venus i el pollancre a Hèrcules; a més, creiem que els Silvans, els Faunes i diverses categories de deesses han estat assignats pel cel als boscos com a divinitats seves particulars. (Joan Bellès) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Mitologia — Ciències socials — Psicologia |
Nivells per a ser utilitzat: |
2n cicle d’ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Alta, per a 2n de Batxillerat, amb ajuda del professor. |
Un autor pagà del segle I aC planteja si els déus són indiferents a la vida i la conducta dels éssers humans. |
|
Ciceró, La natura dels déus I 3-4 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1988 |
Traducció: |
[3] Hi ha, doncs, filòsofs i n’hi ha hagut que opinaren que els déus no tenien cap mena de cura dels assumptes humans; però si aquest parer és veritable, ¿quin sentit tenen la pietat, la santedat i la religió? Perquè tot això ha d’ésser consagrat netament i honesta a la voluntat dels déus, si és que el gènere humà rep dons i orientacions dels déus immortals; però si, al contrari, els déus no poden ajudar-nos, ni ho volen ni se’n preocupen, ni s’adonen de les nostres accions, ni hi ha res que pugui brollar d’ells vers la vida dels homes, ¿quin sentit té que preguem, honorem i adorem els déus immortals? I la pietat, de fet, com les virtuts restants, no pot fonamentar-se en una mena de fingida aparença; amb aquella, és necessari suprimir a l’acte la pietat i la religió, desaparegudes les quals, se’n segueix la pertorbació de la vida i una gran confusió; [4] i fins i tot no sé si, perduda la pietat envers els déus, no caurien també la lleialtat i la vida social del gènere humà i especialment l’única virtut superior a totes: la justícia. (Joan Manuel del Pozo, FBM 1988) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Ètica — Ciències socials — Psicologia |
Nivells per a ser utilitzat: |
Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Mitjana per a 2n de Batxillerat. |
Un autor pagà del segle I dC intenta donar una explicació psicològica del fet que els romans (o els grecs) retin culte a nombrosos déus. |
|
Plini, Història natural II 14-15 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1925 |
Traducció: |
[14] Per la qual cosa imputo a la poquesa humana cercar el semblant i la forma de Déu. Sigui Déu el que es vulgui, si per ventura és cap altra cosa que el sol, i estigui onsevulla, és tot sentit, tot esguard, tot oïda, tot ànima, tot esperit, tot ell mateix. I creure que hi ha innombrables déus, com innombrables són les qualitats dels homes: Vergonya, Pau, Pensa, Esperança, Honor, Clemència, Fe, o creure, com vol Demòcrit, que només n’hi ha dos: Càstig i Premi, és gairebé la més gran de les nicieses. [15] La humanitat, fràgil i treballosa, ha establert aquesta divisió recordant-se de la seva feblesa, per tal que cadascú adorés la part de què sentís més fretura. Encara, veiem canviar els noms de les divinitats segons les nacions, i cadascuna d’aquestes en té d’innombrables, les mateixes divinitats infernals han estat distribuïdes en classes, com les malalties i moltes menes de flagells, les quals voldríem apaivagar per tal com ens esporugueixen. (Marçal Olivar, FBM 1925) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Psicologia — Ciències socials — Mitologia |
Nivells per a ser utilitzat: |
2n cicle d’ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Alta, per a 2n de Batxillerat, amb ajuda el professor. |