|
||||||||||||||||
Pràctica | ||||||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer el concepte de mobilitat de la camera, els diferents tipus i els criteris que s'han de tenir en compte per a la seva aplicació.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mobilitat de la càmera | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hem parlat dels tipus de plans, de la seva composició i del seu punt de vista, aspectes que poden aplicar-se indistintament tant si treballeu amb imatges fixes com en moviment. L'element expressiu que afegirem seguidament constitueix, de fet, l'essència del cinema, el que realment permet establir uns criteris clarament diferencials amb la imatge fotogràfica: la mobilitat de la càmera. Fins en aquest apartat heu treballat amb plans fixos, en els quals la sensació de moviment, de ser-hi, és produïda pels desplaçaments dels referents dins l'enquadrament. La mobilitat de la càmera, en canvi, permet triar l'opció de poder variar un pla de forma continuada, la qual cosa implica comptar amb un altre recurs que pot contribuir a potenciar i reforçar un determinat missatge, una acció, un sentiment, etc. Abans de començar, millor que visioneu alguns exemples. Òbviament, són sols unes petites mostres que us serviran com a referència per entendre els diferents tipus de moviment de càmera i la relació que tenen amb un determinat significat, cosa que haureu de tenir en compte quan enregistreu i munteu les vostres creacions audiovisuals. Comenceu, doncs, analitzant les següents imatges. Primer de tot, observeu-les, fent clic sobre cadascun dels fotogrames; després, relacioneu-les amb un d'aquests sis possibles significats fent clic en la corresponent opció que hi ha a sota de cada pla.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Els moviments de càmera que es poden fer per a la consecució de plans són dos: la panoràmica i el tràveling, però s'hi sol incloure també l'anomenat zoom, tot i que no implica cap moviment de càmera, ja que el que és mou és simplement l'òptica que es troba en el seu interior. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Per acabar, recordeu el primer clip que heu vist en la pràctica 1 del primer mòdul. Torneu-lo a veure, si convé, per comprovar precisament el que no s'ha de fer mai, i tingueu molt present aquests petits consells:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Origen, descripció i valor expressius de cadascun dels moviments de la càmera | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
La mobilitat de la càmera és històricament un dels recursos formals que contribueixen a convertir el cinema en una forma d'expressió diferenciada, ja que quan s'enregistra, la càmera es pot moure en totes direccions, segons el que es pretengui comunicar a l'espectador. Però cal recordar que en els orígens de la història cinematogràfica els moviments de càmera brillaven per la seva absència. Tot allò que es veia era la suma d'un conjunt de plans capturats amb càmera fixa, ni tan sols es variava el punt de vista, doncs sempre era el mateix. En realitat era com si s'estigués en un teatre assegut, contemplant i observant simplement allò que es representa dins un escenari.
Fins aquí s'ha parlat dels moviments de la càmera en sentit global. Però no va de més exposar també amb detall les característiques individuals de cadascun d'ells, tot concretant amb detall allò que mostren i el seu valor expressiu, junt amb unes imatges que acabin d'ajudar a la clarificació de la seva funcionalitat. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. LA PANORÀMICA (PAN) La panoràmica és un moviment de rotació de la càmera sobre el seu propi eix, però sense desplaçament de la càmera. Aquesta gira sobre un suport fix i amb una distància focal constant, en realitat correspon als diversos moviments del cap duna persona i conseqüentment podrà ser horitzontal vertical i en diagonal. En el moment d'enregistrar totes les panoràmiques han de partir i acabar sempre en posició. A l'hora d'editar si convé serà el moment de seleccionar els trossos que interessin d'acord amb la producció que s'estigui realitzant.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PANORÀMICA HORITZONTAL Moviment de rotació de dreta a esquerra o d'esquerra a dreta. De molta utilitat per:
S'utilitza normalment amb una finalitat descriptiva o narrativa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PANORÀMICA VERTICAL Moviment de rotació que va de dalt a baix o viceversa.
Pot emprar-se amb una finalitat descriptiva o narrativa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PANORÀMICA DE BALANCEIG Moviment de rotació similar al d'un bressol o al d'un vaixell. Sol emprar-se amb una finalitat subjectiva, per exemple, per substituir els ulls d'una persona ferida o d'un borratxo, etc. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PANORÀMICA CIRCULAR Moviment de 360 º. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PANORÀMICA OBLIQUA O INCLINADA Per donar sensació d'inseguretat, inquietud, inestabilitat. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. EL TRÀVELING És un moviment de translació de la càmera. Aquesta es desplaça sobre un peu mòbil que rep el nom de carro, sobre uns rails, sobre un cotxe, a mà, etc. Dóna dinamisme i corporeïtat als enquadraments, on els referents es desplacen per la pantalla incrementant-se la sensació de perspectiva i potenciant la tercera dimensió o la sensació de relleu. Acostumen a emprar-se amb un valor expressiu o narratiu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DE PROFUNDITAT D'AVANÇ La càmera es trasllada d'un pla llunyà a un de més proper.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DE PROFUNDITAT EN RETROCÉS La càmera es desplaça des d'un punt proper a un de més llunyà.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VERTICAL ASCENDENT O DESCENDENT La càmera acompanya el moviment del personatge en desplaçaments verticals ascendents o descendents.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LATERAL La càmera acompanya en paral·lel un personatge en moviment que es desplaça horitzontalment.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CIRCULAR La càmera es desplaça circularment.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. EL ZOOM Cal tenir molt en compte que el zoom o tràveling òptic no és un moviment de càmera, doncs aquesta no es desplaça, tot i que pugui donar-ne la sensació. És l'òptica de distància focal variable situada a l'interior de la càmera el que es mou, permetent apropar o allunyar els referents sense necessitat de desplaçar la càmera de filmar. La perspectiva, conseqüentment, és la mateixa, malgrat variar les dimensions dels referents que es troben dins l'enquadrament.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Proposta de treball | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Per grups fer realitzar una producció videogràfica d'una durada d'entre quinze i vint segons, que contempli els següents elements:
En acabar comentar conjuntament els resultats i comprovar que s'han assolit els objectius proposats, no sols pel que fa a l'ús adequat que s'hagi pogut fer en relació a la mobilitat de la càmera, també respecte als continguts treballats amb anterioritat. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||