tornar a la portada

Assessoraments per a la integració curricular
de la informàtica en centres de primària 

  1. FINALITAT DE L’ASSESSORAMENT

És l’activitat d’un grup de persones organitzades en grup de treball que reben una ajuda externa per aconseguir uns objectius col.lectius. L’assessorament té per finalitat dinamitzar al centre, a partir de l’anàlisi de la seva situació real inicial. D’aquesta manera, cada assessorament s’adapta a cada centre. 

  1. A QUI VA ADREÇAT?

El seu destinatari és un equip de professors d’un mateixa escola, que formen un grup de treball. Aquest grup té uns objectius comuns que són col.lectius, no individuals de cada professor, i que responen, en aquest cas, a un aspecte concret sobre la dinàmica escolar: la informàtica. A més, aquest grup de treball no es veu capacitat per assoli aquests objcetius i, per tant, sol.liciten ajuda externa per a la realització de la tasca de l’assessorament. 

  1. DIFERÈNCIES ENTRE L’ASSESSORAMENT I UN CURS DE FORMACIÓ

 

Curs de formació

Assessorament

Els continguts són..

  • són explícits
  • preestablerts, de temari

·  pactats durant l’activitat

Adreçat a...

  • persones
  • la posterior aplicació pot ser personal

·  un grup concret

·  la consegüent aplicació es portada a terme pel professorat del centre

Les activitats són...

  • de transmissió de continguts, d’uns coneixements, d’un temari...

·  de reflexió, d’orientació, de realització d’una tasca, d’organització...

Els objectius estan definits per...

  • el formador
  • el grup de treball

Els coneixements...

  • són l’element principal
  • estan en funció de l’activitat

Es convenient tenir informació sobre...

  • l’ús personal de la informàtica i l’ús amb alumnes
  • el projecte del centre

Les sessions de treball presencial...

  • serveixen per a desenvolupar els continguts del curs
  • amb l’assessor, són per revisar la feina feta i planificar noves tasques
  • la tasca principal es desenvolupa en les sessions no presencials

 

PER QUÈ EL CENTRE DEMANA L’ASSESSORAMENT?

Perquè en el centre s’han trobat amb una sèrie de mancances que els hi impossibilitat la integració curricular de la informàtica. Aquestes mancances s’han de tenir presents en elaborar cada assessor el seu pla de treball. Algunes d’aquestes situacions són:

 PAPER DE L’ASSESSOR

És una persona externa que té el paper de mediador en el centre i que ha d’estar al servei de l’objectiu de l’assessorament. Ha de donar pautes i models de treball, ha de poder plantejar qüestions i activitats, ha d’orientar en la resolució dels dubtes que formalitzin els membres del claustre i ha d’ajudar en l’establiment d’estratègies per a poder dur a la pràctica l’objectiu consensuat en el pla de treball comú del centre.

L’assessor ha d’abordar problemes i la manera de solucionar-los que el professorat del centre no es planteja.

Es pot trobar amb dificultats amb la resposta que el claustre pot tenir respecte a l’assessorament: els professors no fan el treball pactat entre les sessions, no responen positivament a l’assessorament, no acaben d’establir-se uns criteris clars, basats en el diàleg, en el consens, sobre la utilització de l’aula d’informàtica, no es qüestionen un possible, encara que mínim, canvi metodològic amb la integració de la informàtica...

La tasca de l’assessor té una temporalització determinada i establerta en les condicions generals. Per tant, s’ha de perseguir l’autonomia del grup de treball i de les persones que el componen, quant als aspectes organitzatius i curriculars de la utilització del medi informàtic en l’horari escolar. En qualsevol cas, l’assessor no ha de suplir al coordinador de l’aula d’informàtica, si no que ha de potenciar la seva figura, i la d’una potencial comissió, davant el professorat.

 

RELACIÓ ENTRE ESTAMENTS

L’assessor ha de treballar, principalment, amb tres equips diferents de persones del claustre:

 anar amunt