Les WebQuests:
un exemple d’integració d’Internet a l’aula
Fina Denia
Introducció
L'evolució de la tecnologia de la Informació
i la Comunicació està generant nous productes i serveis que
ja han tingut un gran impacte en la manera com ens comuniquem,
estudiem o treballem. Termes com telemàtica, televisió interactiva,
vídeo a la carta, vídeo conferència, autopistes de la informació…
formen ja part de la nostra vida quotidiana.
El seu impacte a l'Educació ha provocat
la necessitat urgent de revisar el currículum i la metodologia
emprada i una demanda de noves competències per part de l’alumnat.
L'educació d'una persona ja no és simplement els continguts
a assolir i les habilitats a desenvolupar en les Institucions
Educatives, sinó també la disposició personal necessària per
implicar-se en un procés d'aprenentatge que serà continu al
llarg de tota la vida.
Les noves tecnologies ens ofereixen nous
entorns educatius. D'una banda, han afegit una dimensió nova
a la comunicació personal, potenciant el desenvolupament de
l'aprenentatge col·laboratiu i facilitant la difusió dels resultats.
D'altra banda, són una font d'informació infinita que ha provocat
un impacte social i econòmic molt important, com és el cas d’Internet.
Però, com afecta aquest nou entorn en el procés d'aprenentatge?
Com afecta al currículum? Quina és la metodologia més adient?
Quins són els rols dels alumnes i professors en aquest nou escenari
d'aprenentatge?
Les WebQuests:
un exemple d’integració d’Internet a l’aula
Les WebQuests són activitats col·laboratives
que presenten un tema, sovint controvertit, misteriós, curiós,
engrescador o atractiu i una proposta de treball on la font
d’informació és Internet i on el procés és tan important o més
que el resultat final.
El seu inventor les ha definides com:
“... una activitat basada en una
recerca guiada on la informació amb la qual els alumnes interactuen
procedeix parcialment o totalment de recursos a Internet...”.
(Bernie Dodge)
Exemple:
OBJECTIUS:
Investigar si la mort del nen faraó Tutankamon va ser
accidental o provocada.
http://www.pekin.net/pekin108/wash/webquest
|
Rols:
Historiador
Arqueòleg
Metge
Periodista
|
Tipus d’activitats:
recerca d’informació a Internet, discussió en grup, repartiment
de tasques, qüestionari pautat, redacció d’un article
o informe amb les conclusions amb argumentacions i dades
basades en la recerca.
|
Avaluació
Rubric
|
Les WQ estan dissenyades per ésser realitzades
en grups de 3 a 5 membres i comparteixen una estructura típica:
introducció, tasca, procés,
avaluació i conclusió. Cada membre del grup de treball
assumeix un rol, fa una recerca individual a Internet lligada
al seu paper i troba, selecciona i processa la informació que
després compartirà amb el grup.
Els rols de cada membre del grup són
normalment descrits en el "procés" i fan referència
als diferents punts de vista als quals podem enfrontar-nos davant
d'una situació donada.
Les característiques principals d'una
WebQuest, en comparació a altres tipus de lliçó o activitats
de classe, són:
Tasques significatives
Les WebQuests es basen en una pregunta
que necessita ésser contestada. Es demana als alumnes que l'entenguin,
que plantegin hipòtesis i/o que resolguin un problema real.
Plantejat d'aquesta manera, els alumnes s'enfronten a tasques
autèntiques, reben feedback dels membres del seu grup de
treball i també de persones fora de la classe. Les seves tasques
són activitats que traspassen les quatre parets de l'aula i
s'ubiquen allà on es doni el procés d'aprenentatge, facilitant
la creació de nous escenaris d’aprenentatge.
Recursos autèntics
Els alumnes utilitzaran recursos reals
a l'hora de treballar: base de dades en línia, laboratoris virtuals,
simuladors científics, informes actuals, accés a experts amb
xats, fòrums i correu electrònic, viatges virtuals, diaris en
línia, arxius d’àudio, etc. Podem enviar els nostres alumnes
a una ONG a entrevistar diferents persones i, sens dubte, això
és molt interessant i pedagògic, però també podem enviar un
correu electrònic a un expert i visitar la seva pàgina web per
obtenir les darreres notícies. Això és extremadament útil si
l'organització o la persona no és al nostre lloc de residència
o al nostre país.
Desenvolupament d'habilitats
crítiques "Thinking Skills"
Les tasques dels alumnes no estan dissenyades
simplement per obtenir informació. Els alumnes són forçats a
manipular la informació i confiar en les seves habilitats de
raonament quan se'ls demana que la transformin, comparin dades,
plantegin hipòtesis, trobin solucions, donin opinions personals,
viatgin al passat per entendre la història, es converteixin
en reporters, resolguin un misteri mitjançant pistes...
Aquest aspecte recolza el nou model metodològic
on l’aprenentatge no és només un producte, sinó també un procés
i on hi té plena cabuda la innovació i l’experimentació.
Aprenentatge cooperatiu
Les WebQuest no són tasques individuals
sinó projectes col·laboratius. El producte final serà el resultat
de les discussions, opinions diverses, recerca, acompliment
de tasques, etc. de cada un dels membres del grup de treball.
Tothom aprèn de tothom i de moltes i diverses fonts. L'aprenentatge
cooperatiu i col·laboratiu també ajudarà als alumnes a integrar-se
a una comunitat d'aprenentatge que va molt més enllà de les
4 parets del centre escolar i que reforça el currículum obligatori
del seu període d’escolarització. Aquest pot ésser un bon entrenament
per esdevenir un aprenent autònom i permanent.
Integració de la tecnologia
Per últim, les WebQuests són fórmules
idònies per integrar les TIC dins el currículum perquè impliquen
l’ús de tots els recursos que les noves tecnologies poden oferir:
processador de textos, base de dades, fulls de càlcul, eines
de comunicació –correu electrònic, xats, fòrums-, presentacions
electròniques, pàgines web, viatges virtuals, museus virtuals,
enciclopèdies en línia, notícies en línia, ... i molt més. Adreces
d’interès: ·
http://edweb.sdsu.edu/webquest/webquest.html
·
http://www.aeic.es/escola/dia0407/Bernie.htm
|