Treball
de camp 
3.1.-
Qüestionaris orals a alumnes de 1er a 5è de primària Mentre
realitzava el meu treball de camp vaig trobar necessari recollir d'alguna manera
l'opinió dels més petits. Com que no em podien respondre enquestes escrites vaig
entrevistar-los oralment. Són 52 nenes i nens de primària de diferents edats,
cursos i classes socials. Vull afegir que aquest és el treball més profitós que
vaig realitzar a Nicaragua. Com que podia parlar jo amb els nens i agafar-hi confiança
ells van respondre sincerament. Potser en alguns casos amb una certa timidesa
però contestant-me al que jo els demanava. Per això considero que aquest buidat
és més fidel a la realitat que no pas el de les enquestes escrites.


1.-
Ana, sis anys, 1r. 2.- Keli, vuit anys, 3r 3.- Arlet, vuit anys, 4t.
4.- Kevin Saúl, deu anys, 4t. 5.- Miguel Ángel, onze anys, 1r. 6.- Pablo,
vuit anys, 2n. 7.- José, vuit anys, 3r. 8.- Jordan, sis anys, 1r.
9.- Maria Isabel Pérez Rodríguez, onze anys, 6è. 10.- Manuel Martínez Vázquez,
vuit anys, 1r. 11.- Fran, set anys, 3r, ha repetit. 12.- Brian, dotze
anys, 6è. 13.- Francisco José, deu anys, 4t, ha repetit. 14.- Norma Elena
Martínez Chávez, nou anys, 4t. 15.- Verania, vuit anys, 4t. 16.- Franklin
Joana, deu anys, 3r, ha repetit. 17.- José Arvando, onze anys, 3r, ha repetit.
18.- Ramón, catorze anys, 3r, vuit anys comença l'escola. 19.-Tere, nou anys,
1r, ha repetit. 20.-Nelson, tretze anys, 1r, ha repetit cinc anys primer.
21.-David González, deu anys, 1r. 22.-Emilio José, onze anys, 2n.
23.-Toni, vuit anys, 2n. 24.-Morelia, vuit anys, 2n, ha repetit 1r. 25.-Maria
Francisca, vuit anys, 2n. 26.-Emmanuel, onze, 6è. 27.-Anabel Samuela Novinche,
tretze, 6è, ha repetit 4t. 28.-Lisseth López, deu anys, 5è. 29.-José Lorenzo
Velásquez, onze, 3r. 30.-Rosa Argentina Tigerinobo, nou anys, 4t. 31.-Daniela
Concepción Romero Mendoza, deu anys, 4t, va començar als cinc. 32.-Rosario
Vallesón Saldocortés, set anys, 1r. 33.-Yarizza, sis anys, 1r. 34.-Erin,
tres anys. 35.-Dilan, sis anys, 1r. 36.-Gerard, sis anys, 1r. 37.-Daril,
sis anys, 1r. 38.-Isandra, sis anys, 1r 39.-Chochi,set anys,1r 40.-Vanesa,set
anys,1r. 41.-Yadela, set anys, 2n. 42.-Catherine, vuit anys, 2n. 43.-Martin
Alberto, nou anys, 2n, va començar als 5 anys. 44.-Vicky, set anys, 2n.
45.-Mauricio, vuit anys, 2n. 46.-Alex, set anys, 2n. 47.-Jaqueline, set
anys, 2n. 48.-Enchi, set anys, 2n. 49.-Catherine, vuit anys, 2n, ha repetit.
50.-José María García, set anys, 2n.. 51.-Edgar, cinc anys, preescolar, ha
començat aquest any. 52.-Georgina Palma Vállez, set anys, 2n, va començar
amb cinc anys.

1) Tens germans? Sí: 97% No: 3%
Quants?
1-4: 88% 5-9: 12% 2) Qui cuida
de vosaltres? Mare: 42% La
mare i el pare: 15% La meva àvia,tiets..: 10% La meva germana,germans:
27% Pare: 6% . "El
meu pare, perquè no em deixen viure amb la meva mare perquè em va maltractar."
"La meva mare, el pare viu treballant a Guatemala."
3) Treballa el teu pare? No: 7% Sí: 93%
On
treballa el teu pare? Treballa a l'extranger 25% Treballa al país: 75% Treball
precari: 87% Treball assegurat:
12% 4) I la teva mare?
No treballa: 70% Treballa: 30%
On
treballa? A l'estranger: 16% Al país: 84% Treball
precari: 74% Treball assegurat: 26%
4) Quants cops menges al dia? Tres vegades: 36% Quatre vegades: 1%
Dos cops: 42% Un cop: 16% Ninguno: 4% Hi ha dies que menjo i altres
que no: 1%
5) I què menges?
De tot: 17% Gallopinto: 19% Carn: 17% Arròs: 10% Tortilla
: 1% Pa: 8% "cuajada": 1% Café o llet: 11% Es queda
en blanc: 6% Menjo poc: 10%
6)
Què vols ser de gran? Professions liberals: 60% Serveis: 12% No es
defineix: 14% Diversos (constructor, agricultor,dona de casa,etc..): 14%
7) Has anat algun cop al metge? Sí: 46% No: 54%

El morat que s'observa al seu ull esquerre és la única senyal que li queda de
la pallissa que va rebre per part de la seva mare. 8)
Has llegit algun cop un llibre o una novel.la? Sí: 39% Sí, però només
llibres escolars: 19% No: 42% 8.1.Saps
el títol? No contesten.
9) Has viatjat fora de Chichigalpa? No: 15% Sí, a (Costa Rica,Managua,
Chinandega, León, Granada... a fer visites familiars, vendre, comprar,...) : 85%
10)
Vas a l'església? (Realitzada només al 31% de l'alumnat entrevistat) Sí, crec
en Déu: 48% No, però crec en Déu: 12% 11)
A què t'agrada jugar? Ninos: 8% Utensilis (a pilota, baldufa...): 19%
Jocs de carrer (futbol, béisbol..): 73% 11.1)
Tens joguines a casa? Pocs: 42% No: 35% Sí: 23% 12)
Treballes a més a més d'anar a l'escola? Sí: 50% No: 50% Ajudant
a casa: 55% Venent ( llenya, menjar, etc.,,,) : 45% 13)
Preguntes realitzades oralment a dos nois de sisè. Creus
que un home pot pegar a la seva dona? No, perquè segons les lleis tenim els
mateixos drets, elles no es poden defensar d'un home. (noi de 6è) No és correcte,
no es pot.(noia de 6è) Per què? Perquè l'home es més fort.(noi de 6è) A
un noi li poden agradar els nois? I a una noia les noies? No, seria una cosa
anormal. (noi de 6è) Pot ser perquè no és culpa de la persona que li agradi
un altre noi/a, es poden agradar els dos, tan sols són homosexuals.(noia de 6è)
Què hauria de millorar al teu país? Que les persones que governen pensessin
en nosaltres.(noia de 6è)
3.2.- Qüestionaris escrits
3.2.a.-
Buidat dels qüestionaris realitzats a sisè de primària Durant
el meu treball de camp vaig realitzar una sèrie d'enquestes, entrevistes, etc...
A continuació presento el buidat d'un qüestionari realitzat a 92 nens i nenes
de sisè de primària de l'escola Francisca González. He d'aclarir que algunes de
les preguntes no estan respostes amb sinceritat per part dels alumnes ja fós per
vergonya a explicar la veritat o per no voler assumir la seva situació. 1.-
A quina hora et lleves al matí? De 3 a 4h: 2% De 4 a 5h: 29% De 5
a 6h: 50% De 6 a 7h: 15% De 7 a 8h: 2% De 8 a 9h: 2% 2.-A
quina hora t'en vas a dormir? De 7 a 8h: 44% De 8 a 9h: 42% De 9 a
10h: 12% De 10 a 11h: 0% D'11 a 12h: 1% De 12 a 01h: 1% 3.-
a) Quants cops menges al dia? Tres cops: 89% Dos cops: 6% Cinc cops:
2% Quatre cops: 3% En el cas dels nens/es que viuen al Barrio de
Los Lirios o assentaments de l'entorn: Un cop o menys: 100% 3.-
b) Què acostumes a menjar? De tot: 9% Gallopinto: 56'5% Carn: 50%
Arròs: 38% Tortilla : 11% Formatge: 11% Pa: 6'5% "cuajada":
5% Peix: 5% Fruita: 6'5% Amanida o verdures: 5% Café o llet: 8%
Sopa: 3% El que menja la gent pobre: 1% 
Gallopinto, alimentació bàsica dels infants. 4.-Amb
qui vius? Pare: 2% Mare: 18% Els pares: 64% Avi/a: 8% Oncle
o tieta: 5% Amb ningú: 1% Amb un cosí més gran: 1% Amb els germans:
1% 5.- a) Tens germans? Sí:
97% No: 3% 5.- b) Quants?
Un germà: 11% Dos germans: 30% Tres germans: 23% Quatre germans: 15%
Cinc germans: 10% Sis germans: 5% Vuit germans: 2% Nou germans: 3%
Deu germans: 1% 5.- c) Viuen amb
tu? Sí: 67% No: 11% No tots: 8% Nul: 13% No tots els dies:
1% 6.- a) El teu pare treballa?
Sí: 85% No: 12% Nul: 1% No tinc pare: 2% 6.-
b) De què? Primari: 22% Secundari:
36% Terciari: 42% D'aquests
oficis.. : Treball precari (sense assegurança, conveni..): 73% Treball
assegurat: 27% 7.- a) La teva
mare treballa? Sí: 62% No: 34% Nul: 4%
7.-
b) De què? Primari: 0% Secundari: 5% Terciari: 61% Dona de casa:
34% D'aquests oficis..: Treball
precari (sense assegurança, conveni..): 90% Treball assegurat: 10% 8.-Qui
us cuida? Pare: 3% Mare: 45% Els pares: 24% Avi/a: 16% Tieta:
6% Nadie: 3% Germans: 4% El cosí gran: 1% Nul: 1% 9.-Qui
et prepara el menjar? Mare: 62% Papa: 1% Pares: 2% Germana gran:
10% Àvia: 13% Tiets: 10% Cosina: 2% 10.-
Qui neteja la casa? Mare: 44% Jo: 11% Germans: 30% Pares: 5%
Pare: 2% Ties: 6% Àvia: 1% Serventa: 1% 11.-
A qui veus més al teu pare o a la teva mare? Pares: 30% Mare: 56%
Cap dels dos, no viuen amb mi: 2% Pare: 11% El pare va morir i la mare
viatja: 1% 12.-A casa tens televisió?
Sí: 89% No: 11% 13.-Tens un
llit per dormir? Sí: 95% No: 5% 
Com aquest, hi ha molts nens que dormen
al carrer. 14.-
Tens bany? Sí, latrina: 99% No: 1% 
La latrina és un focus d'infeccions i malalties difícils
de curar per la manca de medicaments. Quants
pantalons tens? Zero: 4% D'un a tres: 40% De quatre a set: 35%
De vuit a deu: 12% Més de deu: 9% Quantes
samarretes? Zero: 3% D'una a tres: 36% De quatre a set: 25% De
vuit a deu: 15% Més de deu: 16% Nuls: 5% Quantes
faldilles? Zero: 53% D'una a tres: 29% De quatre a set: 14% De
vuit a deu: 3% Més de deu: 1% Quants
parells de sabates? Nuls: 3% D'un a tres: 79% De quatre a set: 15%
De vuit a deu: 3% 15.Alguna
persona de la teva família ha marxat a treballar fora? Nul: 1% No: 28%
Sí: 71%
16.Teniu cotxe? Sí:
14% No: 86% 
Els nens del barrio de los Lirios juguen dalt del cotxe de l' ONG. 17.Tens
aigua corrent a casa? Sí: 89% No: 10% Nul: 1%
De bon matí, la Damaris
neteja la més petita dels germans amb l'aigua del pou. 18.
Teniu llum elèctrica a casa? Sí: 97% No: 3% 19.Teniu
nevera? Sí: 30% No: 69% Nul: 1% 20.Se
t'ha innundat algun cop la casa per culpa de la pluja? Sí: 60% No: 39%
Nul: 1% 21. A quina edat vas començar
a anar a l'escola? 3 a 5: 52% 6 a 7: 45% 8 a 10: 3% 22.Treballes
a part d'anar a escola? Sí: 35% No: 64% Nul: 1% De què?
Agricultura: 10% Fer encàrrecs: 15% Neteja(cases,cotxes,etc..): 12%
Cambrer: 3% Venta ( comerç, tortillas, llenya, lotería..):36% Construcció:
3% Ajudant a casa: 18% Mecánica: 3% 
Vigilant d'una fàbrica de maons. 
La Conchita treballa tots els matins venent síndria al mercat, juntament
amb els seus germans i la mare.

Molts
nens passegen pels carrers netejant les sabates dels més rics. Has
treballat algun cop? Sí: 42% No: 58% 23.Tens
l'uniforme de l'escola? Sí: 99% No: 1% Qui
te l'ha donat? El pare : 15% La mare: 45% Els pares : 23% L'àvia:
5% L'escola: 1% La tieta: 8% Altres familiars: 3% 24.
A casa estudies o fas deures? Sí: 98% No: 2% 25.T'agrada
anar a escola? Sí: 99% No: 1% 26.Què
vols ser de gran? Liberal (Licenciado/ingeniero en...) 79% Administratiu
13% D'altres professions 8% 27.T'agradaria quedar-te a Nicaragua
o marxar a un altre lloc? Marxar: 74% Quedar-me: 26% 28.Què
fas quan acabes l'escola ? Treballar: 20% Jugar: 43% Estudiar: 11%
Treballar i jugar: 26% 29.Has repetit
algun curs escolar? Sí: 34% No: 66% 30.Tens
joguines a casa? Sí: 45% No: 55% Quines?
Ninos: 50% Jocs de carrer: 5% Utensilis: 45% Cada
un d'ells nombra una o dues joguines com a molt. 31.Tens
llibres a casa? Sí: 64% No: 36% Utilitzes
llibres per l'escola? Sí: 93% No: 4% Nul: 3% 32.Tens
llibreta per l'escola? Sí: 61% No: 39% 
L'ajut humanitari permet que cada nen de l'escola rebi la seva llibreta. 33.-
a) Tens una motxilla? Sí: 98% No: 2% 33.-
b) Com la vas aconseguir? Pares: 84% Treballant: 3% Deixada: 10%
"pagateada" 3% 34.Recordes
alguna malaltia que hagis tingut? Sí: 82% (asma, son nefrítica, catarro, calentura,
diarrea, salpuellido, la topa) No: 18% 35.-
a) Has anat algun cop al metge? Sí: 64% No: 36% 35.-
b) Algun metge t'ha revisat al boca o la vista? Sí: 35% No: 65% 36.Has
anat a dinar algun cop a un restaurant (comidería) ? Sí: 61% No: 39%
Cuina
d'una comidería;la majoria de cases cuinen al pati. 37.Has
anat algun cop al cinema? Sí: 22% No: 78% 38.Saps
què és el teatre? Explica-ho: (basant-me en les definicions dels alumnes..)
Sí: 10% No: 90% 39.Veus al
teu pare cada dia a casa? Sí: 57% No: 42% Està mort: 1% Cuida
de tu: Sí: 63% No: 37% 40.Creus
en Déu? Sí: 98% Més o menys: 2% 41.Vas
sovint a l'església del poble? Sí: 54% No: 44% Poques vegades: 2% 42.T'han
fet mai alguna fotografia? Sí: 92% No: 8% 43.A
casa teniu medicaments per si et trobes malament? Sí: 37% No: 63% 44.Un
home té dret a pegar a la seva esposa? Sí: 2% No: 98% (argumentacions:
"perquè no és la seva filla") 45.Creus
que està bé que a un noi li puguin agradar els nois? Sí: 5% No: 95% 46.
Qui mana a la teva casa, el pare o la mare? Mare: 41% Pare: 20% Els
dos: 33% Cap: 2% Els avis: 4% 47.A
qui demanes permís per fer les coses? Mare: 50% Pare: 13% Als dos:
31% Familiars: 5% A ningú: 1% 48.Què
és el que més t'agrada de Chichigalpa, i del teu país? · Chichigalpa:
Parc: 74% Escola: 10% Ingenio: 4% Església: 12% · Nicaragua:
És productor: 3% Els dies festius: 5% El paisatge (volcans, mar, llacs..):
80% La gent és humil i respectuosa: 3% El menjar: 1% Managua: 3%
Tot: 4% Res: 5% 49.Quines
coses creus que haurien de millorar al teu país perquè les persones poguessin
viure millor? Baixada de preus: 3% Augmentar la producció: 1% Cuidar
el medi ambient: 3% Augmentar les ajudes als pobres: 8% Augmentar la seguretat
ciutadana: 5% Augmentar l'oferta de treball: 21% Pujar els salaris dels
treballadors: 3% Millorar la situació económica: 20% Destituir el govern
corrupte: 6% Potenciar la neteja del carrer: 7% Aturar la delincuencia,
drogues, pandilles, prostitució infantil, etc.. : 7% Millorar l'educació i
la sanitat, protegir els infants, etc..: 5% Augmentar l'oci: 1% Aturar
els maltractaments: 2% Fomentar les oportunitats dels joves: 1% Tot: 6% Diagnòstic
del buidatge de les enquestes de primària Alimentació: El
89% dels enquestats mengen tres cops al dia. Cal tenir present però, que aquests
tres àpats no són del tot complets. L'aliment més usual és el gallopinto (arròs
amb frijoles) amb un 57%, la carn i l'arròs. Un altre aspecte és que gairebé el
70% dels enquestats no tenen nevera a casa i, per tant, el menjar es pot fer malbé
amb les altes temperatures tropicals. Observem doncs, que els enquestats prenen
una alimentació baixa en vegetals, fruita i peix. Mengen grasses saturades de
la carn, i molts fregits. Està demostrat que dins la població nica hi ha molts
casos de colesterol i diabetes. En el cas del Barrio de Los Lirios i assentaments
dels voltants, els nens/es sols reben un àpat al dia com a màxim (en el menjador
infantil d'ISF). Sanitat: La
sanitat a Nicaragua es troba en una situació crítica. Qualsevol persona que necessiti
assistència mèdica ha de pagar-se el material necessari per a la intervenció mèdica
(gasses, xeringues, fàrmacs, desinfectant, etc...). Observant l'enquesta, tan
sols el 64% dels nenes/nenes han rebut una revisió mèdica algun cop; per tant
hi ha un 36% d'alumnes que no han estat mai visitats pel metge. En el cas de les
revisions de la vista i la boca, el nombre de nens que no han rebut mai aquestes
revisions augmenta a un 65%, ja que a Nicaragua no s'ha establert encara el criteri
de medicina preventiva. Basant-me en el buidatge, podem veure com el 63% dels
enquestats no disposen de medicaments a casa; aquest fet implica que no tenen
els recursos necessaris per superar malalties tan simples com un refredat, la
grip, etc.... En canvi, els alumnes diuen haver patit diverses malalties. Les
més anomenades són: asma, son nefrítica, catarro, calentor, diarrea, sarpullido,
la topa, la malaria, etc... En el cas del barri Los Lirios tan sols reben
atenció mèdica des de la inauguració del menjador col.lectiu infantil que els
proporciona una revisió periòdica gratuïta. Educació: El
52% dels enquestats van començar a anar a l'escola entre els 3 i 5 anys. Hi ha
un percentatge també elevat que ho van fer entre els 6 i 7. Quan parlem del material
escolar, segons les enquestes el 61% dels alumnes tenen una llibreta per l'escola.
Cal afegir que tan sols treballen amb aquest material individual, encara que compten
amb llibres de la biblioteca escolar (aportació de l'agermanament). Hem de destacar
que un 39% no tenen ni tan sols aquesta llibreta per poder treballar. En el cas
de la motxilla i l'uniforme escolar gairebé el 100% dels enquestats compten amb
ells. Al barrio de Los Lirios hi ha pocs nens que puguin permetre's una motxilla
o un uniforme, i solen dur-ne de deixats per amics o coneguts. A casa, l'educació
no és un aspecte prioritari a cuidar. Segons l'enquesta el 64% dels alumnes tenen
algun llibre a casa, però evidentment no compten amb diccionaris ni enciclopèdies.
El 43% dels alumnes a l'acabar l'escola s'en van a jugar; només un 11% manifesten
que estudien a casa. Hi ha un percentatge de repetidors bastant elevat, el 34%
dels enquestats han repetit algun curs escolar. A la majoria dels alumnes els
hi agrada anar a l'escola, i de grans aspiren ser doctors, ingeniers, etc... oficis
d'alt prestigi social als quals difícilment podran accedir.
Estructura familiar
La majoria
dels nens es lleven entre les 5h i 6h del matí i s'en van a dormir a les 8h del
vespre. Tot i que un 64% dels alumnes viuen amb els dos pares, cal donar importància
al fet que un 36% dels nens/es viuen tan sols amb la mare o sinó amb avis, tiets,
germans grans etc... A Nicaragua és molt comú tenir dos fills o més, per això
gairebé tots els enquestats tenen germans i conviuen amb ells. Laboralment els
pares dels alumnes són actius encara que en treballs precaris. L'home en un 85%
i la dona en un 62%, segurament perquè la feina de dona de casa no tothom la considera
com un treball. Tant un com l'altre treballen en gran majoria precàriament en
el sector terciari (sense contracte de treball, ni cap tipus d'assegurança ni
de dret laboral). El 85% dels nens/es confessen que és la mare qui els cuida,
i els avis i la tieta tenen un paper més important que el propi pare. També la
mare és la figura amb la qui tenen més contacte els infants al llarg del dia.
Hi ha un 42% de nens/es que no veuen el pare a diari; sovint és alcohòlic i passa
les nits al carrer després del dia de treball. El 71% dels nens/es tenen algun
familiar a l'estranger que els hi envia un suport econòmic. La poca influència
del pare es demostra quan segons els alumnes a les cases hi mana la mare (41%)
i és ella que controla els fills (50%). Recursos
econòmics: L'economia familiar
majoritàriament és precària, tot i que no s'observa en les respostes dels enquestats.
De fet, ells troben normal la seva situació en un entorn on la gran majoria estan
en les mateixes condicions. El 89% dels enquestats tenen televisió; aquesta és
un element molt important pel poble nica, una distracció que gairebé tothom ha
aconseguit (no existeix el vídeo). El 99% dels nens/es a casa no tenen dutxa i
el lavabo és una latrina feta de formigó situada normalment a l'aire lliure. Tan
sols un 5% dels alumnes no tenen llit; però en el Barrio de Los Lirios molt poques
cases tenen algun llit per dormir. Al barri els nens/es dormen sobre cartrons.
Observem al buidatge de l'enquesta que la roba no resulta un problema per la majoria
d'alumnes degut al clima favorable. Gairebé tots els enquestats tenen electricitat
a casa però en el cas de l'aigua el nombre disminueix. Hi ha un 10% d'alumnes
sense aigua potable a casa i que l'han d'aconseguir d'un pou. Pel que fa als cotxes,
el 86% d'alumnes no tenen cotxe a casa ja que és un element de luxe que poques
persones es poden permetre. La majoria d'enquestats no tenen joguines a casa,
i dels que en tenen tan sols en nombren una o dos com a màxim. Els nens/es es
distreuen jugant al carrer perquè no disposen de més distraccions. Tampoc es poden
permetre una simple entrada de cinema (caldria anar a la capital i costa una fortuna),
però sí que el 61% de nens/es han anat algun cop a dinar a una comideria (espècie
de restaurant popular). Visió
de la vida: El 98% dels enquestats
no recolzen que un home maltracti a la seva dona. Encara que aquest fet és gairebé
comú a totes les famílies, les noves generacions no recolzen els comportaments
dels seus pares. Tampoc recolzen l'homosexualitat, ja que allà encara és un signe
de depravació, malaltia o marginalitat, i els homosexuals tan sols mostren la
seva sexualitat de nit. La visió que tenen els nens/es de sisè sobre Chichigalpa
és que el més maco és el parc i en el cas de Nicaragua el paisatge. Cal destacar
que l'església també és un element al qual donen prestigi i admiren. A la part
oposada el que creuen que hauria de millorar de Nicaragua és la situació econòmica
i l'oferta de treball. Tot i que destaquen també la importància de tenir les poblacions
més netes i gaudir de més seguretat de cara a les "pandilles", el tràfic
de drogues o les xarxes de prostitució. Davant d'aquesta situació, el 74% dels
enquestats desitgen marxar del seu país en un futur. La
situació de la dona: En
un 62% de famílies dels alumnes enquestats la dona és qui prepara el menjar, i
en un 44% és qui també neteja la casa; encara que aquesta feina està ben repartida
també entre els fills. La mare és a qui veuen més la majoria dels nens i qui els
cuida. A Nicaragua la dona és la major responsable de la família en la majoria
de cases. L'home treballa poc i sovint es dedica a gastar els diners de la família
en alcohol o en el món de la prostitució. Tenen poc sentit de la responsabilitat
paterna. Educar els fills és cosa de la mare. A més té dret a pegar a la dona
i fer-ne un ús sexual quan vulgui. Les autoritats no han actuat mai en contra
d'aquests fets sinó és que la cosa passa de mida, fora les parets de la casa,
o hi ha ferits... Els drets dels infants i
la realitat quotidiana: Tan sols
un 35% dels alumnes admet treballar a més d'anar a l'escola, però les professores
de l'escola testimonien que és un percentatge més elevat. El 18% dels enquestats
ajuden a netejar la casa o van a treballar amb els pares, i un 15% guanyen diners
fent encàrrecs. És habitual veure nens/es venent a tota hora pel carrer, a les
parades del bus, als voltants del mercat, a la mateixa porta de l'escola. 3.2.b.-
Buidat dels qüestionaris realitzats a l'institut d'educació secundària A
continuació de les enquestes mostrades i estudiades anteriorment, vaig realitzar
72 enquestes més a nois i noies de segon i tercer d'Eso (d'un institut proper
a la zona), per poder obtenir un seguiment fidel dels infants fins i tot en edats
més elevades. 1.-Quins són els
teu motius per seguir a l'institut? ¿Què t'agradaria fer en un futur? Desitgen
seguir els seus estudis i fer una carrera universitària. 100% D'aquest
total vol, a més a més, obtenir una consolidació social o reconeixement de
la societat pel seu esforç. 74% Ajudar la família amb els beneficis que obtingui
al treballar en una posició honorable. 20% Estudia a l'institut pels
amics. 2% Perquè l'educació pública no li regala les notes com fa la privada.
2% No especifica un motiu concret. 2% 2.-Has
repetit algun curs acadèmic? Sí 11% Un 2% dels que han repetit ho han
fet a causa d'una malaltia. No 89% 3.-Utilitzes
llibres pels estudis? Sí 59% D'aquest 59% el 12% utilitzen llibres que
no són seus. No 27% N/C 14% 3.-
A casa tens: - Un lloc especial per estudiar? Sí 18% No 77% N/C
5% - Llibres? Sí 49% D'aquests,
un 6% els utilitza però no són seus. No 49% N/C 2% -
Diccionaris? Sí 49% D'aquests, un 6% els utilitza però no són seus.
No 49% N/C 2% - Enciclopèdies?
Sí 33% D'aquests, un 14% admet que no són seves. No 65% N/C 2% -
Ordinador? El 100% dels enquestats no disposen d'un ordinador. 4.-Algun
cop has hagut de deixar els estudis per anar a treballar? Per quin motiu?
Sí 10% D'aquests, un 60% falta a classe quan els pares estan malalts o no
poden anar ells a treballar. Un 20% no especifica els motius, i l'altre 20% necessita
diners per estudiar i poder menjar. No 90% D'aquests, un 6% treballa,
però durant les vacances o quan acaben les classes.
Noies treballant amb
les germanes petites a la parada de síndria. 5.-Algun
cop has anat a una visita o revisió mèdica? Sí 63% D'aquests, només un
4% s'han revisat la vista o la boca. No 37% 6.-Creus
en Déu? El 100% dels enquestats creu en Déu. Afirmen que és el que els ajuda
a tenir diners per menjar, i seguir vivint. 7.-Has
llegit algun cop una novel.la? Sí 49% Exemples: La Celestina, Cosmapa,
Marianela. El 6% n'ha llegit perquè han sortit al diari provincial. No 51%
El 10% diu que el que sí que ha vist són telenovel.les. 8-
a) Has viatjat algun cop fora de Chichigalpa? Sí 98% No 2% 8.-
b) On és el lloc més llunyà on has viatjat? Managua 39% Granada 16%
A més a més, també viatgen a León, Masaya i països del costat com Guatemala, Honduras
o Costa Rica; suposadament per buscar feina o vendre. 9.-Saps
què és el teatre? En cas afirmatiu, pots explicar-ho breument? Sí 40%
No 60% Molts dels que no saben què és, el confonen amb un lloc on es representen
danses folklòriques del país. 10.-Un
home té dret a pegar a la seva esposa? No 100% Opinions: -"No
le voy a hacer sufrir igual que sufría mi mamá." -"La mujer se debe
respetar, si no fuera por ellas no se hubiera desarrollado la humanidad."
-"Ellos no son ni el dueño ni el padre de su esposa." -"Si
le pega es porqué fue criado en un lugar dónde esto sucedía."
11.-Creus que està bé que un noi sigui homosexual o una noia lesbiana? Sí
16% D'aquests, un 4% són nois i la resta noies. Opinions: Justifiquen
la seva resposta dient que no som culpables de la nostra sexualitat, que cadascú
pot fer el que vulgui si no perjudica a la resta; i que no haurien de seguir marginant-los
com fins ara, perquè els porta a prostituir-se. No 84 % Opinions:
Justifiquen la seva resposta basant-se en la idea que té Déu de l'home i al dona.
12.-Què
són els anticonceptius? El 98% dels enquestats sap què són D'aquests,
un 60% en té una idea global, mentre que el 18% es limiten en un mitjà. A
més a més, el 20% encasella la dona en el risc d'embaràs i l'home en el risc de
contraure una malaltia. Només un 2% no coneix què són els anticonceptius,
perquè ho confon amb les substàncies contaminants que llencen les empreses del
seu poble b) Tens els medis necessaris
per utilitzar-los? Sí 47% No 41% (no tenen diners per comprar-los.)
N/C 12% c) Creus que s'han d'utilitzar?
No 6% N/c 2% Sí 92% Opinions: "Per evitar l'avortament, perquè
és un pecat davant dels ulls de Déu". "Els han d'utilitzar els homes
que són infidels a les seves dones amb prostitutes". "Per evitar
el naixement de nens no desitjats". "per evitar el suïcidi de moltes
noies que es treuen la vida quan el pare les fa fora de casa per estar embarassades".
 Una noia
que viu en una barraca prop del Barrio de los
Lirios; té setze anys. 13.-Coneixes
quina és la principal malaltia sexual que es transmet al tenir relacions sexuals
sense protecció? El 100% afirmen que és la SIDA. A més, un 2% esmenta el "chancro"
i la sífilis. 14.-Segons la teva
opinió, què és allò que funciona millor al teu país? Res 70% La licorera
i la fàbrica de sucre 20% Els esports i el beisbol 2% El preservatiu 2%
Agricultura 2% Turisme, pesca, paisatges, les maquiles 4% 15.-Què
creus que hauria de millorar a Nicaragua perquè la situació en la que viuen les
persones sigués millor? Tot 10% Situació econòmica, política i social
35% El treball i les condicions de treball 22% L'economia 6% La corrupció
i robos 13% Seguretat i treball 4% La política 6% Sistema judicial,
polític i administratiu 4%
La base de l'economia és el
treball precari. b) Com afecta
aquesta situació a la teva vida com a jove? No trobar feina porta a la gent
jove a robar, a unir-se a "las pandillas" o entrar en el món de la drogadicció
23% Desitjo coses que no puc tenir perquè sóc pobre 4% A l'acabar la universitat
la majoria de joves no troben feina, perquè els llocs vacants els ocupen els privilegiats
14% He de treballar per seguir endavant i no visc la joventut com hauria de
ser 4% Hi ha molts joves que no poden seguir estudiant per falta de recursos
econòmics 36% Els pares han de fer un gran esforç per pagar-nos els estudis
i molts cops no viuen amb nosaltres 17% En la forma de pensar, ja que creixo
i la situació no canvia 2% 
Per augmentar el sou moltes famílies opten per la venta a domicili. Aquí
s'observa una barraca prop del Barrio de los Lirios. 16.-Creus
que en el teu país hi ha igualtat d'oportunitats entre les persones de diferents
classes socials? Recolzes aquesta situació? Sí: 8% No: 92% Ho justifiquen
afirmant que qui té diners té més ofertes de treball i més privilegis; els pobres
són una classe inferior que no té oportunitat d'obtenir feina o ser igual de respectat.
17.-I entre homes i dones? Creus
que és correcta aquesta situació? Si
es tracten bé és correcta i sinó no 18% N/C 6% No és correcta 76%
Justificacions: "hi ha molts casos de maltractaments familiars"
"la dona és més dèbil que l'home i ell s'aprofita d'ella" "moltes
empreses paguen un sou inferior o acosen sexualment a les treballadores"
"l'home nica és molt masclista i no deixa que la dona s'expressi lliurament."

Les dones treballen des de ben petites fins a ben grans portant el pes de la
família soles. Diagnòstic
del buidatge de les enquestes passades a l'institut Sanitat Un
63% dels enquestats han rebut atenció mèdica algun cop, però tan sols un 6% s'han
revisat la vista o la boca. Evidentment, és un percentatge més elevat que el de
l'escola, ja que són alumnes de 2n d'ESO i han tingut més possibilitats de rebre
aquesta atenció. Educació
El
100% dels alumnes enquestats estan a l'institut per poder realitzar una carrera
universitària i obtenir un reconeixement social. D'aquests, només un 11% ha repetit
algun curs acadèmic, ja que són alumnes d'ESO als que se'ls hi demanen uns resultats.
Més de la meitat utilitzen llibres pels estudis, però un 27% no en fan ús. La
majoria no disposen d'un lloc específic a casa per estudiar; la meitat d'ells
disposa de diccionaris i llibres, però són pocs els que fan ús d'enciclopèdies.
Pel que fa als ordinadors cap dels enquestats en disposa. El 51% d'aquests alumnes
d'institut no han llegit mai una novel.la, i dels que n'han llegit les han obtingut
en publicacions dels diaris.
Els drets dels infants i la realitat quotidiana
Només
un 10% dels alumnes han hagut de deixar els estudis algun cop per treballar, ja
que necessiten diners per seguir estudiant i poder alimentar-se. Del 60% restant,
la majoria treballen quan són vacances per poder recollir diners pels estudis.
Cal tenir en compte que a aquesta edat alguns alumnes ja han deixat definitivament
els estudis per començar a ajudar a casa. Aquests no surten a l'estadística.
Recursos econòmics
Gairebé tots
els enquestats s'han pogut permetre viatjar fora del poble en transport públic.
La majoria ho han fet a Managua o Granada, principals punts de l'activitat econòmica
nicaragüenca. Els viatges són per vendre, comprar o visitar familiars. Un aspecte
rellevant és que tan sols el 47% dels enquestats tenen els recursos necessaris
per disposar d'anticonceptius quan en necessiten. Això propicia l'embaràs prematur.
Visió de la vida
En el paper de
l'home i la dona, el 100% dels alumnes no aproven que un home maltracti la seva
dona. En el cas de l'homosexualitat un 16% la recolza; percentatge més alt que
el de l'escola, ja que són persones més madures que poden pensar per elles mateixes
lluny de les pautes marcades socialment. Quan s'els hi pregunta per la sexualitat,
el 98% dels enquestats sap definir què són els anticonceptius, tot i que encasellen
a la dona en el risc d'embaràs i l'home en el risc de contraure una malaltia infecciosa.
El 92% d'ells creuen que s'han d'utilitzar. Tot i que aquest pensament no concorda
en una realitat on cada vegada sorgeixen nous casos d'embarassos no desitjats
en menors. Evidentment el 100% d'alumnes coneixen la Sida però no en tenen prou
clares les causes d'infecció. El que funciona millor de Nicaragua segons
els joves és en un 20% la licorera i la fàbrica de sucre (les tenen al poble),
tot i que un 70% afirma que no hi ha res que funcioni bé. A la vegada un 35% creuen
que hauria de millorar la situació econòmica, política i social. Segons els enquestats
aquesta situació afecta als joves de manera que n'hi ha molts que no poden seguir
estudiant per falta de recursos econòmics, i quan acaben la carrera no troben
feina. El 92% creuen que viuen en un país amb desigualtat d'oportunitats entre
les persones de classe social diferent, i rebutgen aquesta situació. A més, el
76% afirmen que també es mostra aquesta desigualtat en la relació entre homes
i dones.
3.2.c.-
Qüestionari contestat per 17 mestres (dones) del Centro escolar Autónomo Francisca
González, de Chichigalpa 1.- A
qué edad empezó a trabajar de maestro/a: Mitjana d'edat d'incorporació a
la professió: 22 anys. 3.- Qué
estudios realizó para ser maestro/a: Primarios 100% Secundarios 100%
Magisterio (2 años) 95% Sin título 5% 4.- Por qué decidió dedicarse
a este trabajo: Por vocación 80% Por ser un servicio social útil 15%
Por compatibilidad horaria 5% 5.-
Cuantos niños/as tiene en su aula: La mitjana alumnes/aula resultant és de
40 6.a.- Sus alumnos asisten siempre
a clase: La mitjana d'absentisme resultant és del 20% 6.b.-
Si faltan, por qué motivos suele ser: (Percentatge d'aparició d'una causa
a les enquestes) Condiciones climáticas 100% Problemas de salud 80%
Falta de comida 30% Cuidar de la casa 25% Ir a vender 20% Falta de
zapatos 15% Falta de productos higiénicos/limpieza 10% Irresponsabilidad
de los padres 10% 7.- Tienen todos
una libreta de notas y un lápiz: Percentatge d'enquestats que opina que no
65% 8.- Utilizan libros para estudiar:
Sí 58% Colectivamente o prestados 42% 9.-
Leen algun libro obligados por la escuela: Sí 12% No 76% Ocasionalmente
12% 10.- Utilizan la biblioteca
escolar: Sí 29% No 48% Poco 23% 11.-
A la mayoría de niños y niñas les gusta estudiar: Sí 42% No 29% Poco
29% 12.- Cuál es aproximadamente
la media de calificaciones de su aula: La mitjana de les aules enquestades
és de 7 sobre 10 13.-Todos los
alumnos vienen cada día con el uniforme? Cuando no es así pueden seguir asistiendo
a clase? Viene con el uniforme 75% Sí puden seguir assisteixo a classe
100% 14.- Algun alluento suyo padece
o ha padecido alguna enfermedad grave? Sí 47% Cuál? Enfermedades
graves más comunes: asma, corazón, renal, deficiencia nuclear. Problemas
menos graves más comunes: estómago, visión. 14.-b)
Cree que la familia tiene la capacidad económica suficiente para pagar la atención
médica? No tiene capacidad económica 100% 15.-
Los alumnos reciben alguna revisión médica obligatoria en la escuela? No 100% 16.-
Organizan excursiones, colonias, etc... fuera de Chichigalpa? Por qué? Sí
45% No 55% Causas en positivo: Recaudar fondos para la escuela, redondear
el sueldo del profesorado, conocer la realidad de cerca. Causas en negativo:
Falta de recursos, el peligro que suponen, lo prohibe el MECD. 17.
Cómo afectó el Mitch la vida de la escuela? Cuanto tiempo duró esta situación?
Totalmente 100% Convertida en refugio/hospital durante 40 días
17.b)El profesorado participó en la ayuda? Porcentaje
del profesorado que participó 20% El resto atendió sus propias emergencias
familiares 18.- El sueldo de maestro/a
cubre las necesidades básicas de su familia?
No; no cubre el valor de la canasta básica. 100% Cuando llega, se va en cubrir
las deudas 50% 19.- Acostumbran
a tener entrevistas con los padres/madres de los niños? Sí 100% Freucuencia:
como mínimo en los repartos de notas. 20.-
Se organizan reuniones regulares de profesores? Con qué frecuencia? Sí 95%
Frecuencia: cada dos meses aproximadamente 21.-
Ha tenido que intervenir en cuestiones personales de la vida de sus alumnos?
Sí 55% No 45% 21.b)Por qué motivos? Problemas familiares 40%
Inasistencia 15% Bajo rendimiento 15% Castigos corporales de los padres
15% Problemas con la polícia 15% 22.-
Usted tiene hijos/hijas? Tienen hijos (2'5/madre) 95% 22.b)Estudian
o lo han hecho? Estudian 75% Del total: E.Infantil/Primaria 50% 22.c)Ha
podido pagar la carrera de alguno de sus hijos o ha tenido que pedir ayuda?
Ha tenido que pedir ayuda 100% Del total de hijos/as en edad de estudiar han
debido renunciar a terminar secundaria o estudios superiores 50% 23.-
Si es mujer, tiene marido? Sí, tiene marido 64% No tiene marido o separada
36% 23.b)Trabaja su marido? Considera
que trabaja satisfactoriamente 23% No colabora o colabora poco 77% Este
77% se reparte en: Trabajos temporales 37% Colabora poco 37% No
colabora en nada 26% 24.- Usted
cree en Diós? Sí 95% 25.- En
la escuela se enseña a partir de principios religiosos? Sí 60% No 35%
N/C 5% 26.- Quién decide el temario
que deben impartir: el MECD 100% 27.-
Tienen libros en los que encontrar la información que deben explicar a sus alumnos?
Sí 22% Insuficientes 88% Buscan otras alternativas 29% 28.-
Alguno de sus alumnos ha sufrido malos tratos: Sí 46% No 42% N/C 12% 29.-
Alguno ha tenido que bandonar sus estudios para ir a trabajar: Sí 75%
No 25% 30.- Según su opinión, cuales
són los problemas más graves que afectan a la infancia de su país: La situación
económica del país 65% Irresponsabilidad familiar 53% Falta de empleo
47% Explotación infantil 47% Absentismo escolar y problemas de la calle
30% Falta alimentación 24% Falta presupuesto educación 12% Falta atención
médica 12% 31.- Según su opinión,
cuales són los problemas más graves que afectan a la enseñanza en Nicaragua:
La falta de inversión del estado 65% La situación socioeconómica del país
35% La falta de empleo 30% La irresponsabilidad de las familias 30%
La pobreza de las familias 30% El elevado absentismo escolar 18% El trabajo
infantil 12% Los bajos sueldos de los maestros 18% La falta de atención
médica 12% Diagnòstic
del buidatge de les enquestes realitzades a mestres de primària Els/les
mestres: La formació acadèmica
de les mestres ha estat molt elemental o insuficient. Sovint a l'escola han de
fer tasques d'assistència social pels problemes d'absentisme, maltractaments,
enfermetats greus del seu alumnat, etc... Els sous que cobren són molt baixos.
Els seus propis fills es veuen obligats a deixar els estudis (50%) per posar-se
a treballar. Oficialment l'escola pública és laica però molts d'ells manifesten
actituds, pràctiques i adoctrinament religiós del seu alumnat. No estan d'acord
amb aquesta laïcitat.
L'escola:
No
rep els recursos necessaris de l'estat. Rep 40 alumnes/aula de mitjana, i pateix
una manca de recursos materials i didàctics, poc ús dels recursos que es tenen
i inexistència de noves tecnologies. L'absentisme escolar és elevat, i els professors
es troben amb una manca de solucions als problemes de l'alumnat.
L'alumnat:
S'observa un model
familiar pobre i una manca de treball que afecta a l'alumne i familiars. Els alumnes
viuen en famílies amb manca de criteris educatius. Això provoca l' absentisme
escolar per treball, explotació, malaltia, manca d'aliments o sabates, desestructuració
familiar, etc... Al cicle superior de primària i a secundària hi predomina l'abandó
dels estudis per entrar en el món laboral precari per part de l'alumnat. En el
cas dels maltractes, s'han detectat força casos.
Salut:
Hi ha una clara manca de medicina preventiva i de recursos per comprar la medicació
o d'assumir tractaments llargs o costosos.
El
paper de l'home a la família: Segons el testimoni de les dones consultades,
1 de cada 3 dones tira endavant la família sola (mare soltera o separada).
En 3 de cada 4 famílies amb la figura paterna, el pare no col.labora adequadament.
En aquesta situació, 3 de 4 marits col.laboren poc o gens i, 1 de cada 4 fa treballs
temporals. 3.3.-Qüestionaris
gravats en vídeo. 3.3.a.- Entrevistes
a nenes i nenes de cursos inferiors a 6è de primària
Per donar més credibilitat a la meva recerca vaig realitzar
una sèrie d'entrevistes a nenes i nens de l'escola enregistrades en un vídeo.
Són nens/es de classes socials i condicions de vida diferents i, per tant, constitueixen
un reflex representatiu de la vida dels infants a Nicaragua. Les respostes són
transcripcions de les cintes gravades, que aporto com a material de la investigació.
1.- Valesca, vuit anys, està cursant
tercer de primària: És filla única i la seva mare la cuida; el pare treballa
fora i no viu a casa. Ella no treballa al carrer i de gran vol ser ingeniera de
"computación". Cap metge l'ha visitat mai, i mai ha llegit un llibre
que no sigui estrictament escolar. Ha viatjat a Managua a visitar familiars. Creu
en Déu i va a l'església, li agrada jugar amb nines i en té alguna a casa. Menja
tres cops al dia i acostuma a menjar carn, arròs i fuita. 2.Kristel,
vuit anys, està cursant segon de primària: Té dos germans i viu al Barrio
de los Lirios. El seu germà cuida d'ells perquè els pares no viuen a casa seva,
perquè treballen a la Candelària. Kristel no treballa, l'ha visitat un cop el
metge i ha pogut viatjar fora de Chichigalpa, a Chinandega (12 km.) a veure la
família. Li agrada jugar amb els amics i anar a l'església perquè diu que estima
a Déu. Clica aquí: 3.3.-Qüestionaris
gravats en vídeo. |