Treball de camp

 

 

3.1.- Qüestionaris orals a alumnes de 1er a 5è de primària

Mentre realitzava el meu treball de camp vaig trobar necessari recollir d'alguna manera l'opinió dels més petits. Com que no em podien respondre enquestes escrites vaig entrevistar-los oralment. Són 52 nenes i nens de primària de diferents edats, cursos i classes socials. Vull afegir que aquest és el treball més profitós que vaig realitzar a Nicaragua. Com que podia parlar jo amb els nens i agafar-hi confiança ells van respondre sincerament. Potser en alguns casos amb una certa timidesa però contestant-me al que jo els demanava. Per això considero que aquest buidat és més fidel a la realitat que no pas el de les enquestes escrites.

1.- Ana, sis anys, 1r.
2.- Keli, vuit anys, 3r
3.- Arlet, vuit anys, 4t.
4.- Kevin Saúl, deu anys, 4t.
5.- Miguel Ángel, onze anys, 1r.
6.- Pablo, vuit anys, 2n.
7.- José, vuit anys, 3r.
8.- Jordan, sis anys, 1r.
9.- Maria Isabel Pérez Rodríguez, onze anys, 6è.
10.- Manuel Martínez Vázquez, vuit anys, 1r.
11.- Fran, set anys, 3r, ha repetit.
12.- Brian, dotze anys, 6è.
13.- Francisco José, deu anys, 4t, ha repetit.
14.- Norma Elena Martínez Chávez, nou anys, 4t.
15.- Verania, vuit anys, 4t.
16.- Franklin Joana, deu anys, 3r, ha repetit.
17.- José Arvando, onze anys, 3r, ha repetit.
18.- Ramón, catorze anys, 3r, vuit anys comença l'escola.
19.-Tere, nou anys, 1r, ha repetit.
20.-Nelson, tretze anys, 1r, ha repetit cinc anys primer.
21.-David González, deu anys, 1r.
22.-Emilio José, onze anys, 2n.
23.-Toni, vuit anys, 2n.
24.-Morelia, vuit anys, 2n, ha repetit 1r.
25.-Maria Francisca, vuit anys, 2n.
26.-Emmanuel, onze, 6è.
27.-Anabel Samuela Novinche, tretze, 6è, ha repetit 4t.
28.-Lisseth López, deu anys, 5è.
29.-José Lorenzo Velásquez, onze, 3r.
30.-Rosa Argentina Tigerinobo, nou anys, 4t.
31.-Daniela Concepción Romero Mendoza, deu anys, 4t, va començar als cinc.
32.-Rosario Vallesón Saldocortés, set anys, 1r.
33.-Yarizza, sis anys, 1r.
34.-Erin, tres anys.
35.-Dilan, sis anys, 1r.
36.-Gerard, sis anys, 1r.
37.-Daril, sis anys, 1r.
38.-Isandra, sis anys, 1r
39.-Chochi,set anys,1r
40.-Vanesa,set anys,1r.
41.-Yadela, set anys, 2n.
42.-Catherine, vuit anys, 2n.
43.-Martin Alberto, nou anys, 2n, va començar als 5 anys.
44.-Vicky, set anys, 2n.
45.-Mauricio, vuit anys, 2n.
46.-Alex, set anys, 2n.
47.-Jaqueline, set anys, 2n.
48.-Enchi, set anys, 2n.
49.-Catherine, vuit anys, 2n, ha repetit.
50.-José María García, set anys, 2n..
51.-Edgar, cinc anys, preescolar, ha començat aquest any.
52.-Georgina Palma Vállez, set anys, 2n, va començar amb cinc anys.


1) Tens germans?
Sí: 97%
No: 3%

Quants?
1-4: 88%
5-9: 12%

2) Qui cuida de vosaltres?

Mare: 42%
La mare i el pare: 15%
La meva àvia,tiets..: 10%
La meva germana,germans: 27%
Pare: 6%

.
"El meu pare, perquè no em deixen viure amb la meva mare perquè em va maltractar."
"La meva mare, el pare viu treballant a Guatemala."


3) Treballa el teu pare?
No: 7%
Sí: 93%

On treballa el teu pare?
Treballa a l'extranger 25%
Treballa al país: 75%

Treball precari: 87%

Treball assegurat: 12%


4) I la teva mare?
No treballa: 70%
Treballa: 30%

On treballa?
A l'estranger: 16%
Al país: 84%

Treball precari: 74%
Treball assegurat: 26%


4) Quants cops menges al dia?
Tres vegades: 36%
Quatre vegades: 1%
Dos cops: 42%
Un cop: 16%
Ninguno: 4%
Hi ha dies que menjo i altres que no: 1%


5) I què menges?
De tot: 17%
Gallopinto: 19%
Carn: 17%
Arròs: 10%
Tortilla : 1%
Pa: 8%
"cuajada": 1%
Café o llet: 11%
Es queda en blanc: 6%
Menjo poc: 10%

6) Què vols ser de gran?
Professions liberals: 60%
Serveis: 12%
No es defineix: 14%
Diversos (constructor, agricultor,dona de casa,etc..): 14%


7) Has anat algun cop al metge?
Sí: 46%
No: 54%

El morat que s'observa al seu ull esquerre és la única senyal que li queda de la pallissa que va rebre per part de la seva mare.

8) Has llegit algun cop un llibre o una novel.la?
Sí: 39%
Sí, però només llibres escolars: 19%
No: 42%

8.1.Saps el títol?
No contesten.


9) Has viatjat fora de Chichigalpa?
No: 15%
Sí, a (Costa Rica,Managua, Chinandega, León, Granada... a fer visites familiars, vendre, comprar,...) : 85%

10) Vas a l'església? (Realitzada només al 31% de l'alumnat entrevistat)
Sí, crec en Déu: 48%
No, però crec en Déu: 12%

11) A què t'agrada jugar?
Ninos: 8%
Utensilis (a pilota, baldufa...): 19%
Jocs de carrer (futbol, béisbol..): 73%

11.1) Tens joguines a casa?
Pocs: 42%
No: 35%
Sí: 23%

12) Treballes a més a més d'anar a l'escola?
Sí: 50%
No: 50%

Ajudant a casa: 55%
Venent ( llenya, menjar, etc.,,,) : 45%

13) Preguntes realitzades oralment a dos nois de sisè.

Creus que un home pot pegar a la seva dona?
No, perquè segons les lleis tenim els mateixos drets, elles no es poden defensar d'un home. (noi de 6è)
No és correcte, no es pot.(noia de 6è)
Per què?
Perquè l'home es més fort.(noi de 6è)

A un noi li poden agradar els nois? I a una noia les noies?
No, seria una cosa anormal. (noi de 6è)
Pot ser perquè no és culpa de la persona que li agradi un altre noi/a, es poden agradar els dos, tan sols són homosexuals.(noia de 6è)
Què hauria de millorar al teu país?
Que les persones que governen pensessin en nosaltres.(noia de 6è)



3.2.- Qüestionaris escrits

3.2.a.- Buidat dels qüestionaris realitzats a sisè de primària

Durant el meu treball de camp vaig realitzar una sèrie d'enquestes, entrevistes, etc... A continuació presento el buidat d'un qüestionari realitzat a 92 nens i nenes de sisè de primària de l'escola Francisca González. He d'aclarir que algunes de les preguntes no estan respostes amb sinceritat per part dels alumnes ja fós per vergonya a explicar la veritat o per no voler assumir la seva situació.

1.- A quina hora et lleves al matí?
De 3 a 4h: 2%
De 4 a 5h: 29%
De 5 a 6h: 50%
De 6 a 7h: 15%
De 7 a 8h: 2%
De 8 a 9h: 2%

2.-A quina hora t'en vas a dormir?
De 7 a 8h: 44%
De 8 a 9h: 42%
De 9 a 10h: 12%
De 10 a 11h: 0%
D'11 a 12h: 1%
De 12 a 01h: 1%

3.- a) Quants cops menges al dia?
Tres cops: 89%
Dos cops: 6%
Cinc cops: 2%
Quatre cops: 3%

En el cas dels nens/es que viuen al Barrio de Los Lirios o assentaments de l'entorn:
Un cop o menys: 100%

3.- b) Què acostumes a menjar?
De tot: 9%
Gallopinto: 56'5%
Carn: 50%
Arròs: 38%
Tortilla : 11%
Formatge: 11%
Pa: 6'5%
"cuajada": 5%
Peix: 5%
Fruita: 6'5%
Amanida o verdures: 5%
Café o llet: 8%
Sopa: 3%
El que menja la gent pobre: 1%


Gallopinto, alimentació bàsica dels infants.

4.-Amb qui vius?
Pare: 2%
Mare: 18%
Els pares: 64%
Avi/a: 8%
Oncle o tieta: 5%
Amb ningú: 1%
Amb un cosí més gran: 1%
Amb els germans: 1%

5.- a) Tens germans?
Sí: 97%
No: 3%

5.- b) Quants?
Un germà: 11%
Dos germans: 30%
Tres germans: 23%
Quatre germans: 15%
Cinc germans: 10%
Sis germans: 5%
Vuit germans: 2%
Nou germans: 3%
Deu germans: 1%

5.- c) Viuen amb tu?
Sí: 67%
No: 11%
No tots: 8%
Nul: 13%
No tots els dies: 1%

6.- a) El teu pare treballa?
Sí: 85%
No: 12%
Nul: 1%
No tinc pare: 2%

6.- b) De què?

Primari: 22%
Secundari: 36%
Terciari: 42%

D'aquests oficis.. :
Treball precari (sense assegurança, conveni..): 73%
Treball assegurat: 27%


7.- a) La teva mare treballa?
Sí: 62%
No: 34%
Nul: 4%

7.- b) De què?
Primari: 0%
Secundari: 5%
Terciari: 61%
Dona de casa: 34%

D'aquests oficis..:
Treball precari (sense assegurança, conveni..): 90%
Treball assegurat: 10%

8.-Qui us cuida?
Pare: 3%
Mare: 45%
Els pares: 24%
Avi/a: 16%
Tieta: 6%
Nadie: 3%
Germans: 4%
El cosí gran: 1%
Nul: 1%

9.-Qui et prepara el menjar?
Mare: 62%
Papa: 1%
Pares: 2%
Germana gran: 10%
Àvia: 13%
Tiets: 10%
Cosina: 2%

10.- Qui neteja la casa?
Mare: 44%
Jo: 11%
Germans: 30%
Pares: 5%
Pare: 2%
Ties: 6%
Àvia: 1%
Serventa: 1%

11.- A qui veus més al teu pare o a la teva mare?
Pares: 30%
Mare: 56%
Cap dels dos, no viuen amb mi: 2%
Pare: 11%
El pare va morir i la mare viatja: 1%

12.-A casa tens televisió?
Sí: 89%
No: 11%

13.-Tens un llit per dormir?
Sí: 95%
No: 5%

Com aquest, hi ha molts nens que dormen al carrer.

14.- Tens bany?
Sí, latrina: 99%
No: 1%


La latrina és un focus d'infeccions i malalties

difícils de curar per la manca de medicaments.

Quants pantalons tens?
Zero: 4%
D'un a tres: 40%
De quatre a set: 35%
De vuit a deu: 12%
Més de deu: 9%

Quantes samarretes?
Zero: 3%
D'una a tres: 36%
De quatre a set: 25%
De vuit a deu: 15%
Més de deu: 16%
Nuls: 5%

Quantes faldilles?
Zero: 53%
D'una a tres: 29%
De quatre a set: 14%
De vuit a deu: 3%
Més de deu: 1%

Quants parells de sabates?
Nuls: 3%
D'un a tres: 79%
De quatre a set: 15%
De vuit a deu: 3%


15.Alguna persona de la teva família ha marxat a treballar fora?
Nul: 1%
No: 28%
Sí: 71%

16.Teniu cotxe?
Sí: 14%
No: 86%


Els nens del barrio de los Lirios juguen dalt del cotxe de l' ONG.

17.Tens aigua corrent a casa?
Sí: 89%
No: 10%
Nul: 1%


De bon matí, la Damaris neteja la més petita dels germans amb l'aigua del pou.

18. Teniu llum elèctrica a casa?
Sí: 97%
No: 3%

19.Teniu nevera?
Sí: 30%
No: 69%
Nul: 1%

20.Se t'ha innundat algun cop la casa per culpa de la pluja?
Sí: 60%
No: 39%
Nul: 1%

21. A quina edat vas començar a anar a l'escola?
3 a 5: 52%
6 a 7: 45%
8 a 10: 3%

22.Treballes a part d'anar a escola?
Sí: 35%
No: 64%
Nul: 1%

De què?
Agricultura: 10%
Fer encàrrecs: 15%
Neteja(cases,cotxes,etc..): 12%
Cambrer: 3%
Venta ( comerç, tortillas, llenya, lotería..):36%
Construcció: 3%
Ajudant a casa: 18%
Mecánica: 3%


Vigilant d'una fàbrica de maons.


La Conchita treballa tots els matins venent
síndria al mercat, juntament amb els seus
germans i la mare.

Molts nens passegen pels carrers netejant les sabates dels més rics.

Has treballat algun cop?
Sí: 42%
No: 58%

23.Tens l'uniforme de l'escola?
Sí: 99%
No: 1%

Qui te l'ha donat?
El pare : 15%
La mare: 45%
Els pares : 23%
L'àvia: 5%
L'escola: 1%
La tieta: 8%
Altres familiars: 3%

24. A casa estudies o fas deures?
Sí: 98%
No: 2%

25.T'agrada anar a escola?
Sí: 99%
No: 1%

26.Què vols ser de gran?
Liberal (Licenciado/ingeniero en...) 79%
Administratiu 13%
D'altres professions 8%

27.T'agradaria quedar-te a Nicaragua o marxar a un altre lloc?
Marxar: 74%
Quedar-me: 26%

28.Què fas quan acabes l'escola ?
Treballar: 20%
Jugar: 43%
Estudiar: 11%
Treballar i jugar: 26%

29.Has repetit algun curs escolar?
Sí: 34%
No: 66%

30.Tens joguines a casa?
Sí: 45%
No: 55%

Quines?
Ninos: 50%
Jocs de carrer: 5%
Utensilis: 45%

Cada un d'ells nombra una o dues joguines com a molt.

31.Tens llibres a casa?
Sí: 64%
No: 36%

Utilitzes llibres per l'escola?
Sí: 93%
No: 4%
Nul: 3%

32.Tens llibreta per l'escola?
Sí: 61%
No: 39%


L'ajut humanitari permet que cada nen de l'escola rebi la seva llibreta.

33.- a) Tens una motxilla?
Sí: 98%
No: 2%

33.- b) Com la vas aconseguir?
Pares: 84%
Treballant: 3%
Deixada: 10%
"pagateada" 3%

34.Recordes alguna malaltia que hagis tingut?
Sí: 82% (asma, son nefrítica, catarro, calentura, diarrea, salpuellido, la topa)
No: 18%

35.- a) Has anat algun cop al metge?
Sí: 64%
No: 36%

35.- b) Algun metge t'ha revisat al boca o la vista?
Sí: 35%
No: 65%

36.Has anat a dinar algun cop a un restaurant (comidería) ?
Sí: 61%
No: 39%

Cuina d'una comidería;la majoria de cases cuinen al pati.

37.Has anat algun cop al cinema?
Sí: 22%
No: 78%

38.Saps què és el teatre? Explica-ho:
(basant-me en les definicions dels alumnes..)
Sí: 10%
No: 90%

39.Veus al teu pare cada dia a casa?
Sí: 57%
No: 42%
Està mort: 1%

Cuida de tu:
Sí: 63%
No: 37%

40.Creus en Déu?
Sí: 98%
Més o menys: 2%

41.Vas sovint a l'església del poble?
Sí: 54%
No: 44%
Poques vegades: 2%

42.T'han fet mai alguna fotografia?
Sí: 92%
No: 8%

43.A casa teniu medicaments per si et trobes malament?
Sí: 37%
No: 63%

44.Un home té dret a pegar a la seva esposa?
Sí: 2%
No: 98% (argumentacions: "perquè no és la seva filla")

45.Creus que està bé que a un noi li puguin agradar els nois?
Sí: 5%
No: 95%

46. Qui mana a la teva casa, el pare o la mare?
Mare: 41%
Pare: 20%
Els dos: 33%
Cap: 2%
Els avis: 4%

47.A qui demanes permís per fer les coses?
Mare: 50%
Pare: 13%
Als dos: 31%
Familiars: 5%
A ningú: 1%

48.Què és el que més t'agrada de Chichigalpa, i del teu país?
· Chichigalpa:
Parc: 74%
Escola: 10%
Ingenio: 4%
Església: 12%
· Nicaragua:
És productor: 3%
Els dies festius: 5%
El paisatge (volcans, mar, llacs..): 80%
La gent és humil i respectuosa: 3%
El menjar: 1%
Managua: 3%
Tot: 4%
Res: 5%

49.Quines coses creus que haurien de millorar al teu país perquè les persones poguessin viure millor?
Baixada de preus: 3%
Augmentar la producció: 1%
Cuidar el medi ambient: 3%
Augmentar les ajudes als pobres: 8%
Augmentar la seguretat ciutadana: 5%
Augmentar l'oferta de treball: 21%
Pujar els salaris dels treballadors: 3%
Millorar la situació económica: 20%
Destituir el govern corrupte: 6%
Potenciar la neteja del carrer: 7%
Aturar la delincuencia, drogues, pandilles, prostitució infantil, etc.. : 7%
Millorar l'educació i la sanitat, protegir els infants, etc..: 5%
Augmentar l'oci: 1%
Aturar els maltractaments: 2%
Fomentar les oportunitats dels joves: 1%
Tot: 6%

Diagnòstic del buidatge de les enquestes de primària

Alimentació:

El 89% dels enquestats mengen tres cops al dia. Cal tenir present però, que aquests tres àpats no són del tot complets. L'aliment més usual és el gallopinto (arròs amb frijoles) amb un 57%, la carn i l'arròs. Un altre aspecte és que gairebé el 70% dels enquestats no tenen nevera a casa i, per tant, el menjar es pot fer malbé amb les altes temperatures tropicals. Observem doncs, que els enquestats prenen una alimentació baixa en vegetals, fruita i peix. Mengen grasses saturades de la carn, i molts fregits. Està demostrat que dins la població nica hi ha molts casos de colesterol i diabetes.
En el cas del Barrio de Los Lirios i assentaments dels voltants, els nens/es sols reben un àpat al dia com a màxim (en el menjador infantil d'ISF).

Sanitat:

La sanitat a Nicaragua es troba en una situació crítica. Qualsevol persona que necessiti assistència mèdica ha de pagar-se el material necessari per a la intervenció mèdica (gasses, xeringues, fàrmacs, desinfectant, etc...). Observant l'enquesta, tan sols el 64% dels nenes/nenes han rebut una revisió mèdica algun cop; per tant hi ha un 36% d'alumnes que no han estat mai visitats pel metge. En el cas de les revisions de la vista i la boca, el nombre de nens que no han rebut mai aquestes revisions augmenta a un 65%, ja que a Nicaragua no s'ha establert encara el criteri de medicina preventiva. Basant-me en el buidatge, podem veure com el 63% dels enquestats no disposen de medicaments a casa; aquest fet implica que no tenen els recursos necessaris per superar malalties tan simples com un refredat, la grip, etc.... En canvi, els alumnes diuen haver patit diverses malalties. Les més anomenades són: asma, son nefrítica, catarro, calentor, diarrea, sarpullido, la topa, la malaria, etc...
En el cas del barri Los Lirios tan sols reben atenció mèdica des de la inauguració del menjador col.lectiu infantil que els proporciona una revisió periòdica gratuïta.

Educació:

El 52% dels enquestats van començar a anar a l'escola entre els 3 i 5 anys. Hi ha un percentatge també elevat que ho van fer entre els 6 i 7. Quan parlem del material escolar, segons les enquestes el 61% dels alumnes tenen una llibreta per l'escola. Cal afegir que tan sols treballen amb aquest material individual, encara que compten amb llibres de la biblioteca escolar (aportació de l'agermanament). Hem de destacar que un 39% no tenen ni tan sols aquesta llibreta per poder treballar. En el cas de la motxilla i l'uniforme escolar gairebé el 100% dels enquestats compten amb ells. Al barrio de Los Lirios hi ha pocs nens que puguin permetre's una motxilla o un uniforme, i solen dur-ne de deixats per amics o coneguts.
A casa, l'educació no és un aspecte prioritari a cuidar. Segons l'enquesta el 64% dels alumnes tenen algun llibre a casa, però evidentment no compten amb diccionaris ni enciclopèdies. El 43% dels alumnes a l'acabar l'escola s'en van a jugar; només un 11% manifesten que estudien a casa. Hi ha un percentatge de repetidors bastant elevat, el 34% dels enquestats han repetit algun curs escolar. A la majoria dels alumnes els hi agrada anar a l'escola, i de grans aspiren ser doctors, ingeniers, etc... oficis d'alt prestigi social als quals difícilment podran accedir.


Estructura familiar

La majoria dels nens es lleven entre les 5h i 6h del matí i s'en van a dormir a les 8h del vespre. Tot i que un 64% dels alumnes viuen amb els dos pares, cal donar importància al fet que un 36% dels nens/es viuen tan sols amb la mare o sinó amb avis, tiets, germans grans etc... A Nicaragua és molt comú tenir dos fills o més, per això gairebé tots els enquestats tenen germans i conviuen amb ells. Laboralment els pares dels alumnes són actius encara que en treballs precaris. L'home en un 85% i la dona en un 62%, segurament perquè la feina de dona de casa no tothom la considera com un treball. Tant un com l'altre treballen en gran majoria precàriament en el sector terciari (sense contracte de treball, ni cap tipus d'assegurança ni de dret laboral). El 85% dels nens/es confessen que és la mare qui els cuida, i els avis i la tieta tenen un paper més important que el propi pare. També la mare és la figura amb la qui tenen més contacte els infants al llarg del dia. Hi ha un 42% de nens/es que no veuen el pare a diari; sovint és alcohòlic i passa les nits al carrer després del dia de treball. El 71% dels nens/es tenen algun familiar a l'estranger que els hi envia un suport econòmic. La poca influència del pare es demostra quan segons els alumnes a les cases hi mana la mare (41%) i és ella que controla els fills (50%).

Recursos econòmics:

L'economia familiar majoritàriament és precària, tot i que no s'observa en les respostes dels enquestats. De fet, ells troben normal la seva situació en un entorn on la gran majoria estan en les mateixes condicions. El 89% dels enquestats tenen televisió; aquesta és un element molt important pel poble nica, una distracció que gairebé tothom ha aconseguit (no existeix el vídeo). El 99% dels nens/es a casa no tenen dutxa i el lavabo és una latrina feta de formigó situada normalment a l'aire lliure. Tan sols un 5% dels alumnes no tenen llit; però en el Barrio de Los Lirios molt poques cases tenen algun llit per dormir. Al barri els nens/es dormen sobre cartrons. Observem al buidatge de l'enquesta que la roba no resulta un problema per la majoria d'alumnes degut al clima favorable. Gairebé tots els enquestats tenen electricitat a casa però en el cas de l'aigua el nombre disminueix. Hi ha un 10% d'alumnes sense aigua potable a casa i que l'han d'aconseguir d'un pou. Pel que fa als cotxes, el 86% d'alumnes no tenen cotxe a casa ja que és un element de luxe que poques persones es poden permetre. La majoria d'enquestats no tenen joguines a casa, i dels que en tenen tan sols en nombren una o dos com a màxim. Els nens/es es distreuen jugant al carrer perquè no disposen de més distraccions. Tampoc es poden permetre una simple entrada de cinema (caldria anar a la capital i costa una fortuna), però sí que el 61% de nens/es han anat algun cop a dinar a una comideria (espècie de restaurant popular).

Visió de la vida:

El 98% dels enquestats no recolzen que un home maltracti a la seva dona. Encara que aquest fet és gairebé comú a totes les famílies, les noves generacions no recolzen els comportaments dels seus pares. Tampoc recolzen l'homosexualitat, ja que allà encara és un signe de depravació, malaltia o marginalitat, i els homosexuals tan sols mostren la seva sexualitat de nit. La visió que tenen els nens/es de sisè sobre Chichigalpa és que el més maco és el parc i en el cas de Nicaragua el paisatge. Cal destacar que l'església també és un element al qual donen prestigi i admiren. A la part oposada el que creuen que hauria de millorar de Nicaragua és la situació econòmica i l'oferta de treball. Tot i que destaquen també la importància de tenir les poblacions més netes i gaudir de més seguretat de cara a les "pandilles", el tràfic de drogues o les xarxes de prostitució. Davant d'aquesta situació, el 74% dels enquestats desitgen marxar del seu país en un futur.

La situació de la dona:

En un 62% de famílies dels alumnes enquestats la dona és qui prepara el menjar, i en un 44% és qui també neteja la casa; encara que aquesta feina està ben repartida també entre els fills. La mare és a qui veuen més la majoria dels nens i qui els cuida. A Nicaragua la dona és la major responsable de la família en la majoria de cases. L'home treballa poc i sovint es dedica a gastar els diners de la família en alcohol o en el món de la prostitució. Tenen poc sentit de la responsabilitat paterna. Educar els fills és cosa de la mare. A més té dret a pegar a la dona i fer-ne un ús sexual quan vulgui. Les autoritats no han actuat mai en contra d'aquests fets sinó és que la cosa passa de mida, fora les parets de la casa, o hi ha ferits...

Els drets dels infants i la realitat quotidiana:

Tan sols un 35% dels alumnes admet treballar a més d'anar a l'escola, però les professores de l'escola testimonien que és un percentatge més elevat. El 18% dels enquestats ajuden a netejar la casa o van a treballar amb els pares, i un 15% guanyen diners fent encàrrecs. És habitual veure nens/es venent a tota hora pel carrer, a les parades del bus, als voltants del mercat, a la mateixa porta de l'escola.

3.2.b.- Buidat dels qüestionaris realitzats a l'institut d'educació secundària

A continuació de les enquestes mostrades i estudiades anteriorment, vaig realitzar 72 enquestes més a nois i noies de segon i tercer d'Eso (d'un institut proper a la zona), per poder obtenir un seguiment fidel dels infants fins i tot en edats més elevades.

1.-Quins són els teu motius per seguir a l'institut? ¿Què t'agradaria fer en un futur?

Desitgen seguir els seus estudis i fer una carrera universitària. 100%

D'aquest total vol, a més a més, obtenir una consolidació social
o reconeixement de la societat pel seu esforç. 74%
Ajudar la família amb els beneficis que obtingui al treballar
en una posició honorable. 20%
Estudia a l'institut pels amics. 2%
Perquè l'educació pública no li regala les notes com fa la privada. 2%
No especifica un motiu concret. 2%

2.-Has repetit algun curs acadèmic?
Sí 11%
Un 2% dels que han repetit ho han fet a causa d'una malaltia.
No 89%

3.-Utilitzes llibres pels estudis?
Sí 59%
D'aquest 59% el 12% utilitzen llibres que no són seus.
No 27%
N/C 14%

3.- A casa tens:
- Un lloc especial per estudiar?
Sí 18%
No 77%
N/C 5%

- Llibres?
Sí 49%
D'aquests, un 6% els utilitza però no són seus.
No 49%
N/C 2%

- Diccionaris?
Sí 49%
D'aquests, un 6% els utilitza però no són seus.
No 49%
N/C 2%

- Enciclopèdies?
Sí 33%
D'aquests, un 14% admet que no són seves.
No 65%
N/C 2%

- Ordinador?
El 100% dels enquestats no disposen d'un ordinador.

4.-Algun cop has hagut de deixar els estudis per anar a treballar? Per quin motiu?
Sí 10%
D'aquests, un 60% falta a classe quan els pares estan malalts o no poden anar ells a treballar. Un 20% no especifica els motius, i l'altre 20% necessita diners per estudiar i poder menjar.
No 90%
D'aquests, un 6% treballa, però durant les vacances o quan acaben les classes.


Noies treballant amb les germanes petites a la parada de síndria.

5.-Algun cop has anat a una visita o revisió mèdica?
Sí 63%
D'aquests, només un 4% s'han revisat la vista o la boca.
No 37%

6.-Creus en Déu?
El 100% dels enquestats creu en Déu. Afirmen que és el que els ajuda a tenir diners per menjar, i seguir vivint.

7.-Has llegit algun cop una novel.la?
Sí 49%
Exemples: La Celestina, Cosmapa, Marianela. El 6% n'ha llegit perquè han sortit al diari provincial.
No 51%
El 10% diu que el que sí que ha vist són telenovel.les.

8- a) Has viatjat algun cop fora de Chichigalpa?
Sí 98%
No 2%

8.- b) On és el lloc més llunyà on has viatjat?
Managua 39%
Granada 16%
A més a més, també viatgen a León, Masaya i països del costat com Guatemala, Honduras o Costa Rica; suposadament per buscar feina o vendre.

9.-Saps què és el teatre? En cas afirmatiu, pots explicar-ho breument?
Sí 40%
No 60%
Molts dels que no saben què és, el confonen amb un lloc on es representen danses folklòriques del país.

10.-Un home té dret a pegar a la seva esposa?
No 100%
Opinions:
-"No le voy a hacer sufrir igual que sufría mi mamá."
-"La mujer se debe respetar, si no fuera por ellas no se hubiera desarrollado la humanidad."
-"Ellos no son ni el dueño ni el padre de su esposa."
-"Si le pega es porqué fue criado en un lugar dónde esto sucedía."


11.-Creus que està bé que un noi sigui homosexual o una noia lesbiana?
Sí 16%
D'aquests, un 4% són nois i la resta noies.
Opinions:
Justifiquen la seva resposta dient que no som culpables de la nostra sexualitat, que cadascú pot fer el que vulgui si no perjudica a la resta; i que no haurien de seguir marginant-los com fins ara, perquè els porta a prostituir-se.
No 84 %
Opinions:
Justifiquen la seva resposta basant-se en la idea que té Déu de l'home i al dona.

12.-Què són els anticonceptius?
El 98% dels enquestats sap què són
D'aquests, un 60% en té una idea global, mentre que el 18% es limiten en un mitjà.
A més a més, el 20% encasella la dona en el risc d'embaràs i l'home en el risc de contraure una malaltia.
Només un 2% no coneix què són els anticonceptius, perquè ho confon amb les substàncies contaminants que llencen les empreses del seu poble

b) Tens els medis necessaris per utilitzar-los?
Sí 47%
No 41% (no tenen diners per comprar-los.)
N/C 12%

c) Creus que s'han d'utilitzar?
No 6%
N/c 2%
Sí 92%
Opinions:
"Per evitar l'avortament, perquè és un pecat davant dels ulls de Déu".
"Els han d'utilitzar els homes que són infidels a les seves dones amb prostitutes".
"Per evitar el naixement de nens no desitjats".
"per evitar el suïcidi de moltes noies que es treuen la vida quan el pare les fa fora de casa per estar embarassades".


Una noia que viu en una barraca prop

del Barrio de los Lirios; té setze anys.

13.-Coneixes quina és la principal malaltia sexual que es transmet al tenir relacions sexuals sense protecció?
El 100% afirmen que és la SIDA. A més, un 2% esmenta el "chancro" i la sífilis.

14.-Segons la teva opinió, què és allò que funciona millor al teu país?
Res 70%
La licorera i la fàbrica de sucre 20%
Els esports i el beisbol 2%
El preservatiu 2%
Agricultura 2%
Turisme, pesca, paisatges, les maquiles 4%

15.-Què creus que hauria de millorar a Nicaragua perquè la situació en la que viuen les persones sigués millor?
Tot 10%
Situació econòmica, política i social 35%
El treball i les condicions de treball 22%
L'economia 6%
La corrupció i robos 13%
Seguretat i treball 4%
La política 6%
Sistema judicial, polític i administratiu 4%

La base de l'economia és el treball precari.

b) Com afecta aquesta situació a la teva vida com a jove?
No trobar feina porta a la gent jove a robar, a unir-se a "las pandillas" o entrar en el món de la drogadicció 23%
Desitjo coses que no puc tenir perquè sóc pobre 4%
A l'acabar la universitat la majoria de joves no troben feina, perquè els llocs vacants els ocupen els privilegiats 14%
He de treballar per seguir endavant i no visc la joventut com hauria de ser 4%
Hi ha molts joves que no poden seguir estudiant per falta de recursos
econòmics 36%
Els pares han de fer un gran esforç per pagar-nos els estudis i molts cops no viuen amb nosaltres 17%
En la forma de pensar, ja que creixo i la situació no canvia 2%


Per augmentar el sou moltes famílies opten per la venta a domicili.
Aquí s'observa una barraca prop del Barrio de los Lirios.

16.-Creus que en el teu país hi ha igualtat d'oportunitats entre les persones de diferents classes socials? Recolzes aquesta situació?
Sí: 8%
No: 92%
Ho justifiquen afirmant que qui té diners té més ofertes de treball i més privilegis; els pobres són una classe inferior que no té oportunitat d'obtenir feina o ser igual de respectat.

17.-I entre homes i dones? Creus que és correcta aquesta situació?

Si es tracten bé és correcta i sinó no 18%
N/C 6%
No és correcta 76%
Justificacions:
"hi ha molts casos de maltractaments familiars"
"la dona és més dèbil que l'home i ell s'aprofita d'ella"
"moltes empreses paguen un sou inferior o acosen sexualment a les treballadores"
"l'home nica és molt masclista i no deixa que la dona s'expressi lliurament."


Les dones treballen des de ben petites fins a ben grans portant el pes de la família soles.

Diagnòstic del buidatge de les enquestes passades a l'institut

Sanitat

Un 63% dels enquestats han rebut atenció mèdica algun cop, però tan sols un 6% s'han revisat la vista o la boca. Evidentment, és un percentatge més elevat que el de l'escola, ja que són alumnes de 2n d'ESO i han tingut més possibilitats de rebre aquesta atenció.


Educació

El 100% dels alumnes enquestats estan a l'institut per poder realitzar una carrera universitària i obtenir un reconeixement social. D'aquests, només un 11% ha repetit algun curs acadèmic, ja que són alumnes d'ESO als que se'ls hi demanen uns resultats. Més de la meitat utilitzen llibres pels estudis, però un 27% no en fan ús. La majoria no disposen d'un lloc específic a casa per estudiar; la meitat d'ells disposa de diccionaris i llibres, però són pocs els que fan ús d'enciclopèdies. Pel que fa als ordinadors cap dels enquestats en disposa. El 51% d'aquests alumnes d'institut no han llegit mai una novel.la, i dels que n'han llegit les han obtingut en publicacions dels diaris.


Els drets dels infants i la realitat quotidiana

Només un 10% dels alumnes han hagut de deixar els estudis algun cop per treballar, ja que necessiten diners per seguir estudiant i poder alimentar-se. Del 60% restant, la majoria treballen quan són vacances per poder recollir diners pels estudis. Cal tenir en compte que a aquesta edat alguns alumnes ja han deixat definitivament els estudis per començar a ajudar a casa. Aquests no surten a l'estadística.


Recursos econòmics

Gairebé tots els enquestats s'han pogut permetre viatjar fora del poble en transport públic. La majoria ho han fet a Managua o Granada, principals punts de l'activitat econòmica nicaragüenca. Els viatges són per vendre, comprar o visitar familiars. Un aspecte rellevant és que tan sols el 47% dels enquestats tenen els recursos necessaris per disposar d'anticonceptius quan en necessiten. Això propicia l'embaràs prematur.


Visió de la vida

En el paper de l'home i la dona, el 100% dels alumnes no aproven que un home maltracti la seva dona. En el cas de l'homosexualitat un 16% la recolza; percentatge més alt que el de l'escola, ja que són persones més madures que poden pensar per elles mateixes lluny de les pautes marcades socialment. Quan s'els hi pregunta per la sexualitat, el 98% dels enquestats sap definir què són els anticonceptius, tot i que encasellen a la dona en el risc d'embaràs i l'home en el risc de contraure una malaltia infecciosa. El 92% d'ells creuen que s'han d'utilitzar. Tot i que aquest pensament no concorda en una realitat on cada vegada sorgeixen nous casos d'embarassos no desitjats en menors. Evidentment el 100% d'alumnes coneixen la Sida però no en tenen prou clares les causes d'infecció.
El que funciona millor de Nicaragua segons els joves és en un 20% la licorera i la fàbrica de sucre (les tenen al poble), tot i que un 70% afirma que no hi ha res que funcioni bé. A la vegada un 35% creuen que hauria de millorar la situació econòmica, política i social. Segons els enquestats aquesta situació afecta als joves de manera que n'hi ha molts que no poden seguir estudiant per falta de recursos econòmics, i quan acaben la carrera no troben feina. El 92% creuen que viuen en un país amb desigualtat d'oportunitats entre les persones de classe social diferent, i rebutgen aquesta situació. A més, el 76% afirmen que també es mostra aquesta desigualtat en la relació entre homes i dones.


3.2.c.- Qüestionari contestat per 17 mestres (dones) del Centro escolar Autónomo Francisca González, de Chichigalpa

1.- A qué edad empezó a trabajar de maestro/a:
Mitjana d'edat d'incorporació a la professió: 22 anys.

3.- Qué estudios realizó para ser maestro/a:
Primarios 100%
Secundarios 100%
Magisterio (2 años) 95%
Sin título 5%

4.- Por qué decidió dedicarse a este trabajo:
Por vocación 80%
Por ser un servicio social útil 15%
Por compatibilidad horaria 5%

5.- Cuantos niños/as tiene en su aula:
La mitjana alumnes/aula resultant és de 40

6.a.- Sus alumnos asisten siempre a clase:
La mitjana d'absentisme resultant és del 20%

6.b.- Si faltan, por qué motivos suele ser:
(Percentatge d'aparició d'una causa a les enquestes)
Condiciones climáticas 100%
Problemas de salud 80%
Falta de comida 30%
Cuidar de la casa 25%
Ir a vender 20%
Falta de zapatos 15%
Falta de productos higiénicos/limpieza 10%
Irresponsabilidad de los padres 10%

7.- Tienen todos una libreta de notas y un lápiz:
Percentatge d'enquestats que opina que no 65%

8.- Utilizan libros para estudiar:
Sí 58%
Colectivamente o prestados 42%

9.- Leen algun libro obligados por la escuela:
Sí 12%
No 76%
Ocasionalmente 12%

10.- Utilizan la biblioteca escolar:
Sí 29%
No 48%
Poco 23%

11.- A la mayoría de niños y niñas les gusta estudiar:
Sí 42%
No 29%
Poco 29%

12.- Cuál es aproximadamente la media de calificaciones de su aula:
La mitjana de les aules enquestades és de 7 sobre 10

13.-Todos los alumnos vienen cada día con el uniforme? Cuando no es así pueden seguir asistiendo a clase?
Viene con el uniforme 75%
Sí puden seguir assisteixo a classe 100%

14.- Algun alluento suyo padece o ha padecido alguna enfermedad grave?
Sí 47%
Cuál?
Enfermedades graves más comunes: asma, corazón, renal, deficiencia nuclear.
Problemas menos graves más comunes: estómago, visión.

14.-b) Cree que la familia tiene la capacidad económica suficiente para pagar la atención médica?
No tiene capacidad económica 100%

15.- Los alumnos reciben alguna revisión médica obligatoria en la escuela?
No 100%

16.- Organizan excursiones, colonias, etc... fuera de Chichigalpa? Por qué?
Sí 45%
No 55%
Causas en positivo: Recaudar fondos para la escuela, redondear el sueldo del profesorado, conocer la realidad de cerca.
Causas en negativo: Falta de recursos, el peligro que suponen, lo prohibe el MECD.

17. Cómo afectó el Mitch la vida de la escuela? Cuanto tiempo duró esta situación?
Totalmente 100%
Convertida en refugio/hospital durante 40 días

17.b)El profesorado participó en la ayuda?

Porcentaje del profesorado que participó 20%
El resto atendió sus propias emergencias familiares

18.- El sueldo de maestro/a cubre las necesidades básicas de su familia?

No; no cubre el valor de la canasta básica. 100%
Cuando llega, se va en cubrir las deudas 50%

19.- Acostumbran a tener entrevistas con los padres/madres de los niños?
Sí 100%
Freucuencia: como mínimo en los repartos de notas.

20.- Se organizan reuniones regulares de profesores? Con qué frecuencia?
Sí 95%
Frecuencia: cada dos meses aproximadamente

21.- Ha tenido que intervenir en cuestiones personales de la vida de sus alumnos?
Sí 55%
No 45%

21.b)Por qué motivos?
Problemas familiares 40%
Inasistencia 15%
Bajo rendimiento 15%
Castigos corporales de los padres 15%
Problemas con la polícia 15%

22.- Usted tiene hijos/hijas?
Tienen hijos (2'5/madre) 95%

22.b)Estudian o lo han hecho?
Estudian 75%
Del total:
E.Infantil/Primaria 50%

22.c)Ha podido pagar la carrera de alguno de sus hijos o ha tenido que pedir ayuda?
Ha tenido que pedir ayuda 100%
Del total de hijos/as en edad de estudiar han debido renunciar a terminar secundaria o estudios superiores 50%

23.- Si es mujer, tiene marido?
Sí, tiene marido 64%
No tiene marido o separada 36%

23.b)Trabaja su marido?

Considera que trabaja satisfactoriamente 23%
No colabora o colabora poco 77%
Este 77% se reparte en:
Trabajos temporales 37%
Colabora poco 37%

No colabora en nada 26%

24.- Usted cree en Diós?
Sí 95%

25.- En la escuela se enseña a partir de principios religiosos?
Sí 60%
No 35%
N/C 5%

26.- Quién decide el temario que deben impartir:
el MECD 100%

27.- Tienen libros en los que encontrar la información que deben explicar a sus alumnos?
Sí 22%
Insuficientes 88%
Buscan otras alternativas 29%

28.- Alguno de sus alumnos ha sufrido malos tratos:
Sí 46%
No 42%
N/C 12%

29.- Alguno ha tenido que bandonar sus estudios para ir a trabajar:
Sí 75%
No 25%

30.- Según su opinión, cuales són los problemas más graves que afectan a la infancia de su país:
La situación económica del país 65%
Irresponsabilidad familiar 53%
Falta de empleo 47%
Explotación infantil 47%
Absentismo escolar y problemas de la calle 30%
Falta alimentación 24%
Falta presupuesto educación 12%
Falta atención médica 12%

31.- Según su opinión, cuales són los problemas más graves que afectan a la enseñanza en Nicaragua:
La falta de inversión del estado 65%
La situación socioeconómica del país 35%
La falta de empleo 30%
La irresponsabilidad de las familias 30%
La pobreza de las familias 30%
El elevado absentismo escolar 18%
El trabajo infantil 12%
Los bajos sueldos de los maestros 18%
La falta de atención médica 12%

 

Diagnòstic del buidatge de les enquestes realitzades a mestres de primària

Els/les mestres:


La formació acadèmica de les mestres ha estat molt elemental o insuficient. Sovint a l'escola han de fer tasques d'assistència social pels problemes d'absentisme, maltractaments, enfermetats greus del seu alumnat, etc... Els sous que cobren són molt baixos. Els seus propis fills es veuen obligats a deixar els estudis (50%) per posar-se a treballar.
Oficialment l'escola pública és laica però molts d'ells manifesten actituds, pràctiques i adoctrinament religiós del seu alumnat. No estan d'acord amb aquesta laïcitat.

L'escola:

No rep els recursos necessaris de l'estat. Rep 40 alumnes/aula de mitjana, i pateix una manca de recursos materials i didàctics, poc ús dels recursos que es tenen i inexistència de noves tecnologies. L'absentisme escolar és elevat, i els professors es troben amb una manca de solucions als problemes de l'alumnat.


L'alumnat:


S'observa un model familiar pobre i una manca de treball que afecta a l'alumne i familiars. Els alumnes viuen en famílies amb manca de criteris educatius. Això provoca l' absentisme escolar per treball, explotació, malaltia, manca d'aliments o sabates, desestructuració familiar, etc... Al cicle superior de primària i a secundària hi predomina l'abandó dels estudis per entrar en el món laboral precari per part de l'alumnat. En el cas dels maltractes, s'han detectat força casos.

Salut:


Hi ha una clara manca de medicina preventiva i de recursos per comprar la medicació o d'assumir tractaments llargs o costosos.

El paper de l'home a la família:
Segons el testimoni de les dones consultades, 1 de cada 3 dones tira endavant la família sola (mare soltera o separada).
En 3 de cada 4 famílies amb la figura paterna, el pare no col.labora adequadament. En aquesta situació, 3 de 4 marits col.laboren poc o gens i, 1 de cada 4 fa treballs temporals.

3.3.-Qüestionaris gravats en vídeo.

3.3.a.- Entrevistes a nenes i nenes de cursos inferiors a 6è de primària


Per donar més credibilitat a la meva recerca vaig realitzar una sèrie d'entrevistes a nenes i nens de l'escola enregistrades en un vídeo. Són nens/es de classes socials i condicions de vida diferents i, per tant, constitueixen un reflex representatiu de la vida dels infants a Nicaragua. Les respostes són transcripcions de les cintes gravades, que aporto com a material de la investigació.

1.- Valesca, vuit anys, està cursant tercer de primària:
És filla única i la seva mare la cuida; el pare treballa fora i no viu a casa. Ella no treballa al carrer i de gran vol ser ingeniera de "computación". Cap metge l'ha visitat mai, i mai ha llegit un llibre que no sigui estrictament escolar. Ha viatjat a Managua a visitar familiars. Creu en Déu i va a l'església, li agrada jugar amb nines i en té alguna a casa. Menja tres cops al dia i acostuma a menjar carn, arròs i fuita.

2.Kristel, vuit anys, està cursant segon de primària:
Té dos germans i viu al Barrio de los Lirios. El seu germà cuida d'ells perquè els pares no viuen a casa seva, perquè treballen a la Candelària. Kristel no treballa, l'ha visitat un cop el metge i ha pogut viatjar fora de Chichigalpa, a Chinandega (12 km.) a veure la família. Li agrada jugar amb els amics i anar a l'església perquè diu que estima a Déu.

 

Clica aquí:

3.3.-Qüestionaris gravats en vídeo.