 |
La música constitueix
un veritable llenguatge dels sentiments i emocions dels individus. És
un importantíssim mitjà d'expressió, utilitzat
per l'home molt sovint en moltes i diferents facetes de la seva vida.
A continuació aprofundirem
i ens centrarem en diferents maneres que tenen els músics d'expressar
sensacions. Només treballarem sis aspectes, però existeixen
altres que, pel vostre compte, podeu ampliar com, per exemple, marxes
triomfals, cançons militars, religioses, etc. Cal indicar que
no tots som iguals i que cada sensació és individual i
pot ser diferent. No per això a de ser incorrecta. A més
hi ha autors que han barrejant dins d'una mateixa composició
diferents expressions, raó de més per no poder classificar
estrictament l'obra.
La única exigència
per poder extreure el màxim profit a les audicions és
que només cal estar predisposat amb una bona postura corporal
i relaxant, mantenir silenci i respecte, prestar atenció, gaudir
de la música i rebre sensacions.
|

|
ALEGRIA
Un
dels recursos segurs que s'utilitza per donar aquesta expressivitat
d'alegria es la velocitat de l'obra musical. El seu tempo ràpid
contagia el cos de l'oient i transmet aquesta sensació de saltar
i ballar. I és que quan algú està content, alegre
i motivat té una excedència d'energia que implica una
velocitat i dinamisme extres.
El compositor Carlos
Núñez a més d'aprofitar el tempo ràpid
a la seva obra "Galician Carol",
també afegeix trinats als instruments de vent que fan més
veloç la línia melòdica.
|

|

|
TRISTOR
Tot el contrari de quan
un està alegre, la tristor és mostra de decadència
i angoixa que es reflecteix en una persona apagada i amb poques ganes
de fer coses. La música que expressa tristor li passa exactament
el mateix. Amb un tempo lent i desesperant s'arriba a aquest estat,
però es necessita una mica més per assumir el repte de
donar la sensació de tristor. Molts músics pensen que
amb una tonalitat menor ja està fet aquest caire de tristesa,
mentre que uns altres creuen que amb un bon entrellaçat de les
notes melòdiques, un bon context i una bona elecció dels
instruments es pot aconseguir assolir el sentiment d'angoixa i tristor.
A la següent audició
"Simfonia nº1", Mahler
a part de l'imprescindible temps lent, va aprofitar l'alternancia dels
timbals i una melodia repetitiva suau. Mentre l'escolteu, imagineu les
bodegues d'un vaixell romà on els esclaus estaven lligats i obligats
a remar durant tot el dia amb un botxí que marcava, percudint
els timbal, el ritme de la palada segons les exigències del capità
de la nau. Doncs amb aquest context i la música de Mahler es
crea una escena bastat trista, oi?
|

|

|
TRANQUIL·LITAT
És molt semblant
a les característiques de les melodies que expressen tristor,
ja que també, com a principal tret, és de temps lent.
Però a diferència de l'anterior, dóna sensació
de pau i de relaxació. Un estat d'alegria sense estar efusivament
content. Observem que Vivaldi a la seva
obra "Concert per a guitarra"
no ha utilitzat instruments estridents. Tot el contrari, una guitarra
que marca la melodia lenta i puntada amb un fons tènue i pràcticament
inexistent.
|

|

|
MISTERI
Una de les audicions més
gratificants són les que ens produeixen misteri o intriga, és
a dir, allò que no sabem com acabarà i on l'espectador
també participa amb la sensació d'incomoditat que, fins
i tot, degut a la inseguretat por arribar a ser tant intens que passaria
a un altre nivell; de por.
Com s'aconsegueix això?
Es necessita un baix continus, és a dir, una repetició
d'un ritme melòdic al llarg de tota la obra i, a més a
més, a sobre d'aquest acompanyament, la veu principal allarga
les últimes notes donant la sensació de profunditat (com
si estiguéssim en un llarguíssim túnel fosc i al
fons es veiés la sortida, però no sabem quins perills
ens poden barrar el pas).
Analitzant la versió
de Mullen & Clayton del tema
de la banda sonora de la pel·lícula "Missió
Impossible" es veu clarament el baix continus "pam,
pam, pam-pam, pam, pam" i la melodia "pirulííííííí"
allargant la ultima nota.
|

|

|
POR
És la expressivitat
que sens dubte tothom reconeix a la primera, perquè tots hem
passat per aquesta experiència alguna vegada a la vida. El cor
comença a batejar intensament, es produeix una fredor barrejada
amb suor que recorre el cos i ens cruixen les dents. La por és
un estat que molts músics han sabut reflectir a les partitures
mitjançant repeticions amb instruments estridents utilitzant
acords assonants que freguen la desafinació i el malestar en
l'individu. Molts músics son capaços de fer-los sonar
durant tota l'obra com un baix continu.
El grup musical Depeche
Mode en el seu single "Pimpf"
aprofita el piano per realitzar una melodia que ens acompanyarà
durant tota l'audició. A més afegeix els clàssics
timbals que fan un símil amb el batec del cor i, per més
inri, introdueix unes veus clericals i fantasmagòriques que intensifica
la expressivitat de por.
Actualment els compositors
són capaços de incloure efectes sonors tipus les passes
d'una persona, el crits inesperats, el vent, cops de potes, etc.
|

|

|
REPRESENTACIÓ
D'OBJECTES
Per últim, deixem
pel final l'expressivitat més fàcil d'explicar i més
difícil de detectar. Es tracta de composicions que intenten imitar
a través d'instruments musicals el so que fan alguns objectes
o animals. Per exemple, Cash & Daniels
amb la seva banda de country van imitar perfectament el so que fa una
màquina de vapor quan arrenca de l'estació de tren a "Orange
Blossom Special".
Però es poden imitar
moltes coses amb la música, com el galop del cavall, el caminar
d'una vaca, el vol d'un borinot, una tempesta, etc. A llarg de la història
s'ha utilitzat aquest valor expressiu de la música com a complement
a les representacions teatrals.
|

|
|