CURRÍCULUM TECNOLOGIA

   
ÍNDEX
   
Currículum Tecnologia (ESO)
   
 
  • Introducció
  •  
  • Objectius generals
  •  
  • Continguts
  •  
  • Primer cicle d'ESO
  •  
     
  • Primer d'ESO
  •  
  • Segon d'ESO
  •  
  • Objectius terminals 1r cicle d'ESO
  •  
  • Segon cicle d'ESO
  •  
     
  • Tercer d'ESO
  •  
  • Quart d'ESO
  •  
  • Objectius terminals 2n cicle d'ESO
  •    
    Currículum Tecnologia Industrial (Batxillerat)
       
     
  • Introducció
  •  
  • Objectius generals
  •  
  • Continguts
  •  
  • Primer de batxillerat
  •  
  • Segon de batxillerat
  •  
  • Objectius terminals
  •    
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
    CURRÍCULUM TECNOLOGIA (ESO) Inici currículum
       
    DECRET 179/2002, de 25 de juny, pel qual es modifiquen el Decret 75/1992, de 9 de març, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a Catalunya, el Decret 96/1992, de 28 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments d'educació secundària obligatòria i el Decret 75/1996, de 5 de març, pel qual s'estableix l'ordenació dels crèdits variables de l'educació secundària obligatòria. 
       
    Introducció Inici currículum
       
    La humanitat està unida a la tecnologia des dels seus orígens. Els primers passos de la presència de l'ésser humà d'amunt la terra es defineixen en termes de desenvolupament tecnològic: paleolític, neolític, edat de bronze, edat del ferro. Per evolucionar com a espècie, l'ésser humà ha emprat la tecnologia com una perllongació d'ell mateix per adaptar-se a l'entorn tot modificant-lo. El grau de desenvolupament d'un país es mesura, entre altres coses, per la seva capacitat per respondre als nous reptes tecnològics. La seva presència en la vida quotidiana ha estat una constant en l'evolució de la humanitat i, des de la Revolució Industrial ençà, cada vegada és més necessari que la tecnologia formi part de la formació bàsica de la ciutadania.

    L'àmbit de la tecnologia engloba tot el conjunt de coneixements teòrics i pràctics que, degudament organitzats i sistematitzats, resolen diferents necessitats humanes. El seu camp d'aplicació és amplíssim, ja que ho són tant els coneixements científics amb els quals es relaciona, com les diverses necessitats que ha de resoldre. Així, sovint es fa difícil situar-la de manera genèrica sense tenir present alguna aplicació o especialització que la delimiti.
    Les necessitats que ha de resoldre poden ser de característiques molt diverses: van des de disminuir un esforç fins a millorar la productivitat, eliminar riscos, ampliar les possibilitats de lleure, accedir a la informació, conservar aliments, fer sostenible un procés de fabricació o simplement fer que la vida sigui més atractiva i confortable.

    Caracteritza la tecnologia el fet de tenir un procediment propi que anomenem procés tecnològic, el qual, al seu temps, actua com a contenidor de diverses metodologies, entre altres: anàlisi, resolució de problemes, documentació i verificació.

    La tecnologia pren com a punt de partida tant la seva pròpia tradició com els coneixements aportats per cada una de les branques de la ciència i, de manera organitzada, els aplica a una situació concreta. La tecnologia recull els resultats obtinguts en àmbits molt diferenciats de la ciència, bo i seleccionat el que li és útil a cada especialitat; per això no es pot considerar com el vessant pràctic d'una àrea determinada. A la vegada, però, el fet que hagi de resoldre determinats problemes pràctics, representa per a la ciència un estímul per a la recerca de solucions. És per això que, tot i que tenen objectius i procediments diferents, sovint, ciència i tecnologia se'ns presenten com un tot que anomenem tecnociència. Un cop plantejada una necessitat i proposada una solució, la tecnologia fa ús dels continguts de la tècnica per materialitzar-la, valorar-ne la viabilitat, modificar-ne les condicions si cal, etc. Així, la tecnologia depèn de les possibilitats de la tècnica a l'hora d'oferir solucions, però, en alguns casos, el fet que es proposi una solució determinada pot afavorir el perfeccionament d'una tècnica o l'aplicació d'una de nova.

    La paraula tecnologia té, de fet, dues accepcions. D'una banda designa, com hem vist, el conjunt de coneixements que satisfan diferents necessitats humanes; és aleshores que parlem de tecnologia mecànica, tecnologia alimentària o desenvolupament tecnològic. Però el terme tecnologia designa també la ciència inductiva i general dels esquemes i principis tècnics; la tecnologia, en aquesta accepció, estudia la història, els procediments i les consecucions de la tecnologia entesa en la accepció anterior. La tecnologia ha entrat a l'ensenyament obligatori en les seves dues accepcions.

    El desenvolupament de l'àrea de tecnologia a l'educació secundària obligatòria ha d'oferir a l'alumnat, com totes les altres àrees, un ampli ventall de metodologies i estratègies que, dins del marc del procés tecnològic, permetin arribar a tota la població escolar i tenir en compte la diversitat de capacitats i interessos que presenta. Ha de procurar compaginar en tot moment el vessant teòric i el vessant pràctic, salvant la dicotomia entre treball intel·lectual i treball manual que tan sovint es presenten enfrontats. Cal també desenvolupar en l'alumnat la capacitat de ser usuaris crítics i responsables de la tecnologia. Així com estimular també el respecte als diversos estadis de desenvolupament tecnològic amb què es poden trobar diverses societats.

    Per la seva especificitat, l'àrea de tecnologia ha de mantenir coherència, entre altres, amb l'àrea de ciències de la naturalesa, i educació visual i plàstica, ja que s'hi treballen continguts comuns que afecten les relacions entre ciència, tecnologia i societat, i, com totes les altres àrees, ha de tenir presents els continguts desenvolupats en les àrees més instrumentals, com ara les de llengua (expressió oral i escrita) i les matemàtiques.

    Les capacitats bàsiques que es pretenen potenciar es recullen en els objectius generals. Les intencions proposades es dirigeixen sobretot a introduir-se en l'àmbit tecnològic, a incorporar-hi els coneixements propis de l'àrea i a saber-los aplicar en el marc d'un treball individual i col·lectiu rigorós i ben fet.

    L'àrea s'ha concebut de manera que, des dels continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals, s'estudiïn quines són i han estat les diverses necessitats humanes que requereixen la tecnologia, tant pel que fa a necessitats genèriques com a necessitats d'instruments o tècniques que ajuden a facilitar la vida. Sobre la producció d'objectes, es té en compte la disponibilitat dels recursos naturals i l'ús que facin les persones. Sobre l'evolució tecnològica, es pretén veure com han anat, evolucionant les necessitats humanes, des de la fabricació de materials i objectes fins a l'evolució i ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Finalment, es presenta a l'alumnat la necessitat de treballar d'acord amb unes normes internacionals que facilitin l'intercanvi i la sistematització de la informació.

    Amb els procediments es pretén que l'alumnat sàpiga aplicar aspectes de la tècnica d'ús generalitzat i diversos àmbits de la tecnologia, i comparar la dificultat de realitzar un procés de construir un objecte de forma artesanal i en un sistema de producció organitzada. En aquest sentit, es presentaran als nois i noies les formes d'organització i de gestió que acompanyen el funcionament d'una indústria o d'una empresa. A més, l'alumnat ha de saber recollir informació i transmetre els seus propis coneixements de manera correcta, utilitzant les tècniques de representació adients i incorporant l'ordinador en les seves activitats quotidianes i com a mitjà per a la comunicació i l'obtenció d'informació. Pretén també que l'alumnat utilitzi les tecnologies de la informació i la comunicació com a eines per explorar, analitzar, intercanviar i presentar la informació.

    Els valors, normes i actituds potencien l'hàbit d'actuar amb correcció i seguretat, així com desenvolupar una actitud crítica envers l'ús i l'abús de la tecnologia, de respecte als diversos estadis de desenvolupament tecnològic, de valoració de les diferents formes d'incorporació al món productiu.

    El currículum d'aquesta àrea és integrador i globalitzador, ja que incorpora diverses metodologies i activitats per apropar-se al món real; mostra l'enorme ventall de possibilitats que la societat actual ofereix als futurs ciutadans i ciutadanes, fa conèixer i valora els diversos estadis d'evolució social i combina una bona formació científica i una elevada preparació tècnica per poder avançar cap a una millor qualitat de vida.

    Sobre la distribució de l'àrea, mentre que els continguts conceptuals es presenten seqüenciats curs per curs, els objectius terminals (que globalitzen aspectes de procediments, de conceptes i de valors) estan agrupats per cicles, i els continguts procedimentals i actitudinals s'engloben en una llista única per a tota l'etapa, igual com els objectius generals. Són els objectius terminals els que han d'inspirar la programació d'aula feta per cada departament o per cada professor/a. Convé tenir en compte, però, que els diferents objectius terminals de cada curs són acumulatius. És a dir, en cas de no ser assolits en un curs, cal que ho siguin en els següents.

    La distribució de continguts s'ha fet d'acord amb els criteris següents:
    En el primer curs es treballen els materials d'ús freqüent en la tecnologia, s'analitzen objectes que es poden construir amb aquests materials i s'utilitza la representació gràfica com una eina normalitzada per dissenyar construccions i muntatges. Es reintrodueixen els conceptes, dispositius i serveis bàsics de les tecnologies de la informació i de la comunicació que s'han estudiat a l'educació primària. Aquests elements permetran a l'alumnat utilitzar l'ordinador com una eina que els facilitarà l'emmagatzematge, la presentació i l'actualització dels seus treballs.

    En el segon curs, l'alumnat haurà de conèixer les principals necessitats humanes: l'alimentació, el vestit i l'energia. Dissenyarà, planificarà i muntarà els seus primers circuits elèctrics. Ampliarà els seus coneixements en el món informàtic, amb el tractament bàsic d'informació sonora, gràfica i icònica -amb programes de disseny i dibuix per ordinador-, i la seva integració, de manera que l'alumnat arribi de manera pràctica al concepte de document multimèdia. El full de càlcul materialitza el treball amb informació numèrica, i les aplicacions de diàleg i treball en grup estenen el repertori d'instruments de comunicació interpersonal. Aquestes eines serviran de complement a l'hora de dissenyar els primers circuits elèctrics, les primeres vistes d'objectes, l'estudi econòmic d'un objecte i la integració de totes aquestes tasques en un únic document.

    El tercer curs té com element central l'habitatge, les seves característiques, els principals materials de construcció i els seus elements estructurals. Sobre les instal·lacions d'aigua, es desenvoluparan activitats de manteniment i reparació. En les de gas, només aprendran el funcionament i les normes de seguretat. I sobre les instal·lacions elèctriques, a banda de les principals tasques de seguretat, l'alumnat dissenyarà i construirà circuits domèstics. En l'àmbit de l'habitatge, no podrem obviar la presència dels motors elèctrics, que serviran de punt de partida per introduir-ne els tèrmics. Les màquines domèstiques ens permetran l'estudi, càlcul, anàlisi i muntatge de diferents mecanismes. Una vegada més, les tecnologies de la informació i la comunicació ens facilitaran la tasca d'elaboració de plànols, circuits, muntatges, recerca d'informació, així com l'adquisició de dades de l'entorn físic, i s'introduiran els conceptes de model i de simulació per ordinador. Els conceptes de dades estructurades i de
    base de dades relacionals són presentats i concretats amb varietat d'exemples que permeten practicar tècniques d'ordenació, selecció i presentació de la informació.

    En el quart curs l'alumnat haurà de conèixer les principals característiques dels mitjans de comunicació aèria, marítima, per terra i la comunicació de la informació. Coneixerà com és una empresa. Estudiarà els processos de fabricació. S'introduirà en el món de la tecnologia de control i seguint un procés tecnològic complet, construirà la seva primera màquina controlada des de l'ordinador. En aquest apartat s'introduiran els conceptes fonamentals d'algorísmia i s'utilitzaran els llenguatges de programació apropiats. Aquest projecte es podrà divulgar amb el disseny i creació d'una pàgina web. La utilització de les tecnologies de la informació i d'Internet al llarg de tota l'etapa permetrà valorar qüestions sobre l'ús i la privacitat de la informació. 

       
    Objectius generals Inici currículum
       
    En acabar l'etapa, l'alumnat ha de ser capaç de:

    1. Relacionar elements bàsics de cultura tecnològica que li permetin de comprendre els canvis que es produeixen en les formes de vida: relacions ésser humà-natura, relacions socials i de producció, i l'aparició de noves tecnologies.
    2. Reconèixer les necessitats individuals i socials més properes i les solucions més adequades que li ofereix l'entorn tecnològic.
    3. Conèixer i analitzar l'explotació dels recursos naturals i l'ús dels productes de la tecnologia en el context del desenvolupament sostenible.
    4. Analitzar el funcionament d'instruments, aparells i processos de transformació o fabricació, i descriure'n la utilitat.
    5. Utilitzar els processos tecnològics en les seves realitzacions, projectant i construint objectes senzills, elaborant la documentació necessària i usant la terminologia i simbologia normalitzades.
    6. Conèixer i manejar els elements bàsics de maquinari i programari d'un sistema informàtic i de comunicació, tot identificant els seus efectes en els àmbits personal, social, econòmic i ètic.
    7. Aplicar les tecnologies de control en el disseny i construcció d'objectes tecnològics, tot emprant els algorismes i llenguatges apropiats.
       
    Continguts Inici currículum
       
    Procediments

    1. Manipulació directa.
    1.1 Anàlisi, planificació i construcció d'objectes senzills en el marc del procés tecnològic.
    1.2 Realització d'operacions de muntatge, seqüenciació de diferents operacions, tria d'eines i instruments adients per a l'operació a realitzar, mesura d'objectes i muntatge de sistemes informàtics senzills.
    1.3 Utilització d'instruments de mesura de longitud, d'aparells de mesura elèctrics, d'eines, d'aparells i màquines, d'estris de dibuix, i d'ordinadors per a la creació de documents, el disseny, el control i l'automatització.

    2. Representació i interpretació gràfica.
    2.1 Identificació de símbols i seqüència de símbols.
    2.2 Utilització de la simbologia.
    2.3 Elaboració d'esquemes.
    2.4 Confecció de plànols a escala.
    2.5 Utilització de l'ordinador per a la representació i la interpretació gràfica.

    3. Obtenció d'informació.
    3.1 Observació directa de processos d'obtenció, transformació i elaboració d'objectes. Observació de materials, mecanismes, circuits i instal·lacions.
    3.2 Transmissió oral dels treballs propis, recerca d'informació a partir de persones, realització d'enquestes i elaboració d'entrevistes.
    3.3 Documentació escrita: interpretació de manuals d'instruccions d'aparells, guions de treball experimental. Recerca de revistes, diaris, enciclopèdies i xarxa telemàtica.
    3.4 Utilització d'Internet, ordinadors i perifèrics per a l'adquisició de dades i la cerca, el filtratge i la selecció d'informació.

    4. Tractament de la informació.
    4.1 Càlcul, tabulació i classificació de dades. Codificació de la informació (dades textuals, numèriques, icòniques, gràfiques, sonores i senyals).
    4.2 Elaboració de treballs i projectes.
    4.3 Elaboració de memòries tècniques. Realització de projectes a partir d'una necessitat: disseny, selecció i assaig de materials i solucions constructives, estudi econòmic, construcció i avaluació.
    4.4 Utilització de mitjans informàtics i telemàtics per a la planificació, producció, difusió i presentació de treballs i projectes.

    Fets, conceptes i sistemes conceptuals

    1. Humanitat i tecnologia.
    1.1 Les necessitats humanes en l'alimentació, l'habitatge, el vestit, l'energia, el transport i la comunicació d'informació.
    1.2 Els instruments i les tècniques per facilitar la vida referents a l'alimentació, l'habitatge, el vestit, l'energia, el transport i la comunicació d'informació.

    2. Producció i elaboració de materials i d'objectes.
    2.1 La fabricació i l'elaboració de materials i productes.
    2.2 El treball artesanal i el procés industrial.
    2.3 El control i la modelització.
    2.4 Les eines comunicacionals.

    3. Evolució tecnològica.
    3.1 Els canvis de les necessitats humanes i l'evolució tecnocientífica.
    3.2 L'evolució en la fabricació de materials i d'objectes.
    3.3 Els avantatges i els inconvenients de les consecucions de la tecnologia. Sostenibilitat.
    3.4 L'electrònica digital i l'analògica, la tecnologia de control i la robòtica.
    3.5 L'evolució de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.

    4. Seguretat i normalització.
    4.1 La simbologia.
    4.2 La representació de dibuixos a escala, les projeccions i l'acotació.
    4.3 Les normes de seguretat en el treball.
    4.4 La normalització.

    Valors, normes i actituds

    1. Valoració de l'activitat tecnològica.
    1.1 Respecte envers les condicions de treball.
    1.2 Correcció en la utilització d'objectes, materials i mitjans tecnològics.
    1.3 Correcció en el llenguatge de les comunicacions.
    1.4 Ordre i polidesa en el treball individual i en grup.
    1.5 Rigor en la resolució de problemes tecnològics.

    2. Valoració de la tecnologia en l'entorn social.
    2.1 Conscienciació de la necessitat de la normalització tecnològica.
    2.2 Actitud crítica davant de l'ús de la tecnologia i la seva repercussió social.
    2.3 Valoració positiva de professions i treballs.
    2.4 Actitud crítica respecte a les fonts d'informació.
    2.5 Consideració de la limitació dels recursos naturals.
    2.6 Consciència de la importància de l'aportació del treball individual al treball en grup.

       
    Primer cicle d'ESO Inici currículum
       
    Primer d'ESO Inici currículum
       
    Fets, conceptes i sistemes conceptuals

    Materials.
    La fusta, els plàstics i els metalls. Aplicacions i construcció d'objectes.
    Tècniques i processos de fabricació per a l'obtenció dels materials.
    Les propietats i l'evolució dels materials. Interrelació entre ciència i tècnica.

    Representació gràfica.
    La representació de dibuixos a escala reduïda, natural i ampliada. Escales normalitzades.
    Els plans de projecció: l'alçat, la planta i el perfil.
    L'acotació de dibuixos.
    La normalització de la simbologia com a instrument d'unificació en la realització de plànols, croquis i esquemes.

    Tecnologies de la informació i la comunicació.
    Els components físics i estructurals bàsics de les Tecnologies de la informació i la comunicació, i la seva terminologia.
    Conceptes de programa i d'aplicació.
    La xarxa Internet.
    Aplicacions de creació, edició i producció de textos.

    Disseny, construcció i anàlisi d'objectes.
    Les eines, els estris de dibuix, les màquines de l'aula. Aplicacions i normes d'ús.
    L'anàlisi dels objectes. Mesura, muntatge i desmuntatge.
    L'evolució tecnològica com a conseqüència de les necessitats de l'ésser humà.

       
    Segon d'ESO Inici currículum
       
    Fets, conceptes i sistemes conceptuals

    Alimentació.
    Els canvis en les necessitats humanes referents a l'alimentació.
    Producció, elaboració i conservació d'aliments. La indústria alimentària.

    Tèxtil.
    Els canvis en les necessitats humanes referents al vestit.
    Les fibres tèxtils: naturals, de transformació i de síntesi.
    Tècniques de filat i teixit. La indústria tèxtil.

    Electricitat.
    Els canvis en les necessitats humanes referents a l'energia.
    L'energia elèctrica.
    El circuit elèctric. Elements de comandament, receptors i de control. Magnituds fonamentals. Aplicacions.

    Tecnologies de la informació i la comunicació.
    Concepte de full de càlcul. Aplicacions bàsiques.
    Instruments de cerca i selecció d'informació per a text lliure.
    Integració de textos, gràfics, imatges i sons en documents multimèdia.
    Instruments bàsics de comunicació interpersonal i de suport al treball en grup.
    Impacte de les tecnologies de la informació i la comunicació en l'evolució tecnocientífica.

    Disseny, construcció i anàlisi d'objectes.
    Estudi econòmic d'un material o objecte.
    L'evolució de diferents instruments al llarg de la història: eines i aparells domèstics.
    Normes de seguretat en l'ús de materials i eines. Normes bàsiques de seguretat en reparacions, construccions, muntatges i instal·lacions.

    Representació gràfica.
    Introducció al disseny gràfic i al dibuix assistit per ordinador.
    La normalització de la simbologia com a instrument d'unificació en la realització de plànols, esquemes, circuits i la representació de sistemes i processos.

       
    Objectius terminals primer cicle d'ESO Inici currículum
       
    1. Descriure les propietats i aplicacions més importants d'alguns materials bàsics.
    2. Representar i/o projectar proporcionalment i a escala, l'alçat, la planta i el perfil d'un objecte senzill o un habitatge.
    3. Identificar i descriure els elements estructurals i funcionals bàsics d'ordinadors, perifèrics i elements de comunicació.
    4. Utilitzar les eines de processament de textos per elaborar, produir i manipular documents de text, amb integració de gràfics i imatges.
    5. Utilitzar i valorar els entorns de comunicació i de treball cooperatiu.
    6. Utilitzar les noves tecnologies de la informació i la comunicació i fer-ne ús en l'àmbit tecnològic.
    7. Manejar amb soltesa les eines de disseny, creació, selecció i processament d'informació estructurada.
    8. Comparar la producció industrial i l'artesanal en el procés de fabricació d'un determinat material o objecte.
    9. Ser creatiu en les tasques de disseny, valorant la funcionalitat i l'ergonomia.
    10. Realitzar balanços econòmics senzills relacionant la qualitat amb el cost i amb el preu en el mercat.
    11. Analitzar objectes, processos i el funcionament d'aparells senzills de l'entorn immediat.
    12. Valorar la relació entre les necessitats humanes en l'alimentació i la producció, elaboració i conservació d'aliments.
    13. Contrastar els principals mètodes de conservació casolana i industrial d'aliments.
    14. Identificar les fibres i les tècniques de filat i teixit més utilitzades.
    15. Utilitzar els productes tèxtils i identificar els lligaments senzills.
    16. Identificar i emprar les magnituds, la simbologia i les unitats elèctriques i els instruments que les mesuren.
    17. Ser conscient de la tecnificació, la industrialització i la seva evolució com a resposta a les diferents necessitats humanes, tot respectant societats de nivell tecnològic diferent.
    18. Valorar la planificació del treball en equip, col·laborant-hi activament i respectant l'aportació dels altres membres de l'equip.
    19. Col·laborar a mantenir en condicions adequades l'aula de tecnologia, el material propi i el d'ús comú.
    20. Valorar l'ordre, la polidesa, el rigor i la qualitat, tant del treball intel·lectual com del manual.
    21. Valorar críticament les condicions de treball i el compliment de les normes de seguretat laboral i acostumar-se a aplicar-les de forma continuada.
    22. Calcular les mides d'un objecte o un habitatge, tant a partir d'un dibuix a escala com amidant-lo.
    23. Explicar i transmetre a altres persones les pròpies realitzacions en l'àmbit de la tecnologia, tant oralment com per escrit.
    24. Confeccionar projectes senzills referits a objectes, circuits, instal·lacions o processos.
    25. Construir objectes a partir d'una necessitat, prèvia selecció dels components, aplicant criteris respectuosos amb el medi.
    26. Identificar i utilitzar eines, instruments, aparells i utillatges amb propietat, d'acord amb les normes de seguretat.
    27. Cercar i seleccionar informació en diferents fonts: persones, entitats, empreses, mitjans especialitzats i xarxa telemàtica, que permetin solucionar un problema tecnològic.
    28. Muntar alguns circuits o instal·lacions a partir d'esquemes, i comprovar-ne el funcionament.
    29. Identificar els símbols dels elements elèctrics, electrònics i mecànics d'aparells, circuits, instal·lacions.
    30. Esquematitzar circuits elèctrics, electrònics o mecànics senzills, fent ús de simbologies convencionals.
    31. Valorar la necessitat de l'aprofitament, reutilització, reciclatge de materials i de l'ús de materials no contaminants.
    32. Valorar la necessitat d'utilitzar la simbologia internacional i la normalització tecnològica.
       
    Segon cicle d'ESO Inici currículum
       
    Tercer d'ESO Inici currículum
       
    Fets, conceptes i sistemes conceptuals

    Habitatge.
    Els canvis en les necessitats humanes referents a l'habitatge.
    Les característiques i els materials per a la construcció d'habitatges. Principals elements estructurals. Manteniment.
    Les instal·lacions d'aigua, gas i electricitat. Manteniment.
    Disseny, construcció i càlcul de circuits elèctrics domèstics.
    Normes de seguretat en l'ús de materials i eines. Normes bàsiques de seguretat en reparacions, construccions, muntatges i instal·lacions.
    Adquisició de dades de l'entorn físic: temperatura, humitat, lluminositat, pressió. Instruments d'adquisició i representació.
    Conceptes bàsics de modelització i simulació.

    Representació gràfica.
    La simbologia per a la representació d'elements arquitectònics i components de màquines. La normalització en la realització de plànols i esquemes.
    El dibuix assistit per ordinador i la representació de dibuixos a escala reduïda, natural i ampliada. Els plans de projecció: l'alçat, la planta i el perfil.
    L'acotació de dibuixos. Valors i normalització.

    Mecanismes i motors.
    Els canvis en les necessitats humanes referents a l'energia i les màquines.
    Els instruments, els estris i els aparells d'ús quotidià: electrodomèstics, programadors, ascensors, etc.
    Màquines motrius. Els motors tèrmics, els elèctrics i els generadors.
    Mecanismes de transmissió del moviment.

    Tecnologies de la informació i la comunicació.
    Concepte de base de dades relacional. Aplicacions bàsiques.
    Selecció i filtratge de dades estructurades.
    Estructura dels entorns de comunicació en xarxa.
    Impacte de la informàtica i les comunicacions en l'entorn humà d'informació.

       
    Quart d'ESO Inici currículum
       
    Fets, conceptes i sistemes conceptuals

    Transport.
    El transport: Les vies de comunicació aèria, marítima, per terra i la comunicació d'informació.
    Evolució dels mitjans de transport.

    L'empresa.
    La producció. El sector secundari.
    Les instal·lacions i la maquinària de les fàbriques.
    Els documents mercantils.
    L'organització industrial. La divisió del treball i la producció en sèrie. La qualitat.
    Impacte de les aportacions de la tecnologia en la millora de les condicions de vida, la producció i fabricació de bens, i la comunicació d'informació.

    Tecnologia de control.
    Introducció a la tecnologia de control. Aplicacions.
    Conceptes fonamentals d'algorísmia i de programació.
    Introducció de l'electrònica digital. Aplicacions.

    Procés tecnològic.
    La simbologia per a la representació de components, sistemes i processos.
    Normes de seguretat en l'ús de materials i eines. Normes bàsiques de seguretat en reparacions, construccions, muntatges i instal·lacions.
    El procés de fabricació d'objectes.
    Estudi i construcció d'una màquina controlada des de l'ordinador. Càlcul de costos i balanç econòmic.

    Tecnologies de la informació i la comunicació.
    Instruments de presentació i de creació de continguts per a Internet.
    Evolució dels mitjans de comunicació de la informació.
    Internet i les tecnologies de la informació: ús i privacitat de la informació.

       
    Objectius terminals segon cicle d'ESO Inici currículum
       
    (Els objectius terminals del 22 al 32 del primer cicle també són propis del segon cicle.)

    1. Conèixer les condicions d'habitabilitat i indicar les principals tècniques de conservació de l'habitatge i els estris necessaris per dur-les a terme.
    2. Descriure els mecanismes més importants de les màquines, identificant la transmissió de moviment i l'energia utilitzada.
    3. Identificar i descriure les diferents parts i el funcionament dels motors de combustió interna i elèctrics.
    4. Identificar els factors que caracteritzen l'eficàcia de les màquines i relacionar-les amb les diferents fonts d'energia.
    5. Assenyalar els grans sectors industrials de Catalunya i analitzar les condicions naturals, econòmiques, tècniques i socials que afavoreixen la implantació d'una determinada indústria en una zona.
    6. Descriure el funcionament general de les indústries i les seccions en què són constituïdes.
    7. Relacionar els factors que poden permetre que les noves tecnologies millorin el procés de producció: aplicació de la informàtica, substitució d'eines per la robòtica amb disminució de riscos i millora de l'eficàcia.
    8. Identificar i seguir les fases del procés tecnològic en les seves realitzacions.
    9. Muntar un robot o manipulador senzill, així com el programa que permeti controlar el seu funcionament.
    10. Utilitzar entorns de simulació i de modelització de dades.
    11. Utilitzar instruments informàtics d'adquisició de dades i de control de dispositius senzills.
    12. Realitzar algorismes de processos senzills i codificar-los en un llenguatge apropiat.
    13. Utilitzar les eines de tractament multimèdia per a la creació i la difusió de documents multimedials.
    14. Adquirir una actitud crítica davant les ofertes i solucions aportades per la tecnologia.
       
    CURRÍCULUM TECNOLOGIA INDUSTRIAL (Batxillerat) Inici currículum
       
    DECRET 182/2002, de 25 de juny, pel qual es modifiquen el Decret 82/1996, de 5 de març, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de batxillerat, i el Decret 22/1999, de 9 de febrer, pel qual s'adequa l'organització dels ensenyaments de batxillerat al règim nocturn.
       
    Introducció Inici currículum
       
    Aquesta matèria presenta a l’alumnat un panorama de conjunt de tot allò que conforma la modalitat de Tecnologia del Batxillerat i les possibles continuacions del seu estudi. L’essencial de la Tecnologia industrial és l’adquisició de cultura tecnològica, entesa com la capacitat de comprendre i emprar diferents tecnologies i com la capacitat d’interrelacionar-les, usar els procediments que els són propis, conèixer-ne els orígens i l’evolució, les implicacions econòmiques i el seu impacte social i ambiental. Es tracta, doncs, d’una matèria general i no professionalitzadora, per bé que té també una incidència important en la formació professional de base.

    L’essencial de la matèria de Tecnologia industrial és que l’alumnat aprengui a utilitzar i treballar els procediments de la tecnologia, i alhora a integrar les diverses vessants amb la finalitat que adquireixi una visió global integrada de la tecnologia. Així, per exemple, en parlar del procés de fabricació, caldrà que l’alumnat n’adquireixi una visió de conjunt, i sigui capaç d’interpretar-ne un diagrama de flux, identificar i descriure funcionalment els seus components i preveure els sistemes d’instrumentació i control. En les matèries de Mecànica, Electrotècnia, Física o Dibuix tècnic ja s’aprofundirà en els aspectes teòrics i aplicats que són propis de cadascuna. Així la matèria de Tecnologia industrial esdevé un espai d’integració i de treball interdisciplinari respecte de les altres matèries de la modalitat de tecnologia.

    Aquesta matèria comença amb uns continguts específics propis vinculats al fet tecnològic, una reflexió sobre la naturalesa de la tecnologia, sobre les relacions entre l’ésser humà i la tecnologia i sobre els seus procediments. Si bé la formulació dels continguts pot semblar repetitiva respecte al currículum de Tecnologia de l’Educació secundària obligatòria, en el Batxillerat cal ampliar aquests continguts de manera concèntrica, utilitzar les eines que la resta de matèries del Batxillerat posa en mans de l’alumnat i tractar els temes amb rigor epistemològic.

    Els quatre pilars bàsics de la matèria són: els materials, els recursos energètics, les màquines i sistemes i els sistemes de fabricació. L’electricitat i la mecànica són les tecnologies que més s’utilitzen per exemplificar, però sense deixar de banda la química industrial, el tèxtil i la indústria alimentària. L’entorn i el disseny global que s’hagi fet del Batxillerat en el Projecte curricular de centre determinarà el sector o sectors específics sobre els quals exemplificar i treballar.

    Els materials estan concebuts com un recorregut des de l’extracció o producció de la primera matèria fins a la seva eliminació o reciclatge. No cal estudiar tots els materials, si bé serà bo enumerar-los. Sobre la primera matèria que es prengui com exemple segons l’entorn o disseny fet, caldrà detallar els processos d’obtenció i transformació, les seves propietats, els assajos que acondueixen a determinar-les, les formes comercials de presentació i el seu transport i embalatge.

    Pel que fa als recursos energètics, convé donar una visió de conjunt de les diferents fonts d’energia i les seves característiques. A partir d’una d’aquestes fonts, es pot veure la producció, la transformació, el transport, la distribució industrial i domèstica, la normalització i els efectes secundaris.

    En els continguts sobre màquines i sistemes es proposa conèixer els elements i mecanismes unitaris, que després seran presos com a constituents de les màquines i sistemes i després estudiar les instal·lacions industrials.

    En estudiar els processos de fabricació, cal tenir presents els continguts sobre els materials que hagin estat seleccionats, per tal de tractar-los conjuntament en la modulació. Les exigències d’estructuració, sistematització i globalització que comporta el treballar amb la regulació i el control és una bona oportunitat per assolir uns procediments i una capacitat d’abstracció que després seran d’aplicació en diferents entorns tecnològics.

    Els continguts anteriors, que se sistematitzen i realitzen en el món industrial, queden recollits en l’apartat d’organització industrial i procés tecnològic. Aquest és el moment d’estudiar les formes d’organització, el treball a l’oficina tècnica, l’estructura dels projectes industrials, els càlculs econòmics que hi són associats, el control de qualitat i els efectes secundaris. Caldrà insistir també en els sistemes de tractament de la informació i la comunicació a l’empresa, tant en els processos de producció com en els de disseny i gestió. Així mateix, s’incidirà en els aspectes vinculats amb el medi ambient i la necessitat d’establir mesures per regular la contaminació tant a escala local com global.

    Finalment es recomana que el treball de recerca que l’alumnat ha de fer sigui, en el cas de la modalitat de Tecnologia, un projecte tecnològic centrat en els continguts d’aquesta matèria.

       
    Objectius generals Inici currículum
       
    L’alumnat, en acabar la matèria, ha de ser capaç de:

    1. Entendre la tecnologia com una interrelació de diferents camps de coneixements (tècnic, científic, històric, econòmic i social) que tenen com a finalitat la satisfacció de necessitats de la humanitat.
    2. Aprofundir en els elements de cultura tecnològica per millorar el seu coneixement sobre qualsevol camp industrial concret, tot valorant críticament les repercussions de l'activitat industrial a la vida quotidiana.
    3. Comprendre el paper de l'energia en els processos tecnològics, les seves transformacions i aplicacions i adoptar actituds d'estalvi i de valoració de l'eficiència energètica.
    4. Comprendre i utilitzar la terminologia, simbologia, instruments i mètodes dels processos tecnològics elementals, d'acord amb la normalització específica corresponent.
    5. Descriure les propietats dels materials d’ús industrial i les seves aplicacions.
    6. Analitzar l'organització i desenvolupament dels processos tecnològics, el comportament dels sistemes i les respostes dels instruments.
    7. Projectar i construir sistemes, circuits o peces, tot cercant, seleccionant i interpretant la informació tècnica adient. Manipular amb destresa i precisió materials, instruments i eines, tot aplicant les normes de seguretat adients.
    8. Valorar l'impacte i les limitacions que comporta el cost econòmic, mediambiental i social d'un projecte pel que fa tant a rendibilitat com a viabilitat.
    9. Intervenir en processos tècnics amb autonomia i confiança i participar en la planificació i desenvolupament de projectes tecnològics en equip.
       
    Continguts Inici currículum
       
    Fets, conceptes i sistemes conceptuals

    1. La Humanitat i la Tecnologia.
    1.1. La tècnica i l'evolució de l'ésser humà. 1.2. La tecnologia de les civilitzacions agràries. Les revolucions industrials. L'arqueologia industrial.
    1.3. La tecnociència en el món actual. Interacció entre ciència, tecnologia i societat (CTS).
    1.4. El procés tecnològic. El disseny industrial. L'oficina tècnica. El projecte tècnic: la memòria, els plànols, el plec de condicions, el pressupost.
    1.5. El paper de la tecnologia a l’empresa. Elements d’organització industrial.

    2. Els materials.
    2.1. Estat natural, obtenció i transformació.
    2.2. Propietats més rellevats. Aplicacions característiques.
    2.3. Operacions unitàries de transformació de la matèria.
    2.4. El tractament d’aigües.
    2.5. Impacte ambiental produï t per l’obtenció, transformació i rebuig dels materials.
    2.6. Estructura interna i propietats dels materials.
    2.7. Procediments d’assaig i mesura.
    2.8. Procediments de reciclatge i eliminació.

    3. Els recursos energètics.
    3.1. Fonts d'energia. Energies primàries. Energies renovables.
    3.2. La producció, transformació i transport de l'energia.
    3.3. Consum i estalvi d'energia. El seu impacte social i ambiental.

    4. Màquines i sistemes.
    4.1. Els elements i sistemes mecànics: mecanismes de transmissió i de transformació del moviment.
    4.2. Suport i unió d’elements mecànics.
    4.3. Els elements i circuits pneumàtics.
    4.4. Els elements i circuits elèctrics.

    5. Processos de fabricació.
    5.1. D'elements metàl·lics amb producció o no de ferritja i amb deformació.
    5.2. D’objectes de plàstic.
    5.3. Màquines i eines adequades a cada procediment. Criteris d'ús i normes de seguretat.
    5.4. Metrologia: magnituds i unitats, instruments de mesura, tolerància.

    6. Principis de màquines.
    6.1. Motors tèrmics: motors alternatiu i rotatius, aplicacions.
    6.2. Màquines elèctriques: tipus i aplicacions.
    6.3. Circuit frigorífic i bomba de calor: elements i aplicacions.
    6.4. Energia útil. Potència. Pèrdues. Rendiment.

    7. Circuits pneumàtics i oleohidràulics.
    7.1. Elements d’accionament, regulació i control.
    7.2. Circuits característics d’aplicació

    8. Automatismes.
    8.1. Elements del sistemes de control: transductors, captadors i actuadors.
    8.2. Estructura d’un sistema automàtic. Sistemes de llaç obert i tancat. Comparadors.
    8.3. Portes lògiques. Procediments de simplificació de circuits lògics. Aplicació al control del funcionament d’un dispositiu.
    8.4. Circuits seqüencials. Elements. Diagrama de fases. Aplicacions.
    8.5. Control programat. Introducció a la informàtica industrial i als autòmats programables.

    Procediments

    1. Tractament de la informació.
    1.1. Interpretació i realització d'esquemes, plànols, taules de dades i especificacions tècniques.
    1.2. Realització de càlculs i expressió amb notació específica.
    1.3. Ús de les eines informàtiques per a la captació, emmagatzematge, anàlisi i tractament de la informació; per a la simulació de processos; l'execució d'ordres de comandament; la redacció de memòries, la confecció de plànols i la comunicació.
    1.4. Anàlisi dels fenòmens tecnològics des del punt de vista històric, sociològic i econòmic.

    2. Els materials i als processos.
    2.1. Identificació de materials bàsics i realització d'assajos.
    2.2. Realització d'operacions elementals de les diferents tecnologies amb la corresponent utilització d'aparells de mesura i control.
    2.3. Càlcul i experimentació de circuits i sistemes d'automatització.

    3. La realització de projectes.
    3.1. Aplicació de les normes de seguretat i selecció dels equips de protecció adients per a cada tasca tecnològica que se li encomani.
    3.2. Realització d'un projecte tècnic complet des de la definició de l'objectiu fins a l'obtenció i avaluació del producte final.

    Valors, normes i actituds

    1. En relació amb la tecnologia.
    1.1. Atenció als lligams de la tecnologia amb altres disciplines.
    1.2. Sensibilització envers la història de la tecnologia.
    1.3. Sensibilització envers els progressos tecnològics, en el respecte a la diversitat de tradicions tecnològiques.
    1.4. Respecte a les convencions i normes internacionals sobre normalització i unitats de mesura.

    2. En relació amb el treball.
    2.1. Observació, constància, responsabilitat i respecte a les normes de seguretat i autocrítica en el treball individual.
    2.2. Iniciativa per proposar solucions i projectes, i receptivitat envers els procedents dels altres.
    2.3. Voluntat de diàleg i intercanvi crítics. Capacitat d'arribar a acords i de dur-los a terme en col·laboració.

    3. En relació amb l'entorn.
    3.1. Previsió i prevenció dels efectes ambientals de les activitats industrials.
    3.2. Interès i respecte envers els efectes socials de l'activitat tecnològica.

       
    Primer de batxillerat Inici currículum
       
    Fets, conceptes i sistemes conceptuals

    1. La Humanitat i la Tecnologia
    1.1. L'evolució de l'ésser humà i la Tecnologia.
    1.4. El procés tecnològic. El disseny industrial. L'oficina tècnica. El projecte tècnic: la memòria, els plànols, el plec de condicions, el pressupost.

    2. Els materials.
    2.1. Estat natural, obtenció i transformació.
    2.2. Propietats més rellevats. Aplicacions característiques.
    2.3. Operacions unitàries de la transformació de la matèria: mòlta i tamisat, filtrat, destil·lació i reacció.
    2.4. El tractament d’aigües.
    2.5. Impacte ambiental produï t per l’obtenció, transformació i rebuig dels materials.

    3. Els recursos energètics.
    3.1. Fonts d'energia. Energies primàries. Energies renovables.
    3.2. La producció, transformació i transport de l'energia.
    3.3. Consum i estalvi d'energia. El seu impacte social i ambiental.

    4. Màquines i sistemes.
    4.1. Els elements i sistemes mecànics: mecanismes de transmissió i de transformació del moviment.
    4.2. Suport i unió d’elements mecànics.
    4.3. Els elements i circuits pneumàtics.
    4.4. Els elements i circuits elèctrics. Integració dels sistemes descrits.

    5. Processos de fabricació.
    5.1. D'elements metàl·lics amb producció o no de ferritja i amb deformació.
    5.2. D’objectes de plàstic.
    5.3. Màquines i eines adequades a cada procediment. Criteris d'ús i normes de seguretat.
    5.4. Metrologia: magnituds i unitats, instruments de mesura, tolerància.

       
    Segon de batxillerat Inici currículum
       
    Fets, conceptes i sistemes conceptuals

    1. La Humanitat i la Tecnologia.
    1.2. La tecnologia de les civilitzacions agràries. Les revolucions industrials. L'arqueologia industrial.
    1.3. La tecnociència en el món actual. Interacció entre ciència, tecnologia i societat. Els estudis de ciència, tecnologia i societat (CTS).
    1.5. El paper de la tecnologia a l’empresa. Elements d’organització industrials.

    2. Els materials.
    2.6. Estructura interna i propietats dels materials.
    2.7. Procediments d’assaig i mesura.
    2.8. Procediments de reciclatge i eliminació.

    6. Principis de màquines.
    6.1. Motors tèrmics: motors alternatiu i rotatius, aplicacions.
    6.2. Màquines elèctriques: tipus i aplicacions.
    6.3. Circuit frigorífic i bomba de calor: elements i aplicacions.
    6.4. Energia útil. Potència. Pèrdues. Rendiment.

    7. Circuits pneumàtics i oleohidràulics.
    7.1. Elements d’accionament, regulació i control.
    7.2. Circuits característics d’aplicació.

    8. Automatismes, regulació i control.
    8.1. Elements del sistemes de control: transductors, captadors i actuadors.
    8.2. Estructura d’un sistema automàtic. Sistemes de llaç obert i tancat. Comparadors.
    8.3. Portes lògiques. Procediments de simplificació de circuits lògics. Aplicació al control del funcionament d’un dispositiu.
    8.4. Circuits seqüencials. Elements. Diagrama de fases. Aplicacions.
    8.5. Control programat. Introducció a la informàtica industrial i als autòmats programables.

       
    Objectius terminals Inici currículum
       
    1. Reconèixer i descriure les relacions entre l'avenç de la tecnologia i l'evolució de les civilitzacions.
    2. Descriure elements del patrimoni tecnològic tot indicant-ne l’ús i l’època.
    3. Analitzar les interaccions entre ciència, tecnologia i societat.
    4. Elaborar i realitzar projectes senzills, redactant les memòries i dibuixant els plànols necessaris.
    5. Descriure els elements bàsics d'organització industrial.
    6. Utilitzar les normes vigents sobre normalització i sistemes d’unitats.
    7. Identificar i assajar els materials més utilitzats, tot seleccionant-los segons les seves propietats i aplicacions.
    8. Descriure els processos d'obtenció i transformació de les primeres matèries.
    9. Descriure els sistemes de tractament d’aigües.
    10. Descriure l'impacte ambiental de les activitats industrials estudiades i les corresponents formes de prevenció.
    11. Identificar i descriure les principals energies per les seves utilitats, fonts de producció i xarxes de distribució.
    12. Identificar i prescriure mesures d’estalvi energètic.
    13. Analitzar, relacionar i emprar les dades procedents de les especificacions tècniques de materials i maquinària.
    14. Descriure, croquitzar i muntar mecanismes de transmissió i transformació de moviment, sistemes de suport i unió d’elements mecànics, circuits pneumàtics i circuits elèctrics.
    15. Desmuntar artefactes, tot identificant-ne les peces i subconjunts principals i secundaris; descriure el funcionament del diferents dispositius que hi són presents.
    16. Mesurar, amb els instruments adequats, paràmetres mecànics i elèctrics bàsics.
    17. Fer càlculs de paràmetres tecnològics mecànics i elèctrics bàsics.
    18. Identificar els principals sistemes productius.
    19. Relacionar els conceptes de cultura tecnològica estudiats amb les aplicacions en els camps industrials.
    20. Descriure els procediments bàsics de fabricació mecànica.
    21. Descriure els procediments bàsics d’obtenció i transformació de plàstics.
    22. Projectar i construir peces senzilles de diferents materials i aplicacions.
    23. Relacionar i avaluar els conceptes d'acabat, mesures, toleràncies i errors.
    24. Descriure un procés productiu en funció de la fabricació del producte.
    25. Informar-se dels danys que es poden produir en cada lloc de treball concret i de les mesures de prevenció.
    26. Descriure el funcionament i corba característica d’un motor tèrmic.
    27. Descriure el funcionament de les màquines elèctriques més usuals: motor de corrent altern, dinamo, alternador, motor pas a pas.
    28. Descriure el funcionament de les màquines frigorífiques i bombes de calor.
    29. Realitzar càlculs senzills de motors tèrmics i màquines elèctriques.
    30. Realitzar, en relació amb les màquines estudiades, càlculs bàsics d’energia útil, potència, pèrdues i rendiment.
    31. Seleccionar i emprar les eines informàtiques necessàries en cada moment del procés tecnològic.
    32. Reconèixer i descriure les aplicacions bàsiques dels automatismes.
    33. Interpretar esquemes d'automatismes i la seva representació simbòlica.
    34. Escriure i realitzar projectes d'automatismes d’instal·lacions mecàniques, elèctriques i pneumàtiques bàsiques.
     
    Inici currículum
     
       
    Per a més informació: dsanz@claver.fje.edu
    Darrera actualització: 17-Abr-2006

     

    Logotip Departament
    adreces d'interès
    galeria de fotos
    fi
    curriculum
    mapa web
    Inici
    Logotip Fundació
    Membres
    Altres
    Assignatures
    Logotip Claver
    140px